15v taitoluistelija anorektikko.
No niin. Minä olen se 15v taitoluistelija, jota sanottiin täällä anorektikoksi, koska mittani oli 170cm ja 48kg.
No muutin isäni luokse, ja minut vietiin lääkäriin. Kai ne nyt totesi minulle sen anoreksian, tai ainakin joudun nyt jonnekkin terapiaan jne.
Olin toissapäivästä eiliseen poikaystävällä yötä, joka asuu tästä _1 kilometrin_ päässä, ja arvatkaa mitä? En saanut kävellä sitä matkaa! Siis aivan naurettavaa. Minut haettiin autolla. Lopetin nyt luistelun ainakin parantumisen ajaksi, ja menen uudelleen fysioterapiaan. Äiti ei ole sanonut mihinkään mitään.
Nyt kaikki poikaystävästä lähtien yrittää suunnilleen survoa ruokaa kurkustani alas.
Ei tässä muuta, mites teillä? Miten näin niiku omasta mielestä?
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:46"]
Taitoluistelijoilla EI SAA olla liikaa massaa. Siinä mielessä tuo 48 kiloa on oikein sopiva paino.
[/quote]
Etkö saan äidiltäsi tarpeeksi huomiota?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:23"]
En usko sanaakaan, sorry. 48 kiloinen ei ole anorektikko. Piste. .
[/quote] riippuu mikä pituus ja ikä? Eli jos esim 18 vee ja pituutta 170 niin on laiha
Minä jouduin liikuntakieltoon ollessani 162cm/47kg. Eli melkein 10cm sinua lyhyempänä ja silti suunnilleen saman painoisena. Rytmihäiriöt alkoivat niin pahoiksi, että pelkäsin sydämen luovuttavan ihan just. En saanut kävellä edes keittiöön hakemaan ruokaa ja jokainen ruokatilanne valvottiin. Lähemmäks 40-kiloisena jouduin tiputukseen ja sen jälkeen osastolle missä olin useamman viikon täydessä kiinnipidossa. Vessaan sain mennä, mutta ohjaaja vahti, etten oksenna (en ikinä oksentanut, silti). Siinä kaikki mun liikunta parin viikon ajalta, vessaan ja takas huoneeseen/sohvalle.
Mutta anna itsellesi nyt aikaa. Älä anna tuon mennä pahemmaksi.
N17
Näytän tälläiseltä: http://aijaa.com/S3lXvV
Voitte pitää minua sairaana, tai sitten ette. En tiedä itsekkään olenko.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:00"]Näytän tälläiseltä: http://aijaa.com/S3lXvV
-Ap
[/quote]
Ihan samanlainen mitä minä pahimpaan aikaan. Nyt olen kuitenkin terve 162cm/50-52kg. Jos paino laskee alle 50kg rytmihäiriöt palaavat tyyliin heti. Joudun nyt syömään lääkkeitä niihin, koska mun sydän on yhäkin huonossa kunnossa.
Ihan oikeasti anna itsellesi aikaa. Sinun kroppa ei kestä tuota menoa enää pitkään.
N17
Itse hujahdin pituutta ja näytin samalta 14-vuotiaana. Tein sen virheen että lihotin itseni epäterveellisellä ruualla, vaikka olisi pitänyt huolehtia ravintoaineden saannista. Sitten normaaliruualla laihduin 8 kg ja nyt olen normaali 170/53. Itse tietää miltä tuntuu onko se itselle normaali ja terve paino. Omaan huonokuntoisuuteen vaikutti anemia, jonka vuoksi kunto oli todella huono. Eli ravintoaineiden saanti ja imeytyminen on tärkeintä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:00"]Näytän tälläiseltä: http://aijaa.com/S3lXvV
-Ap
[/quote]
Ihan samanlainen mitä minä pahimpaan aikaan. Nyt olen kuitenkin terve 162cm/50-52kg. Jos paino laskee alle 50kg rytmihäiriöt palaavat tyyliin heti. Joudun nyt syömään lääkkeitä niihin, koska mun sydän on yhäkin huonossa kunnossa.
Ihan oikeasti anna itsellesi aikaa. Sinun kroppa ei kestä tuota menoa enää pitkään.
N17
[/quote]
Luulin että syömisen kontrollointi ja vaa'alla ramppaaminen jatkuvasti on ok. En tiennyt että minulla olisi mitään vikaa misään. Tai no ehkä tiesin, mutta en myöntänyt.
-Ap
Äh. Maailmassa on oikeasti sairaita ihmisiä. Tuntuu hirveältä hoitaaluurangon laihaa 15-vuotiasta syöpäpotilasta, milsei anorektikko voinut sairastua syöpään ja riutua haluamallaan tavalla pois. Tai ota vaikka lento Nepaliin ja tee jotain oikeaa. Tai lakkaa edes pliis tuhlaamasta meidän verorahoja...
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:23"]Äh. Maailmassa on oikeasti sairaita ihmisiä. Tuntuu hirveältä hoitaaluurangon laihaa 15-vuotiasta syöpäpotilasta, milsei anorektikko voinut sairastua syöpään ja riutua haluamallaan tavalla pois. Tai ota vaikka lento Nepaliin ja tee jotain oikeaa. Tai lakkaa edes pliis tuhlaamasta meidän verorahoja...
[/quote]
Mitä?
-Ap
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:00"]Näytän tälläiseltä: http://aijaa.com/S3lXvV
-Ap
[/quote]
N17
[/quote]
Luulin että syömisen kontrollointi ja vaa'alla ramppaaminen jatkuvasti on ok. En tiennyt että minulla olisi mitään vikaa misään. Tai no ehkä tiesin, mutta en myöntänyt.
-Ap
[/quote]
Minäkin pidin normaalina käydä monta kertaa päivässä vaa'alla ja kirjoittaa painon ylös vihkoon. Koska hyvähän se on seurata painoa. Kyllä, mutta ei niin paljon, mitä itse tein.
Pidin myös normaalina tehdä aamu, päivä ja iltatreenin. Koska hei, hyvä se on treenata. Kyllä, mutta kun mukaan tuli yö, suihku ja ruokatreenit ja parikyt vatsaa vaihtuivat pariin tuhanteen/treeni, niin se ei ollukkaan enää hyvä. Ei ollut enää tervettä.
Sitä ei vain ymmärrä sairaana. Sitä sairaus tekee, sairaudentunnottomuuden. Sairas ei näe asioita niin miten terveet näkevät. Minä en pitänyt treenejäni mitenkään outona, mutta jouduin välittömästi liikuntakieltoon, kun muut kuulivat asiasta.
Mutta joo painun nytten nukkumaan. Mene ap sinäkin joskus, tarvitset unta, lepoa.
N17
Voi ap!
Omaan luistelutaustan ja olen istunut taitoluisteluseuran hallituksessa vuosia tyttärieni harrastuksen myötä.
Ensinnäkin varmaankin tiedätkin, että jos haluat oikeasti kehittyä luistelijana riittävä energiansaanti ja lihasmassa on välttämätöntä. Laji on harvinaisen vaativa kun tarvitaan kestävyyttä, räjähtävää voimaa, liikkuvuutta ja pitää pystyä ajattelemaankin samalla. Anorektikko ei myöskään palaudu kunnolla. Olen nähnyt tuhansia luistelijoita ja kyllä, nyt pitää ap himmailla ja keskittyä paranemiseen ja hyviin asioihin elämässä. Luistelu voi olla ykSi niistä, mutta jäälle ei mennä kuumeessa, eikä siis muutenkaan sairaana.
Toinen asia koskee valmentajaa; seuran hallitus on viime kädessä valmentajan esimiehiä, joiden velvollisuus on pistää stoppi. Meillä EI KOSKAAN toimita vastoin lääkärin ohjeita ja valmentajat kuuntelevat fysioterapeutteja siinä koska voi hypätä.
Ainakin täältä löydät tukea: http://www.syomishairioliitto.fi
Pidä itsestäsi huolta, ota apu vastaan ja puhu vanhemmillesi valmentajan vaatimuksista! Kaikkea hyvää Sinulle! <3
Miksi ihmiset laittelee painoja ja pituuksia tänne? Se on pahinta myrkkyä anorektikon mielelle!
Oikeesti, yritättekö saada Ap:n sairaammaksi kertomalla kuinka sinä/tyttäresi/naapurin Pena on laihempi eikä ole edes anorektinen.
Joka ikinen kerta kun anorektikon kuullen epäillään hänen sairauttaan, niin se ei paranna sairaan mielikuvaa itsestään, vaan saa epäilemään, että olenko oikeasti sairas, tarvitsenko muka apua ja on varmasti sairaampia jotka ansaitsevat osastolla paikkani ja ravitsemusterapeutin ajan.
Yllä kuvatun kaltaiset ajatukset sairauden vähättelystä ovat tyypillisiä syömishäiriöiselle.
Älkää lyökö lyötyä.
Ap:lle: sinä voit ja pystyt parantua, jos uskot itseesi. Kukaan muu ei tee sitä puolestasi, vaikka sinut laitettaisiin nenä-mahaletkuun, niin se ei paranna sairauttasi, mikäli et itse ole valmis siihen. Tie on pitkä ja kivinen, minä tiedän.
Voit varmaankin pyytää syömishäiriöklinikan kautta (tai jostain, ravitsemusterapeutin luulisi tuntevan nämä listat) 0-aterialistan ja siitä siirtyä 1-listaan, jne. Noudata listojen ateriakokoja ja -aikoja, mikäli oma silmä ja vatsa eivät pysty kertomaan tarvittavan ruoan määrää.
Terveisin Lapinlahti never again
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:28"]Miksi ihmiset laittelee painoja ja pituuksia tänne? Se on pahinta myrkkyä anorektikon mielelle!
Oikeesti, yritättekö saada Ap:n sairaammaksi kertomalla kuinka sinä/tyttäresi/naapurin Pena on laihempi eikä ole edes anorektinen.
Joka ikinen kerta kun anorektikon kuullen epäillään hänen sairauttaan, niin se ei paranna sairaan mielikuvaa itsestään, vaan saa epäilemään, että olenko oikeasti sairas, tarvitsenko muka apua ja on varmasti sairaampia jotka ansaitsevat osastolla paikkani ja ravitsemusterapeutin ajan.
Yllä kuvatun kaltaiset ajatukset sairauden vähättelystä ovat tyypillisiä syömishäiriöiselle.
Älkää lyökö lyötyä.
Ap:lle: sinä voit ja pystyt parantua, jos uskot itseesi. Kukaan muu ei tee sitä puolestasi, vaikka sinut laitettaisiin nenä-mahaletkuun, niin se ei paranna sairauttasi, mikäli et itse ole valmis siihen. Tie on pitkä ja kivinen, minä tiedän.
Voit varmaankin pyytää syömishäiriöklinikan kautta (tai jostain, ravitsemusterapeutin luulisi tuntevan nämä listat) 0-aterialistan ja siitä siirtyä 1-listaan, jne. Noudata listojen ateriakokoja ja -aikoja, mikäli oma silmä ja vatsa eivät pysty kertomaan tarvittavan ruoan määrää.
[/quote]
Lapinlahti...asuin siellä pentuna.
-Ap
32 hä??! Mitä? Täh??! Eli esim haimasyöpälapsi riutuu usein sinua paaaljon laihemmaksi ennen kuolemaansa, aika siistii??! leukemiaa sairastavat ovat myös todella laihoja!!!?? Wau! He tosin olisivat halunneet elää, eivätkä "sairastuneet" itseään narsistisesti ihannoivien kato mua-tautiin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:28"]Miksi ihmiset laittelee painoja ja pituuksia tänne? Se on pahinta myrkkyä anorektikon mielelle!
Älkää lyökö lyötyä.
[/quote]
Minua pyörryttää vaikka olen syönyt...en uskalla nukkua, vaikka väsyttää. Sellanen jännä olo, en osaa selittää sitä.
-Ap
Juo jotain lämmintä ja syö lisää.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:45"]Juo jotain lämmintä ja syö lisää.
[/quote]
No kun ei auta. En voi syödä enempää tai oksennan.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:23"]No niin, lapset, nukkumaan. [/quote] No eipä pahemmin väsytä. -Ap
[/quote]
Se oli lähinnä noille trolleille.