Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kaikilla ylipainoisilla on nykyään kilpparin vajaatoiminta?

Vierailija
08.06.2015 |

Palstaillessa tuntuu, että vaiva on todella yleinen. Tarkoitukseni ei ole härkkiä vaan ihmettelen, onko tämä hyvin yleinen vaiva Suomessa ja kuinka siihen sairastutaan? Miten huomasit vajaatoiminnan itselläsi?
Tähän keskusteluun ei "läskivihaa". Tarkoitus on keskustella aiheesta miten se tuntuu olevan niin yleistä ja diagnisoidaanko tämä vaiva hieman liian helposti?
T. Utelias Ap :)

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella yleinen, mahdollisesti jopa yleisempi kuin diabetekset suomalaisilla. Ja on erittäin alidiagnosoitu ja myös alihoidettu. "Kiva" kuulla täällä hoitohenkilökunnan ja muiden (tämän asian osalta) terveiden kommentteja tämän sairauden HELPPOUDESTA (=vaikeudesta). Tietäisittepä vain! Antaisin jonkun raajani amputoitavan jos tervehtyisin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Minulla eivät toimi mitkään lääkkeet, olen matkalla mullan alle. Päälle kolmikymppisenä ja minulla on pienet lapset. Ei naurata. Tiedän ihan lähipiiristä ihmisiä joilla lääkitys toimii kuin unelma, mutta itse en näihin henkilöihin lukeudu ja siksi on todella loukkaavaa saada jatkuvasti kuulla mm. lääkäreiltä että jos täytyisi ottaa mikä tahansa sairaus, niin ottaisivat ilman muuta tämän.

Lisäksi tässä on se, että kun ei näy päällepäin poikkeavuutena (jos ei kaljuuntumista, lihomista jne. lasketa), niin ihmiset eivät tajua kun on oikeasti käsittämättömän huonomuistinen ja tyhmä, että en minä oikeasti tällainen ole, vaan se johtuu tästä sairaudesta. Ja sitten jotkut vielä viitsivät jokaiseen tällaiseen keskusteluun tuoda tuon "muotidiagnoosi"-korttinsa, tai "Mokoma pikkuvaiva keikauttaa maailmasi päälaelleen (#26)" voi....!

Vierailija
82/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:16"]

Minusta tuntuu, että suurin osa näistä kilpirauhasen toimintahäiriöistä kärsivistä eivät todellisuudessa kärsikään siitä, vaan luulosairaudesta. Kaikenlaiset vaivat ja ongelmat pannaan oman kilpparidiaknoosin piikkiin, juostaan lääkäriltä toiselle hakemassa tunnustus sille omalle luulolle.

Nivelkivut ja kaikki muut ovat automaattisesti kilpirauhasongelmia ja lääkärit ei vaan osaa ja ymmärrä kun kouluja käymättömätkin tajuavat sen verran itsekin, että vaivat johtuvat kilpirauhasesta. Onni koittaa kun lopulta joku noitatohtori antaa diagnoosin jonka luulosairas on jo vuosia sitten itselleen diagnosoinut, sitten saadaan lumelääkettä ja kaikki on ok.

Uskokaa nyt hyvänen aika, että ihmisvartalossa on paljon kaikenlaista vaivaa joiden syyt ovat moninaiset eikä niiden hoito ole ylivoimaista, kunhan uskotte lääkäreitä, että he osaavat varmasti PALJON varmemmin määritellä oikein mitä hoitoa kaipaatte kun te itse.

Lihavuus on hyvä esimerkki, kunhan tartutte itseänne niskasta kiinni, laitatte ruokavalion ja elämäntavat muutenkin kuntoon, ei ole lihavuutta eik muitakaan vaivoja. Sairaat ovat erikseen, mutta heitä on todella vähän.

[/quote] Hienoa, että aloitit kirjoituksesi sanoilla minusta tuntuu. Koska et todellakaan voi tietää. Mikä siinä on että toisten ihmisten kokemia kärsimyksiä pitää vähätellä ja epäillä? Niin väsynyttä tuo että ottaisivat vaan itseään niskasta kiinni! Sanoisitko Chrohnin tautia sairastavalle että purista perseellä normaalisti niin kyllä se siitä? Keliaakikolle että kuvittelet vain, ota pulla ja ryhdistäydy? Narkoleptikolle että lopetat nyt vain tuon nukahtelun, en minäkään nukahtele, haet vain huomiota? Johtuuko siitä, että yksi yleisimmistä vajaatoiminnan oireista on juuri painonnousu, että suhtautuminen on tämä?

[/quote]

Tuli nyt tuo toinenkin viesti lainaukseen mukaan mutta vastaan ekaan. Kilpirauhanen tuottaa useita hormoneja (lähinnä trijodityroniinia ja tyroksiinia). Trijodityroniinia tuotetaan enemmän, ja sitten maksassa se muuttuu AKTIIVISEKSI tyroksiiniksi. Tyroksiini säätelee lähen KAIKKIA elimistön aineenvaihduntareaktioita, ja on siten helvetin tärkeä ja monimuotoinen hormoni. Siksi oireetkin ovat monimuotoisia, eikä niitä voi edes jaotella kunnolla vajaa/liikisoireisiin, koska jokaisen kroppa reagoi yksilöllisesti. Aivosumu, rytmihäiriöt, ruoansulatusongelmat.. kaikki voivat johtua kilppariongelmista.
[/quote]
Ja koska lähes kaikki oireet voivat johtua kilpparista, kaikki myös laitetaan sen piikkiin. Vaikka arvot olisivat normaalit... Huokaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämentykytykset, painajaiset, paniikkikohtaukset jne. Voi ihmisparkaa, ne ovat psyykkisiä oireita, ei kilpirauhasen aiheuttamia.

Kuulunet siihen ihmisryhmään joka ei hyväksy oikeaa disgnoosia, luultavasti sinutkin on määritelty henkilöksi joka kärsii josnkinlaisesta psyykkisestä oireesta ja sitä sinä et kykene hyväksymään.

Vierailija
84/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:16"]

Sydämentykytykset, painajaiset, paniikkikohtaukset jne. Voi ihmisparkaa, ne ovat psyykkisiä oireita, ei kilpirauhasen aiheuttamia.

Kuulunet siihen ihmisryhmään joka ei hyväksy oikeaa disgnoosia, luultavasti sinutkin on määritelty henkilöksi joka kärsii josnkinlaisesta psyykkisestä oireesta ja sitä sinä et kykene hyväksymään.

[/quote]Voi ihmisparka. Jotain pahaa oloasi sinäkin täällä purat. Toivottavasti selviää ennemmin kuin myöhemmin miten selviät itsesi kanssa. 

Älä jaa väärää tietoa ja esiinny asiantuntijana.

Vierailija
85/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:53"]35 lue asiasta ennen kuin väität. Sairauteni ei ole ollut elintavoilla estettävissä. Näin on lääkärikin todennut. [/quote] Ei ehkä kaikilla. Tyypillistä yleistää omien kokemusten perusteella. Ja lääkäritkään ei olr yksimielisiä tämän sairauden suhteen.

[/quote]Kerro lisää tuosta elintapojen vaikutuksesta. Tai anna edes linkki josta löytyy lisätietoa asiasta.
[/quote]
Tarviit linkin siihen, että elintavat vaikuttaa terveyteen? Hahaha.

Vierailija
86/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:04"] [quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:53"]35 lue asiasta ennen kuin väität. Sairauteni ei ole ollut elintavoilla estettävissä. Näin on lääkärikin todennut. [/quote] Ei ehkä kaikilla. Tyypillistä yleistää omien kokemusten perusteella. Ja lääkäritkään ei olr yksimielisiä tämän sairauden suhteen. [/quote]Kerro lisää tuosta elintapojen vaikutuksesta. Tai anna edes linkki josta löytyy lisätietoa asiasta. [/quote] Tarviit linkin siihen, että elintavat vaikuttaa terveyteen? Hahaha.

[/quote]Terve trolli, olet sairas.

Vierailija
87/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei muuten ole psykkisiä oireita, vaan minulla on ollut ihan samoja oireita liikatoiminnassa, sekä thyroxinia aloittaessani. Joten äläpä kirjoita PASKAA! Et asiasta mitään näköjään tiedä, niin olisit vaan ihan hissukseen siellä. Tai jos halua kokea samalaisia oloja, niin suosittelen kokeilemaan thyroxinia isolla annostuksella. Tästä helvetin sairaudesta on tosi vaikea toipua, jos lääkärit eivät ole sitä todenneet ajoissa.

Vierailija
88/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin täytyy käydä ottamassa kilpirauhastaudinkuva läkäriltä, minä näen painajaisia aina silloin tällöin, huimaa, pieruttaa ja joskus yskittää.

Vierailija
89/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:57"]

meinaatko, että lääkärit sitten muuten vaan diagnosoi niitä potilaita ja antavat lääkkeitä? ilman mitään perusteita? eiköhän ne lääkäri tiedä vähän paremmin kuin sinä, joka et ole edes näitä potilaita tavannut. vai huijaako potilaat? huijaako heidän veriarvonsa? ei lääkäri kirjoita lääkkeitä ilman perusteita.

