NORDEA...ja kuolinpesän laskujen maksu...Varautukaa
Maksoin äitini kuolinpesän laskuja. Olen laittanut kuolinpesän kuoressa laskuja pankkiin, kun se oli ohje. Edunvalvonnalla ei ole merkitystä kuoleman jälkeen. No 1 lasku ei mennyt maksuun. Tuli 2 karhukirjettä. Sitten menin pankin chattiin. Kysyin, että mikä tässä on ongelma, kun kaikki muut laskut on maksettu. Pitää kuulemma päivittää tili. Tilaa virkatodistus, jotta voit todistaa olevasi kuolinpesän osakas. Sanoin, että virkatodistuksen olen tilannut ja siinä menee puoli vuotta ennen kuin saan sen. Ehtii tulla monta karhukirjettä ja ulosottokirjettä ennen sitä. Väänsin aikani ja sain lopulta maksettua chatin kautta laskun. Siis kuka sitten voi hoitaa jatkossa uuden Nordean säännön mukaan kuolinpesän laskuja???
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Danske bankki on toinen paska pulju.
Haluaa/vaatii sukuselvityksiä henkilöiltä joka ei olennaisesti ole vainajalle muuta sukua kun perillisten äiti.
Ei millään muulla tapaa itse vainajaan. Oli naimisissa vainajan veljen kanssa, kuollut se mieskin ja eronneet yli kolmekymmentä vuotta sitten.Nordeassa olisuvat halunneet äitini ja isäni avioerosta ositussopimuksen vaikka erosta oli melkein 25v aikaa ja molemmat olivat eläneet omilla tahoillaan pitkään (äiti siis sen 25v ja isä kuoli 12v sitten) eron jälkeen.
Uskomatonta ettei sureville edes voida taata palvelun tasoa.
Tietysti ositussopimus tarvitaan, koska vasta se päättää avioliiton taloudelliset sitoumukset. Onneksi pankeissa ollaan vielä tarkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankilla pitää on tieto kuolinpesän osakkuudesta, jotta sen osalta voidaan antaa tietoja, ja osakkuuden osoittaa virkatodistus. Ei liene pankin vika, että virkatodistuksen saamisessa menee kuukausia.
Meillä riitti se, että pankki sai tiedon kuolemasta (en tiedä mistä). Kuolinpesän muilta osakkailta valtuutus pankkiasioiden hoitoon ja se riitti pankille. Tämä siis alkuvuodesta 2021.
Pankki saa tiedon kuolemasta suoraan vrk:sta (siis nyk DVV). Itse lähetin Nordeaan vain testamentin kopion (vainajalla ei rintaperllisiä) ja olen pystynyt lähettämään maksut maksettavaksi vainajan tililtä palvelukuorilla (luulisi että siihenkin voisi nykyaikana olla joku sähköinen jörjestelmä mutta ei..)
Meiltä Nordea alkoi tivata isän virkatodistusta sen jälkeen kun äiti oli kuollut ja oltiin perintöä jakamassa! Vaikka oli toimitettu sinne avioehtosopimus, jonka mukaan isällä ei ollut avio-oikeutta äidin omaisuuteen. Ja oli toimitettu myös isän perukirja. Silti Nordea vaati saada isän virkatodistuksen, ettei isän lapsia vaan olis meidän äidin kuolinpesässä o_O
Siis ihan hatusta keksitty viivytys, että saivat pidettyä rahat kauemmin Nordean tilillä. Minä olin saanut osuuteni sijoituksina FIMistä ja Seligsonilta, he tekivät siirrot saman päivän aikana tarkistettuaan paperinipun ja otettuaan kopiot. Veljet ottivat osuutensa rahana, eli loput Seligsonin rahastot lunastettiin ja rahat meni äidin tilille Nordeaan. Paha virhe!
Isän virkatodistuksissa kesti, kun isä oli ortodoksikirkon jäsen ja siinä kesti kun niitä venäjänkielisiä papereita käännettiin o_O Veljet joutuivat odottamaan kaksi kuukautta, että saivat rahat Nordeasta. Helpommin olisivat perustaneet asiakkuuden Seligsonille ja lunastaneet rahastot omille tileilleen.
Kannattaa varmaan hyvissä ajoin voimien heiketessä perustaa kunnon setelikätkö, noiden pankkien kanssa joutuu aina tappelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankilla pitää on tieto kuolinpesän osakkuudesta, jotta sen osalta voidaan antaa tietoja, ja osakkuuden osoittaa virkatodistus. Ei liene pankin vika, että virkatodistuksen saamisessa menee kuukausia.
Meillä riitti se, että pankki sai tiedon kuolemasta (en tiedä mistä). Kuolinpesän muilta osakkailta valtuutus pankkiasioiden hoitoon ja se riitti pankille. Tämä siis alkuvuodesta 2021.
Mikä pankki kyseessä?
Kaikkia kuolinpesän osakkaitahan ei voida varmuudella tietää, ennen kuin saatu sukuselvitys ja mahdolliset lehtolapset ja osittamattomat exät on skannattu esiin.
Pääsääntöisesti kuolinpesään kuuluu leski ja lapset tai muut perintökaaren mukaiset perilliset ellei testamentilla muuta määrätä. Kuka tahansa kuolinpesän osakas saa maksaa vainajan laskuja vainajan tililtä. Siis nimeen omaan vainajan nimellä tulleita laskuja. Ei kuolinpesän osakkaiden kuten lesken tai lapsen laskuja saakaan maksaa vainajan tililtä.
Kuolintodistusta ei ole enää aikoihin tehty. Se on nykyään paperi, jonka nimi on Lupa hautaamiseen.
Tuoretta tietoa sukuselvitysten toimitusajoista: 13.12. Helsingin seurakuntayhtymästä sähköisesti tilattu sukuselvitys tuli eilen 4.2. Virkatodistus tuli digitaaliseen palveluun eli tässä ei ole mukana mitään postin kulusta johtuvaa viivettä.
Espoossa todistuksen saamiseen olisi mennyt selvästi pitempi aika.
Kyllä v****taa Nordean toiminta, perintö on muutoin jaettu (mm. Lain huudot kiinteästä.omaisuudesta tehty) mutta pankki ei suostu jakamaan varoja testamentin nukaisesti vaan perää vainajan puolison (lähes 50 v sitten kuollut) testamentin tiedoksiantoja vaikka ko testamentti oli oikeudessa valvottu (kuten silloisen lain mukaan oli tehtåvä) ja siitä kaikki asiakirjat alkuperäisenä. Asiakirjojen perusteella on aivan selvää ettå vainajan puolison perilliset ovat sillin aikanaan tetstamentin saaneet tiedoksi, mutta Nordea ei usko eikä ymmärrä ja panttaa varoja. Sen jälkeen kun tåmän on selvitetty (tavalla tai toisella), kaikki varani lähtevät tuosta paskapankista (eikä se ihan vähäinen summa ole). Samoin lähtee kantelu Finanssivalvontaan
Samantyyppisiä kokemuksia Nordeasta kuolinpesän asioiden hoidosta. Itse en suostunut avaamaan Nordeaan uutta tiliä kuolinpesän asioiden hoitamista varten, vaikka sellaista ehdoteltiin, vaan olen hoitanut kaikki asiat Nordean omapostin kautta. Oma tilini on toisessa pankissa. Nordeasta on kuitenkin unohdettu maksaa joitakin laskuja jotka olen lähettänyt ajallaan, ja sen seurauksena on tullut maksumuistutuksia lisäkuluineen. Nämä on kyllä hoidettu myöhemmin Nordean toimesta, mutta teettävät kuolinpesän osakkaalle valtavasti lisätyötä. Ihan kuin työtä ei olisi riittävästi muutenkin, surusta puhumattakaan. Lisäksi Nordeasta on tullut välillä todella epämääräisiä ilmoituksia kirjepostina, ja niidenkin tarkoitusta on selviteltävä. Ja kun asiaa kysyy Nordeasta, sieltä ei osata aina vastata heidän itse lähettämiinsä kirjeisiin liittyen. Esimerkiksi kun tilille oli tullut veronpalautus, niin Nordeasta tuli ilmoitus jossa kerrottiin että maksua ei ole voitu hoitaa, koska tilillä ei ole riittävästi katetta, ja tilisiirtolomakkeella on ollut tuo veronpalautuksen summa ja verohallinnon tilinumero, ja pyyntö maksaa lasku. Siis veronpalautus!!! Kysyin mistä on kyse, niin Nordeasta kysyttiin että minkä laskun olen heille lähettänyt. No en ollut lähettänyt moneen vuoteen yhtään laskua. Ihme sekoilua koko ajan.
Korjaus, en ollut lähettänyt moneen kuukauteen yhtään laskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattais tilata se elossaolotodistus itsepalveluna verkossa, niin saa sen nopeaan.
Millä tavalla se auttaa kuolinpesän asioiden hoidossa? Kysymyshän on siitä, että pankki haluaa tietää, ketkä ovat kuolinpesän osakkaita. Sitä ei näe elossaolotodistuksesta.
Koska se on virkatodistus, mitään virkatodistusta ei enää ole.
Mutta miten se auttaa kuolinpesän asioiden hoidossa? Vainajan virkstodistus (sukuselvitys) on se, jota tarvitaan kuolinpesän osakkaiden selvittämiseen.
Se on sukuselvitys, virkatodistuksia ei enää ole.
"Perunkirjoitusta varten tarvitset sukuselvityksen perillisten selvittämiseksi. Vainajasta tarvitset katkeamattoman sukuselvityksen 15 ikävuodesta alkaen kuol
Kyllä Suomen Ev. Lut. kirkon sukuselvityksessä otsikkona on "Virkatodistus perunkirjoitusta varten".
Nordea on kusipäinen pankki. Perukirjan lukemiseen ja "tarkastamiseen" menee heiltä neljä viikkoa, ennen kuin avaavat pääsyn tilille, että pääsee maksamaan kuolinpesän laskuja. Lakimies teki aivan varmasti tarkkaa työtä perukirjaa laatiessaan, miten se Nordean tarkastamisella siitä paranee? Toiminnallaan lähinnä varmistavat, että varat eivät siihen pankkiin kyllä jää.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole keksitty juttu. Miksi joku keksisi näinkin ikävän aiheen osalta jotain omiaan. En ymmärrä. t.ap
Voisiko hän kertoa nyt sitten miksi ap muka keksisi näin arkisen ongelmatilanteen? Nyt mykkänä.
Juu näitä ongelmia on. Kuten puhelin yms liittymän sulku, saa tapella olan takaa.
Kannattaa ottaa pankista valmiiksi painettu ohjekirjanen, jossa selvitetään kuolinpesän hoitoon liittyvät välttämättömät asiat ja sitten noudattaa niitä. Ei mene käsitteet sekaisin eikä nouse verenpaine turhaan. Suurin syy vaikeuksiin on, että pusketaan päätä seinään, kun halutaan järjestellä asioita oman mielen mukaan jo valmiiksi kiihtyneessä mielentilassa.
Aivan varmasti kuolintodistus kelpaa myös vuokrasopimuksn katkaisemiseen.