Miten kaikilla ylipainoisilla on nykyään kilpparin vajaatoiminta?
Palstaillessa tuntuu, että vaiva on todella yleinen. Tarkoitukseni ei ole härkkiä vaan ihmettelen, onko tämä hyvin yleinen vaiva Suomessa ja kuinka siihen sairastutaan? Miten huomasit vajaatoiminnan itselläsi?
Tähän keskusteluun ei "läskivihaa". Tarkoitus on keskustella aiheesta miten se tuntuu olevan niin yleistä ja diagnisoidaanko tämä vaiva hieman liian helposti?
T. Utelias Ap :)
Kommentit (146)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:39"]
Minulla on joku aika sitten todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen ihmetellyt netistä löytyviä keskusteluja siitä, kuinka kamala tauti tämän ilmeisesti pitäisi olla. En ole huomannut mitään näistä tyypillisistä psyykkisistä oireista, joista useimmat valittavat: saamattomuus, masennus, aivosumu, väsymys, alakuloisuus, hitaus jne. Olen hoikka ja kaikin puolin reipas ja hyväkuntoinen alta nelikymppinen nainen. Harrastan tehokasta liikunta 5-10 tuntia viikossa. Kilpirauhasarvoja alettiin selvitellä kuukautisten poisjäännin vuoksi. En sanoisi, että tämä on millään asteella "kamalin sairaus minkä tiedän". Kyllä minä tiedän aika paljon kamalampiakin sairauksia! En todellakaan tunnista itseäni nettipalstojen sairauskertomuksista...
[/quote] Good for you! Ymmärrät varmaan että olet sitten onnekas? Itselläni oli oireita todella paljon, mutta ennen erikoislääkärille menoani ei yksikään työterveys- tai terveyskeskuslääkäri osannut yhdistää niitä kilpirauhaseen. Hoitamattomana vajaatoiminta tekee tuhojaan ja voi lopulta johtaa sydämen vajaatoimintaan ja kuolemaan. Että niin helppo sairaus. Ole onnellinen, ettet kärsi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]
Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus.
[/quote]
Mulla on nuo kaikki oireet. Paitsi hiukset aina olleet tuuheat. Pitäisiköhän mennä tutkimuksiin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:33"] [quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] "kamalin sairaus minkä tiedän"? No vähänpä tiedät, voi hyvät hyssykät!!! Hypotyreoosi on helposti hoidettavissa oleva ja elämää vähän rajoittava sairaus. Käypä vaikka neurologian osastolla joskus kurkkaamassa. Saat vähän mittasuhteita kamaluuteesi. Terv. Sairaanhoitaja [/quote] Älä viitsi väheksyä tunteitani. -2 [/quote] Pidä tunteesi mutta älä ykskantaan ilmoita että hypotyreoosi on "kamalin" sairaus. Jos minun olisi pakko valita itselleni jokin krooninen sairaus jonka kanssa elää lopun ikänsä niin valitsisin ilman muuta sen. On niin halpa- ja helppohoitoinen. Toiset joutuvat elämään esim. Colitis ulcerosan kanssa suolistoavanteineen. Ja sinä valitat kamalimmaksi sairauttasi joka hoituu napsimalla edullisia lääkkeitä. Sh
[/quote]
Minulle tämä on iso ja kamala asia.
Olet nyt hyvin jämäkästi sanonut asiasi ja minulle riittää tämä keskustelu kanssasi.
-2
[/quote]
Haluatko vielä kertoa mikä siinä on niin kamalaa?
Vai oletko vain niin pumpulissa kasvanut että mokoma pikkuvaiva keikauttaa maailmasi päälaelleen ja saa tuomionpäivän kellot soimaan päässäsi?
ne jotka on syömällä sen ylipainon hankkineet eivät kestä sitä tosiasiaa että toisille kilot ovat kertyneet kilpparista johtuen ja kun tasapaino saadaan lääkkeillä, kilot karisevat. Labrakoe selvittää tilanteen. T. Yksi sairastava, mutta jo avun saanut.
Oireet aika yksilöllisiä ja moninaisia, helppo ja halpa hoitaa 95%tapauksissa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"]Kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut aivan liian alidiagnosoitu sairaus. Itse kärsin 10 vuotta erilaisista oireista kunnes sain diagnoosin. Suomessa tuijotetaan vain viitearvoja ja jos olet ihan rajalla ja oireita täynnä, todetaan silti että olet terve. Näin ainakin omalla kohdallani kunnes löysin asiantuntevan lääkärin. Minullakin on ystäväpiirissä ainakin 6 vajista sairastavaa. Se on todella yleinen sairaus. [/quote] Uutta tietoa! Vaikuttaako omat elämäntavat sairauden puhkeamiseen? Ap
[/quote] Eivät vaikuta. Kannattaa lukea: http://www.kilpirauhanen.com
[/quote]
Kiitos linkistä!
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy.
Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus.
Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa.
[/quote]
Ei ole käväissyt mielessä että jos oireet jatkuvat edelleen, ei annostus todellakaan ole kohdillaan?
Vai onko mukavampaa ruikuttaa asiasta mm. av:lla kuin hoitaa se kuntoon?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:33"] [quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] "kamalin sairaus minkä tiedän"? No vähänpä tiedät, voi hyvät hyssykät!!! Hypotyreoosi on helposti hoidettavissa oleva ja elämää vähän rajoittava sairaus. Käypä vaikka neurologian osastolla joskus kurkkaamassa. Saat vähän mittasuhteita kamaluuteesi. Terv. Sairaanhoitaja [/quote] Älä viitsi väheksyä tunteitani. -2 [/quote] Pidä tunteesi mutta älä ykskantaan ilmoita että hypotyreoosi on "kamalin" sairaus. Jos minun olisi pakko valita itselleni jokin krooninen sairaus jonka kanssa elää lopun ikänsä niin valitsisin ilman muuta sen. On niin halpa- ja helppohoitoinen. Toiset joutuvat elämään esim. Colitis ulcerosan kanssa suolistoavanteineen. Ja sinä valitat kamalimmaksi sairauttasi joka hoituu napsimalla edullisia lääkkeitä. Sh
[/quote]
Minulle tämä on iso ja kamala asia.
Olet nyt hyvin jämäkästi sanonut asiasi ja minulle riittää tämä keskustelu kanssasi.
-2
[/quote]
Haluatko vielä kertoa mikä siinä on niin kamalaa?
Vai oletko vain niin pumpulissa kasvanut että mokoma pikkuvaiva keikauttaa maailmasi päälaelleen ja saa tuomionpäivän kellot soimaan päässäsi?
[/quote]
Jokainen kokee kyseisen sairauden kohdallaan eri tavalla, ei tarvitse härkkiä. Jotkut ovat herkempiä kuin toiset.
Ap
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi vähentää kehon aineenvaihduntaa 40-50 prosenttia ja liikatoiminta voi nostaa aineenvaihduntanopeuden jopa 60-100 prosenttia normaalitason yläpuolelle.
Kilpirauhashormonit vaikuttavat lähes jokaiseen soluun kehossa (pernaa ja kiveksiä lukuunottamatta). Ne säätelevät perusaineenvaihduntaa ja kehon lämpötilaa, vaikuttavat proteiinisynteesiin sekä luuston kehitykseen ja kasvuu. Kilpirauhashormonit säätelevät myös kehon proteiinin, rasvan ja hiilihydraattien käyttöä sekä stimuloivat vitamiinien ja hivenaineiden aineenvaihduntaan. Kilpirauhashormonit vaikuttavat myös ihmisen psykologiseen hyvinvointiin. Ne ovat siis pääasiallisessa roolissa kehon kokonasvaltaisessa hyvinvoinnissa ja kehityksessä.
Lainaus kilpirauhanen.fi-sivuilta.
Pääosin vajis on helppohoitoinen mutta kuten nro 22 kirjoitti niin EI KAIKILLA! On ihmisiä joille lääkitys ei tehoa kunnolla ja itsellekin lääkäri kertoi, että jos vajis on kestänyt vuosia niin lääkitys ei välttämättä vie kaikkia oirreita pois vaan jotkut voivat jäädä. Joten älkää yleistäkö liian helposti että aina lääkitys tehoaa ja on helppoa, kun näin asia ei ole.
Tshernobylin onnettomuus on varmasti vaikuttanut, Suomeenhan tuli saastetta tuolloin monta päivää, ennen kuin kukaan edes myönsi asian.
Toinen vaikuttava asia on se, että Suomen maaperä on erittäin seleeni- ja jodiköyhää. Kilpirauhanen tarvitsee toimiakseen näitä molempia hivenaineita.
Myös ehkäisypillerit lamaavat kilpirauhasen toimintaa.
Itselläni ei ole sukurasitetta, veikkaan, että nuo kaikki kolme yhdessä ovat saaneet aikaan oman vajaatoimintani.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]
En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy.
Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus.
Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa.
[/quote]
Hei, älä masennu! Minulla sama vaiva, ja olen joskus sanonut että jos joku sairaus pitää olla, niin kilpirauhasen vajaatoiminta on oikein hyvä vaihtoehto! Täysin hoidettavissa lääkityksellä (hetken voi kestää ennenkuin löytyy sopiva taso siihen). Lääkkeet ovat erittäin edullisia ja pieniä nieltäviä. Niitä ptiää ottaa joka aamu, mutta mitään hirveää ei tapahdu jos unohdat.
Masennus voi olla kilpparista johtuvaa ja se helpottaa kun lääkitys on kohdillaan. Suru ja huoli pois! Minä en ainakaan edes miellä itseäni mitenkään sairaaksi, vaikka loppuiän lääkityksellä kai olenkin. Tämä on ominaisuus, ei sairaus.
35 lue asiasta ennen kuin väität. Sairauteni ei ole ollut elintavoilla estettävissä. Näin on lääkärikin todennut.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:41"]
Sittenhän on paljon näitä "kilpparivajiksia" joilla on olevinaan vajaus ihan vain oireiden perusteella vaikka arvot ovat hyvät. Sitten juostaan lääkäriltä toiselle ja yritetään saada lääkkeet. Ja joka puolella hehkutetaan että "ollaan niin sairaita niin sairaita, läskit ei lähde vaikka en söis mitään ja mitään en saa aikaan sairauden takia. Ja lääkäreiltäkään en saa apua kun ne ei tiedä tästä harvinaisesta kilpparisairauden muodosta jossa kaikki arvot ovat hyvät mutta ihminen sairas silti."
Tuossa sairaudessa on ne oireet niin helppo itselleen kuvitella. Itsellänikin on lähes kaikki. Mutta en tosiaan mene itkemään lääkärille ja yritä kerjätä tämän muotisairauden diagnoosia, vaan lopetan sen ruoan mässyttämisen, nousen sohvalta ja lähden lenkille ja pakotan itseni aktiiviseksi. Ja kas, hetken päästä oireet helpottavatkin kun en ryve sohvalla käsi sipsipussissa saamattomana.
[/quote] Jep. Mikäs sinä olet sanomaan kenellä on sairaus ja kenellä ei? Valitettavan usein edelleen kilpirauhasen vajaatoimintaa diagnosoitaessa otetaan vain TSH-koe, vaikka pitäisi ottaa myös T4V ja T3V. Vajaatoiminnassa on erilaisia muotoja ja viitearvotkin ovat nimensä mukaisesti viitteellisiä. Tyroksiini ei toimi kaikilla, itse söin sitä useamman vuoden kunnes vihdoin sain avun Liosta.
Tärkeintä on aina kuunnella potilasta ja oireita. Ei kai kukaan juokse lääkärissä huvikseen vaan hakemassa apua?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:44"]
Minulla on joku aika sitten todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen ihmetellyt netistä löytyviä keskusteluja siitä, kuinka kamala tauti tämän ilmeisesti pitäisi olla. En ole huomannut mitään näistä tyypillisistä psyykkisistä oireista, joista useimmat valittavat: saamattomuus, masennus, aivosumu, väsymys, alakuloisuus, hitaus jne. Olen hoikka ja kaikin puolin reipas ja hyväkuntoinen alta nelikymppinen nainen. Harrastan tehokasta liikunta 5-10 tuntia viikossa. Kilpirauhasarvoja alettiin selvitellä kuukautisten poisjäännin vuoksi. En sanoisi, että tämä on millään asteella "kamalin sairaus minkä tiedän". Kyllä minä tiedän aika paljon kamalampiakin sairauksia! En todellakaan tunnista itseäni nettipalstojen sairauskertomuksista...
[/quote] Good for you! Ymmärrät varmaan että olet sitten onnekas? Itselläni oli oireita todella paljon, mutta ennen erikoislääkärille menoani ei yksikään työterveys- tai terveyskeskuslääkäri osannut yhdistää niitä kilpirauhaseen. Hoitamattomana vajaatoiminta tekee tuhojaan ja voi lopulta johtaa sydämen vajaatoimintaan ja kuolemaan. Että niin helppo sairaus. Ole onnellinen, ettet kärsi.
[/quote]
Kuinkahan paljon näistä netissä valitetuista pääosin psyykkisistä oireista on sairastuneen luonteesta kiinni? Jos on perusluonteeltaan sitkeä, sisukas ja reipas, niin tuskin kilpirauhasen vajaatoiminta muuttaa ketään passiiviseksi ja kaikesta valittavaksi nillittäjäksi. Kaikki me koemme vastoinkäymiset eri tavalla, toiset ovat taipuvaisempia synkkyyteen ja draamahakuisuuteen kuin toiset. Ei varmaan ole sattumaa sekään, että naiset käyvät helpommin valittamassa lääkärille epämääräisiä oireita (mikään ei huvita, kynnet lohkeilee ja painoa kertyy) ja vaatimaan kilpirauhaskokeita, kun ovat netistä löytäneet näppärän diagnoosin ei-niin-reippaalle luonteelleen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] Ei ole käväissyt mielessä että jos oireet jatkuvat edelleen, ei annostus todellakaan ole kohdillaan? Vai onko mukavampaa ruikuttaa asiasta mm. av:lla kuin hoitaa se kuntoon?
[/quote]Kilpirauhasongelmien "hoitaminen kuntoon" ei todellakaan ole aina ihan helppo juttu. Esim. minun kohdallani meni kolmisen vuotta, ennen kuin lääkitys saatiin kohdalleen, aloitusannos oli nimittäin todella pieni ja lääkäri todella haluton nostamaan annostusta. Kun annostus vihdoinkin saatiin kohdalleen, oli ero kuin yöllä ja päivällä. Ja kaikilla ei homma toimi yhtä hyvin kuin minulla.
[/quote]
No ole onnellinen sitten! Ei se sitä tarkoita, että jos SINULLA ei ole vaivoja, ei muillakaan voisi olla. Vajaatoiminta voi oireilla monin eri tavoin ja tehdä elämästä varsin piinaavaa ja masentavaa, etenkin, jos ei saa kunnon diagnoosia ja hoitoa. Hoidonkin kanssa voi viedä vuosia, että tilanne paranee. Kaikki eivät liho, kaikki eivät tule alakuloisiksi, mutta osalla käy niin. Ja vaiva on erittäin yleinen, se tupsahtaa vastaan sieltä sun täältä, etenkin naisilla.
Ja kyllä, vaiva voi olla jollekin maailman kamalin asia, kenenkään ei tarvitse toisen sairauksia väheksyä. Olen itse hoitaja ja käynyt vajaatoiminnan lisäksi läpi kasvaimia, leikkauksia, kamalia kipuja, isoja suruja ja menetyksiä. Työssäkin on nähnyt monenlaista. Osa valittaa kaikenlaista vaivaa, mutta en silti mene koskaan sanomaan toiselle, että maailmassa on "niin paljon pahempaakin". Järjetöntä toisen ihmisen dissaamista ja hoitajalta täysin ammattitaidotonta puhetta.
Sori nyt vaan, mutta ärsyttää ihmiset, jotka eivät voi tulla ahtaista laatikoistaan ulos ja ymmärtää edes sen vertaa, että ihmisiä ja potilaita on erilaisia ja tapauksia samoin. "Kun MINÄ en ole sitä, niin muutkaan eivät voi olla. Kun MINÄ olen reipas ja paras, niin muidenkin pitää olla." Voi älynväläys!
Sairautena vajis todella yleinen ja yhä edelleen alidiagnosoitu ja melko huonosti hoidettu (siis Suomessa ainakin). Monesti sairaus huomataan liian myöhään eikä lääkitykselläkään ihminen palaudu enää normaalikuntoiseksi (toisin kuin sairaanhoitaja tässä ketjussa väittää). On myös ihmisiä joille yksikään hoitoon kehitetty lääke ei tepsi kunnolla!
Omasta suvustani tiedän heti n 10 ihmistä joilla kilpirauhasten kanssa ongelmaa, varmaan paljon useammallakin on mutta ei ole diagnosoitu.