Oho, tein juuri budjettilaskelmia..
Joka kuukausi sama juttu: kaikki mitä ansaitsen menee palkkapäivänä tai viimeistään lainanlyhennyspäivänä sen siliän tien! Otin asiakseni laskea budjettilaskurilla kahden viime kuukauden tulot ja menot yhteen sekä laskea kotitaloutemme välttämättömimmät kulut ennen ruokaostoksia (=asuminen, välttämättömät liikkumiset, sähkö sekä puhelin). Järkytyin: kotitaloutemme välttämättömät menot ovat n. 1700/kk +ruoka. Näiden kahden kuukauden aikana rahaa on kuitenkin mennyt 4200/kk!
NYT on saatava tähän joku kuri, onko hyviä vinkkejä mistä kannattaisi aloittaa? Minulla on kulutusluottoja 3 erilaista: 780, 1200 sekä 2100. Huhhuh!
Kommentit (106)
"Kyllä mä tosiaan olen käyttänyt luottokortteja, mutta pikavippeihin en ole sortunut. Miksi en olisi käyttänyt luottokorttia kun kerran voin?"
Joo, tämä on samantasoista myöntely"logiikkaa" kuin Kyllä Mä Tosiaan Tuupin Puolisoani Mutta Lapsia En Oo Lyöny
Tilanne olisi periaatteessa ratkaistavissa muutamassa kuukaudessa. Kaikki kulutus kuudeksikymmeneksi päiväksi minimiin. Ei kampaajaa (sen tukan kanssa voi elää kuusikymmentä päivää jos shampoota on että on puhdas), vain todella yksinkertaista ja halpaa ruokaa (jopa puuropäiviä), ei _yhtään_ ulkona syömistä, kahvitteluja tms, autoilu ihan minimiin, vain pakollinen työajo tms, ei vaateostoksia, ei lehtiä. Ihan joka asiassa tinkiminen, vaikka olisi epämukavaakin. Käytännössä elämistä kuin eläisi toimeentulotuella (netistä voi tarkistaa mitä on laskettu yhden henkilön/perheen vähimmäisrahaksi). Kaikki muu raha lainoihin ja kas, ne olisivat maksettuna ja samalla on tullut opittua miten kuluttamisen saa kuriin ja miten vähällä oikeasti pärjää. Jatkossa elintasoa toki voi nostaa mukavammaksi, mutta vain sen verran kuin rahavarat riittävät ja on järkevää (että ei velkaannu, että jää hieman säästöönkin).
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:59"]
No eihän menojen hillitseminen ja kulutuksesta luopuminen ole ollenkaan sama asia? Mua lähinnä hymyilytää että vaikkamonet ovatkin auttaneet ja haastaneet minut ajattelemaan eri tavalla (mm. se lumipalloefekti ja vakuutuksen kilpailuttaminen), on silti suurin osa neuvoista pelkkää vanhan kaavan toistoa. Vai miten hyödyttää luopua hyvästä ruuasta ja alkaa hernekeittodieetille? Tai miksi en voisi laittaa rahaa kampaajalle, kun olen löytänyt hyvän joka tekee tukastani minulle sopivan, vaikka se sitten maksaakin sen kauhean 120 euroa kuukaudessa?
Tuntuu, että ohjeita annetaan ihan vain siksi, että näin on ennenkin neuvottu välittämättä siitä, mikä se alkuperäinen kysymys nyt olikaan.
Ja ei, ei mene yksi yhteen verovähennyksenä vaan juuri niinkuin sanoit. Mutta lopputulemana kuitenkin pienentää vero-% jonka ansiosta joka kuukausi minulla on enemmän rahaa käytettävänäni.
[/quote]
Kyllä menojen hillitseminen käytännössä tarkoittaa juuri sitä, että kulutetaan vähemmän = jätetään turha kulutus pois. Ja tämän takia olet nyt varmaan saanut omasta mielestäsi turhia neuvoja, jos sinulla on tästä täysin erilainen käsitys. Ihmiset on sellaisia, että ne voi puhua samoin termein eri asioista joten sinänsä turha kenenkään hiiltyä. Ja turha kulutus, johon alussa viittaan, tarkoittaa sellaista rahanmenoa jota ilmankin pärjää. 120 euroa kuussa kampaajalle on sellainen meno, jota ilman veikkaisin noin 99% maailman ihmisistä pärjäävän, ja summa on suuri, joten siksi en lainkaan ihmettele että sitä on tarjottu paljon säästökeinoksi.
Ihan mielenkiinnosta, mikä ap sinun mielestäsi on sitä menojen hillitsemistä jos se ei tarkoita turhan rahankäytön lopettamista?
Verotukseen liittyvä huomautukseni oli enemmän sille, joka väitti vaikutuksen olevan "plus miinus nolla" jos ostaa itse työvälineitä.
Luitko sä tuota aloitusta? Eiliseen asti en ole budjetoinut rahojani mitenkään. Palkkaa tulee, palkkaa menee ja jos joskus on ollut paikka milloin on täytynyt ostaa jotain isompaa, olen ostanut sen surutta luottokortilla.
Eilen taas huokailin samaa asiaa. Hankin ensin itselleni sen toisen työn. Sen jälkeen aloin miettiä, miksi rahaa menee niin paljon että yksi työ ei riitä kattamaan kaikkea. kesti hetken, että sain kerättyä tietoa niin paljon, että laskin kaiken yhteen, vähensin ja pyörittelin hetken numeroita ja totesin, että rahareikiä minulla on ihan liikaa. Ihan tumpelo en raha-asioissa ole, mutta selvästi kaipasin jonkun toisenkin mielipidettä siitä, missä järjestyksessä alan hoitaa asioitani kuntoon.
Lähinnä minua mietitytti se, että missä vaiheessa alan säästää lapsilleni rahaa ja totesin siinäkin että mieluummin nyt kuin vasta ensi kesänä. Haluan siis kartuttaa varallisuuttani niin, että lapsenikin saavat osuutensa. Minulla on kuitenkin noita luottoja joista ehkä ensin pääsen eroon. Sain muutamia hyviä vinkkejä siihen, miten etenen asiassa. Tein laskelmankin minkä mukaan ajattelin lähteä heti ensi kuussa toteuttamaan uutta budjettiani jonka mukaan ei minun tarvitse tinkiä mm. kampaajassta (tuntuu olevan kamala synti!). Minulla on siihen varaa myös, vaikka maksankin samaan aikaan noita luottoja.
En siis vieläkään ymmärrä, miksi minun pitäisi alkaa hernekeittokuurille?
No voi, pitkä tekstini oli osoitettu 66:lle.
Lukaisepas tuo "säästölistani", niin siinähän kulutusta on jo pienennetty. En ole kertaakaan maininnut, mihin rahani ovat tähän asti menneet, vaan puhe on ollut koko ajan tulevaisuudesta!
Menee sekaisin nämä viestit, kenelle on tarkoitettu ja mikä. Pahoittelut!
Tilannekatsaus: kulutusluottoja 550, 1300 sekä 1300.
Tavoitteena vuoden lopussa luotot nollilla. Luottokorttia en ole käyttänyt paitsi kerran kun piti varata netistä jotain missä sitä tarvittiin.
*tuuletus*
Tilannekatsaus: Yksi luottokortti nollilla *jes!*, toinen 1700 sekä 1100. Luottokorttia käytin taas yhden kerran kun piti maksaa työhön liittyvä koulutus. Sen koulutus poikii minulle lisää rahaa syksyn mittaan.
Tajuathan, että se luoton korko maksetaan siitä jäljellä olevasta pääomasta? Eli lyhennä nyt sitä suurinta sieltä pois nopeasti.
Oletko sinä nyt ihan tosissasi?
Lasten vararahasto tulevaisuudessa, kampaaja ym. on sinulle niin tärkeitä, että otat mieluummin toisen työn kuin vietät senkin ajan lastesi kanssa? No, sitten sinulla on vähemmän aikaa käydä kampajalla, lukea lehtiä ja harrastaa, kun olet töissä, eli käytät rahaa vähemmän.
Tarkoitatko, että sinulla menee joka kuukausi noin paljon kampaajaan, ja satanen lehtiin ym? Ja kysyt, kannattaako maksaa kulutusluottoja vai kerätä vararahastoa? Voivoi...
Yksi oikein hyvä neuvo tulee tässä: älä kiinnitä niin hirveästi huomiota omaan ulkonäköösi vaan keskity enemmän lapsiisi. Tee heidän kanssaan kaikkea sellaista, joka ei vaadi enemmän rahaa. Käy vaikka marjametsässä, ja tee heidän kanssa ruokaa sen sijaan, että söisit ulkona.
Lehtitilaus loppuu täsmälleen sinä päivänä kun sinä se lopetat. Siihen mennessä vastaanottamasi lehdet sinun on maksettava, ei yhtään enempää. Jos olet jo tämän tilauskauden maksanut, ei tule enää uutta laskua kun ilmoitat tilauksen lopettamisen tänään.
Joku tässä ei nyt täsmää. Elämäntapa ja kulutus on kuin kotona asuvalla nuorella sinkulla, mutta kuitenkin on lapsia ja työtä. Ethän sinä selvästi edes tiedä kaikkia tavallisia maksujuttuja, esim. "lehtiä osamaksulla". Rahaakin tulee, mutta kuitenkin olisit valmis ottamaan pienipalkkaisen lisätyön. No, toivottavasti vastauksistamme on apua jollekin todellisessa tilanteessa olevalla.
Kertaan sinulle vielä trollinteon aakkosten ensimmäisen kappaleen : Älä trollaa sellaisesta asiasta, josta et tiedä mitään.
Sait siis kuukaudessa lyhennettyä luottoja 250 eurolla, vaikka alkuperäisessä budjetissasi oli 500 varattu. En tuulettelisi.
Jos kuukautta jää jäljelle vielä sen jälkeen kun rahat on loppu, niin vaihtoehtoja on tasan kaksi: pienennetään kulutusta tai kasvatetaan tuloja. Koska kysyit suomalaisilta, saat tietenkin säästövinkkejä. Yksittäisissä säästetyissä kympeissä ei vielä olekaan hirveästi pointtia, mutta pienistä puroista kasvaa iso virta. Toinen vaihtoehto on tietenkin että myyt tavaroita, etsit parempipalkkaisen ykkös- tai kakkostyöpaikan tai teet enemmän töitä.
Todellakin kannattaa ottaa yksi laina jolla maksat kaikki kulutusluotot pois. Erityisesti, jos saat sellaisen lainan jossa on pienempi korko kuin nykyisissä lainoissa. Nyt maksat jokaisen kolmen lainanlyhennyksen päälle korkoa, sen sijaan voisit lyhentää lainojasi samalla summalla mutta maksaa vain yhden koron.
Minä näkisin parhaaksi, että lainat yhteen nippuun ja pikaisesti maksuun jotta ei tarvitse tyhjästä maksella (korot), sitten yhtäaikaa alat säästää itselle (jotkut sanovat vararahastoksi, mutta senkin rahan voi tietenkin sijoittaa johonkin mistä saat kohtuu helposti sen realisoitua tarvittaessa) ja lapsille.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:24"]
800 € on todella paljon kuukaudessa ruokaan ellei ole suurperhe kyseessä.
Hyvin voi syödä vähemmälläkin. Me emme omasta mielestäni tingi mistään (neljän hengen perhe) ja ruokalasku on n. 400 € / kk.
[/quote]
Lasketteko noihin ruokakuluihin vain kaupasta ostetut ruuat? Käyttekö töissä ja mitä syötte siellä? Syökö mieskin vain eväitä? Sitä vaan ihmettelen, kun meillä kumpikin syö töissä lounaan ja se maksaa jo yli 100 euroa per henkilö per kuukausi.
Entäs lasketteko tuohon muut kaupasta ostettavat tavarat, kuten wc-paperit ja pesuaineet? Meillä 2 hengen taloudessa menee jo pelkkiin kauppalaskuihin yli 100 euroa viikossa, kun yritetään syödä terveellisesti. Hirvittävän pienillä rahoilla kyllä näytätte tekevän ruuat koko perheelle, jos kaikki ruuat maksaa 100 euroa viikossa neljälle!
Mä ymmärrän ap:ta, mutta suurin osa muista vastaajista ei taida ymmärtää siitä syystä että elävät itse pelkillä tuilla penniä venyttäen, ja siksi on kamalaa että joku tylssäkäyvä hyvää palkkaa saava käyttää 120 e kuukaudessa kampaajaan. Kun on töissä, on menotkin erilaiset kuin kotiäippänä makaillessa. Tietyssä duuneissa täytyy olla edustava. Ap:n taloustilanne ei ole mitenkään katastrofaalinen, koska saa kaikki asumiset ym maksettua ihan kepeästi. Jos jouluun mennessä luottokortit on nollilla tällä tavalla, en ymmärrä miksi pitäisi vetää elämä ihan nollille ja kitua pari kuukautta jotta luotot saisi maksettua pari kuukautta aiemmin pois. Joo korot juoksee, mutta se on kuitenkin aika pieni hinta muutaman kuukauden osalta siitä että elinolosuhteet pysyvät edes kutakuinkin samana kuin ennen. Luottojen nollaannuttua ap saa ylimääräiset säästöön vararahastoon ja sen jälkeen lapsilleen, eikä mistään tarvitse luopua. Miksi siis pitäisi vetää jotain sossuminimieloa, kun näinkin homma onnistuu vain muutamaa kuukautta pidemmällä aikavälillä ja elintason pysyessä totuttuna. Vastaajia kaihertanee se, että ap:lla on oikeasto varaa tehdä noin, eikä tarvitse ruveta puurokuurille :D
Tuota vakuutusmaksun määrää kauhisteleville tiedoksi, että kyllä meilläkin on vakuutukset pitkälti toista tonnia vuodessa. On laaja kotivakuutus, hoitokuluvakuutus kahdelle ja jatkuva matkavakuutus. Lisäksi auto on myös vakuutettu. Eikä kilpailutus edes auta mitään, kun esim. hoitokuluvakuutusta ei kannata siirtää mihinkään. Eihän sitä enää edes tämän ikäisenä saisi mistään yhtiöstä :) Kehotatte ihmisiä säästämään rahaa pahan päivän varalle, mutta entäs jos vaikka sairastutte? Kyllähän esim. hoitokuluvakuutus on varautumista sen todella pahan päivän varalle, mitä kukaan ei toivo kokevansa.
En jaksanut lukea koko ketjua mutta hemmetin iso vakuutusmaksu! Meillä osake, kahden aikuisen tapaturma- ja henkivakuutus, yksi lapsivakuutus ja kahden auton vakuutukset on kuukaudessa 80€. Kannattaisko kilpailuttaa jos pelkästä kotivakuutuksesta maksatte saman?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 09:05"]
Kehotatte ihmisiä säästämään rahaa pahan päivän varalle, mutta entäs jos vaikka sairastutte? Kyllähän esim. hoitokuluvakuutus on varautumista sen todella pahan päivän varalle, mitä kukaan ei toivo kokevansa.
[/quote]
Ero on siinä, että onko se raha käytettävissa omalla tilillä mihin tahansa yllättävään menoon. Vai onko se annettu vakuutusyhtiölle ja et ehkä ikinä saa siitä hyötyä.
Ihan arvovalinta kummanlaista mielenrauhaa arvostaa enemmän.
Itse laskeskelin joskus täyskaskoa autoon. Hintaero osakaskoon esim 300€. 10 vuodessa tilillä on rahaa kotteroon jolla tiukan paikan tullen pääsee aasta beehen ja 50 vuoden autoilu-uran aikana sillä erotuksella ostaa pienen upouuden auton. Minulla ei siten ole täyskaskoa kuin alle 5 vuotta vanhassa autossa, muista kannan riskin itse.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 08:54"]
Mä ymmärrän ap:ta, mutta suurin osa muista vastaajista ei taida ymmärtää siitä syystä että elävät itse pelkillä tuilla penniä venyttäen, ja siksi on kamalaa että joku tylssäkäyvä hyvää palkkaa saava käyttää 120 e kuukaudessa kampaajaan. Kun on töissä, on menotkin erilaiset kuin kotiäippänä makaillessa. Tietyssä duuneissa täytyy olla edustava. Ap:n taloustilanne ei ole mitenkään katastrofaalinen, koska saa kaikki asumiset ym maksettua ihan kepeästi. Jos jouluun mennessä luottokortit on nollilla tällä tavalla, en ymmärrä miksi pitäisi vetää elämä ihan nollille ja kitua pari kuukautta jotta luotot saisi maksettua pari kuukautta aiemmin pois. Joo korot juoksee, mutta se on kuitenkin aika pieni hinta muutaman kuukauden osalta siitä että elinolosuhteet pysyvät edes kutakuinkin samana kuin ennen. Luottojen nollaannuttua ap saa ylimääräiset säästöön vararahastoon ja sen jälkeen lapsilleen, eikä mistään tarvitse luopua. Miksi siis pitäisi vetää jotain sossuminimieloa, kun näinkin homma onnistuu vain muutamaa kuukautta pidemmällä aikavälillä ja elintason pysyessä totuttuna. Vastaajia kaihertanee se, että ap:lla on oikeasto varaa tehdä noin, eikä tarvitse ruveta puurokuurille :D
[/quote]
Ihan ensimmäisessä viestissä ap totesi että elämä on liian kallis ja jostain pitää säästää. Eihän silloin mitenkään voi kuluttaa kuten ennenkin vaan jostain on välttämättä luovuttava, eikö?
101, ymmärrät varmaan eron siinä maksaako velat pikkuhiljaa pois ja pitää elintason aikalailla totuttuna, versus sossumasseilla eläminen. Älä takerru naurettavuuksiin. Siitähän ap säästää kun saa maksettua luotot pois ja jää monia satoja euroja kuussa enemmän käteen rahaa _vaikka kaikki muu pysyy ennallaan_.
70 (69,-) euroa on todellakin 3 henkilön rajaton paketti. Yhden lapsen päivähoitomaksu+ip kerhon välipala on meilläpäin tuon 250 euroa.
Hmm.. Pitääpä ottaa selvää onko vakuutusmaksu liian korkea. ihan suoraan ei vakuutusmaksuja voi vertailla mutta jos saan kuukausimaksun hinnalla koko vuodeksi vakuutukset, niin sepä olisikin hyvä vinkki. Mikä vakuutusyhtiö sulla on? Rohkeasti mainosta kehiin!
Voit sä ap jatkaa elämääsi edelliseen malliin mutta ehkä sillä tyylillä vielä joudut raha-asioiden kanssa ns liriin. Tulee lisää luottokorttilaskuja yms.