Nimenomaan, lääkärit osaavat asiansa. Silloin kun veriarvot kertovat asiasta siinä ei ole epäselvää, mutta kun näissä "sairaissa" on valtava määrä näitä joilla kaikki arvot kohdallaan ja kinutaan kilpirauhasdiagnoosia.

[/quote] Missä ja keitä ovat nämä "valtava määrä sairaita"? Millä otannalla, minkä tutkimuksen mukaan? Vai oman persetuntumasi?

Vierailija
90/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:26"]

Kyllä minunkin täytyy käydä ottamassa kilpirauhastaudinkuva läkäriltä, minä näen painajaisia aina silloin tällöin, huimaa, pieruttaa ja joskus yskittää.

[/quote] Tampio.

Vierailija
91/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:39"]

Minulla on joku aika sitten todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen ihmetellyt netistä löytyviä keskusteluja siitä, kuinka kamala tauti tämän ilmeisesti pitäisi olla. En ole huomannut mitään näistä tyypillisistä psyykkisistä oireista, joista useimmat valittavat: saamattomuus, masennus, aivosumu, väsymys, alakuloisuus, hitaus jne. Olen hoikka ja kaikin puolin reipas ja hyväkuntoinen alta nelikymppinen nainen. Harrastan tehokasta liikunta 5-10 tuntia viikossa. Kilpirauhasarvoja alettiin selvitellä kuukautisten poisjäännin vuoksi. En sanoisi, että tämä on millään asteella "kamalin sairaus minkä tiedän". Kyllä minä tiedän aika paljon kamalampiakin sairauksia! En todellakaan tunnista itseäni nettipalstojen sairauskertomuksista...

[/quote]

Minulla täsmälleen sama juttu! Olen hoikka ja sporttinen 37v. iho ja hiukset hyvässä kunnossa. Vajaatoiminta löydettiin kun ryhdyttiin selvittään syytä menkkojen poisjäännille.

Vierailija
92/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vielä kerran: psyykkiset oireet ovat osa kilpirauhassairauksia! Koita takoa päähäsi, jos mitenkään pystyt. Ei se tarkoita sitä, että ihminen olisi psyykkisesti sairas, vaan ne ovat somaattisen sairauden oireita. Liikatoiminnassa ihmisellä voi olla lähes hypomaanisia oireita, vajaatoiminnassa taas tyypillisiä ovat masennuksen oireet. Sydänoireet ovat myös osa kilpirauhassairauksia, se on ihan peruskauraa näistä sairauksista tietäville. Samoin nukahtamisvaikeudet, unihäiriöt ja painajaiset.

Vierailija
93/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleinen. Kuka kehtaa sanoa sitä kamalaksi? Pilleri kitusiin ja siinä se. Itse olin ennen sairautta 167 cm/60 kg, sitten selittämättä nousi paino 10 kg. Alkoi viimein laskea lääkityksen aloittamisen jälkeen, tosin nyt taas on painoa 67 kg, on vielä vauva(+herkku)kiloja pudotettavana.

Vierailija
94/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:28"]

meinaatko, että lääkärit sitten muuten vaan diagnosoi niitä potilaita ja antavat lääkkeitä? ilman mitään perusteita? eiköhän ne lääkäri tiedä vähän paremmin kuin sinä, joka et ole edes näitä potilaita tavannut. vai huijaako potilaat? huijaako heidän veriarvonsa? ei lääkäri kirjoita lääkkeitä ilman perusteita.

Nimenomaan, lääkärit osaavat asiansa. Silloin kun veriarvot kertovat asiasta siinä ei ole epäselvää, mutta kun näissä "sairaissa" on valtava määrä näitä joilla kaikki arvot kohdallaan ja kinutaan kilpirauhasdiagnoosia.

[/quote] Missä ja keitä ovat nämä "valtava määrä sairaita"? Millä otannalla, minkä tutkimuksen mukaan? Vai oman persetuntumasi?

[/quote]

Tässäkin ketjussa jo useampi on maininnut, että arvot ovat kohdallaan ja silti ovat "sairaita" kilpirauhasesta johtuen. Onko tyhmyyskin kilpirauhasesta johtuvaa?

Vierailija
95/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:32"]

[/quote]

Tässäkin ketjussa jo useampi on maininnut, että arvot ovat kohdallaan ja silti ovat "sairaita" kilpirauhasesta johtuen. Onko tyhmyyskin kilpirauhasesta johtuvaa?

[/quote]

No eikös tuossa viestissä #26 todettukin, että "ihmiset eivät tajua kun on oikeasti käsittämättömän huonomuistinen ja tyhmä, että en minä oikeasti tällainen ole, vaan se johtuu tästä sairaudesta" eli vallan hyvin tyhmyydenkin voi laittaa kilpirauhasen vajaatoiminnan piikkiin.

