15v taitoluistelija anorektikko.
No niin. Minä olen se 15v taitoluistelija, jota sanottiin täällä anorektikoksi, koska mittani oli 170cm ja 48kg.
No muutin isäni luokse, ja minut vietiin lääkäriin. Kai ne nyt totesi minulle sen anoreksian, tai ainakin joudun nyt jonnekkin terapiaan jne.
Olin toissapäivästä eiliseen poikaystävällä yötä, joka asuu tästä _1 kilometrin_ päässä, ja arvatkaa mitä? En saanut kävellä sitä matkaa! Siis aivan naurettavaa. Minut haettiin autolla. Lopetin nyt luistelun ainakin parantumisen ajaksi, ja menen uudelleen fysioterapiaan. Äiti ei ole sanonut mihinkään mitään.
Nyt kaikki poikaystävästä lähtien yrittää suunnilleen survoa ruokaa kurkustani alas.
Ei tässä muuta, mites teillä? Miten näin niiku omasta mielestä?
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:28"]Miksi ihmiset laittelee painoja ja pituuksia tänne? Se on pahinta myrkkyä anorektikon mielelle!
Oikeesti, yritättekö saada Ap:n sairaammaksi kertomalla kuinka sinä/tyttäresi/naapurin Pena on laihempi eikä ole edes anorektinen.
Joka ikinen kerta kun anorektikon kuullen epäillään hänen sairauttaan, niin se ei paranna sairaan mielikuvaa itsestään, vaan saa epäilemään, että olenko oikeasti sairas, tarvitsenko muka apua ja on varmasti sairaampia jotka ansaitsevat osastolla paikkani ja ravitsemusterapeutin ajan.
Yllä kuvatun kaltaiset ajatukset sairauden vähättelystä ovat tyypillisiä syömishäiriöiselle.
Älkää lyökö lyötyä.
Ap:lle: sinä voit ja pystyt parantua, jos uskot itseesi. Kukaan muu ei tee sitä puolestasi, vaikka sinut laitettaisiin nenä-mahaletkuun, niin se ei paranna sairauttasi, mikäli et itse ole valmis siihen. Tie on pitkä ja kivinen, minä tiedän.
Voit varmaankin pyytää syömishäiriöklinikan kautta (tai jostain, ravitsemusterapeutin luulisi tuntevan nämä listat) 0-aterialistan ja siitä siirtyä 1-listaan, jne. Noudata listojen ateriakokoja ja -aikoja, mikäli oma silmä ja vatsa eivät pysty kertomaan tarvittavan ruoan määrää.
Terveisin Lapinlahti never again
[/quote]
Lapinlahti...asuin siellä pentuna.
-Ap
[/quote]
En usko, että olet asunut tuolla kyseisessä Lapinlahti-nimisessä mielisairaalassa lapsena. Lapinlahti on vissiin myös paikkakunta, mutta aito Lapinlahden suojeltu sairaala sijaitsee upealla paikalla Helsingissä.
Mikäli sinua paleltaa syötyäsi, niin se on merkki kaiken verenkierron siirtymisestä vatsaan ja on myös tyypillinen oire alipainoisilla ja ( ja joskus myös joillain normaalipainoisillakin) itse kärsin siitä edelleen, vuosien jälkeen.
Syö lämmintä ruokaa! Itse laitoin KAIKKEEN voita, sillä se ei lisännyt annoskokoa, mutta siitä sai energiaa runsaasti ja se on myös sinulle tärkeää. Aluksi on hankalaa saada tarpeeksi ruokaa mahtumaan kutistuneeseen vatsalaukkuun ja silloin kannattaa lisätä (toki annoskokojen myös kasvaessa pikkuhiljaa) kunnolla rasvaa ruokaan, niin aivotkin alkaa kummasti toimimaan. Aivot tarvitsevat rasvaa ja niin tarvitsee kehittyvä nuori kehokin. Sinä ansaitset ruokaa ja tarvitset ravintoa.
Voit kysellä minulta käytännön vinkkejä painon nostoon ja syömiseen, vuosien kokemuksella, haluan todella auttaa sinua.
-Lapinlahti never again
[/quote]
Ai, luulin että tarkoitit paikkakuntaa Lapinlahti :D
-Ap
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:00"]Näytän tälläiseltä: http://aijaa.com/S3lXvV
Voitte pitää minua sairaana, tai sitten ette. En tiedä itsekkään olenko.
-Ap
[/quote]
Älä kuseta, tolla painoindeksillä et mitenkään voi vielä näyttää tuolta.
Ihan sitä sairaalaa tarkoitin. :)
Jos tarvitset tukea, neuvoa avun hakemiseen tai vinkkejä itsenäiseen painon nostoon, esimerkkejä aterioista ym, niin kysy! Minulla on ikävän paljon kokemusta anoreksiasta ja muista syömishäiriöistä ja autan mielelläni, ettet joutuisi kokemaan samaa.
Rasvanpuute aivoissa "tyhmentää", ihan oikeasti. Tartu toimeen ennen kuin olet siinä tilassa, ettei aivot pelitä etkä pysty tekemään mitään järkeviä ratkaisuja, saati opiskelemaan ja pääsemään elämässä eteenpäin. Ja muista, kukaan muu ei voi auttaa sinua enemmän, kuin sinä itse. <3
-Lapinlahti never again
Ota kaikki mahdollinen apu vastaan!! Mitä aikaisemmassa vaiheessa hoito voidaan aloittaa, sen paremmat lähtökohdat sinulla on toipua. Itselläni on takana lähes 8 pitkää ja raskasta vuotta loputonta taistelua syömishäiriötä vastaan eikä tilanne näytä helpottavan... Olen tuhlannut melkein puolet nuoruudestani tähän syömishäiriöhelvettiin ja jouduin luopumaan joukkuevoimisteluharrastuksestanikin pakosta. Toivon etten itse löydä itsesäsi samasta tilanteesta ja joudu luopumaan kokonaan rakkaasta harrastuksestasi! Tilanteeni on todella toivoton tälläkin hetkellä, mitat lohduttomat 160cm/33kg eikä tämä ole mitenkään elämänarvoista elämää :( toivon sinulle kaikkea hyvää!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:00"]Näytän tälläiseltä: http://aijaa.com/S3lXvV
Voitte pitää minua sairaana, tai sitten ette. En tiedä itsekkään olenko.
-Ap
[/quote]
Älä kuseta, tolla painoindeksillä et mitenkään voi vielä näyttää tuolta.
[/quote]
Eli siis olen täysin normaali? No miksi vitussa minut sitten pakotetaan terapiaan? En minä halua lihoa, jos kerta olen normaali! En halua lihoa.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:35"]Kuvassa on joku 35-kiloinen
[/quote]
Ei ole.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:35"]Kuvassa on joku 35-kiloinen
[/quote]
Maha litistyy kun on selällään maassa.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:55"]Minä jouduin liikuntakieltoon ollessani 162cm/47kg. Eli melkein 10cm sinua lyhyempänä ja silti suunnilleen saman painoisena. Rytmihäiriöt alkoivat niin pahoiksi, että pelkäsin sydämen luovuttavan ihan just. En saanut kävellä edes keittiöön hakemaan ruokaa ja jokainen ruokatilanne valvottiin. Lähemmäks 40-kiloisena jouduin tiputukseen ja sen jälkeen osastolle missä olin useamman viikon täydessä kiinnipidossa. Vessaan sain mennä, mutta ohjaaja vahti, etten oksenna (en ikinä oksentanut, silti). Siinä kaikki mun liikunta parin viikon ajalta, vessaan ja takas huoneeseen/sohvalle.
Mutta anna itsellesi nyt aikaa. Älä anna tuon mennä pahemmaksi.
N17
[/quote]
Häh? Noin pahaan kuntoon 47 kg painoisena?? Olen 165 cm ja 48 kg tälläkin ja voin oikein hyvin, liikun paljon.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:00"]Näytän tälläiseltä: http://aijaa.com/S3lXvV Voitte pitää minua sairaana, tai sitten ette. En tiedä itsekkään olenko. -Ap [/quote] Älä kuseta, tolla painoindeksillä et mitenkään voi vielä näyttää tuolta.
[/quote]
Vitun hullu! Ap on edellisessä ketjussaan kertonut olevansa 170 cm ja 48 kg. Tuo paino olisi juuri ja juuri ok (18,7 bmi:llä), jos ap olisi 160 cm.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Painoindeksi
Paino jaettuna pituus x2 = 16,2
Sinä olet edesvastuuttoman typerä tai kenties hirviömäisen PAHA ihminen, kun tuommoista paskaa lähdet syöttämään sairaalle lapselle. t. ex anorektikko
Minä olin 15-vuotiaana 165 cm ja 46 kg ja ihan hyvin voin, sen ikäisethän ovat monesti varsamaisen hoikkia luonnostaan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:52"]
Minä olin 15-vuotiaana 165 cm ja 46 kg ja ihan hyvin voin, sen ikäisethän ovat monesti varsamaisen hoikkia luonnostaan.
[/quote]
Sinäkin olet ollut aliravittu. Matematiikka ja statistiikka eivät valehtele. Voit olla aivan rauhassa juuri niin harhainen kuin lystäät, mutta älä pilaa toisen elämää. Se, että maailmassa on ollut muitakin riutuneita kersoja ei paranna ap:n tilannetta tai tee sitä yhtään vähemmän vakavaksi. Jos lopettaisit tuon "minäminä"-ruikutuksen, kun toinen on hakemassa apua?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:52"]
[/quote]
Sinäkin olet ollut aliravittu. Matematiikka ja statistiikka eivät valehtele. Voit olla aivan rauhassa juuri niin harhainen kuin lystäät, mutta älä pilaa toisen elämää. Se, että maailmassa on ollut muitakin riutuneita kersoja ei paranna ap:n tilannetta tai tee sitä yhtään vähemmän vakavaksi. Jos lopettaisit tuon "minäminä"-ruikutuksen, kun toinen on hakemassa apua?
[/quote]
Nyt minusta tuntuu että en edes ole sairas, jos kerta moni muukin on tämän painoinen. Minut huijattiin jonnekkin terapiaan tämän takia...? Ei olisi pitänyt avata suuta vaan jatkaa luistelua.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:52"]
[/quote]
[/quote]
En ole ruikuttanut mitään, kunhan totesin. Nyt painan muutaman kilon enemmän ja voin edelleen hyvin. Miksi kaikkien pitäisi olla jotain läskikasoja ollakseen terveitä?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:52"] Minä olin 15-vuotiaana 165 cm ja 46 kg ja ihan hyvin voin, sen ikäisethän ovat monesti varsamaisen hoikkia luonnostaan. [/quote]
Sinäkin olet ollut aliravittu. Matematiikka ja statistiikka eivät valehtele. Voit olla aivan rauhassa juuri niin harhainen kuin lystäät, mutta älä pilaa toisen elämää. Se, että maailmassa on ollut muitakin riutuneita kersoja ei paranna ap:n tilannetta tai tee sitä yhtään vähemmän vakavaksi. Jos lopettaisit tuon "minäminä"-ruikutuksen, kun toinen on hakemassa apua? [/quote] En ole ruikuttanut mitään, kunhan totesin. Nyt painan muutaman kilon enemmän ja voin edelleen hyvin. Miksi kaikkien pitäisi olla jotain läskikasoja ollakseen terveitä?
[/quote]
Sinulla on ihan sama syömishäiriö kuin ap:lla. Bmi 18-19 ei todellakaan ole läskikasa, vaan terve ihminen. Tämä on lääkärien määritelmä terveelle koolle, mitä tulee muunmuassa leikkauksiin. Jos nyt vaikka päätetään, että sinulta ja ap:lta pitää poistaa umpisuoli leikkauksessa, niin teidän todennäköisyys säilyä elossa tai herätä nukutuksesta on pienempi versus BMI 20. Naisen terve rasvaprosentti hormonitoiminnan ylläpitoon on 20-30%. Ap:n ja sinun painolla elimistö käyttää virtana omia lihaskudoksiaan. Aivot ovat myöskin rasvaa. Sinun kehosi käyttää aivojasi ruokana. Se näkyy jo nyt älyllisessä tasossasi, kun haihattelet tutkimustulokset mustaksi magiaksi verukkeella " emmä tykkää, ei meillä vaan".
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:52"]
[/quote]
[/quote]
Nyt minusta tuntuu että en edes ole sairas, jos kerta moni muukin on tämän painoinen. Minut huijattiin jonnekkin terapiaan tämän takia...? Ei olisi pitänyt avata suuta vaan jatkaa luistelua.
-Ap
[/quote]
No niin! Nyt on varmaan kommentoijat onnellisia? Ap:lla on _anoreksia_, ei anorektikon painoa saa alkaa epäröimään! Anorektikko alkaa ajatella että ei ole oikeasti sairas, ja jatkaa laihdutusta! Ap älä kuuntele noita!
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 09:52"] Minä olin 15-vuotiaana 165 cm ja 46 kg ja ihan hyvin voin, sen ikäisethän ovat monesti varsamaisen hoikkia luonnostaan. [/quote]
Sinäkin olet ollut aliravittu. Matematiikka ja statistiikka eivät valehtele. Voit olla aivan rauhassa juuri niin harhainen kuin lystäät, mutta älä pilaa toisen elämää. Se, että maailmassa on ollut muitakin riutuneita kersoja ei paranna ap:n tilannetta tai tee sitä yhtään vähemmän vakavaksi. Jos lopettaisit tuon "minäminä"-ruikutuksen, kun toinen on hakemassa apua? [/quote] Nyt minusta tuntuu että en edes ole sairas, jos kerta moni muukin on tämän painoinen. Minut huijattiin jonnekkin terapiaan tämän takia...? Ei olisi pitänyt avata suuta vaan jatkaa luistelua. -Ap
[/quote]
Ajatuksesi ovat täysin normaaleja ihmiselle, jolla ei ole sairaudentuntoa. Olet selvästi tunteellinen ja herkkä ihminen, joten tällä hetkellä tunteesi saavat niskalenkin siitä terveestä järjestäsi. Lue kommenttini 56. Anoreksiasi omaa ihan omat puolustusjärjestelmät ja vähättelee itseään. Syömishäiriöt ovat loisia, jotka tekevät kaikkensa, ettei niistä hankkiuduttaisi eroon. Sinä et itseasiassa ajattele, että olisi pitänyt pitää pää kiinni ja jatkaa luistelua. Sitä puhetta tuottaa se sinun epävarma osa psyykkeessä, joka kaipaa entistä. Vaikka tilanteesi oli ikävä, niin se oli sinun tilanne, mihin olit tottunut. Uudet mullistukset pelottavat ja takapakki tuntuu nyt helpommalta. Se ei siltikään ole oikea ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 10:07"]
Sinäkin olet ollut aliravittu. Matematiikka ja statistiikka eivät valehtele. Voit olla aivan rauhassa juuri niin harhainen kuin lystäät, mutta älä pilaa toisen elämää. Se, että maailmassa on ollut muitakin riutuneita kersoja ei paranna ap:n tilannetta tai tee sitä yhtään vähemmän vakavaksi. Jos lopettaisit tuon "minäminä"-ruikutuksen, kun toinen on hakemassa apua? [/quote] Nyt minusta tuntuu että en edes ole sairas, jos kerta moni muukin on tämän painoinen. Minut huijattiin jonnekkin terapiaan tämän takia...? Ei olisi pitänyt avata suuta vaan jatkaa luistelua. -Ap
[/quote]
Ajatuksesi ovat täysin normaaleja ihmiselle, jolla ei ole sairaudentuntoa. Olet selvästi tunteellinen ja herkkä ihminen, joten tällä hetkellä tunteesi saavat niskalenkin siitä terveestä järjestäsi. Lue kommenttini 56. Anoreksiasi omaa ihan omat puolustusjärjestelmät ja vähättelee itseään. Syömishäiriöt ovat loisia, jotka tekevät kaikkensa, ettei niistä hankkiuduttaisi eroon. Sinä et itseasiassa ajattele, että olisi pitänyt pitää pää kiinni ja jatkaa luistelua. Sitä puhetta tuottaa se sinun epävarma osa psyykkeessä, joka kaipaa entistä. Vaikka tilanteesi oli ikävä, niin se oli sinun tilanne, mihin olit tottunut. Uudet mullistukset pelottavat ja takapakki tuntuu nyt helpommalta. Se ei siltikään ole oikea ratkaisu.
[/quote]
Mutta jos kerran monet painaa samanverran kuin minä, niin eihän minulla silloin mitään anoreksiaa ole?
-Ap
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 10:07"]
[/quote]
[/quote]
Mutta jos kerran monet painaa samanverran kuin minä, niin eihän minulla silloin mitään anoreksiaa ole?
-Ap
[/quote]
No jos sinä olet jotenkin erityinen? Monet ovat pieniä ja siroja luonnostaan ja painavat vähän ilman mitään anoreksiaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:28"]Miksi ihmiset laittelee painoja ja pituuksia tänne? Se on pahinta myrkkyä anorektikon mielelle!
Oikeesti, yritättekö saada Ap:n sairaammaksi kertomalla kuinka sinä/tyttäresi/naapurin Pena on laihempi eikä ole edes anorektinen.
Joka ikinen kerta kun anorektikon kuullen epäillään hänen sairauttaan, niin se ei paranna sairaan mielikuvaa itsestään, vaan saa epäilemään, että olenko oikeasti sairas, tarvitsenko muka apua ja on varmasti sairaampia jotka ansaitsevat osastolla paikkani ja ravitsemusterapeutin ajan.
Yllä kuvatun kaltaiset ajatukset sairauden vähättelystä ovat tyypillisiä syömishäiriöiselle.
Älkää lyökö lyötyä.
Ap:lle: sinä voit ja pystyt parantua, jos uskot itseesi. Kukaan muu ei tee sitä puolestasi, vaikka sinut laitettaisiin nenä-mahaletkuun, niin se ei paranna sairauttasi, mikäli et itse ole valmis siihen. Tie on pitkä ja kivinen, minä tiedän.
Voit varmaankin pyytää syömishäiriöklinikan kautta (tai jostain, ravitsemusterapeutin luulisi tuntevan nämä listat) 0-aterialistan ja siitä siirtyä 1-listaan, jne. Noudata listojen ateriakokoja ja -aikoja, mikäli oma silmä ja vatsa eivät pysty kertomaan tarvittavan ruoan määrää.
Terveisin Lapinlahti never again
[/quote]
Lapinlahti...asuin siellä pentuna.
-Ap
[/quote]
En usko, että olet asunut tuolla kyseisessä Lapinlahti-nimisessä mielisairaalassa lapsena. Lapinlahti on vissiin myös paikkakunta, mutta aito Lapinlahden suojeltu sairaala sijaitsee upealla paikalla Helsingissä.
Mikäli sinua paleltaa syötyäsi, niin se on merkki kaiken verenkierron siirtymisestä vatsaan ja on myös tyypillinen oire alipainoisilla ja ( ja joskus myös joillain normaalipainoisillakin) itse kärsin siitä edelleen, vuosien jälkeen.
Syö lämmintä ruokaa! Itse laitoin KAIKKEEN voita, sillä se ei lisännyt annoskokoa, mutta siitä sai energiaa runsaasti ja se on myös sinulle tärkeää. Aluksi on hankalaa saada tarpeeksi ruokaa mahtumaan kutistuneeseen vatsalaukkuun ja silloin kannattaa lisätä (toki annoskokojen myös kasvaessa pikkuhiljaa) kunnolla rasvaa ruokaan, niin aivotkin alkaa kummasti toimimaan. Aivot tarvitsevat rasvaa ja niin tarvitsee kehittyvä nuori kehokin. Sinä ansaitset ruokaa ja tarvitset ravintoa.
Voit kysellä minulta käytännön vinkkejä painon nostoon ja syömiseen, vuosien kokemuksella, haluan todella auttaa sinua.
-Lapinlahti never again