Miten kaikilla ylipainoisilla on nykyään kilpparin vajaatoiminta?
Palstaillessa tuntuu, että vaiva on todella yleinen. Tarkoitukseni ei ole härkkiä vaan ihmettelen, onko tämä hyvin yleinen vaiva Suomessa ja kuinka siihen sairastutaan? Miten huomasit vajaatoiminnan itselläsi?
Tähän keskusteluun ei "läskivihaa". Tarkoitus on keskustella aiheesta miten se tuntuu olevan niin yleistä ja diagnisoidaanko tämä vaiva hieman liian helposti?
T. Utelias Ap :)
Kommentit (146)
AP, oletkohan kuitenkin vedellyt nyt mutkat suoriksi? Kaikki Suomen ylipainoiset - todelliset ja av-mammojen kriteerien mukaiset - eivät kirjoittele tälle palstalle. Kaikilla ylipainoisilla ei myöskään ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, ainakaan ei ole todettu. Syitä ylipainolle on monia muitakin kuin velttous, laiskuus ja herkkujen ynnä roskaruuan syöminen, usko tai älä. Mutta eihän av-mamma usko muuta kuin omia rajoittuneita käsityksiään. Joten ei kannata tuhlata ruutia variksiin. So long!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] Ei ole käväissyt mielessä että jos oireet jatkuvat edelleen, ei annostus todellakaan ole kohdillaan? Vai onko mukavampaa ruikuttaa asiasta mm. av:lla kuin hoitaa se kuntoon?
[/quote]Kilpirauhasongelmien "hoitaminen kuntoon" ei todellakaan ole aina ihan helppo juttu. Esim. minun kohdallani meni kolmisen vuotta, ennen kuin lääkitys saatiin kohdalleen, aloitusannos oli nimittäin todella pieni ja lääkäri todella haluton nostamaan annostusta. Kun annostus vihdoinkin saatiin kohdalleen, oli ero kuin yöllä ja päivällä. Ja kaikilla ei homma toimi yhtä hyvin kuin minulla.
[/quote]
Jos lääkäri on "haluton nostamaan annoksia", se ei kuitenkaan tee kilpirauhasen vajaatoiminnasta vaikeahoitoista vielä itsessään.
[/quote]Sanoinko niin? Ok, muotoilen asian uudelleen: tarpeellisen hoidon saaminen on usein vaikeaa, mikä johtaa siihen, että sairautta ei saa "hoidettua kuntoon". Selkisikö? Potilaan kannalta lopputulos on sama.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:38"]
KIlpirauhasen vajaatoiminta (ja kilpirauhassyöpä) ovat lisääntyneet huomattavasti Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen. Säteily ei ole vaarallista, eihän?
[/quote]
Tätä olen miettinyt syyksi itsekin. Sain diagnoosini yli 10 vuotta sitten ollessani vasta 23-vuotias. Ensimmäinen tapaamani lääkäri totesi heti kättelyssä, että oireeni eivät voi johtua ainakaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta sillä "se on vanhojen naisten tauti". Jostain syystä sitä esiintyy nykyään paljon myös nuoremmilla.
Säteilyonnettomuuden jälkeen nautittavat joditabletithan suojaavat nimenomaan kilpirauhasta...
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:53"]35 lue asiasta ennen kuin väität. Sairauteni ei ole ollut elintavoilla estettävissä. Näin on lääkärikin todennut.
[/quote]
Ei ehkä kaikilla. Tyypillistä yleistää omien kokemusten perusteella. Ja lääkäritkään ei olr yksimielisiä tämän sairauden suhteen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:39"]
Minulla on joku aika sitten todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen ihmetellyt netistä löytyviä keskusteluja siitä, kuinka kamala tauti tämän ilmeisesti pitäisi olla. En ole huomannut mitään näistä tyypillisistä psyykkisistä oireista, joista useimmat valittavat: saamattomuus, masennus, aivosumu, väsymys, alakuloisuus, hitaus jne. Olen hoikka ja kaikin puolin reipas ja hyväkuntoinen alta nelikymppinen nainen. Harrastan tehokasta liikunta 5-10 tuntia viikossa. Kilpirauhasarvoja alettiin selvitellä kuukautisten poisjäännin vuoksi. En sanoisi, että tämä on millään asteella "kamalin sairaus minkä tiedän". Kyllä minä tiedän aika paljon kamalampiakin sairauksia! En todellakaan tunnista itseäni nettipalstojen sairauskertomuksista...
[/quote] Good for you! Ymmärrät varmaan että olet sitten onnekas? Itselläni oli oireita todella paljon, mutta ennen erikoislääkärille menoani ei yksikään työterveys- tai terveyskeskuslääkäri osannut yhdistää niitä kilpirauhaseen. Hoitamattomana vajaatoiminta tekee tuhojaan ja voi lopulta johtaa sydämen vajaatoimintaan ja kuolemaan. Että niin helppo sairaus. Ole onnellinen, ettet kärsi.
[/quote]
Kuinkahan paljon näistä netissä valitetuista pääosin psyykkisistä oireista on sairastuneen luonteesta kiinni? Jos on perusluonteeltaan sitkeä, sisukas ja reipas, niin tuskin kilpirauhasen vajaatoiminta muuttaa ketään passiiviseksi ja kaikesta valittavaksi nillittäjäksi. Kaikki me koemme vastoinkäymiset eri tavalla, toiset ovat taipuvaisempia synkkyyteen ja draamahakuisuuteen kuin toiset. Ei varmaan ole sattumaa sekään, että naiset käyvät helpommin valittamassa lääkärille epämääräisiä oireita (mikään ei huvita, kynnet lohkeilee ja painoa kertyy) ja vaatimaan kilpirauhaskokeita, kun ovat netistä löytäneet näppärän diagnoosin ei-niin-reippaalle luonteelleen.
[/quote] Ei herran jumala mitä paskaa suollat. Et selvästikään tiedä aiheesta tarpeeksi koska kehtaat väittää tuollaista. Jos itse pääset helpolla, hyvä juttu sinulle mutta muiden leimaaminen ja oireiden vähättely koska ei itse niitä koe on pelkkää PASKAA. Mielialavaihtelut ja masennus sekä aivosumu ja saamattomuus ovat hyvin yleisiä vajaatoiminnan oireita. Lue enemmän niin ehkä nuo aivopierut loppuu.
-Kilpirauhashormonit kuuluvat yhdeksi suurimmista vaikuttajista aivojen kemiallisissa häiriöissä. Ja niin kuin on kaikkien aivojen kemikaalihäiriöiden kanssa, väärinhoidettuna kilpirauhashormonien epätasapaino voi johtaa vakaviin seurauksiin potilaan psyykkeen ja käytöksen osalta.
Ei kaikilla ole, joillakin on isot luut.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:05"]
Minulla on joku aika sitten todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen ihmetellyt netistä löytyviä keskusteluja siitä, kuinka kamala tauti tämän ilmeisesti pitäisi olla. En ole huomannut mitään näistä tyypillisistä psyykkisistä oireista, joista useimmat valittavat: saamattomuus, masennus, aivosumu, väsymys, alakuloisuus, hitaus jne. Olen hoikka ja kaikin puolin reipas ja hyväkuntoinen alta nelikymppinen nainen. Harrastan tehokasta liikunta 5-10 tuntia viikossa. Kilpirauhasarvoja alettiin selvitellä kuukautisten poisjäännin vuoksi. En sanoisi, että tämä on millään asteella "kamalin sairaus minkä tiedän". Kyllä minä tiedän aika paljon kamalampiakin sairauksia! En todellakaan tunnista itseäni nettipalstojen sairauskertomuksista...
[/quote] Good for you! Ymmärrät varmaan että olet sitten onnekas? Itselläni oli oireita todella paljon, mutta ennen erikoislääkärille menoani ei yksikään työterveys- tai terveyskeskuslääkäri osannut yhdistää niitä kilpirauhaseen. Hoitamattomana vajaatoiminta tekee tuhojaan ja voi lopulta johtaa sydämen vajaatoimintaan ja kuolemaan. Että niin helppo sairaus. Ole onnellinen, ettet kärsi.
[/quote]
Kuinkahan paljon näistä netissä valitetuista pääosin psyykkisistä oireista on sairastuneen luonteesta kiinni? Jos on perusluonteeltaan sitkeä, sisukas ja reipas, niin tuskin kilpirauhasen vajaatoiminta muuttaa ketään passiiviseksi ja kaikesta valittavaksi nillittäjäksi. Kaikki me koemme vastoinkäymiset eri tavalla, toiset ovat taipuvaisempia synkkyyteen ja draamahakuisuuteen kuin toiset. Ei varmaan ole sattumaa sekään, että naiset käyvät helpommin valittamassa lääkärille epämääräisiä oireita (mikään ei huvita, kynnet lohkeilee ja painoa kertyy) ja vaatimaan kilpirauhaskokeita, kun ovat netistä löytäneet näppärän diagnoosin ei-niin-reippaalle luonteelleen.
[/quote] Ei herran jumala mitä paskaa suollat. Et selvästikään tiedä aiheesta tarpeeksi koska kehtaat väittää tuollaista. Jos itse pääset helpolla, hyvä juttu sinulle mutta muiden leimaaminen ja oireiden vähättely koska ei itse niitä koe on pelkkää PASKAA. Mielialavaihtelut ja masennus sekä aivosumu ja saamattomuus ovat hyvin yleisiä vajaatoiminnan oireita. Lue enemmän niin ehkä nuo aivopierut loppuu.
-Kilpirauhashormonit kuuluvat yhdeksi suurimmista vaikuttajista aivojen kemiallisissa häiriöissä. Ja niin kuin on kaikkien aivojen kemikaalihäiriöiden kanssa, väärinhoidettuna kilpirauhashormonien epätasapaino voi johtaa vakaviin seurauksiin potilaan psyykkeen ja käytöksen osalta.
[/quote]
Olen kyllä lukenut tuon kilpirauhanen.com -sivuston läpikotaisin diagnoosin saatuani. Siellä on ihan uskomatonta valitusta ja itkua siitä, että "Ihan varmasti minulla on vajaatoiminta, kun tykkään maata sohvalla ja syödä sipsejä sen sijaan, että lähtisin lenkille tai siivoaisin. Mitään tietämätön lääkäri ei vain suostu kirjoittamaan lääkkeitä, kun TSH on viitearvojen sisällä.". Aika monesti näiltä ruikuttajilta löytyy muuten myös muita "maailman kamalimpia vaivoja" (lisämunuaisten uupumus, gluteeniyliherkkyys, hiivasyndrooma ja mitä näitä nyt on), jotka tuntuvat olevan muodikkaita juuri nyt. Ihan selvästi kyse on ihmistyypistä, joka on taipuvainen draamaan ja jolle jo tavallinen flunssakin on helvetillinen koettelemus, josta paranemiseen menee vähintää 6 kuukautta.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:05"]
[/quote]
[/quote]
Asiaa. Valitettavasti vaan tuntuu siltä, että vaikka kuinka asiaa vääntäis rautalangasta ja ties mistä, niin osa ihmisistä ei näköjään tajua. Missä lienee vika...
Taattua AV-kamaa taas tämäkin keskustelu. Aina löytyy joku puupää joka tulee kertomaan kuinka on itse täydellinen ja reipas joten muidenkin pitäisi vain ryhdistäytyä. MINÄ en koe tätä kamalaksi = muut ovat vain turhasta vinkujia.
Sanoisitteko nämä asiat ihmisille päin naamaa vai onko palstalla vittuilu vaan kivaa? Kuvittele tälläinen keskustelu vaikka työpaikkasi kahvihuoneeseen:
Pirjo: Kävin lääkärissä ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.
Anna: Ei se kuitenkaan sun läskejäsi selitä.
Riitta: Mun tädilläkin on ja se vaan nappaa napin aamulla ja porskuttaa. Helppo sairaus..
Seppo: Taas tätä ämmien valitusta. Kävitkö lääkärissä kun vähän turvottaa ja tukka harvenee?
Kaisa: Joopa joo niin varmaan. Lääkäri ei jaksanut vinkunaasi ja sait lääkityksen vaikka oikeasti olet vain laiska paska.
Eila: Huomiohuora!
Minusta tuntuu, että suurin osa näistä kilpirauhasen toimintahäiriöistä kärsivistä eivät todellisuudessa kärsikään siitä, vaan luulosairaudesta. Kaikenlaiset vaivat ja ongelmat pannaan oman kilpparidiaknoosin piikkiin, juostaan lääkäriltä toiselle hakemassa tunnustus sille omalle luulolle.
Nivelkivut ja kaikki muut ovat automaattisesti kilpirauhasongelmia ja lääkärit ei vaan osaa ja ymmärrä kun kouluja käymättömätkin tajuavat sen verran itsekin, että vaivat johtuvat kilpirauhasesta. Onni koittaa kun lopulta joku noitatohtori antaa diagnoosin jonka luulosairas on jo vuosia sitten itselleen diagnosoinut, sitten saadaan lumelääkettä ja kaikki on ok.
Uskokaa nyt hyvänen aika, että ihmisvartalossa on paljon kaikenlaista vaivaa joiden syyt ovat moninaiset eikä niiden hoito ole ylivoimaista, kunhan uskotte lääkäreitä, että he osaavat varmasti PALJON varmemmin määritellä oikein mitä hoitoa kaipaatte kun te itse.
Lihavuus on hyvä esimerkki, kunhan tartutte itseänne niskasta kiinni, laitatte ruokavalion ja elämäntavat muutenkin kuntoon, ei ole lihavuutta eik muitakaan vaivoja. Sairaat ovat erikseen, mutta heitä on todella vähän.
Mä sairastin 5 vuotta tätä tautia ennen kuin se selvisi. Ja ihan verikokeilla ja terkkarin lääkäri löysi. Suvussa se rasitteena ja vanhimmalla tytölläni on se myös.
Mulla oli kaikenlaisia oireita. Mieletöntä väsymystä. Kävelylenkin jälkeen lihakset niin kipeät, että oli vaikea istua pöntölle. Migreeniä monta kertaa viikossa. Hiuksia lähti niin paljon, että mulla oli jo sivukaljut. Jopa kulmakarvoja lähti niin paljon ettei niitä saanut edes piirrettyä kynällä näyttämättä tyhmältä. Nivelreumaa epäiltiin, kun sormet oli niin kipeät ja jumissa. Aivosumua oli koko ajan. Unohtelin asioita jatkuvasti. Saatoin unohtaa tavallisten asioiden nimiä, kuten haarukka. Kesken jutun unohdin mitä olin kertomassa. Palelin koko ajan, vaikka oli monta vaatekertaa päällä enkä hikoillut vahingossakaan. Iho hilseili rasvaamisesta huolimatta ja sain ihan pienestäkin mustelmia. En halunnut nähdä ihmisiä enkä lähteä minnekään. Lihoin ja iho oli sellaista turvonnutta taikinaa.
Voisin jatkaa listaa vaikka kuinka kauan.
Itse syönyt reilun vuoden Thyroxinia ja oikeaa lääkitystä haetaan vielä. Se ei todellakaan löydy kovinkaan monella viikossa tai kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"]Se on todella yleinen. Kaikilla läheisimmillä työkavereillani on, vaikkei kukaan ole edes reilusti ylipainoinen. Minullakin tutkitaan. Minulla on monenlaisia nivelten ja jänteiden vaivoja, joille etsitään yhteistä tekijää, eikä muutakaan ole vielä löytynyt. [/quote] Siis oikeesti? Onko tää ihan maailmanlaajuisesti yleinen vaiva vai vaan meillä Suomessa? Johtuukohan Amerikkalaisten ylipaino osittain tästä? Onkohan liikatoimintakin niin yleist sitten... Voiko tähän itse vaikuttaa? Ap
[/quote]
Tuosta tuli teemalta hyvä dokkari, jenkkien ylipainosta siis. Käytännössä satoja tuhansia vuosia on aivot kehittyneet siten, että kun on ruokaa on sitä syötävä, paljon. Nyt sitä ruokaa on saatavilla ja liikuntaa ei ole nimeksikään, työt koneen näpyttelyä istuvilteen... siitä sitten laskee 1+1.
http://areena.yle.fi/1-1755591 oli siis tuo 4. osa minkä katsoin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:16"]
Minusta tuntuu, että suurin osa näistä kilpirauhasen toimintahäiriöistä kärsivistä eivät todellisuudessa kärsikään siitä, vaan luulosairaudesta. Kaikenlaiset vaivat ja ongelmat pannaan oman kilpparidiaknoosin piikkiin, juostaan lääkäriltä toiselle hakemassa tunnustus sille omalle luulolle.
Nivelkivut ja kaikki muut ovat automaattisesti kilpirauhasongelmia ja lääkärit ei vaan osaa ja ymmärrä kun kouluja käymättömätkin tajuavat sen verran itsekin, että vaivat johtuvat kilpirauhasesta. Onni koittaa kun lopulta joku noitatohtori antaa diagnoosin jonka luulosairas on jo vuosia sitten itselleen diagnosoinut, sitten saadaan lumelääkettä ja kaikki on ok.
Uskokaa nyt hyvänen aika, että ihmisvartalossa on paljon kaikenlaista vaivaa joiden syyt ovat moninaiset eikä niiden hoito ole ylivoimaista, kunhan uskotte lääkäreitä, että he osaavat varmasti PALJON varmemmin määritellä oikein mitä hoitoa kaipaatte kun te itse.
Lihavuus on hyvä esimerkki, kunhan tartutte itseänne niskasta kiinni, laitatte ruokavalion ja elämäntavat muutenkin kuntoon, ei ole lihavuutta eik muitakaan vaivoja. Sairaat ovat erikseen, mutta heitä on todella vähän.
[/quote]
Provo. Ei muuten voi suoltaa tällaista paskaa.
[/quote] Hienoa, että aloitit kirjoituksesi sanoilla minusta tuntuu. Koska et todellakaan voi tietää. Mikä siinä on että toisten ihmisten kokemia kärsimyksiä pitää vähätellä ja epäillä? Niin väsynyttä tuo että ottaisivat vaan itseään niskasta kiinni! Sanoisitko Chrohnin tautia sairastavalle että purista perseellä normaalisti niin kyllä se siitä? Keliaakikolle että kuvittelet vain, ota pulla ja ryhdistäydy? Narkoleptikolle että lopetat nyt vain tuon nukahtelun, en minäkään nukahtele, haet vain huomiota? Johtuuko siitä, että yksi yleisimmistä vajaatoiminnan oireista on juuri painonnousu, että suhtautuminen on tämä?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"]Se on todella yleinen. Kaikilla läheisimmillä työkavereillani on, vaikkei kukaan ole edes reilusti ylipainoinen. Minullakin tutkitaan. Minulla on monenlaisia nivelten ja jänteiden vaivoja, joille etsitään yhteistä tekijää, eikä muutakaan ole vielä löytynyt. [/quote] Siis oikeesti? Onko tää ihan maailmanlaajuisesti yleinen vaiva vai vaan meillä Suomessa? Johtuukohan Amerikkalaisten ylipaino osittain tästä? Onkohan liikatoimintakin niin yleist sitten... Voiko tähän itse vaikuttaa? Ap
[/quote]
Yleinen erityisesti Suomessa. Itse sain diagnoosin 18 vuotiaana ja epäilen sairastuneeni jo 14-15vuotiaana. Olen olin hoikka, mutta kun arvot menee huonoksi saattaa kuukaudessa tulla 10kg. Pari kiloa tippuu kun annosta nostetaan, mutta osa jää. Olen erittäin katkera etten joskus jaksa olla kuin 5h vuorokaudesta hereillä:( Oireet ovat todellisia!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:23"]
[/quote]
Provo. Ei muuten voi suoltaa tällaista paskaa.
[/quote]
Sekö sinua epäilyttä, että sanon lääkäreiden osaavan määrittää varmasti paremmin sairautenne kuin te itse?
Mä olen 20-vuotias nainen, joka on aina harrastanut liikuntaa ja olen aina ollut iloinen ja ahkera kaikessa mitä teen. Aloin kiinnittää huomiota omaan terveyteeni kun en yhtäkkiä jaksanut tehdä mitään muuta kuin maata... En jaksa vieläkään. Pakotan itseni töihin ja yritän levätä mahdollisimman paljon ennen sinne lähtöä. Olen juossut lääkäreillä, minulta on otettu tsh ja T4V-arvot (tsh 2,6 ja T4V 12). Lääkärin mukaan täysin normaalit.
En tiedä mikä minua vaivaa. Rauta-arvoni ovat täysin olemattomat, joten siksi joudun syömään rautalisiä. Oireeni voivat myös johtua tästä? Rauta ei kuitenkaan imeydy elimistööni, joten syöminen on todettu turhaksi.
Hiustenlähtö jatkuu, anemia jatkuu, jaksamattomuus on sietämätön. Aktiivisesta urheilijasta on tullut tämmöinen vetelys, joka nukkuu öisin 10 tuntia ja on silti väsynyt. Yritän kuitenkin liikkua, mutta se ei ole enää niin sujuvaa.
En tiedä mikä minulla on, mutta toivoisin että lääkärit ottaisivat potilaan oireet tosissaan. Itse olen oireista kärsinyt 2 vuotta. Lihonutkin olen, mutta silti normaalipainoinen. Kilpirauhasen vajaatoimintaa voi olla, vaikka arvot olisivat viiterajoissa. Ymmärtävät lääkäriä en ole vieläkään löytänyt, joten siksi tulen varmaan kärsimään tästä koko loppuelämäni. Olen kuitenkin onneksi sisukas, joten joka päivä alkaa tahdonvoimalla selvitä päivästä.
Aloitettuani e-pillerit olen ollut entistä väsyneempi ja lihonut enemmän. Vastustuskykyni on myös heikentynyt, sillä olen viimeisen puolen vuoden aikana ollut 6 kertaa kipeänä. Nytkin olen kipeä. En enää jaksa rampata lääkäreillä... En tiedä mitä tekisin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:23"]
[/quote]
Kerro, mitä lumelääkettä kilpirauhaspotilaalle annetaan?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:26"]
[/quote] Hienoa, että aloitit kirjoituksesi sanoilla minusta tuntuu. Koska et todellakaan voi tietää. Mikä siinä on että toisten ihmisten kokemia kärsimyksiä pitää vähätellä ja epäillä? Niin väsynyttä tuo että ottaisivat vaan itseään niskasta kiinni! Sanoisitko Chrohnin tautia sairastavalle että purista perseellä normaalisti niin kyllä se siitä? Keliaakikolle että kuvittelet vain, ota pulla ja ryhdistäydy? Narkoleptikolle että lopetat nyt vain tuon nukahtelun, en minäkään nukahtele, haet vain huomiota? Johtuuko siitä, että yksi yleisimmistä vajaatoiminnan oireista on juuri painonnousu, että suhtautuminen on tämä?
[/quote]
Tuli nyt tuo toinenkin viesti lainaukseen mukaan mutta vastaan ekaan. Kilpirauhanen tuottaa useita hormoneja (lähinnä trijodityroniinia ja tyroksiinia). Trijodityroniinia tuotetaan enemmän, ja sitten maksassa se muuttuu AKTIIVISEKSI tyroksiiniksi. Tyroksiini säätelee lähen KAIKKIA elimistön aineenvaihduntareaktioita, ja on siten helvetin tärkeä ja monimuotoinen hormoni. Siksi oireetkin ovat monimuotoisia, eikä niitä voi edes jaotella kunnolla vajaa/liikisoireisiin, koska jokaisen kroppa reagoi yksilöllisesti. Aivosumu, rytmihäiriöt, ruoansulatusongelmat.. kaikki voivat johtua kilppariongelmista.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] Ei ole käväissyt mielessä että jos oireet jatkuvat edelleen, ei annostus todellakaan ole kohdillaan? Vai onko mukavampaa ruikuttaa asiasta mm. av:lla kuin hoitaa se kuntoon?
[/quote]Kilpirauhasongelmien "hoitaminen kuntoon" ei todellakaan ole aina ihan helppo juttu. Esim. minun kohdallani meni kolmisen vuotta, ennen kuin lääkitys saatiin kohdalleen, aloitusannos oli nimittäin todella pieni ja lääkäri todella haluton nostamaan annostusta. Kun annostus vihdoinkin saatiin kohdalleen, oli ero kuin yöllä ja päivällä. Ja kaikilla ei homma toimi yhtä hyvin kuin minulla.
[/quote]
Jos lääkäri on "haluton nostamaan annoksia", se ei kuitenkaan tee kilpirauhasen vajaatoiminnasta vaikeahoitoista vielä itsessään.