Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä ei kertonut häistä

Vierailija
08.06.2015 |

Olen pettynyt. Meitä on viiden hyvän ystävän porukka, jotka olemme olleet ystäviä jo 15 vuotta. Tänään yksi porukasta ei voinut enää pitää salaisuutta: toinen porukkaan kuuluva oli mennyt eilen naimisiin, mutta oli kutsunut meistä vain tämän yhden, ja häntäkin oli käskenyt olla kertomatta. Tunnen itseni petetyksi. Ystäväni (se joka oli kutsuttu) oli sanonut, että pari halusi pitää häät pienenä, joten paikalla oli vain parin suku ja joitain ystäviä - pääasiassa sinkkuja, ettei puolisoihin tai lapsiin tarvinnut tuhlata rahaa. Mielestäni tämä on OK, olisin totta kai ymmärtänyt jos ystäväni olisi sanonut ettei voi kaikkia kutsua ja joutuu meidät jättämään pois, en olisi tästä loukkaantunut. Minua loukkaa se, ettei morsian kertonut ja pyysi toista ystävääkin salaamaan asian. Tunnen itseni niin typeräksi, kun pari viikkoa sitten kyselin, joko hääpäivä on päätetty, olettaen, että totta kai minut kutsutaan. Häälahjankin ostin kihlauksen jälkeen valmiiksi, kun työmatkalta löytyi eräs juttu, josta morsian pitkään haaveillut. Nyt kai sitten odotan, että ystäväni vaihtaa Facebook-statuksensa tai kertoo itse -ensi viikolla pitäisi nähdä-, joten en voi edes onnitella vielä, kun pitää leikkiä etten ole koko jutusta kuullutkaan. Harmittaa. Mitä teen häälahjalle? Annanko lahjan kun virallisesti kuulen häistä, vai myynkö pois vähin äänin? Kyseessä eräs kaunis kodin tavara, sarjaa jota morsian kerää ja on halunnut, jonka hankin ulkomailta reilulla 150 eurolla, Suomessa arvo tuplaten tuo. Tavallaan haluaisin jättää antamatta, tavallaan kuitenkin luulen, että tuon lahjan antaminen saisi morsiamen häpeämään kertomatta jättämistä - mutta ei sekään minua lohduta.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pikkumaista vehkeilyä ja kostamista suurelta osalta. Hirveitä ihmisiä olette.

Yksi fiksu sentään oli juttelemassa asiasta suoraan! Jos ystävä loukkaa, niin siitä pitää puhua rakentavasti. Onkohan tuo edes ajatellut, että joku loukkaantuisi?

Voihan ap tässä tapauksessa olla itse suurempi ihminen ja ottaa ystävästä selvää.

Vierailija
42/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 02:05"] En usko että annan lahjaa. Kello on kaksi yöllä ja yhä märehdin asiaa, enkä saa nukuttua :( Laitan silmät kiinni, ja DING! tulee mieleen, kuinka kirkkain silmin päivästä valehdeltiin ja kuinka tein itsestäni usein idiootin pitämällä itsestäänselvyytenä, että minut kutsutaan. Jo tämä on mielestäni ihan hyvä syy unohtaa häälahja, ja antaa se ennemmin omalle äidilleni. Ja totuuden nimissä: yritän olla jalo, mutta kyllä se kutsumatta jättäminen olisi vähän kaihertanut vaikka ystävä olisi itse heti kkertonut, mutta ei se olisi ystävyyttä kaatanut. Sen sijaan salaaminen tuntuu sellaiselta petokselta, että meidän ystävyys tuskin jatkuu samana. Ap [/quote] Haloo! Sinä pidit itsestäänselvyytenä kutsua, etkä hyväksy sitä, että hääparin juhlat, hääparin päätös?  Meillä oli pienet häät, vain minun ja miehen vanhemmat, miehen sisko perheineen, paras ystäväni ja miehen kummityttö (siinä vaiheesa muistaakseni 16v). Pari viikkoa myöhemmin yksi tuttu kantoi meille häälahjan kertoen, että oli ostanut sen aikaa sitten, mutta koska ei saanut kutsua juhliin, toi sen nyt. Oli pakko sanoa, että emme järjestäneet häitä lahjojen takia, joten kiitos vaan, mutta en ota tätä vastaan. Hän oikeasti kuvitteli olevansa parhaita ystäviäni, vaikka oikeastaan oli vain yksi ystäväporukasta, johon paras ystäväni kuuluu. [/quote] Kuulostat melko teiniltä. Toivottavasti ette ole ystäviä enää.

[/quote]

Emme koskaan olleet varsinaisia ystäviä, hän oli yksi ystäväporukasta, johon paras ystäväni kuului. Eräänlainen ulkojäsen, joka tuppautui joka paikkaan ja jolta jouduttiin vuosien mittaan salaamaan kaikenlaisia risteilyjä jne., koska hän oli todella rasittavaa seuraa. Kerran oltiin sillä ystäväporukalla (ilman tätä räyhähenkeä) Tallinnassa ja vain yksi meistä päivitti faceen kuvia, joiden teksteistä saattoi päätellä, että hän oli siellä äitinsä ja siskonsa kanssa. Me nauroimme katketaksemme, kun seuraavana tapaamiskertana tämä ulkojäsen tenttasi moneen kertaan kaveriltamme, että mitä teitte ja miksi et pyytänyt mukaan, jos sukulaisten kanssa olit, hän olisi mielellään lähtenyt jne. Meillä muilla oli päivityksissä jotain "siivouspäivä, kylläpä taas on pölyä" tai "aamujoogan jälkeen maistuu mansikkasmoothie".

[/quote]

ei millään pahalla, mutta te olette tosi lapsellisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:21"]Ei tämä ole provo, mutta yllättävän pitkään kesti, että joku sitä tuli tänne huutelemaan.
.
Mielestäni emme ole olleet ystävällisiä kerran tai kaksi, vaan tiiviisti koko 15 vuoden ajan sydänystäviä joiden puoleen on käännytty ilossa ja surussa. En minä niin loukkaantunut ole siitä, ettei kutsuttu, vaan siitä, ettei kerrottu ja kysyttäessäkin valehdeltiin. Ap
[/quote]
Mä vaan en ymmärrä miksi edes mietit lahjan antamista kun tuo kaikki salattiin eikä kutsuttu. En myös ymmärrä miksi pitäisi edes kertoa lahjan ostamisesta. Myisin sen pois vähin äänin ja jatkaisin vain elämää. En kylläkään pitäisi tuota ystävää enää kovin hyvänä juuri tuon valehtelun takia.

Vierailija
44/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on typerää ostaa lahja, ennen kuin hääpäivääkään on kerrottu. Parillehan voi tulla vaikka yllätysero.

Vierailija
45/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 01:58"]

Mulla kävi vähän samankaltainen juttu, eli ei tullut kutsua erittäin hyvän lapsuudenystävän häihin. Emme olleet enää muutamiin vuosiin olleet tekemisissä, mutta paria vuotta aiemmin kutsuin tämän kaverin kuitenkin omiin häihini (ei tullut). Mutta anyway, ymmärsin siis kyllä sen, että en saanut kutsua. Mitä taas en ihan täysin missään vaiheessa ymmärtänyt, oli se, että häissä oli bändi jossa soittivat mm. isäni, pikkuveljeni sekä aviomieheni. :D että he kyllä olivat tervetulleita, saivat ruokaa yms. Lähetin sitten mieheni mukana pienen häälahjan, ja pyysin sanomaan morsiamelle oikein rakkaita terveisiä.

[/quote]

No on tämäkin outo kuvio!

Vierailija
46/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:02"]

En antaisi lahjaa vaan laittaisin sen omaan kotiin esille, kun kaveri tulee käymään. Voisin sitten mainita, että ostin tuon sinulle häälahjaksi, vaan kun en saanut kutsua, niin pidin itselläni!

[/quote]

Tää on hyvä!

Vierailija
47/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 02:05"] En usko että annan lahjaa. Kello on kaksi yöllä ja yhä märehdin asiaa, enkä saa nukuttua :( Laitan silmät kiinni, ja DING! tulee mieleen, kuinka kirkkain silmin päivästä valehdeltiin ja kuinka tein itsestäni usein idiootin pitämällä itsestäänselvyytenä, että minut kutsutaan. Jo tämä on mielestäni ihan hyvä syy unohtaa häälahja, ja antaa se ennemmin omalle äidilleni. Ja totuuden nimissä: yritän olla jalo, mutta kyllä se kutsumatta jättäminen olisi vähän kaihertanut vaikka ystävä olisi itse heti kkertonut, mutta ei se olisi ystävyyttä kaatanut. Sen sijaan salaaminen tuntuu sellaiselta petokselta, että meidän ystävyys tuskin jatkuu samana. Ap [/quote] Haloo! Sinä pidit itsestäänselvyytenä kutsua, etkä hyväksy sitä, että hääparin juhlat, hääparin päätös?  Meillä oli pienet häät, vain minun ja miehen vanhemmat, miehen sisko perheineen, paras ystäväni ja miehen kummityttö (siinä vaiheesa muistaakseni 16v). Pari viikkoa myöhemmin yksi tuttu kantoi meille häälahjan kertoen, että oli ostanut sen aikaa sitten, mutta koska ei saanut kutsua juhliin, toi sen nyt. Oli pakko sanoa, että emme järjestäneet häitä lahjojen takia, joten kiitos vaan, mutta en ota tätä vastaan. Hän oikeasti kuvitteli olevansa parhaita ystäviäni, vaikka oikeastaan oli vain yksi ystäväporukasta, johon paras ystäväni kuuluu. [/quote] Kuulostat melko teiniltä. Toivottavasti ette ole ystäviä enää.

[/quote]

Emme koskaan olleet varsinaisia ystäviä, hän oli yksi ystäväporukasta, johon paras ystäväni kuului. Eräänlainen ulkojäsen, joka tuppautui joka paikkaan ja jolta jouduttiin vuosien mittaan salaamaan kaikenlaisia risteilyjä jne., koska hän oli todella rasittavaa seuraa. Kerran oltiin sillä ystäväporukalla (ilman tätä räyhähenkeä) Tallinnassa ja vain yksi meistä päivitti faceen kuvia, joiden teksteistä saattoi päätellä, että hän oli siellä äitinsä ja siskonsa kanssa. Me nauroimme katketaksemme, kun seuraavana tapaamiskertana tämä ulkojäsen tenttasi moneen kertaan kaveriltamme, että mitä teitte ja miksi et pyytänyt mukaan, jos sukulaisten kanssa olit, hän olisi mielellään lähtenyt jne. Meillä muilla oli päivityksissä jotain "siivouspäivä, kylläpä taas on pölyä" tai "aamujoogan jälkeen maistuu mansikkasmoothie".

[/quote]

Ja tuo oli sun mielestä hauskaa? Mistä vetoa, että olit koulukiusaaja?

Vierailija
48/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:01"]

48 oli siis AP. Esine on pakattu sellofaaniin. Kun ystävä tulee, saatan jättää sen näkyville ja kun sitä ihastelee/siitä kysyy, saatan vain sanoa että "Sille ei ollutkaan käyttöä, joten annan sen äidilleni lahjaksi." Haluaisin hoitaa tämän kypsästi, mutta en voi... - ap

[/quote]

Turhaan kostat, koska ystävääsi tuskin kiinnostaa lahjasi. Itsekin menin maistraatissa salaa naimisiin ja ei olisi tippaakaan kiinnostanut jonkun ystävän kosto, että jättää lahjan pöydälle ja marisee, että tää ois ollut sulle, jos olisit kutsunut. Olisin varmaan nauranut selän takana makeasti, että onpa lapsellinen.

Vierailija
49/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan jotenkin omituinen, kun ajattelen asian ihan eri tavalla kuin useimmat vastanneet. Minä antaisin lahjan ja onnittelisin, koska kyseessä on ystäväni. Kertoisin myös hänelle, että ei ollut mukava kuulla asiasta tällä tavoin (häävieraalta, jonka olisi pitänyt pitää asia salaisuutena), rehelliset ja järkevät syyt pieniin häihin voi aina sanoa päin naamaa.

Pikkumaista loukkaantua siitä, että ei kutsuttu häihin, mutta omituista ystävältä salata naimisiinmenonsa!

Vierailija
50/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:58"]

Minusta on typerää ostaa lahja, ennen kuin hääpäivääkään on kerrottu. Parillehan voi tulla vaikka yllätysero.

[/quote]

ja nyt marttyyrina nyyhkitään, että minä lahjankin ostin ja minua ei kutsuttu, nyt kyllä kostan :D

Vierailija
51/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Onko täällä pelliä teinejä?

Vierailija
52/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:13"]Olenkohan jotenkin omituinen, kun ajattelen asian ihan eri tavalla kuin useimmat vastanneet. Minä antaisin lahjan ja onnittelisin, koska kyseessä on ystäväni. Kertoisin myös hänelle, että ei ollut mukava kuulla asiasta tällä tavoin (häävieraalta, jonka olisi pitänyt pitää asia salaisuutena), rehelliset ja järkevät syyt pieniin häihin voi aina sanoa päin naamaa.

Pikkumaista loukkaantua siitä, että ei kutsuttu häihin, mutta omituista ystävältä salata naimisiinmenonsa!
[/quote]
Mielestäni jokaisella on oikeus tunteisiinsa. Tottahan tuollainen harmittaisi!
Kannustan minäkin avoimuuteen, koska asiat voivat sillä saada kummasti selkeyttä :)

Vierailija
53/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä lahja postitse, paketoi hyvin, ettei säry. Liitä onnittelukortti mukaan. Sen jälkeen nohda koko juttu ja ole onnellinen itsestäsi, että olet fiksumpi kuin pitkäaikainen ystäväsi. Mieti, onko tuo tuore rouva aito ystäväsi.

Vierailija
54/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäät ostamastasi lahjasta, pidä se itselläsi. Jos et, myy tai anna sille, joka sen ansaitsee. Noin hienoa lahjaa ei anneta kuin hääjuhlissa paikan päällä. Jälkikäteen muistamiseen riittää kortti tai ruusu - tai pelkkö onnittelun ääneen sanominen.

Vierailija
55/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 01:34"]Häät olivat olleet perussyömingit, joihin ruoan teki sukulainen ja kakku tilattiin.  Ap

[/quote]

Kerro lisää näitä uskottavia yksityiskohtia :).

Vierailija
56/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ystäväsi meni naimisiin EILEN? Ja jo nyt tämä toinen ystäväsi "ei voinut pitää salaisuutta kauempaa". Ja sinä olet tapaamassa tällä viikolla tuota naimisiin mennyttä ystävääsi? Eiköhän kyseinen ystävä ole halunnut ihan itse tuolloin kasvotusten kertoa sinulle tämän asian. Hän on varmaan on ajatellut, että ei kerro etukäteen, mutta jälkikäteen kyllä. Ehkä koska olisi ollut epämukavaa etukäteen sanoa, että hääpäivä on tuolloin mutta sinä et ole kutsuttu. Siihen toki pitäisi olla pokkaa. Ikävintähän tässä on se, että olet kuullut asian välikäden kautta. Minusta tämä juorunnut ystäväsi on täysi mäntti ja epäluotettavakin vielä.

Se, että ystäväsi ei ole kertonut suunnitelmistaan sinun kysyessäsi on kyllä mälsää. Voi olla, että heillä on joku suunnitelma paljastaa tämä avioituminen ihmisille jossain yllätys-hengessä ja ovat sitten olleet kertomatta etukäteen. Mene tapaamaan ystävääsi ensi viikolla ja katso, miten hän kertoo asian ja kertooko. Eiköhän hän sen nyt kuitenkin ole ajatellut paljastaa. Häälahjaa ei toki tarvitse antaa, mutten ystävyyttä lähtisi katkaisemaan. Kysy vaikka, että mikset halunnut kertoa asiaa etukäteen. Ehkä saat selityksen, joka tyydyttää, jopa.

Vierailija
57/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä tiedoilla on aika pikkumaista alkaa suunnitella mitään kostoa tässä vaiheessa. Odottaisin seuraavan tapaamiskertaan asti. Varmasti puhutte (tulevista) häistä. Jos ei silloinkaan tunnusta asiaa, niin sitten asia olisi aika erikoista. Itse en kyllä ostaisi häälahjaa ennen hääkutsua. Monella on nykyään tarkat lahjalistat.

Vierailija
58/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 01:58"]

Mulla kävi vähän samankaltainen juttu, eli ei tullut kutsua erittäin hyvän lapsuudenystävän häihin. Emme olleet enää muutamiin vuosiin olleet tekemisissä, mutta paria vuotta aiemmin kutsuin tämän kaverin kuitenkin omiin häihini (ei tullut). Mutta anyway, ymmärsin siis kyllä sen, että en saanut kutsua. Mitä taas en ihan täysin missään vaiheessa ymmärtänyt, oli se, että häissä oli bändi jossa soittivat mm. isäni, pikkuveljeni sekä aviomieheni. :D että he kyllä olivat tervetulleita, saivat ruokaa yms. Lähetin sitten mieheni mukana pienen häälahjan, ja pyysin sanomaan morsiamelle oikein rakkaita terveisiä.

[/quote]

No on tämäkin outo kuvio!

[/quote]

Minusta tuossa ei ole mitään outoa. Bändi on palkattua henkilökuntaa, joiden palkkioon luultavasti kuuluu ruoka. Ei kai kukaan nyt henkilökunnan sukulaisia häihinsä kutsu? Jos bändi on ollut hyvin suopea ja tuntee hääparin entuudestaan, on se voinut esiintyä pelkällä ruokapalkalla. Joka tapauksessa bändi on töissä tapahtumassa. Erityisen outoa on ihmetellä sitä, miksi hääpari toivottaa bändin tervetulleeksi tapahtumaan. Bändihän siinä palveluksen tekee, eikä hääpari.

Vierailija
59/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi antaisit lahjaa kun et ole ollut juhlissakaan? Daa!

Vierailija
60/119 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä pystyn hyvin ymmärtämään tätä kyseistä morsianta. Itse olemme kihlauksesta asti kertoneet että emme mieheni kanssa halua minkäänlaista hääjuhlaa, vaan tulemme pitämään jonkinlaisen kahdenkeskisen tilaisuuden. Tästä asti olen myös joutunut kuuntelemaan tiettyjen ystävien jatkuvaa painostusta ja jankkausta siitä, miten nyt ainakin heille täytyy jonkinlainen juhla silti pitää. Alkaa todella kaduttaa että sanoin etukäteen yhtään mitään.

Todennäköisesti ap:n tapauksessa kyseinen morsian olisi halunnut itse kertoa avioitumisesta kasvotusten tilaisuuden jälkeen, joten suurin syyllinen minunkin mielestäni on tuo asiasta lörpötellyt ystävä. Lahjoja taas en itse ainakaan odota saavani tai edes halua kun en kerran juhlikaan, joten sen jättäisin antamatta. Käsittämättömintä mielestäni on kuitenkin se, miten moni täällä näyttää olevan valmis katkaisemaan ystävyyssuhteen vain siksi että toinen haluaa viettää häitä mahdollisimman pienellä porukalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan