Koulukiusatut: millaisen anteeksipyynnön hyväksyisitte?
Tuli mieleeni, että millainen tapa pyytää anteeksi lapsena toteutettua koulukiusaamista olisi itse kiusattujen mielestä hyväksyttävä tai sellainen, että olisi valmis antamaan anteeksi. Vai onko sellaista olemassakaan?
Ja tarkennuksena: en ole ollut kiusaaja enkä kiusattu, vaan asia tuli mieleeni mediassa käydyistä keskusteluista.
Kommentit (234)
En minkäänlaista. Joskus on vain liian myöhäistä pyytää anteeksi. Olisin ehkä hyväksynyt, jos olisi pyytänyt anteeksi viimeisenä koulupäivänä tai jopa pari kk sen jälkeen, mutta ei vuosien jälkeen voi enää pyydellä anteeksi.
"No siis, mähän en ole mitään väärää tehnyt, mutta jos sä nyt olet jotenkin loukkaantunut muka siitä, että mä vähän nyt vahingossa huomaamattani aiheutin sulle loppuelämäksi vakavat mt-ongelmat, niin omapa on vikasi, mä en tohon mitään kantaa ota eikä mun tarvitse mitään anteeksi pyytää."
Jaa.. Varmaan jos vaan pyytäisi anteeksi.
Omasta mielestä kiusasin erästä poikaa ala-asteella ja aikuisena menin pyytämään sitä anteeksi, niin hän ei kuulema muista mitään sellaista, että olisin kiusannut.
Vierailija kirjoitti:
Luotan karmaan. Useinhan ihmisen kohtalossa toteutuvat omat teot. Olen saanut tämän nähdä monta kertaa. Voi kun harmi että näin on käynyt ;)
Uskon ja luotan myös koska olen tosi monta kertaa päässyt näkemään että karma ei unohda. Syyn ja
seurauksen laki on oikeudenmukainen, eli paha saa palkkansa ennemmin tai myöhemmin
Varmaan riippuu tapauksesta. Mutta itselleni olis "riittänyt" vilpitön anteeksipyyntö.
Joku vuosien päästä kysely, hei mitä kuuluu? Sai aikaan jonkin oksetusreaktion. Eikö muka itse ollut mitenkään tietoinen jatkuvasta kiusaamisesta,jonka takia menin eri lukioon.
Mutta mennyttä ei voi muuttaa.
Jos olisi pyytänyt vilpittömästi anteeksi niin ehkä sellainen.
Kiusatuile voin vain sanoa,että kannattaa tehdä kaikkensa,ettei ala katkeraksi.
Ja kiusaamiselle pitäisi tehdä aina stoppi. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotan karmaan. Useinhan ihmisen kohtalossa toteutuvat omat teot. Olen saanut tämän nähdä monta kertaa. Voi kun harmi että näin on käynyt ;)
Uskon ja luotan myös koska olen tosi monta kertaa päässyt näkemään että karma ei unohda. Syyn ja
seurauksen laki on oikeudenmukainen, eli paha saa palkkansa ennemmin tai myöhemmin
Itse en usko enää yhtään karmaan.
Kaikenmaailman sekopäät sosiopaatit porhaltaa ja viattomatkin lapset kärsii.
Jos siis katsot maailmaa omien kokemustesi ulkopuoleltakin.
Itse hyväksyisin anteeksipyynnön, jossa kiusaaja paitsi olisi aidosti pahoillaan (minun puolestani, ei itsensä), myös avaisi kiusaamisensa syitä. Että esim. oliko hän kateellinen, olinko loukannut häntä jotenkin, näkikö hän minut jotenkin uhkana tms.
Yläasteajan pahimmalta kiusaajaltani kuulisin edelleen mielelläni tällaisen anteeksipyynnön ja selityksen, koska koko kuvio oli niin omituinen. Vielä kutosluokalla hän oli ihan hyväkin kaverini, mutta seiskalle mennessä lakkasi ensin yhtäkkiä puhumasta minulle, alkoi sitten kiusata minua ja käänsi vielä muutkin luokkamme tytöt vähitellen minua vastaan. Syytä en tiedä edelleenkään. Vuosia kuvittelin, että vielä jonain päivänä kuulisin häneltä selityksen asiaan, että hän tulisi vaikka baarissa avautumaan minulle siitä kännissä. Nyt olen jo kauan sitten todennut, ettei näin tule tapahtumaan koskaan.
Yleensä tälläiset lähtevät pois kaupasta ja ostokset jää, kun tietävät mitä tapahtuu jos eivät lähde.
Ei kiinnosta minkäänlainen anteeksipyyntö. Vedä kourallinen viemärirakeita ja lasillinen vettä kyytipojaksi niin annan anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
some vaikuttaa siihen, että kiusaajilla on pelko paljastumisesta,että kaikki saa tietää, miten alhainen sadisti narsisti joku on. tästä syystä joku kiusaaja,jälkeenpäin vinkuu anteeksiantoa. totaalisen naurettavaa.
kiusattuna huomaa ,et tavallaan on aikuisena niskan päällä, on tietoa jonkun ihmisen psyko patologiasta. kiusaaja on paljastanut sairaanloisen luonnehäiriön ja sadismiin taipuvaisen rikollisen mielen.
Minusta on kummallista väittää, että kaikki kiusaajat ovat sadistinarsisteja. Osa varmasti kyllä, etenkin ne kaikista törkeimpiä juttuja tekevät. Silti kiusaamiseen osallistuu usein niin laaja porukka ihmisiä, että minkään matematiikan mukaan kaikki heistä eivät voi kärsiä persoonallisuushäiriöstä. Osalla kyse on ihan vaan ryhmäpaineesta, aivojen kehittymättömyydestä jne. Ala- ja yläkouluikäisen aivot eivät ole vielä kehittyneet niin, että kykenisi täysin ymmärtämään tekojensa seurauksia ja tuntemaan samanlaista empatiaa kuin aivojen kypsyttyä. Ja sanon tämän itse kiusattuna.
On helppo ehkä ajatella kaikkien kiusaajien olevan jotain totaalisen vinoutuneita ihmisyksilöitä. Lopulta asia on paljon monimutkaisempi etenkin, jos kyse on vielä kehittyvästä ihmisestä. Aikuisten kohdalla toisten systemaattinen rääkkääminen on jo sitten todennäköisemmin merkki jonkinlaisesta psykopatologiasta.
Tuollaisten paskojen varalta minulla on aina kyniä mukana ja silmän kautta ne ylettää aivoihin.
kiusatulla ei ole mitään velvollisuustta tuntea anteeksiantoa tai ylipäätään mitään, entisiä kiusaajia kohtaan .kiusattu on rikoksen uhri,henkinen väkivalta on väkivaltaa.kumma et koulusssa, saa rauhassa olla väkivaltarikollinen,muussa rakennuksessa se olisi jo poliisiasia.
vanhentunut ajausmaailma selkeesti. ketä myyjä antaa,näpistelijälle vielä kokemansa vahingon takia erikseen "anteeksi" absurdi ajatus,miksi kiusatun pitäisi noteerata kiusaaja rikollinen mitenkään? ketjun inttäjiltä kysyn vaan.
En tiedä miten voi pyytää anteeksi sitä että en pysty opiskelemaan, koska kouluympäristö saa mussa aikaan mielenterveysongelmia jotka vaikeuttavat opiskeluuni. Olen yrittänyt monta kertaa ja tästä on seurannut mulle syrjäytymistä ja sosiaalisten taitojen puutteita. Mulla oli myös huonot kotiolot ja kävin peruskoulun samalla pienellä paikkakunnalla ja olin kouluväkivaltaan asti kiusaamisen kohde koko peruskoulun ajan. Lopulta 15-vuotiaana jouduin psykiatriselle ja mulla todettiin post-traumaattinen stressihäiriö ja oireet laukaisevat vieläkin koulu ja sosiaaliset ympäristöt enkä tiedä miten mennään sisään porukkaan. Olen nykyään reilu kolmekymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
some vaikuttaa siihen, että kiusaajilla on pelko paljastumisesta,että kaikki saa tietää, miten alhainen sadisti narsisti joku on. tästä syystä joku kiusaaja,jälkeenpäin vinkuu anteeksiantoa. totaalisen naurettavaa.
kiusattuna huomaa ,et tavallaan on aikuisena niskan päällä, on tietoa jonkun ihmisen psyko patologiasta. kiusaaja on paljastanut sairaanloisen luonnehäiriön ja sadismiin taipuvaisen rikollisen mielen.
Minusta on kummallista väittää, että kaikki kiusaajat ovat sadistinarsisteja. Osa varmasti kyllä, etenkin ne kaikista törkeimpiä juttuja tekevät. Silti kiusaamiseen osallistuu usein niin laaja porukka ihmisiä, että minkään matematiikan mukaan kaikki heistä eivät voi kärsiä persoonallisuushäiriöstä. Osalla kyse on ihan vaan ryhmäpaineesta, aivojen kehittymättömyydestä jne. Ala- ja yläkouluikäisen aivot eivät ole vielä kehittyneet niin, että kykenisi täysin ymmärtämään tekojensa seurauksia ja tuntemaan samanlaista empatiaa kuin aivojen kypsyttyä. Ja sanon tämän itse kiusattuna.
On helppo ehkä ajatella kaikkien kiusaajien olevan jotain totaalisen vinoutuneita ihmisyksilöitä. Lopulta asia on paljon monimutkaisempi etenkin, jos kyse on vielä kehittyvästä ihmisestä. Aikuisten kohdalla toisten systemaattinen rääkkääminen on jo sitten todennäköisemmin merkki jonkinlaisesta psykopatologiasta.
Kyllä sen jotenkin tietää kuka voisi olla narsisti ja kuka ryhmäpaineesta toimiva ilkeilijä, sen vaan vaistoaa. Eli eivät ne kaikki ole varmaan, mutta ihan varmasti on luonnehäiriöisiä joukossa. Ei kannata alkaa vähättelemään. Kyllä kiusattu tietää kenellä se on sadistista ja menee pidemmälle ja kierommaksi kuin muilla.
Itselle yksi tällainen kiero laittoikin kaveripyynnön facessa. Somessa myös kertoi ihan erilaista tarinaa kouluajoista. Se on keino manipuloida. Näen hänen läpi ja sivuutin täysin. En halua yhteydenottoja kiusaajilta ja fiksu, muuttunut kiusaaja tajuaa sen.
Olet fiksu kynää ei voi luokitella aseeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen jotenkin tietää kuka voisi olla narsisti ja kuka ryhmäpaineesta toimiva ilkeilijä, sen vaan vaistoaa. Eli eivät ne kaikki ole varmaan, mutta ihan varmasti on luonnehäiriöisiä joukossa. Ei kannata alkaa vähättelemään. Kyllä kiusattu tietää kenellä se on sadistista ja menee pidemmälle ja kierommaksi kuin muilla.
Itselle yksi tällainen kiero laittoikin kaveripyynnön facessa. Somessa myös kertoi ihan erilaista tarinaa kouluajoista. Se on keino manipuloida. Näen hänen läpi ja sivuutin täysin. En halua yhteydenottoja kiusaajilta ja fiksu, muuttunut kiusaaja tajuaa sen.
Ja niin tajuaa tuo persoonallisuushäiröinenkin, mutta hän nimenomaan siksi ottaakin yhteyttä uhreihinsa. Että saa oman synninpäästön tai käännettyä asiat toisin päin, että on esim.itse uhri. Se vähemmän itsekeskeinen tyyppi tajuaa antaa uhrin olla rauhassa ja häpeää vaan itse tekojaan tai ehkä jopa sysää ne mielestä
Ihan mielenkiinnosta, minkälaista kiusaamista koit työpaikallasi? Kysyn siksi, koska itselläni oli työkaveri, joka aina meni eri pöytään istumaan nyreä ilme naamallaan. Hän ei koskaan osallistunut mihinkään yhteisiin juttuihin, mitä työpaikalla järjestettiin. Vuosien päästä vähitellen häntä lakattiin pyytämästä mukaan. Kuulimme sitten esimieheltä, että häntä omasta mielestään kiusataan kun jätetään ulkopuolelle. Siinä kohtaa kyllä tuli mieleen, että jotain vastuuta on kyllä ulkopuolelle jääjälläkin tilanteesta.