Vierailija
96/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:33"] [quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] "kamalin sairaus minkä tiedän"? No vähänpä tiedät, voi hyvät hyssykät!!! Hypotyreoosi on helposti hoidettavissa oleva ja elämää vähän rajoittava sairaus. Käypä vaikka neurologian osastolla joskus kurkkaamassa. Saat vähän mittasuhteita kamaluuteesi. Terv. Sairaanhoitaja [/quote] Älä viitsi väheksyä tunteitani. -2 [/quote] Pidä tunteesi mutta älä ykskantaan ilmoita että hypotyreoosi on "kamalin" sairaus. Jos minun olisi pakko valita itselleni jokin krooninen sairaus jonka kanssa elää lopun ikänsä niin valitsisin ilman muuta sen. On niin halpa- ja helppohoitoinen. Toiset joutuvat elämään esim. Colitis ulcerosan kanssa suolistoavanteineen. Ja sinä valitat kamalimmaksi sairauttasi joka hoituu napsimalla edullisia lääkkeitä. Sh

[/quote]

Minulle tämä on iso ja kamala asia.

Olet nyt hyvin jämäkästi sanonut asiasi ja minulle riittää tämä keskustelu kanssasi. 

-2
[/quote]Mistä näitä itsensä säälijöitä riittää. Itketään monta päivää moista vaivaa, johon on lääkkeet olemassa! Suorastaan oksettaa toi asenne vakavasti sairaan lapsen äitinä. Niin, ja mulla on vajaatoiminta myöskin.

Vierailija
97/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 13-vuotiaalla tytöllä on selkeä kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta hän ei ole saanut lääkitystä, arvoja vain seuraillaan. Ja siis viitearvot (sekä tsh että t4v) todellakin näyttävät vajaatoiminnan, vaikka otettaisiin ikäkin huomioon. Tyttö on lyhyt ja laiha, eli lapsilla ei välttämättä vajaatoiminta vaikuta painoon. Mutta muuten on pajon kilpparin vajaatoiminnan oireita, armoton väsymys päällimmäisenä, samoin ihon kuivuminen.

Vierailija
98/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:30"]On yleinen. Kuka kehtaa sanoa sitä kamalaksi? Pilleri kitusiin ja siinä se. Itse olin ennen sairautta 167 cm/60 kg, sitten selittämättä nousi paino 10 kg. Alkoi viimein laskea lääkityksen aloittamisen jälkeen, tosin nyt taas on painoa 67 kg, on vielä vauva(+herkku)kiloja pudotettavana.
[/quote]Kyllä sitä varmaan kamalaksi voi sanoa, toisilla pahempi kuin toisilla. Mutta itkeminen päiväkausia ja sanominen kamalimmaksi sairaudeksi mitä voi olla on kyllä jo aivan uskomatonta soopaa. Tai jos on kulkenut laput silmillään koko elämänsä niin ehkä se maailma voi sitten romahtaa.

Vierailija
99/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:32"]

[/quote]

[/quote]

Jos tietäisit asioista jotain, etkä vain inttäisi, niin tietäisit myös sen, että viitearvot ovat nimensä mukaan vain viitteelliset. Ne on saatu jonkun tietyn otannan perusteella, eivätkä ne toimi kaikilla samoin. Joillakin on paljon oireita, vaikka veriarvojen mukaan näyttäisi olevan kaikki kunnossa, mutta todellisuudessa näin ei ole. Ihmisten elimistöt ovat kas kummaa erilaisia ja viitearvot ovat olemassa vain antamassa tietyt raamit hoidolle, koska raja on ollut pakko vetää jonnekin. Selvää on kuitenkin se, että monet viitearvojen sisällä olevat, mutta selvästi oireilevat potilaat saavat apua kilpirauhaslääkityksestä. Yllättävän monet yleislääkärit eivät tiedä tänäkään päivänä kilpirauhassairauksista kovinkaan paljoa ja tuijottavat vain viitearvoja jättäen potilaan kokemukset ja oireet huomiotta. Vasta käytyään sisätautilääkärillä (usein yksityisellä) on potilas saanut apua, koska lääkäri on määrännyt koelääkityksen ja oireet ovat sen myötä helpottaneet.

Siinä teille tyhmyyttä.

Vierailija
100/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

98: vaadi lääkitystä, lapsilla ikävä kyllä odottavat välillä liiankin kauan lääkityksen aloitusta vaikka oireet ja veriarvotkin osoittaisivat vajaatoiminnan. Etsi kunnon lääkäri (esim. kilpirauhasinfosta). Nimittäin tulee vaikuttamaan koulumenestykseen jos vajis ei ole hoidossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi