Oho, tein juuri budjettilaskelmia..
Joka kuukausi sama juttu: kaikki mitä ansaitsen menee palkkapäivänä tai viimeistään lainanlyhennyspäivänä sen siliän tien! Otin asiakseni laskea budjettilaskurilla kahden viime kuukauden tulot ja menot yhteen sekä laskea kotitaloutemme välttämättömimmät kulut ennen ruokaostoksia (=asuminen, välttämättömät liikkumiset, sähkö sekä puhelin). Järkytyin: kotitaloutemme välttämättömät menot ovat n. 1700/kk +ruoka. Näiden kahden kuukauden aikana rahaa on kuitenkin mennyt 4200/kk!
NYT on saatava tähän joku kuri, onko hyviä vinkkejä mistä kannattaisi aloittaa? Minulla on kulutusluottoja 3 erilaista: 780, 1200 sekä 2100. Huhhuh!
Kommentit (106)
Jos nyt pointti meni joltain ohi, niin en varsinaisesti kaivannut säästövinkkejä vaan sitä, missä järjestyksessä kannattaisi alkaa lyhentämään luottoja ja missä vaiheessa säästämään rahastoon lapsia varten.
En varmasti ota uutta lainaa maksaakseni muut luotot pois. Se on todella kallista! Vai onko jollain tiedossa edullinen kulutusluotto, kun kaikissa noissa minun luotoissani on n. 10% korko. Jos ottaisin uuden luoton vanhan maksamisen tilalle, maksaisin korkoa korolle oikein isoimman kautta, mikä järki siinä olisi? En ole menossa vararikkoon, eikä yksikään lasku ole myöhässä. Tietysti voisin myydä kotimme jolloin pääsisin kerta heitolla luotoista eroon..
Sen verran olen nyt surffaillut että puhelinliittymä meni uudelleen arvioitavaksi. Säästö mutama kymppi/kk. Vakuutuksissa mulla on täydet alennukset ja bonarit, omavastuu on alhainen. Sitä ei kannata vaihtaa tai jos vaihtaisikin, säästöä tuskin tulee.
Kampaajalle aion vielä mennä ainakin kaksi-kolme kuukautta, sillä muuten näytän petolinnun huonolta puolelta ja sehän taas ei oikein käy. Mulla kun ei ole kananp***emallia vaan aika tyylikäs lyhyt malli. Ehkä kasvatan sitten pitkät hiiukset säästötoimenpiteenä?
Asuntolainan voisin ehkä kilpailuttaa. Mulla on marginaali 0,8 mitähän teillä muilla on?
Jos sulla on tulot 4200 ja laskit tuon laskelman että 3770€ menis kuukaudessa ja siitä jo 500€ menee kukutusluottoihin niin käytä nyt tietenkin se jäljelle jäävä 430€ myös kulutusluottoihin. Näin sulla menee tässä kuussa kulutusluottoihin 930€ eli käytännössä voit maksaa sen 780€ luoton kokonaan pois ja muista minimit. Sitten heinä- ja elokuussa maksat sen 1200€ luoton pois ja kolmannesta minimin. Sen jälkeen maksat sen kolmannen pois niin nopeasti kuin voit. Näin ei korot juokse koko ajan kaikista luotoista.
Mä lähtisin siitä että lehdet pois, kampaamolaskut pois, ruokakulut kuriin. Noilla voisit vähentää monta sataa kuukaudessa
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:30"]
Mä lähtisin siitä että lehdet pois, kampaamolaskut pois, ruokakulut kuriin. Noilla voisit vähentää monta sataa kuukaudessa
[/quote]
Huoh.
Toisaalta aloittaja ei tunnu uskovan mitään niin mitäs sitä sitten neuvomaan...
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:02"]Jos nyt pointti meni joltain ohi, niin en varsinaisesti kaivannut säästövinkkejä vaan sitä, missä järjestyksessä kannattaisi alkaa lyhentämään luottoja ja missä vaiheessa säästämään rahastoon lapsia varten.
En varmasti ota uutta lainaa maksaakseni muut luotot pois. Se on todella kallista! Vai onko jollain tiedossa edullinen kulutusluotto, kun kaikissa noissa minun luotoissani on n. 10% korko. Jos ottaisin uuden luoton vanhan maksamisen tilalle, maksaisin korkoa korolle oikein isoimman kautta, mikä järki siinä olisi? En ole menossa vararikkoon, eikä yksikään lasku ole myöhässä. Tietysti voisin myydä kotimme jolloin pääsisin kerta heitolla luotoista eroon..
Sen verran olen nyt surffaillut että puhelinliittymä meni uudelleen arvioitavaksi. Säästö mutama kymppi/kk. Vakuutuksissa mulla on täydet alennukset ja bonarit, omavastuu on alhainen. Sitä ei kannata vaihtaa tai jos vaihtaisikin, säästöä tuskin tulee.
Kampaajalle aion vielä mennä ainakin kaksi-kolme kuukautta, sillä muuten näytän petolinnun huonolta puolelta ja sehän taas ei oikein käy. Mulla kun ei ole kananp***emallia vaan aika tyylikäs lyhyt malli. Ehkä kasvatan sitten pitkät hiiukset säästötoimenpiteenä?
Asuntolainan voisin ehkä kilpailuttaa. Mulla on marginaali 0,8 mitähän teillä muilla on?
[/quote]
Ei sulla pelkkä leikkaus voi maksaa 120e/kk...
Olen liimannut luottokorttien summat jääkaapin oveen. Joka kerran kun kuljen siitä ohi, muistan että minun pitää lakata ostamasta turhaa ja jättää kortilla ostaminen kokonaan pois. Näin lisävelkaa ei pääse syntymään ja pääsen veloista eroon mahdollisimman pian!
Onko muita keinoja? Pitääkö katkaista kortit? Mitä jos niitä sitten vaikka hätätapauksessa tarvitseekin?
Totta, en usko ihan mitä tahansa. Mutta miten tilanteessani auttaa sanoa, että on outoa joutua maksamaan työvälineistä? En ole tilivelvollinen, mtuta jos kyseessä on työväline, niin niistä ei oikein silloin voi tinkiäkään työn laadun kärsimättä. Se taas johtaa ennen pitkää uusiin ongelmiin.
Tai miksi mun pitäisi jättää kampaamokäynnit kokonaan väliin säästääkseni 120/kk kun lopputulos on se, että näytän juuri siltä etten ole käynyt pitkään aikaan kampaajalla, ts. ylikasvanut malli ja juurikasvu pukkaa. Kenen työnantajan etu se sitten on? Ei ainakaan minun.
Entäpä sitten se, että peruutan lehdet. joo, check, mutta ne eivät lakkaa ihan heti vaan vasta kun tilauskausi päättyy. Säästö: muutamia kymppejä. Entä ne vakuutukset? Tai puhelinlaskut? Voisimmehan jättää vaatteetkin ihan kokonaan ostamatta ja muuttaa vuokralle. Lakata käymästä töissä ja heittäytyä yhteiskunan tukien varaan? Päästää laskut ulosottoon ja jonkun muun maksettavaksi.
Mutta kun ei. haluan edelleen mennä huomenna töiihin, ansaita oma elantoni ja kuluttaa rahaa järkevällä tavalla eli toisella tavalla kuin nyt. Se ei käy hetkessä, vaan se vaatii, kuten joku sanoi, suunnan kääntämistä!
Kiitos kuitenkin niille jotka ovat halunneet ymmärtää avauksen. Ja pahoittelut niille joiden neuvot vain eivät toimi meidän perheen kohdalla! Ei mtn henk.koht.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:47"]
Tähän hätään ei ollut aikaa kuin kahden kuukauden seurantaan. Toki jos nipistän työpäivän mittaisen ajan vaikkapa vapaa--ajastani niin saan kyllä puristettua vuoden kulutuksenkin esiin. Se ei ole tällä hetkellä tarpeen, sillä jo tuo pari kk kertoi missä talouteni tässä vaiheessa on menossa, eikö?
Mutta nautin tästä keskustelusta (niin kauan, kun pysytään aiheessa..) joten kommentoikaa vain lisää!
[/quote]
Talous on suunniteltava pitkällä tähtäimellä, ovathan luototkin useimmiten vuosia kestäviä?
Välttämättömät menot on maksettava ensin.
57: kyllä, näin onkin! Aloitin eilen ja kaksi kuukautta oli paras mihin silloin pystyin.
Luulin olevani selvillä rahoistani pankkini talouskaavion avulla, mutta se ei erittele tarpeeksi tarkasti mihin rahat menevät. Esim. Prisman ostokset menevät kaikki "kodin hankinnat" alle, vaikka ostankin ruokaa, elektroniikkaa, puutarhajuttuja jne.
Juuri näin olen toimimassakin: välttämättömät menot ensin, lopuilla maksetaan luottoja joita olen tyhmästi kerännyt peräti kolmella eri luottokortilla. Haluan niistä eroon, haluan itselleni vararahaston sekä haluan lapsilleni rahaston jonka he tulevat saamaan parikymppisenä itselleen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:24"]
Toinen työpaikka tuo minulle n.300/kk lisää tuloja, joten ihan mahdotonta ei tämä ole. Pysyispä vain terveenä..
Tähän mennessä laskelmani näyttävät siis tältä:
asuminen: 1220
liikenne: 200
puhelin: 70
sähkö: 55-60
vakuutus: 120
hoitomaksut: 250
netti: 30
kampaaja: 120
kulutusluottojen lyhennykset: 500
ruoka: 800
työvälineet: 300
lehdet jne: 100
Yhteensä: 3770
Eli jos kaikki muu karsitaan pois, tämä on aivan realistista. Jäikö mulla jotain huomaamatta?
[/quote]
Lehdet heti kaikki pois, myös irtonumerot! Maksat netistä 30 e/kk, joten hyödynnä se! Eli kaikki tilattavat ja irtonumerot veke, lue uutiset ja viihde ilmaiseksi netistä.
Kysymys: miksi lasket työvälineet yms. omiin menoihisi - nehän tietenkin vähennät verotuksessasi. Eli vaikutus on plus miinus 0
Hassua, oon aina ajatellut, että vaan köyhät pienituloiset ottaa kulutusluottoa, ts. ettei noin 4000 kk-palkalla ole tarvetta moiseen. T. Pienituloinen
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:06"]
Kysymys: miksi lasket työvälineet yms. omiin menoihisi - nehän tietenkin vähennät verotuksessasi. Eli vaikutus on plus miinus 0
[/quote]
Nähtävästi ap ei (budjetin tekemisen lisäksi) osaa täyttää veroilmoakaan. Suunnittelusta nyt puhumattakaan.
Osaan mä veroilmoituksen täyttää. Kaikesta päätellen on sinun kuitenkin vaikeaa käsittää, että työhän liittyvät vähennykset voidaan jo verokorttivaiheessa ilmoittaa. Sillä tavalla pystyn viilaamaan veroprosenttiani alaspäin, aivan laillisesti. Toinen vaihtoehto olisi "säästää" veronpalautuksiin, mutta näin en itse halua toimia.
Kyllä mä tosiaan olen käyttänyt luottokortteja, mutta pikavippeihin en ole sortunut. Miksi en olisi käyttänyt luottokorttia kun kerran voin? Tyhmäähän se on, näin jälkikäteen ajateltuna, mutta haluan nyt korjata asian.
Aika jännää, saan osakseni aika ikävää kuittailua ja tuomitsemista. Onneksi en ole tämän pahemmassa pulassa, voisinpa olla oikeasti paniikissa ellen näkisi omassa tilanteessani myös ulospääsyä. Ja noi viimeiset kommentit liittyen budjetointiin.. siitähän tässä olikin kyse: en ole oikein kokenut tarpeelliseksi budjetoida rahaa mihinkään. Silti rahat eivät oikein tunnu riittävän mihinkään, vaikka omasta mielestäni minulla on ihan ok tulot. Hankin itselleni jopa toisen työpaikan jotta pystyisin tasaamaan luottokorttilaskuni!
Ei siis ne isommat tulot, vaan menojen hillitseminen. Onko joku nyt ihan tosissaan sitä mieltä että olisi pitänyt aloittaa jo vuosi sitten? Mitäs kun en aloittanut, onko nyt myöhäistä? Eikö enää kannata aloittaa ollenkaan?
En tiedä mistä alapeukku tuli, mutta minusta on kuitenkin aika mukavaa että veroprosenttini on tällä hetkellä 22.
Ihmisiä alkaa nyt varmaan vähän ärsyttää se, että ap haluaa "hillitä menoja" mutta ei todellisuudessa ole valmis luopumaan yhtään mistään. Miten ap itse ajattelit, että tämmöinen yhtälö olisi mahdollinen?
Toisekseen saako todella työvälineistä suoraan yksi yhteen verovähennyksen vai tulisiko se vähennys kuitenkin ansiotuloon...?
No eihän menojen hillitseminen ja kulutuksesta luopuminen ole ollenkaan sama asia? Mua lähinnä hymyilytää että vaikkamonet ovatkin auttaneet ja haastaneet minut ajattelemaan eri tavalla (mm. se lumipalloefekti ja vakuutuksen kilpailuttaminen), on silti suurin osa neuvoista pelkkää vanhan kaavan toistoa. Vai miten hyödyttää luopua hyvästä ruuasta ja alkaa hernekeittodieetille? Tai miksi en voisi laittaa rahaa kampaajalle, kun olen löytänyt hyvän joka tekee tukastani minulle sopivan, vaikka se sitten maksaakin sen kauhean 120 euroa kuukaudessa?
Tuntuu, että ohjeita annetaan ihan vain siksi, että näin on ennenkin neuvottu välittämättä siitä, mikä se alkuperäinen kysymys nyt olikaan.
Ja ei, ei mene yksi yhteen verovähennyksenä vaan juuri niinkuin sanoit. Mutta lopputulemana kuitenkin pienentää vero-% jonka ansiosta joka kuukausi minulla on enemmän rahaa käytettävänäni.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:59"]
70€ puhelinlasku 4hlön taloudessa on aivan normaali.
[/quote]
Onko aloittajan taloudessa kaksi aikuista? Lapset ainakin ilmeisesti ovat alle kouluikäisiä, kun heistä tulee päivähoitomaksuja, eivät siis taida kummoisia puhelinliittymiä tarvita... Meillä aikuisten liittymät, joissa on rajattomasti puheaikaa, viestejä, nopein tarjolla oleva netti jne. maksavat yhteensä 50e/kk, päivähoitoikäisillä lapsilla ei ole kännyköitä.
Joka tapauksessa perheen puhelinliittymät kannattaa tarkistaa, jos joku paketti on otettu vuonna kivi ja keppi, nyt voi saada paremman liittymän halvemmalla. Itse päivitin vähän aikaa sitten appivanhempien puhelinliittymät, entisissä paikui aina puheaika yli ja siitä tuli lisämaksuja. Uusissa liittymissä rajaton puheaika ja kuukausihinta oli n. 15 euroa entistä pakettia edullisempi + säästyy ne ennen puheaikarajan ylittymisestä tulleet kulut :)