Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oho, tein juuri budjettilaskelmia..

Vierailija
07.06.2015 |

Joka kuukausi sama juttu: kaikki mitä ansaitsen menee palkkapäivänä tai viimeistään lainanlyhennyspäivänä sen siliän tien! Otin asiakseni laskea budjettilaskurilla kahden viime kuukauden tulot ja menot yhteen sekä laskea kotitaloutemme välttämättömimmät kulut ennen ruokaostoksia (=asuminen, välttämättömät liikkumiset, sähkö sekä puhelin). Järkytyin: kotitaloutemme välttämättömät menot ovat n. 1700/kk +ruoka. Näiden kahden kuukauden aikana rahaa on kuitenkin mennyt 4200/kk!

NYT on saatava tähän joku kuri, onko hyviä vinkkejä mistä kannattaisi aloittaa? Minulla on kulutusluottoja 3 erilaista: 780, 1200 sekä 2100. Huhhuh! 

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:29"]On tuossa outoja menoja. Työvälineet - mitä ne on? Onko lehdet pakollisa? Voiko ruuasta säästää, kampaajasta?

Paljonko kulutusluotoissa on korko?
[/quote]

Samaa mieltä. Lehdet pois ja kampaamokäyntejä harvemmin!

Vierailija
22/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen, missä ammatissa pitää itse ostaa joka kuukausi 300€ työvälineitä? Ja miksi ihmeessä 120€ kampaajalle joka kuukausi? Mulla riitää tuo raha puoleksi vuodeksi, kun käy hyvällä kampajalla n. 3kk välein ja värjää itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle ehkä outoa maksaa työvälineistä, mutta mulla ne kuuluvat työni luonteeseen. Toki niistäkin voi hädässä tinkiä mutta sitten työergonomia kärsii.. Pidemmän päälle huono juttu.

Lehtiä voi toki lakkauttaa, mutta osa niistä on osamaksulla tilattu. Eli tilaus katkeaa sitten kauden päätteeksi ja siihen saakka laskut juoksevat.

Kampaajalla voisi käydä harvemmin, mutta malli on juuri nyt sellainen että ihan heti ei voi harventaa. Ehkä parin kk:n päästä se jo onnistuu.
Ruokamenot saa helposti pienenemään kun vaan vähän suunnittelee etukäteen.. Kenelläpä siihen aikaa ja hermoja hyötyyn nähden?

Vierailija
24/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:24"]

Toinen työpaikka tuo minulle n.300/kk lisää tuloja, joten ihan mahdotonta ei tämä ole. Pysyispä vain terveenä..

Tähän mennessä laskelmani näyttävät siis tältä:

asuminen: 1220

liikenne: 200

puhelin: 70

sähkö: 55-60

vakuutus: 120

hoitomaksut: 250

netti: 30

kampaaja: 120

kulutusluottojen lyhennykset: 500

ruoka: 800

työvälineet: 300

lehdet jne: 100

Yhteensä: 3770

Eli jos kaikki muu karsitaan pois, tämä on aivan realistista. Jäikö mulla jotain huomaamatta?

[/quote]

Aika hyvä trolli sanoa ettei ole varaa maksaa kulutusluottoja kerralla pois ja sitten selviää että palkka on jotain 3500-4000 euroa.

Vierailija
25/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

23: kampaajavinkkejä otetaan vastaan

Vierailija
26/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:29"]On tuossa outoja menoja. Työvälineet - mitä ne on? Onko lehdet pakollisa? Voiko ruuasta säästää, kampaajasta?

Paljonko kulutusluotoissa on korko?
[/quote]

Samaa mieltä. Lehdet pois ja kampaamokäyntejä harvemmin!
[/quote]

Ap:llä näyttää olevan varaa näihin eikä ole pakko säästää niin suomen nousun kannalta kulutusta ei tarvitsisi vähentää.

Kun ap on saanut luotot maksettua pois, niin hänen kannattaa sama summa laittaa säästöön. Sitten jos tulot laskevat paljon niin sitten vähentää näistä ns. turhista menoista.

Vierailija
27/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuranta kannattaisi toteuttaa vuoden ajalta, silloin voi laskea summittaisesti paljonko menot ovat jo etukäteen.

Merkitse ihan kaikki, huomasin minäkin että muutama satku meni silti kankkulan kaivoon vaikka kirjasin.

Totta on ettei töissäkäyvällä ole aikaa, mutta ota yksi ilta kerran kk, kun lasket.  Taskullinen seinäkalenteri kova sana.

Vierailija
28/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:24"]

Toinen työpaikka tuo minulle n.300/kk lisää tuloja, joten ihan mahdotonta ei tämä ole. Pysyispä vain terveenä..

Tähän mennessä laskelmani näyttävät siis tältä:

asuminen: 1220

liikenne: 200

puhelin: 70

sähkö: 55-60

vakuutus: 120

hoitomaksut: 250

netti: 30

kampaaja: 120

kulutusluottojen lyhennykset: 500

ruoka: 800

työvälineet: 300

lehdet jne: 100

Yhteensä: 3770

Eli jos kaikki muu karsitaan pois, tämä on aivan realistista. Jäikö mulla jotain huomaamatta?

[/quote]

Aika hyvä trolli sanoa ettei ole varaa maksaa kulutusluottoja kerralla pois ja sitten selviää että palkka on jotain 3500-4000 euroa.

[/quote]

Miten niin trolli? Tulojeni määrä kävi ilmi jo ensimmäisestä viestistä. 

Äh, nyt alkaa mennä AV-tyyliin Aiheen Vierestä joten vetäydyn keskustelusta. Katselen kuitenkin ketjua jos tähän tulisi jotain järkeviekin viestejä, kiitos tuhannesti jo tähän asti fiksusti vastanneille!

Vierailija
29/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän hätään ei ollut aikaa kuin kahden kuukauden seurantaan. Toki jos nipistän työpäivän mittaisen ajan vaikkapa vapaa--ajastani niin saan kyllä puristettua vuoden kulutuksenkin esiin. Se ei ole tällä hetkellä tarpeen, sillä jo tuo pari kk kertoi missä talouteni tässä vaiheessa on menossa, eikö?

Mutta nautin tästä keskustelusta (niin kauan, kun pysytään aiheessa..) joten kommentoikaa vain lisää!

Vierailija
30/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meneekö sinulla tosiaan 120 euroa joka kuukausi vakuutuksiin??

mita vakuutuksia sinulla on? Kannattaisiko karsia turhat pois ja kilpailuttaa?

Vierailija
31/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 menee kotivakuutukseen ja 40 lainaturvaan. Se tekee 120. Paljonko sulla ja mistä?

Vierailija
32/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alapeukku tuli mistä? Vastasin kysymykseen.

Vierailija
33/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:56"]

Olenhan mä selvittänyt joo, ne ovat menneet kulutusluoton lyhennyksiin, ruokaan, ulkona syömiseen, vaatteisiin, kirppikselle, kampaajalle, lasten päivähoitoon, urheiluvälineisiin, harrastuksiin, lehtiin, työvälineisiin jne.

[/quote]

Ihan ensimmäisenä ulkona syöminen ja lehdet pois. Sitten kulutusluotot pois mahdollisimman nopeasti. Kampaajalla käyntejä voi harventaa, sekä siellä vain pakollinen leikkaus, ei muuta. Ruuat teet itse, eli valmisruuat pois. Ruokakaupaksi Lidl ja S, sekä K-kaupoista vain ne tuotteet, mitä ei Lidlistä saa, sekä mahdolliset Lidliä edullisemmat tarjoukset. 

Jo pelkästään noilla teoilla on budjettinne huomattavasti kestävämmällä pohjalla.

Vierailija
34/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi yhdistää eri kulutusluotot eli otat yhden uuden lainan jolla maksat muut pois. Lyhennät sitten sitä ja maksat vain siitä korkoja.

Aivan uskomaton elintaso, kun katsoo mihin rahaa käytät. Ruoka 800 e/kk ym.

Vierailija
35/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:37"]Lehtiä voi toki lakkauttaa, mutta osa niistä on osamaksulla tilattu. Eli tilaus katkeaa sitten kauden päätteeksi ja siihen saakka laskut juoksevat. Kampaajalla voisi käydä harvemmin, mutta malli on juuri nyt sellainen että ihan heti ei voi harventaa. Ehkä parin kk:n päästä se jo onnistuu. Ruokamenot saa helposti pienenemään kun vaan vähän suunnittelee etukäteen.. Kenelläpä siihen aikaa ja hermoja hyötyyn nähden?

[/quote]

Mut kun, mutkun, mutkun.... Ei ihme, ettei lainat lyhene tuolla asenteella. Ruokamenot yhdeksi kuukaudeksi puoleen (voi onnistua vielkin pienemmäksi, jos kuivakaapissa ja pakastimessa on paljon tavaraa) ja kampaaja väliin, ostat muutamalla eurolla pinnejä tai pannan ja opettelet laittamaan tukan niin ettei pitkittynyt leikausväli haittaa niin kamalasti. Työvälineistä en osaa sanoa mitään, mutta jos niistäkin voi vähän nipistää hetkellisesti, voit päästä pienimmästä luotosta jo kokonaan eroon kuukaudessa!

Mites toi 70 euron puhelinlasku, kuulostaa älyttömältä? Onko tossa joku kytkypuhelimen osamaksu mukana? Jos ei ole, saat tosta viitisen kymppiä pois vaihtamalla liittymää... 

Vierailija
36/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerran kuussa viikkoprojektiksi syödä vain keittoja, sillä ne ovat halpoja. Hernekeitto, nakkikeitto, perunasosekeitto, kalakeitto, kasvissosekeitto, juuressosekeitto... täyttävä ateria pikkurahalla. Teet ison kattilallisen kerralla ja vaikka pakastat puolet seuraavaan kertaan.

Vierailija
37/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

70€ puhelinlasku 4hlön taloudessa on aivan normaali.
Minä mietin myös tuota luottojen yhdistämistä, vertailemalla löytyisi varmaan ok korolla laina, saattaa tulla halvemmaksikin kuin maksaa kulut kolmesta erillisestä lainasta.

Vierailija
38/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 euron puhelinlasku 4 hengen perheessä ei ole normaali kun käytössä voi olla Skype.

Vierailija
39/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:59"]

70€ puhelinlasku 4hlön taloudessa on aivan normaali. Minä mietin myös tuota luottojen yhdistämistä, vertailemalla löytyisi varmaan ok korolla laina, saattaa tulla halvemmaksikin kuin maksaa kulut kolmesta erillisestä lainasta.

[/quote]

Onko sulla puhelinkin osarilla? Se selittäisi noin ison laskun. 4 hlön taloudessa aika suuri summa, kun ilmeisesti lapset suht nuoria? Käyttäkää whatsappia ja viberiä. Mun saunalahden liittymä maksaa 22e/kk ja se on käytännössä joka suuntaan rajaton joten mahdoton ylittää. Niitäkin voi kilpailuttaa. 

Vierailija
40/106 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:05"]

80 menee kotivakuutukseen ja 40 lainaturvaan. Se tekee 120. Paljonko sulla ja mistä?

[/quote]

80 e kotivakuutukseen KUUKAUDESSA? Meillä menee n. 90 e vuodessa, siinä nyt tosin on joku nuoren iän (alle 25) alennus, mutta silti... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän