NORDEA...ja kuolinpesän laskujen maksu...Varautukaa
Maksoin äitini kuolinpesän laskuja. Olen laittanut kuolinpesän kuoressa laskuja pankkiin, kun se oli ohje. Edunvalvonnalla ei ole merkitystä kuoleman jälkeen. No 1 lasku ei mennyt maksuun. Tuli 2 karhukirjettä. Sitten menin pankin chattiin. Kysyin, että mikä tässä on ongelma, kun kaikki muut laskut on maksettu. Pitää kuulemma päivittää tili. Tilaa virkatodistus, jotta voit todistaa olevasi kuolinpesän osakas. Sanoin, että virkatodistuksen olen tilannut ja siinä menee puoli vuotta ennen kuin saan sen. Ehtii tulla monta karhukirjettä ja ulosottokirjettä ennen sitä. Väänsin aikani ja sain lopulta maksettua chatin kautta laskun. Siis kuka sitten voi hoitaa jatkossa uuden Nordean säännön mukaan kuolinpesän laskuja???
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mitenkään mahdollista, parasta olisi jakaa omaisuutensa pois jo eläessään.
Voihan esim. kotiinsa pidättää hallintaoikeuden, vaikka asunnon omistaja olisi omat lapset. Sen verran jättää hiluja tilille, että saavat hoidettua pakolliset peijaiskulut.Joskus voi tosiaan olla niin, ettei ole edes hiluja, vaan pelkkiä velkoja (asunnon myynnillä saatiin maksettua pois). Ihmisen loppuaika on voinut mennä kelalta hiluja anellessa.
Verottajan ennakkotietojen mukaan suomalaiset saivat vuonna 2018 keskimäärin 37 000 euroa perintöä verojen jälkeen per perinnönsaaja.
Suurten ikäluokkien siirtyessä ajasta iäisyyteen perinnönjakojen määrä kasvaa tulevina vuosina. Myös jaettava perintösumma kasvaa.
LähiTapiolan yksityistalouden ekonomisti Hannu Nummiaro kertoo tiedotteessa, että seuraavan 23 vuoden kuluessa perinnönjaot kasvavat 20 prosenttia.
Eikö tulevan vainajan (sori ilmaus) papereita voi hankkia etukäteen? Ei 80-v mummo enää lapsia tee.
Mä makselin edesmenneen mieheni laskuja itse ja otin sitten kuolinpesästä takaisin perunkirjoituksen jälkeen. Meni hermot Nordeaan, joten pääsin paljon helpommalla noin.
Tarvitsin myös tilin saldon johonkin ja sekin oli tosi hankalaa saada tietoon. Miehelle tuli siis ainakin eläke vielä kuolinpäivän jälkeen ja joku toinen prosessi oli toisaalla jumissa päivänsaldon puuttumisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tulevan vainajan (sori ilmaus) papereita voi hankkia etukäteen? Ei 80-v mummo enää lapsia tee.
Ei voi. Mulle toimitettiin virkatodistus, josta oli jäänyt ilmeisesti epähuomiossa kuolinpäivä tulostumatta ja sellaisella paperilla ei tee mitään jossa sitä ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Danske bankki on toinen paska pulju.
Haluaa/vaatii sukuselvityksiä henkilöiltä joka ei olennaisesti ole vainajalle muuta sukua kun perillisten äiti.
Ei millään muulla tapaa itse vainajaan. Oli naimisissa vainajan veljen kanssa, kuollut se mieskin ja eronneet yli kolmekymmentä vuotta sitten.Nordeassa olisuvat halunneet äitini ja isäni avioerosta ositussopimuksen vaikka erosta oli melkein 25v aikaa ja molemmat olivat eläneet omilla tahoillaan pitkään (äiti siis sen 25v ja isä kuoli 12v sitten) eron jälkeen.
Uskomatonta ettei sureville edes voida taata palvelun tasoa.
Tuo eron jälkeinen tasinkosopimus on normaali vaade, mutta tarvitaan perukirjaa varten. Vaikka olisi kuinka kauan erosta. Syystä ettei ex-puoliso tule vaatimaan mahdollista osuuttaan ...
Haloo! Viestissä sanottiin että ex-puoliso oli kuollut jo yli 10v aiemmin!
Vierailija kirjoitti:
Ei virkatodistuksessa nyt puolta vuotta mene kuitenkaan!
Menee nykyään, juuri oli lehdessä juttua. Ihmisillä jää roikkumaan kuolleiden perheenjäsenten vuokrat ja hoitokotimaksut kun virkatodistusten saaminen on niin hidasta ja vain sen avulla voi katkaista vuokrasopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Pysykää loitolla Nordeasta! Sen onkin kanssa kaikki on vaikeaa!
Toisaalta kuolinpesän hoito on hirveän rankka ja työläs homma. Kaikki mahdollinen on tehty mahdollisimman vaikeaksi.
Ei ne kuolinpesän asiat Osuuspankissakaan mitenkään näppärästi hoidu. Voisi kuvitella, ettei Suomessa juuri koskaan kuole ketään, kun on niin vaikeaa.
Kyllä omasta kokemuksesta kaikkein vaikeinta kuolinpesän asioiden hoito on ollut Nordean kanssa. Heilläkin toki osaavia ja taitavia aspa-henkilöitä myös! Valitettavaati isoin osa ei osaa neuvoa vaan syynää jotain sisäisiä ohjeita ja lukee niitä ääneen asiakkaalle, joka ei ainakaan pankkijargonista ymmärrä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä niin pitkään menee, että perunkirjoitukseen on haettava lisäaikaa. DGV-virasto on niin ruuhkautunut, että eivät millään saa tulostetuksi ja postitetuksi virkatodistuksia ajallaan. Seurakunnissa voi olla eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordea on tosi rasittava mutta olen liian laiska vaihtamaan. Inhoan Nordeaa.
Kallista touhua tilin pito Nordeassa, palvelumsksut ym. Mut kans liian tottunut ja laiska vaihtaa pankkia.💨
Eikä ole. Kun kantaa muutakin kuin hiekkaa pankkisalin lattialle niin kaikki päivittäispalvelut ovat maksuttomia. tilit, verkkopankki, kortit jne.
Ystäväni omistaa kirjanpitoyrityksen ja hänen siskon mies on juristi.
Vanhemmilla ei juurikaan omaisuutta.
Isä kuoli n 10 v sitten, ei mitään ongelmaa, äiti 2 v sitten. Ammattilaiset eivät saaneet määräajassa asioita hoidettua.
Älyttömäksi menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee nykyään, juuri oli lehdessä juttua. Ihmisillä jää roikkumaan kuolleiden perheenjäsenten vuokrat ja hoitokotimaksut kun virkatodistusten saaminen on niin hidasta ja vain sen avulla voi katkaista vuokrasopimuksen.
Viivästykset sukuselvitysten saamisessa ovat oikea ongelma, mutta kyllä meillä ainakin marraskuussa kuolleen appiukon vuokrasopimuksen (hoitokodissa) irtisanominen sujui ilman niitäkin heti kuoleman jälkeen. Sukuselvityksiä sen sijaan odotetaan edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesä on kyllä ihan kamala sana
Voisihan se olla vaikka "jäämistö". Jäämistöllä olisi nimetty hoitaja 1-2kpl. Jäämistö voidaan purkaa, kun omaisuus jaettu, velat hoidettu jne..
Ei oo helppoa nordealla ei hoitaa kuolinpesäasioita. Äitini viimetalvena oli ihan pulassa yrittäessään hoitaa leskenä puolisonsa laskut ja tiliasiat. Sitä odotellessa milloin hänestä aika jättää ja homma on meidän lasten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysykää loitolla Nordeasta! Sen onkin kanssa kaikki on vaikeaa!
Toisaalta kuolinpesän hoito on hirveän rankka ja työläs homma. Kaikki mahdollinen on tehty mahdollisimman vaikeaksi.Ei ne kuolinpesän asiat Osuuspankissakaan mitenkään näppärästi hoidu. Voisi kuvitella, ettei Suomessa juuri koskaan kuole ketään, kun on niin vaikeaa.
Kyseisestä pankista huonoja kokemuksia. Nordealle ja pikalainafirmalle kelpasi paperit, mutta OP:ssa olivat keksinet jonkun kryptisen säännön ja perustelivat sitä perintökaarella. Asianajajan mukaan tuo päätelmä oli potaskaa, mutta kyseinen sääntö luki heidän papereissaan, niin minkäs teit. Piti taas tilata uusia lappuja ihan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viivästykset sukuselvitysten saamisessa ovat oikea ongelma, mutta kyllä meillä ainakin marraskuussa kuolleen appiukon vuokrasopimuksen (hoitokodissa) irtisanominen sujui ilman niitäkin heti kuoleman jälkeen. Sukuselvityksiä sen sijaan odotetaan edelleen.
Tämä. Sukuselvitystä ei tarvita vuokrasopimuksen irtisanomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja olen myös huomannut, että perunkirjoitusasiassa lakimiehet rahastaa. Pitkitetään kaikkea ja rahastetaan. Ihan yleisesti tiedossa. Tulee monessa asiassa yllätyksiä, jos ei ole perehtynyt lakeihin. RAhaa on tilillä, mutta kaikki myös maksaa ihan hirveesti mitä kuolinpesän asioita hoidatkaan, hautajaiset, lehti-ilmoitukset jne.
1 pieni lehti-ilmoitus 400 eur pikkupaikkakunnan lehti ei hesari.
Tuo on totta. Onneksi oli helppo tilanne perukirjan suhteen ja tein sen itse. OP:n hinta sekä hautaustoimiston mainostama lakimies oli maksanut 2000€. Perukirjan tekemiseen meni noin tunnin verran kuhan kaikki tiedot olivat kassassa.
Hautaukseen liittyvät maksut sai kyllä helposti hoidettua vainaja tililtä pankissa. Tuo lehti-ilmoitus on kyllä hävyttömän hintainen. Olenkin sanonut omaisilleni, että sitä ei sitten laiteta minun kohdalla. Ihan turhaa rahastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen myös huomannut, että perunkirjoitusasiassa lakimiehet rahastaa. Pitkitetään kaikkea ja rahastetaan. Ihan yleisesti tiedossa. Tulee monessa asiassa yllätyksiä, jos ei ole perehtynyt lakeihin. RAhaa on tilillä, mutta kaikki myös maksaa ihan hirveesti mitä kuolinpesän asioita hoidatkaan, hautajaiset, lehti-ilmoitukset jne.
1 pieni lehti-ilmoitus 400 eur pikkupaikkakunnan lehti ei hesari.
Tuo on totta. Onneksi oli helppo tilanne perukirjan suhteen ja tein sen itse. OP:n hinta sekä hautaustoimiston mainostama lakimies oli maksanut 2000€. Perukirjan tekemiseen meni noin tunnin verran kuhan kaikki tiedot olivat kassassa.
Hautaukseen liittyvät maksut sai kyllä helposti hoidettua vainaja tililtä pankissa. Tuo lehti-ilmoitus on kyllä hävyttömän hintainen. Olenkin sanonut omaisilleni, että sitä ei sitten laiteta minun kohdalla. Ihan turhaa rahastusta.
Sen verran jatkan tätä kuolinilmoitus ot:ta että meillä pikkupaikkakunnan lehteen saa samalla rahalla 1/2 sivun ilmoituksen kuin kuolinilmoituksen. Tuntuu absurdilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Ja ainakin 80-vuotias paappa voi tunnustaa aikaisemmin syntyneen lapsen, jonka olemassaolosta ei ollut sitä ennen tietoa.
Ei riitä, jos vainaja on kuulunut kirkkoon ja ollut yli 15-vuotias ennen 1.10.1999. Tämä sanotaan DVV:n sivuilla.