Mikä auttaisi sosiaaliseen kömpelyyteen?
Kommentit (12)
Todella raskasta yrittää hakea töitä sosiaalisesti kömpelönä. Supliikit extrovertit viuhahtelee ohi oikealta ja vasemmalta. Hävettää. Hävettää aina.
Opettele puhetaitoa. Esiintymiskurssi, improvisaationäyttelemistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Opettele puhetaitoa. Esiintymiskurssi, improvisaationäyttelemistä jne.
Mä kokeilin tollasta kurssia ja muut siellä oli taitavia hölöttäjiä ja jyräsivät mut hitaan ja aran. Hävetti.
Harjoittelemalla tilanteita ,niin minäkin olen joutunut tekemään tosin vieläkin on jotain harjoiteltava minulla.
Sellainen nippa nappa lain salliman ajokunnon rajapinnassa häilyvä pikku kemmakka takaa Ladan lyhtyjen lailla loistavat kirkkaat silmät sekä kevätpuron tapaan soljuvan kielen.
Sosiaalinen taidokkuus on lihas. Tämä tarvitsisi ymmärtää. Sitä on toisin sanoen harjoitettava. Hyvä puoli on, että harjoitus todella kasvattaa tätäkin lihasta. Asutko yksin? Se on oikeastaan hyvä asia. Voit alkaa puhua itseksesi ääneen.
Meillä kaikilla on lahjakkuutta tunnistaa sosiaalinen lahjakkuus muissa ja meillä on myös kyky ajatella kaikenlaisia nerokkaita, hyviä ja hauskoja ajatuksia. Tässä on toinen juttu, mikä pitää tajuta. Kaikki tavara tulee aivoista ulos vain puhekeskuksen tai mikä sen nimi nyt onkaan, kanavan kautta. Se on oma erillinen osansa aivoissa. Sitä pitää harjoittaa, jotta virta aivoista ulos sujuu jouhevasti. Vähän käytetystä puhekeskuksesta muodostuu pullonkaula, joka vaikeuttaa hyvienkin ajatusten ulostuloa ja saa sinut vaikuttamaan tönköltä tai sosiaalisesti kömpelöltä.
Pullonkaulaefektinkin ehkäisyn takia nimenomaan puhumisen harjoittelu on tärkeää. Se voi tosiaan olla niinkin mekaanista ja kökköä harjoittelua kuin itsekseen puhuminen. Eipä se lihaksen kasvatuskaan mitään akrobatiaa tarvitse.
YouTubesta löytää hyviä videoitakin aiheesta, tosin englanniksi usein. Itse en usko niiden tehoon kuitenkaan, vähän sama kuin yrittäisi tulla hyväksi juoksijaksi katsomalla paljon juoksuvideoita.
Ihmiset ovat sekä luontaisesti että elämänkulkunsa myötä muotoutumisensa johdosta sosiaaliselta sujuvuudeltaan erilaisia. Hävetä sitä ei tarvitse. Parhaiten oppii menemällä mukaan asioihin, jotka kiinnostavat - silloin ilmaisutaito tai muu ulkoinen ei ole pääasia, mutta kuitenkin itsevarmuus kehittyy.
Ei se mitään haittaa, jos ei ole sosiaalisesti sujuva puhuja tms. Kyllä fiksu seura antaa puhua omaan tahtiinsa ja kuuntelee.
Jos joku niuhottaa tai nikottelee, se on hänen häpeänsä.
Jos joudut esiintymään vaikka jossain paleverissa, niin opettele ymmärtämään se asia, silloin olet paljon varmempi ja kaikki sujuu hyvin.
Mikäli te vittupäät häpeätte itseänne jatkuvasti, niin saatte tehdä sitä elämänne loppuun asti. Jokainen meistä tekee joskus virheitä, mutta harva jää jumittamaan yhteen virheeseen päiviksi/viikoiksi.
Itse olen sosiaalisesti kömpelö mutta jään ihmisten mieleen helposti siitä syystä. Olen mieluummin tämmöinen kuin se näkymätön hissukka joka olin ennen kuin uskalsin tulla kuorestani. Ihmiset kuitenkin jostain syystä pitävät minusta kömpelyydestä huolimatta. Ehkä se johtuu siitä kun en enää häpeä itseäni.
Ihan kuin muutkaan sanoisi tai tekisi vähemmän tyhmää kuin sinä, ero on siinä että sinä häpeät ja muut ovat jopa ylpeitä typeryyksiistään.