Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kaikilla ylipainoisilla on nykyään kilpparin vajaatoiminta?

Vierailija
08.06.2015 |

Palstaillessa tuntuu, että vaiva on todella yleinen. Tarkoitukseni ei ole härkkiä vaan ihmettelen, onko tämä hyvin yleinen vaiva Suomessa ja kuinka siihen sairastutaan? Miten huomasit vajaatoiminnan itselläsi?
Tähän keskusteluun ei "läskivihaa". Tarkoitus on keskustella aiheesta miten se tuntuu olevan niin yleistä ja diagnisoidaanko tämä vaiva hieman liian helposti?
T. Utelias Ap :)

Kommentit (146)

Vierailija
141/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle 25-vuotiaana diagnoosi oli lähinnä helpotus, kun sain viimein syyn kaikelle. Tai oikeastaan en edes tajunnut, mitkä kaikki asiat olivatkaan vajaatoiminnan aiheuttamia, vielä vuosikymmenenkin jälkeen tulee eteen asioita, jotka johtuvat vajaatoiminnasta. Mutta kun se olisikin ollut siinä. Lääke ei sitten toiminutkaan odotetunlaisesti. Vaihdoin toiseen valmisteeseen, jolla paranin muutamaksi vuodeksi, kunnes en voinut enää syödä sitä. Palasin erittäin vastahakoisesti Thyroxiniin, jota sitäkään en nyt voi enää syödä :(

Että on niinkin päin ettei diagnoosi ole se shokki, vaan se ettei mikään luvattu autakaan/paranna.

Vierailija
142/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:40"]Kuinka moni on syönyt lisäainesontaa koko ikänsä? Irtokarkkeja, limsaa, sipsejä, einesruokaa jne...
[/quote]

No esim. mun 60 v äiti, joka on normaalipainoinen, ei syö karkkia, pullaa, teollista moskaa. Niin vaan sairastui ja lihoi ylipainon rajalle, kun kilpirauhanen poistettiin.

Monelle on myös sairaus tullut liikatoiminnasta, jonka hoitona tehty pysyvä 'vajaatoiminta' tai siis että elimistö tarvitsee lääkettä koko loppuiän. Kuten minulla ja parilla tutullani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei todellakaan "löydetä helposti!" minulla on väsymystä, aivosumua, sydämen muljahteluaja, silmien kuivumista mutta kun en ole LIHONUT enkä myöskään laihtunut ja verokokeessakin arvot ok niin ei kuulemma voi olla se :(

samoin kaverilla raja-arvot oli kuulemma "siinä ja siinä", arpoivat että aloitetaanko lääkitys vai ei mutta lopulta aloittivat kun raukan silmät olivat tulla ulos päästä ja painokin tippui neljäänkymmeneen kiloon..

Vierailija
144/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lääkäri totesi kilpirauhasen laajentuneen, itse en sitä aikakaan tunnustelemalla huomaisi enkä ole ainakaan vielä menossa jatkotutkimuksiin. Joskus olen huomannut kun olen lenkillä tai töissä tekemässä jotain raskasta , niin yhtäkkiä menee voimat täysin ja tuntuu kuin olisi tullut seinä vastaan. Onko tämä tyypillistä vajaatoiminnalle? Aktiivinen olen yrittänyt olla ja liikkua paljon sekä syödä monipuolisesti, painoa on ollut muutama ylimääräinen kilo sekä epämääräistä masennusta, nivel/lihaskipua ajoittain. Minulla on tosi huonolaatuiset, " pehmeät" kynnet

Vierailija
145/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] "kamalin sairaus minkä tiedän"? No vähänpä tiedät, voi hyvät hyssykät!!! Hypotyreoosi on helposti hoidettavissa oleva ja elämää vähän rajoittava sairaus. Käypä vaikka neurologian osastolla joskus kurkkaamassa. Saat vähän mittasuhteita kamaluuteesi. Terv. Sairaanhoitaja

[/quote]

Älä viitsi väheksyä tunteitani.

-2
[/quote]

Pidä tunteesi mutta älä ykskantaan ilmoita että hypotyreoosi on "kamalin" sairaus.
Jos minun olisi pakko valita itselleni jokin krooninen sairaus jonka kanssa elää lopun ikänsä niin valitsisin ilman muuta sen.
On niin halpa- ja helppohoitoinen.
Toiset joutuvat elämään esim. Colitis ulcerosan kanssa suolistoavanteineen.
Ja sinä valitat kamalimmaksi sairauttasi joka hoituu napsimalla edullisia lääkkeitä.
Sh
[/quote]
Olen ollut aiemmin samaa mieltä, kunnes itse sairastuin kilpirauhasen tulehdukseen ja sen jälkeen vajaatoimintaan. Ei toimi kuule se halpa lääke vaikka kuinka napsin, oireet ovat laidasta laitaan, siinä ei hiustenlähtö tunnu missään kun yksi päivä menee sängynpohjalla ja seuraavana päivänä tekee mieli tappaa kaikki omasta miehestä lähtien. Tällä pohjalla ottaisin vaikka sen parantumattoman syöpäsairauden, ainakin oireitani pidettäisiin sairauden aiheuttamana, enkä olisi se "hullu skitso" jonka avioliitto on lähes karilla. Terv se toinen sh

Vierailija
146/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ymmärtäny, että jos tätä ei hoideta ajoissa lääkkeillä, vajaatoiminta surkastuttaa kilpirauhaset ja ihminen kuolee tähän, koska ilman kilpirauhasia ei voi elää? Ne rauhaset säätelee koko kehoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän