Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia aktiivisesta synnytyksestä?

Vierailija
07.06.2015 |

:)

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 13:20"]Eikö jokainen synnytys ole aktiivinen.... ei se lapsi sieltä ilman työtä ulos valu
[/quote]Paitsi sektiossa mamma saa olla passiivinen!

*popparit*

Vierailija
2/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 13:20"]Eikö jokainen synnytys ole aktiivinen.... ei se lapsi sieltä ilman työtä ulos valu
[/quote]

Mäkin mietin, että mitä muuta se synnytys voi olla kuin aktiivista. Harva se varmaan jalat levällään makaa ja kätilöt repii muksun ulos

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivinen synnytys - synnytys jossa äiti tekee haarahyppyjä, punnerruksia, nostele painoja ja aerobikkaa?

Vierailija
4/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös aktiiviseksi synnytykseksi kutsuta lähinnä ponnistusvaihetta? Siis sitä kun joutuu "olemaan aktiivinen" eikä pelkkä makaaminen riitä (kuten avautumisvaiheessa)?

Vierailija
5/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ap, mitä tarkalleen haluat kuulla? Tarkoitatko esim. liikkumista avautumisvaiheen aikana? Itse kävelin ympäri synnytyssalia ja sehän tottakai nopeuttaa avautumista. Ponnitusvaiheen loppuvaiheessa kannattaa taas olla passiivisempi ja vain hengitellä vauva ulos, näin säästyt repeämiltä ja tietysti ponnistusasento vaikuttaa; makuuasento huonoin, puoli-istuva vähän parempi, kontallaan tai synnytysjakkaralla paras. Puudutuksia kannattaa välttää, jos vain pystyy, koska silloin ei tunne oikeaa ponnistushetkeä eikä toisaalta tiedä milloin pitää olla ponnistamatta ja näin tulee sitten monelle niitä todella pahojakin repeämiä.

Vierailija
6/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat ns. luomusynnytystä missä äiti on aktiivinen "toimija" eikä passiivinen, antureiden peitossa makaava epiduraalilla marinoitu potilas?

Juu on kokemusta. Olin itse opiskellut koko raskauden tätä aihetta. Kunnes synnytys käynnistyi... Kivut olivat niin kovat että passiiviseksi meni.

Vierailija
7/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap, mitä sinä tarkoitat aktiivisella synnytyksellä? Eikö kaikki synnytykset sektioita lukuun ottamatta ole aktiivisia. Vaikka äiti saakin esim. epiduraalia, niin kyllä sitä itse joutuu ihan aktiivisesti ponnistamaan.

Vierailija
8/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ponnistus vaiheessakaan ole mitään itse määrättyä aktiivisuutta.Kyllä siinä luonto ottaa vallan ja naisella menee aivot pois päältä..luojalle kiitos siitä!!!

Vierailija
9/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 13:50"]Ei ponnistus vaiheessakaan ole mitään itse määrättyä aktiivisuutta.Kyllä siinä luonto ottaa vallan ja naisella menee aivot pois päältä..luojalle kiitos siitä!!!
[/quote]
Näin minäkin sen koin. Kätilö ohjeisti "ponnista niin kuin sulla olisi maailman pahin ummetus" kun olin 10cm auki, mutta kyllä se kroppa vaan pakotti toimimaan niin ilman neuvojakin. Sori karski kielenkäyttö, mutta ainoa ajatus oli "haluan tän kivun vittuun mun vitusta" ja siinä vaan automaattisesti kroppa puski joka supistuksella. Ponnistusvaihe oli melkeinpä kamalampi kuin avautumisvaihe, vaikka monet muut sanoivat toista. Iso möykky vaan tuntui ja halusin sen vaan mahdollisimman pian pois.

Vierailija
10/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 13:50"]Ei ponnistus vaiheessakaan ole mitään itse määrättyä aktiivisuutta.Kyllä siinä luonto ottaa vallan ja naisella menee aivot pois päältä..luojalle kiitos siitä!!!
[/quote]Siksikö kaikki äidit vaikuttaa aivokuolleilta?

Vierailija
11/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää enemmän esim apuvälineitä ja missä asennossa päädyitte synnyttämään, pystyasennossa? Ja käytittekö allasta kivunlievityksenä ennen synnytystä? Tuntuiko helpommalta synnyttää eri asennossa kuin selällään maaten? Ap

Vierailija
12/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:14"]Haluaisin tietää enemmän esim apuvälineitä ja missä asennossa päädyitte synnyttämään, pystyasennossa? Ja käytittekö allasta kivunlievityksenä ennen synnytystä? Tuntuiko helpommalta synnyttää eri asennossa kuin selällään maaten? Ap
[/quote]
En mä kamalasti suunnittelisi etukäteen. Tilanteen mukaan sitten.

Vierailija
14/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko jollain jakaa lisää kokemuksia, muutakin kuin junttien vitsejä? Vai synnytittekö kaikki selällään ähkien kätilön sörkittävänä?

Vierailija
15/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:14"]Haluaisin tietää enemmän esim apuvälineitä ja missä asennossa päädyitte synnyttämään, pystyasennossa? Ja käytittekö allasta kivunlievityksenä ennen synnytystä? Tuntuiko helpommalta synnyttää eri asennossa kuin selällään maaten? Ap
[/quote]

En päässyt altaaseen, koska ensin piti ottaa vauvan sydänkäyrää ja sitten kätilöt oli avustamassa muissa synnytyksissä. Minulle suositeltiin kävelyä altaan sijaan, kunnes ehtisivät viedä minut sinne. Kävi niin, että toinen äiti ehti synnärillä ainoaan altaaseen ensin. Menin sitten suihkuun. Kun kivut kuitenkin kävivät liian koviksi, pyysin epiduraalin, joka ehdittiin laittaa ja 20 minuutin päästä oli jo vauva sylissä. Todennäköisesti en olisi sitä puudutusta tarvinnut. Etenin hengitystekniikoissa opettelemani mukaan, ja olin tehnyt hypnoosirentoutusta, mutta kaikki meni synnärillä vähän eri tavalla kuin olin toivonut. Koska jouduin vasta laitetun epiduraalin vuoksi ponnistamaan tunnottomana ja makuulla, sain pahat repeämät, kätilö käski ponnistaa ja ponnistinkin vauvan ulos minuutissa.

Vierailija
16/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:14"]Haluaisin tietää enemmän esim apuvälineitä ja missä asennossa päädyitte synnyttämään, pystyasennossa? Ja käytittekö allasta kivunlievityksenä ennen synnytystä? Tuntuiko helpommalta synnyttää eri asennossa kuin selällään maaten? Ap
[/quote]
En mä kamalasti suunnittelisi etukäteen. Tilanteen mukaan sitten.
[/quote]

Pitää suunnitella, valmistautuminen on tärkeää henkisesti, vaikka kaikki ei sujuisi kuten on suunnitellut.

Vierailija
17/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli toinen synnytys lääkkeetön. Suihkussa pallon päällä rentouduin ja hyräilin. Suihkua alavatsaan ja alaselkään supistuksen aikaan, niin lievittää kipua. Kamalin vaihe oli, kun kätilö käski pois suihkusta, ei voi synnyttää suihkuhuoneen lattialle. Jouduin lähes tajuttomaksi kovenevien kipujen vuoksi, kun piti käytävällä kävellä suihkusta synnytyssaliin. Mies joutui auttamaan toisesta käsivarresta ja kätilö toisesta, koska supistukset tulivat aaltona ilman taukoja. Kun päästiin saliin, sain heti luvan ponnistaa. Kokeilin synnytysjakkaraa, mutta jalat tärisi kivusta ja yllättäen halusinkin siirtyä sängylle, jossa nostin toisen jalan ylös miehen olkaa vasten ja olin puoliksi toisella kyljellä ponnistamassa. Asento oli helppo ja tuntui mukavalta, lisäksi kätilö kehui, että oli hyvä näkymä ja helppo avustaa vauva ulos.

Vierailija
18/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:53"]Minulla oli toinen synnytys lääkkeetön. Suihkussa pallon päällä rentouduin ja hyräilin. Suihkua alavatsaan ja alaselkään supistuksen aikaan, niin lievittää kipua. Kamalin vaihe oli, kun kätilö käski pois suihkusta, ei voi synnyttää suihkuhuoneen lattialle. Jouduin lähes tajuttomaksi kovenevien kipujen vuoksi, kun piti käytävällä kävellä suihkusta synnytyssaliin. Mies joutui auttamaan toisesta käsivarresta ja kätilö toisesta, koska supistukset tulivat aaltona ilman taukoja. Kun päästiin saliin, sain heti luvan ponnistaa. Kokeilin synnytysjakkaraa, mutta jalat tärisi kivusta ja yllättäen halusinkin siirtyä sängylle, jossa nostin toisen jalan ylös miehen olkaa vasten ja olin puoliksi toisella kyljellä ponnistamassa. Asento oli helppo ja tuntui mukavalta, lisäksi kätilö kehui, että oli hyvä näkymä ja helppo avustaa vauva ulos.
[/quote]

Ai niin, minulla pullahti ekassa synnytyksessä peräsuoli aika pahasti ulkopuolelle, minkä vuoksi siihen valmistauduttiin etukäteen, ja toinen kätilöistä painoi peräaukkoa koko ponnistusvaiheen. Jos sinulla on eka synnytys, näitä ei tarvitse huomioida, mutta kaikki aiempien synnytysten tapahtumat vaikuttavat siihen, miten toimitaan ja missä asennossa. Aktiivisen synnytyksen päätin valita, koska lääkkeet eivät aina sovi minulle, enkä käytä niitä muutenkaan muualla kuin hammaslääkärissä.

Vierailija
19/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en periaatteesta ole ottanut mitään lääkkeitä niin kauan kuin napanuora on kiinni minun ja vauvani välillä. Mutta kukin tavallaan! Jotkut haluavat sellaisia aqua-rakkuloita , joita osaa laittaa moni kätilö. Ihon alle pistetään vähän vettä. Porvoossa on pienehkö synnytyssairaala, niin se ympäristökin rauhoittaa. Mitä turvallisemmalta olosi tuntuu, sitä rennompi olet synnytyksessä ja sitä varmemmin pystyt toimimaan aktiivisesti.

Vierailija
20/39 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kätilö ehdotti allasta, mutta tajusin että sinne pitäisi kävellä ja kivut yltyisivät ja sieltä olisi silti tultava takaisin synnytyssaliin.

Kävelin ja nojailin vuoteeseen. Loppujen lopuksi ponnistin ja synnytin niin että sängyn pääty oli aivan ylhäällä ja nojasin sitä vasten ja olin "korkeassa slaavikyykyssä". Tuntui että painovoima auttoi ponnistuksessa.

Minulla oli ihana kätilö joka ehdotteli eri asentoja, neuvoi isää tukemaan ja hieromaan selkää jne. Hän ei ajatellut että jokin asento tai kävely olisi jotenkin hankalaa hänen kannaltaan vaan rohkaisi kokeilemaan kaikkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi