Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä ei kertonut häistä

Vierailija
08.06.2015 |

Olen pettynyt. Meitä on viiden hyvän ystävän porukka, jotka olemme olleet ystäviä jo 15 vuotta. Tänään yksi porukasta ei voinut enää pitää salaisuutta: toinen porukkaan kuuluva oli mennyt eilen naimisiin, mutta oli kutsunut meistä vain tämän yhden, ja häntäkin oli käskenyt olla kertomatta. Tunnen itseni petetyksi. Ystäväni (se joka oli kutsuttu) oli sanonut, että pari halusi pitää häät pienenä, joten paikalla oli vain parin suku ja joitain ystäviä - pääasiassa sinkkuja, ettei puolisoihin tai lapsiin tarvinnut tuhlata rahaa. Mielestäni tämä on OK, olisin totta kai ymmärtänyt jos ystäväni olisi sanonut ettei voi kaikkia kutsua ja joutuu meidät jättämään pois, en olisi tästä loukkaantunut. Minua loukkaa se, ettei morsian kertonut ja pyysi toista ystävääkin salaamaan asian. Tunnen itseni niin typeräksi, kun pari viikkoa sitten kyselin, joko hääpäivä on päätetty, olettaen, että totta kai minut kutsutaan. Häälahjankin ostin kihlauksen jälkeen valmiiksi, kun työmatkalta löytyi eräs juttu, josta morsian pitkään haaveillut. Nyt kai sitten odotan, että ystäväni vaihtaa Facebook-statuksensa tai kertoo itse -ensi viikolla pitäisi nähdä-, joten en voi edes onnitella vielä, kun pitää leikkiä etten ole koko jutusta kuullutkaan. Harmittaa. Mitä teen häälahjalle? Annanko lahjan kun virallisesti kuulen häistä, vai myynkö pois vähin äänin? Kyseessä eräs kaunis kodin tavara, sarjaa jota morsian kerää ja on halunnut, jonka hankin ulkomailta reilulla 150 eurolla, Suomessa arvo tuplaten tuo. Tavallaan haluaisin jättää antamatta, tavallaan kuitenkin luulen, että tuon lahjan antaminen saisi morsiamen häpeämään kertomatta jättämistä - mutta ei sekään minua lohduta.

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapsi -aiemmin hyvin läheinen- piti isot häät, mutta kummeille ei kutsua tullut, kuulemma kumminkaimoille kyllä. Äitinsä ja kummilapsi kyllä itse jakoivat ahkerasti tilinumeroa tekstiviestitse ja facebookissa "jos joku haluaa onnitella", mutta en kyllä onnitteluja laittanut edes kortin muodossa. Tässä sentään ei salailtu, vaan jätettiin vain kutsumatta.

Vierailija
2/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on naimisiinmeno nykyään vaikeaa. Aina on joku herne nenässä, joko kutsumattomat vieraat, anoppi tai morsian. Ihmeellistä varsinkin kun ero tulee melko varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lahjaa vaan laittaisin sen omaan kotiin esille, kun kaveri tulee käymään. Voisin sitten mainita, että ostin tuon sinulle häälahjaksi, vaan kun en saanut kutsua, niin pidin itselläni!

Vierailija
4/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 00:51"]

Olen pettynyt. Meitä on viiden hyvän ystävän porukka, jotka olemme olleet ystäviä jo 15 vuotta. Tänään yksi porukasta ei voinut enää pitää salaisuutta: toinen porukkaan kuuluva oli mennyt eilen naimisiin, mutta oli kutsunut meistä vain tämän yhden, ja häntäkin oli käskenyt olla kertomatta. Tunnen itseni petetyksi. Ystäväni (se joka oli kutsuttu) oli sanonut, että pari halusi pitää häät pienenä, joten paikalla oli vain parin suku ja joitain ystäviä - pääasiassa sinkkuja, ettei puolisoihin tai lapsiin tarvinnut tuhlata rahaa. Mielestäni tämä on OK, olisin totta kai ymmärtänyt jos ystäväni olisi sanonut ettei voi kaikkia kutsua ja joutuu meidät jättämään pois, en olisi tästä loukkaantunut. Minua loukkaa se, ettei morsian kertonut ja pyysi toista ystävääkin salaamaan asian. Tunnen itseni niin typeräksi, kun pari viikkoa sitten kyselin, joko hääpäivä on päätetty, olettaen, että totta kai minut kutsutaan. Häälahjankin ostin kihlauksen jälkeen valmiiksi, kun työmatkalta löytyi eräs juttu, josta morsian pitkään haaveillut. Nyt kai sitten odotan, että ystäväni vaihtaa Facebook-statuksensa tai kertoo itse -ensi viikolla pitäisi nähdä-, joten en voi edes onnitella vielä, kun pitää leikkiä etten ole koko jutusta kuullutkaan. Harmittaa. Mitä teen häälahjalle? Annanko lahjan kun virallisesti kuulen häistä, vai myynkö pois vähin äänin? Kyseessä eräs kaunis kodin tavara, sarjaa jota morsian kerää ja on halunnut, jonka hankin ulkomailta reilulla 150 eurolla, Suomessa arvo tuplaten tuo. Tavallaan haluaisin jättää antamatta, tavallaan kuitenkin luulen, että tuon lahjan antaminen saisi morsiamen häpeämään kertomatta jättämistä - mutta ei sekään minua lohduta.

[/quote]

Ei se sinun kaverisi ole

Vierailija
5/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kertoisin rehellisesti että pahoitin mieleni kun häät järjestettiin salassa, ja kysyisin ystävältäni miksi hän teki näin. Sen jälkeen päättäisin vasta mitä teen häälahjalle.

Vierailija
6/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä veisin häälahjan ja sanoisin jotain nasevaa. Morsmaikkua hävettäisi aina kun näkisi lahjan

Vierailija
7/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli todella törppöä kutsua toiiviistä ystäväporukasta vain yksi! Ja sattui sitten morsmaikku valitsemaan vielä sen lörppähuulen, joka ei osannut pitää asiaa salassa. Jokaisella on oikeus pitää pienet häät tai mennä vaikka salaa naimisiin, mutta tuollainen on käsittämätöntä. Tällaisessa tilanteessa saattaisin sopivassa tilanteessa lipsauttaa morsiamelle kuulleeni häistä - siinähän sitten tulisi mukava soppa kyseisten henkilöiden välille! 

Hienon häälahjan saattaisin antaa ihan vittuillakseni, jotta morsian saisi tietää, että todella arvostit häntä ystävänä. Huom. imperfekti.

Vierailija
8/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa pitää juuri niin pienet tai isot häät kuin haluaa ja vieraaksi saa kutsua juurikin ne ihmiset jotka haluaa!

Mutta tuollainen salailu ja "älä kerro"-kieroilu kyllä on perseestä ja väärin :(

Ystävyys sai nyt kyllä pahan kolauksen ja en antaisi mitään lahjaa...

Vierailija
9/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehteliko ystäväsi, kun aiemmin tiedustelit hääpäivää, mitä se tarkalleen sanoi?

Vierailija
10/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 01:15"]Mä menin salaa naimisiin :) pidettiin pienet häät -perheet ja pari kaveria(kaaso ja bestman perheineen) Oikeastaan vain he tiesivät häistä alle kk aiemmin ja muille ei kerrottu. Facesta näkivät ja puhelin pirisi koko päivän. Ei varaa ruokkia koko kaupunkia.. Jos kutsut yhden joudut kutsumaan toisenkin ja Tottakai taas kolmannenkin.... Johonkin oli pakko vetää raja. Suurin osa ystävistä ymmärsi
[/quote]
Niin ne ainakin väitti. Kyllä on kuule selän takana puhuttu pas...

Vierailija
11/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottivatko nämä kolme muuta kutsumatonta tästä viiden ystäväporukasta asian yhtä raskaasti kuin aloittaja?

Vierailija
12/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:36"]

Ottivatko nämä kolme muuta kutsumatonta tästä viiden ystäväporukasta asian yhtä raskaasti kuin aloittaja?

[/quote]

Korjataan, siis kaksi muuta kutsumatonta ystävää?

Vierailija
13/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkä on nuoren naisen hipiä, voi, voi, voi.

Mitenkäs ne kaksi muuta kutsumatta jätettyä?

Vierailija
14/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin outoja kommentteja täällä, asiasta tehdään hirveän iso. En ymmärrä, miksi kutsumatta jättämisestä loukkaannutaan, enkä siitä, että etukäteen automaattisesti olettaa saavansa kutsun. Tuollaisissa kaveriporukoissa on usein se tilanne, että vaikka kaikki ovat hyviä kavereita, ryhmän sisällä on muodostunut pienempiä linkkejä joka voi johtaa siihen, että osa porukasta on läheisempiä toisilleen kuin muut. Itsekin kuulun pariin tällaiseen tyhmään, ja tilanne on tämä molemmissa. Mielestäni se on ihan luonnollista, eikä estä sitä etteikö koko ryhmä voisi silti olla erittäin hyviä ystäviä keskenään. Ap ei voi siis tosiasiallisesti tietää, onko tämä yksi ihminen kuitenkin jollain tavalla aavistuksen tärkeämpi morsiamelle kuin muu porukka. 

Toki salailu ja valehtelu on vähän kurjaa, mutta toiset tykkäävät siitä tyylistä, että mennään naimisiin salaa ja sitten "julkistetaan" tieto jälkeenpäin. Varsinkin jos tuoretta rouvaa arveluttaa tuo oma valintansa kutsuvieraista, haluaa hän ehkä kertoa asiasta kaikille muille kasvotusten, ei Facebookissa tms. 

Lahjaa en itsekään kyllä antaisi, lähinnä sen takia että mielestäni lahja viedään vain jos juhliin osallistutaan, ei silloin jos sinne ei päästä eikä varsinkaan, jos ei ole edes kutsuttu. Mielestäni on kuitenkin todella typerää ruveta ilkkumaan tyyliin "olisin antanut tämän jos olisin saanut kutsun, nyt pidänkin itse". Laittaisin vaikka myyntiin, jos itsellä ei ole käyttöä. 

Vierailija
15/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi enää luottaa tällaiseen kaveriiin, enkä katsoa häntä silmiin ja ajatella kuinka kiva ystävä mulla onkaan..  Kuka tekee tuollaista???

Vierailija
16/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoisin, ettei morsian ole ystäväsi. Noin ei tehdä ystävälle.

Lahjaa en antaisi (varsinkin kun on noinkin arvokas) vaan myisin pois (jos itsellä ei ole käyttöä).

Vierailija
17/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myisin ja käyttäisin rahat johonkin itselleni kivaan tai tärkeään. Morsianta onnittelusin vaisusti ja ehkä kehtaisin ääneen ihmetellä miksi vain yksi ystäväpiiristä mahtui mukaan, olisihan ollut hauska juhlistaa porukalla tärkeän ystävän onnea...

Vierailija
18/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin lapsellinen että kostaisin. Antaisin morsiamen nähdä lahjan esim luonasi pöydällä. Ja sitten kun olisi silleen:" Oooh mistä toi?!!" niin sanoisit: "Niijoo, ostin ton sulle häälahjaksi mutta kun teillä vissiin oli jo häät, niin aattelin että annan äidille synttärilahjaksi tms keksit jotain"

Vierailija
19/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:50"]

Lahjaa en itsekään kyllä antaisi, lähinnä sen takia että mielestäni lahja viedään vain jos juhliin osallistutaan, ei silloin jos sinne ei päästä eikä varsinkaan, jos ei ole edes kutsuttu.

[/quote]

Omassa tuttavapiirissäni kyllä saatetaan antaa lahja siinäkin tapauksessa, että ei ole edes kutsuttu juhliin, onpa sitten kysymys häistä, valmistujaisista tai jostain muusta juhlasta. Tässäkin asiassa on varmaan erilaisia "kulttuureja", jotka vaihtelevat jos jonkinlaisten taustatekijöiden mukaan, eikä yksi tapa ole toista parempi. Itse yritän aina muistaa juhlakalua jollakin tavalla, jos minut on kutsuttu enkä pääsekään tulemaan, koska tavallaan ajattelen, että silloin lahja/kortti on vielä tärkeämpi kuin siinä tapauksessa, että olisin mukana juhlissa - minulle siis lahja ei ole niinkään vastalahja juhlista vaan pikemminkin tapa osallistua tärkeään päivään ja ilahduttaa.

Sitä en tiedä, mitä ap:n tapauksessa tekisin. Enkeli toisella olallani sanoisi, että on oikein olla mukana toisen ilossa, etenkin kun lahjakin on jo valmiiksi ostettu, ja piru toisella olkapäällä muistuttaisi siitä, miten loukatuksi tunnen itseni.

Vierailija
20/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en toki tarkoittanut että oma tapani olisi ainoa oikea, kunhan lähinnä vaan kommentoin omasta näkökulmastani. Toki tuossa tapauksessa kun lahja on jo ostettu, voisi sen ehkä antaa, mutta yleisesti ajattelen että lahja viedään juhliin nimenomaan "tuliaisena". Ei siis maksuna tarjoilusta tai mitään sellaista, vaan siksi, että kun kylään mennään kutsuttuna niin tapana vaan on vielä jotain, ja tuollaisiin juhliin sitten mielummin jotain vähän isompaa. Kortin toki voisin laittaa, samalla kuin tiedon siitä etten pääse paikalle. Ja jos on vaikkapa osa isompaa kaveripuorukkaa joiden kanssa joka tapauksessa annettaisiin kimppalahja, niin osallistuisin kyllä lahjaan, jos muut sen veisivät. Mutta siis tapojen erojahan nämä vain. t. se jota lainasit. 

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:08"]

Omassa tuttavapiirissäni kyllä saatetaan antaa lahja siinäkin tapauksessa, että ei ole edes kutsuttu juhliin, onpa sitten kysymys häistä, valmistujaisista tai jostain muusta juhlasta. Tässäkin asiassa on varmaan erilaisia "kulttuureja", jotka vaihtelevat jos jonkinlaisten taustatekijöiden mukaan, eikä yksi tapa ole toista parempi. Itse yritän aina muistaa juhlakalua jollakin tavalla, jos minut on kutsuttu enkä pääsekään tulemaan, koska tavallaan ajattelen, että silloin lahja/kortti on vielä tärkeämpi kuin siinä tapauksessa, että olisin mukana juhlissa - minulle siis lahja ei ole niinkään vastalahja juhlista vaan pikemminkin tapa osallistua tärkeään päivään ja ilahduttaa.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi