Äiti pikkulasten etävanhempana. Saan todella paljon paheksuntaa osakseni!
Erosimme, kun kaksi poikaamme olivat neljä- ja kaksivuotiaat. Erosta on nyt kolme vuotta.
Miehemme kanssa päädyimme yhteisymmärryksessä tilanteeseen, jossa hän otti lähivanhemmuuden kontolleen.
En ymmärtänyt näin tasa-arvon aikoina, kuinka paljon se tulisi leimaamaan elämääni. Toiset ovat aivan suoraan sanoneet, että olen huono äiti (ja paljon pahemmillakin sanakäänteillä), toiset tyytyvät vihjailuun ja hienotunteisimmat huokailuun.
Meistä tämä oli paras ratkaisu monestakin syystä. Äitimyytti kuitenkin elää vahvana. Kukaan ei syyllistä isää vastaavassa tilanteessa. Tai enpä ole ainakaan kuullut.
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:36"]
Useimmat äidit eivät.pystyisi luovuttamaan lapsiaan, joten eivät siksi ymmärrä. Ihan pakosta, vaikka alkoholismi tai sairaus. Muuten ei.
[/quote]
Tässähän se tuli!
Eli ajatellaan, että äiti on varmasti se paras huoltaja. Ellei nyt satu olemaan aivan surkimus eli päihteiden käyttäjä, diagnosoitu mielenterveysongelmainen etc.
Me emme ajatelleet näin. Olen aivan kuosissa oleva ihminen ja niin on miehenikin. Siinä ei eroa. Kaiken elämän kokonaisuuden kannalta: työt, asuminen, talous, käytännön järjestelyt vapaa-ajan suhteen, päädyimme tähän.
Mutta kuten jo totesin: jos olisin tajunnut alun perin kuinka paljon joudun paskaa ottamaan niskaani, olisin tehnyt ehkä toisin.
[/quote]
Siis olisit tehnyt toisin vain koska muiden mielipiteet? Viis siitä mikä olikaan parasta lapsille? Really?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:37"]Niin no, eikö ne lapset aina ns. paremmalle, kykenevämmälle vanhemmalle jää. Useammin se äiti taitaa olla. Olet aika poikkeus, joten se luonnollisesti ihmetyttää. Sun tarvitsee kestää "syyllistämistä", mutta isällä on hoitovastuu. Kumpi sitten onkaan rankempaa... Ps. mitään äitimyyttiä ei ole. Suurin osa äideistä vaan sattuu väluttämään lapsistaan hyvin paljon. Niinhän sinäkin, kun ilmeisesti tiesit, että heillä on parempi olla isänsä luona.
[/quote]
Monesti lapsien olisi parempi nimenomaan asua isällään joka monesti tienaa enemmän, asuu väljemmin jne. On enemmän kuin väärin että lapset monesti automaattisesti menevät äidille, vaikka isän luona olisi parempi. Nimim. En saanut muuttaa isälleni, äitini esti sen
Tosi ikävää. Kyllä se stereotypia että naisen päätehtävä on olla äiti, elää vahvana. Olen kolmekymppinen nainen hyvässä työssä ja kuulen aina välillä tutuilta, sukulaisilta, jopa työkavereilta että jokos olette lapsia hankkimassa. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän näitä kommentteja on alkanut tulemaan. Ihan kuin elämäni ei voi olla täydellistä ilman lapsia.
Hienoa, ap, että olette päässeet lapsen isän kanssa teille sopivaan lopputulokseen. Uskon että sinunkaltaisten tienraivaajien ansiosta joskus tuo huono äiti-stigma hälvenee, vaikka emme naisina käyttäydy samallalailla kuin aiemmet sukupolvet.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:34"]
Joka toinen viikonloppu. Eli näet lapsiasi 4 pvää kuussa.
Osittain asenteet johtuu stereotypioista, itse en tunne valitettavasti yhtään etä-äitiä joka ei bilettäisi raskaasti ja eläisi uutta lapsetonta elämäänsä, silloin tällöin jotain lapsesta mainiten.
[/quote]
Tämä on tullut huomattua, katsot sitten facebookista tai instagramista niin siltäpä se näyttää. Kiva siisti yksiö, bilekavereita, miesystäviä jne. Ja lapsi pari kertaa kuussa mainittuna, sitten ollaan julkisesti maailman parhaimpia äitejä kun saadaan viettää se pari viikonloppua, eikä jouduta sitä täyttä arkea jakamaan.
Samoin miehen äiti oli etä-äiti, samalainen bilehilemeininki vielä 50 vuotiaanakin. Jotenkin surettaa nää kohtalot.
Tajuan kyllä, ettei jokainen etä-äiti tälläinen ole, mutta mielikuva on valitettavasti usein ekana tämä.
[/quote]
Kuulostaa ihan etäisien touhulta. Ei kukaan silti heitä arvostele tai huutele että ovat hylänneet lapsensa. Päinvastoin. Pidetään hyvinä isinä kun ottavat lapset luokseen edes joka toinen viikonloppu.
Joko syynä on ihan se, ettei miehiltä edes odoteta mitään vastuun ottoa (ts. ovat itsekin niin lapsellisia ettei edes kannata odottaa mitään järkevää toimintaa) tai sitten äitimyytti vain elää liiankin vahvana.
[/quote]
Tämä ei ole itsellä lähipiirissä niin tavallista jostain syystä etäisien kesken, käyvät töissä ja elävät peruselämää mitä olen nähnyt.
Toki bilettäjiä on niissäkin, enkä käsitä sitäkään elämää, samalailla kun en käsitä sitä kummaltakaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:37"]Niin no, eikö ne lapset aina ns. paremmalle, kykenevämmälle vanhemmalle jää. Useammin se äiti taitaa olla. Olet aika poikkeus, joten se luonnollisesti ihmetyttää. Sun tarvitsee kestää "syyllistämistä", mutta isällä on hoitovastuu. Kumpi sitten onkaan rankempaa... Ps. mitään äitimyyttiä ei ole. Suurin osa äideistä vaan sattuu väluttämään lapsistaan hyvin paljon. Niinhän sinäkin, kun ilmeisesti tiesit, että heillä on parempi olla isänsä luona.
[/quote]
Monesti lapsien olisi parempi nimenomaan asua isällään joka monesti tienaa enemmän, asuu väljemmin jne. On enemmän kuin väärin että lapset monesti automaattisesti menevät äidille, vaikka isän luona olisi parempi. Nimim. En saanut muuttaa isälleni, äitini esti sen
[/quote]
Olen samaa mieltä, saman kokeneena. Isällä olisi monesti paljon parempi. Toki on näitä vätys isiä, mutta niin on äitejäkin, joten jos ei keskitytä nyt heihin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:43"]
Useimmat äidit eivät.pystyisi luovuttamaan lapsiaan, joten eivät siksi ymmärrä. Ihan pakosta, vaikka alkoholismi tai sairaus. Muuten ei.
[/quote]
Tässähän se tuli!
Eli ajatellaan, että äiti on varmasti se paras huoltaja. Ellei nyt satu olemaan aivan surkimus eli päihteiden käyttäjä, diagnosoitu mielenterveysongelmainen etc.
Me emme ajatelleet näin. Olen aivan kuosissa oleva ihminen ja niin on miehenikin. Siinä ei eroa. Kaiken elämän kokonaisuuden kannalta: työt, asuminen, talous, käytännön järjestelyt vapaa-ajan suhteen, päädyimme tähän.
Mutta kuten jo totesin: jos olisin tajunnut alun perin kuinka paljon joudun paskaa ottamaan niskaani, olisin tehnyt ehkä toisin.
[/quote]
Siis olisit tehnyt toisin vain koska muiden mielipiteet? Viis siitä mikä olikaan parasta lapsille? Really?
[/quote]
Tässä tää nähtiin... Kaikista ei ole vanhemmiksi. Varmaan ihan hyvä, että lapset ovat isällään.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:37"]Niin no, eikö ne lapset aina ns. paremmalle, kykenevämmälle vanhemmalle jää. Useammin se äiti taitaa olla. Olet aika poikkeus, joten se luonnollisesti ihmetyttää. Sun tarvitsee kestää "syyllistämistä", mutta isällä on hoitovastuu. Kumpi sitten onkaan rankempaa... Ps. mitään äitimyyttiä ei ole. Suurin osa äideistä vaan sattuu väluttämään lapsistaan hyvin paljon. Niinhän sinäkin, kun ilmeisesti tiesit, että heillä on parempi olla isänsä luona.
[/quote]
[/quote]
Lapsille parempi paikka on sen luona, kuka rakastaa ja välittää enemmän. Kenellä on aikaa lapselle ja kiinnostusta lasta kohtaan. Asunnon väljyys ja vanhempien tulotaso ovat toissijaisia asioita.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:43"]
[/quote]
Tässähän se tuli!
[/quote]
[/quote]
Tässä tää nähtiin... Kaikista ei ole vanhemmiksi. Varmaan ihan hyvä, että lapset ovat isällään.
[/quote]
Nyt on pakko kommentoida, että teetkö muutkin johtopäätöksesi samalla kaavalla. Hyi. En ole siis ap, mutta voitko rapsutella hiekat pimpistäsi?
On perseestä, että vanhat tantat pitävät isää ja äitiä NYKYÄÄNKIN eriarvoisina. Voin vain kuvitella miten vanhukset pyörittelee silmiään kun kerron jättäneeni pojan isälleen siksi aikaa että pääsen itse käymään kavereita moikkaamassa, mut auta armias jos mies on liikenteessä - asia on ihan ok :))))
Vitun vanhukset.
[/quote]
Tässähän se tuli!
[/quote]
[/quote]
Vau, miltä maailma näyttää sieltä korkealta, kun katselet muita nenääsi pitkin? Näkyykö maailma kahtena, oi moralisti?
Ihmiset tekee asioita jatkuvasti toisin kuin itse haluavat yhteiskunnan paineen takia, eivätkä välttämättä aina edes tajua sitä. Sitä mennään naimisiin, koska niin odotetaan, sitä tehdään lapsia koska niin odotetaan, sitä eletään sovinnaisesti samallalailla kuin muutkin, jotta ketään ympärillä eivät loukkaannu kenenkään erilaisuudesta.
Yes, really.
Teki niin tai näin niin aina äiti on syyllinen. Jos lapsi tekee jotakin -> äiti ei ole osannut kasvattaa. Jos lapsi on ylipainoinen -> äiti syöttänyt paskaa ruokaa. Jos lapsi alipainoinen -> äiti ei ole antanut ruokaa. Lapsella vääränkokoisia vaatteita -> äidin vika kun ei ole ostanut kunnon kuteita. Nainen on yh -> yhteiskunnan pohjasakkaa kun taas isä yh:na on mitä suurin arjen sankari.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:37"]Niin no, eikö ne lapset aina ns. paremmalle, kykenevämmälle vanhemmalle jää. Useammin se äiti taitaa olla. Olet aika poikkeus, joten se luonnollisesti ihmetyttää. Sun tarvitsee kestää "syyllistämistä", mutta isällä on hoitovastuu. Kumpi sitten onkaan rankempaa... Ps. mitään äitimyyttiä ei ole. Suurin osa äideistä vaan sattuu väluttämään lapsistaan hyvin paljon. Niinhän sinäkin, kun ilmeisesti tiesit, että heillä on parempi olla isänsä luona.
[/quote]
[/quote]
Lapsille parempi paikka on sen luona, kuka rakastaa ja välittää enemmän. Kenellä on aikaa lapselle ja kiinnostusta lasta kohtaan. Asunnon väljyys ja vanhempien tulotaso ovat toissijaisia asioita.
[/quote]
Juu, olen samaa mieltä, mutta tarkoitin tässä että jos otetaan yhtä hyvät vanhemmat, joista isä asuu väljästi ja tulotaso on parempi ja äiti taas kitkuttelee elareilla ja kaikki lapset ovat samassa huoneessa ilman yksityisyyttä niin miksi ne kumminkin usein asuvat pääsääntöisesti äidillään jos isä on ilmaissut myös halunsa ottaa lapset luokseen asumaan? Ei voi käsittää. Itselleni on siis käynyt näin. Jaoin koko nuoruuteni huoneen kolmen sisarukseni kanssa, äitimme nukkui olohuoneessa. Isällä meillä oli kaikilla omat huoneet, eikä kukaan moralisoinut meitä siitä että taas on juotu litra maito, mistäs rahat uuteen. Musta tuntuu että väkisin koitat nyt ymmärtää mut väärin, ja siitä vaan, kunhan kerroin oman kokemukseni.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:54"]
[/quote]
Tässähän se tuli!
[/quote]
[/quote]
Vau, miltä maailma näyttää sieltä korkealta, kun katselet muita nenääsi pitkin? Näkyykö maailma kahtena, oi moralisti?
Ihmiset tekee asioita jatkuvasti toisin kuin itse haluavat yhteiskunnan paineen takia, eivätkä välttämättä aina edes tajua sitä. Sitä mennään naimisiin, koska niin odotetaan, sitä tehdään lapsia koska niin odotetaan, sitä eletään sovinnaisesti samallalailla kuin muutkin, jotta ketään ympärillä eivät loukkaannu kenenkään erilaisuudesta.
Yes, really.
[/quote]
Hah, arvasin tämän. On ylimielinen koska ihmettelee sitä, että pohjimmillaan se lapsen paras ei olekaan se tärkein syy, siinäpä logiikkaa kerrakseen.
Toki tätä voi selitellä itselleen jos se helpottaa.
Itse tarvitsen (tai tarvitsisin) paljon aikaa yksin ja rauhassa. Nyt sitä ei ole oikeastaan lainkaan. Olen aina välillä miettinyt samanlaista ratkaisua, jos asuisin yksin ja lapset miehen kanssa. Ymmärrän ratkaisuasi. Itse en kylläkään kestäisi olla lapsista erossa muutamaa päivää kauempaa.
Ap, minä olisin saattanut valita samoin. Älä välitä muista. Ihmiset ovat oikeasti vain typeriä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:31"]Paljonki näät lapsia? Etkö olisi voinut vaihtaa työtä?
[/quote]
Se työn vaihto ei ole niin helppoa. Mun lapset asuu myös isällään, koska niin on parempi. Mä joudun tekemään yövuoroa ja pyhänä töitä ja lapset olis paljon hoidossa tai sitten irtisanoudun ja ei olis varaa maksaa lasten harrastuksia ja matkoja yms. Lapset asuu siis päivätyötä tekevällä isällään ja ovat mun luona aina, kun mulla on vapaita, pitkä päivävuoroputki yms ja monesti pitemmillä lomilla lähdetään johonkin reissuun neljästään. Heinäkuussa lähdetään 9 päiväksi Lontooseen. Lapset on onneksi jo sen verran isoja (8 ja 10) että ymmärtävät.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:37"]
Niin no, eikö ne lapset aina ns. paremmalle, kykenevämmälle vanhemmalle jää. Useammin se äiti taitaa olla. Olet aika poikkeus, joten se luonnollisesti ihmetyttää. Sun tarvitsee kestää "syyllistämistä", mutta isällä on hoitovastuu. Kumpi sitten onkaan rankempaa... Ps. mitään äitimyyttiä ei ole. Suurin osa äideistä vaan sattuu väluttämään lapsistaan hyvin paljon. Niinhän sinäkin, kun ilmeisesti tiesit, että heillä on parempi olla isänsä luona.
[/quote]
Eikö mielestäsi ole olemassa "äitimyyttiä"?
Kyllä tässä tilanteessa olen käsitteeseen tutustunut rankimman kautta. Hyvä isä on se, joka hoitaa etävanhemmuden moitteettomasti.
Mutta jos minä sen naisena ja äitinä teen huolella, niin en ole hyvä äiti.
Etkö tosiaan tunnista ilmiötä?
ap
Siis kaksi lapsista on 8. On niitä se kolme, ennen kuin joku puuttuu tuohon että meitä on neljä mutta on vain kaksi ikää. Kaksostytöt ja vanhempi tyttö.
-40
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:41"]Sinä olet hyvä äiti juuri sellaisena ihmisenä kuin olet!
Tehän olette toimineet fiksusti. Lasten kannalta järkevämpää että asuvat pääosin isällään koska muuten olisivat jatkuvasti hoidossa työsi takia.
Olen lähiäiti. Ratkaisu eron koittaessa ei ollut itsestään selvä mutta minulla on säännöllinen päivätyö ja lasten isällä taas reissuihommia. Näin ollen päädyimme tähän ratkaisuun.
Kuulen usein että "kiva kun exä ottaa lapsia _hoitoon_ enemmän kuin 2 vkl/kuukaudessa niin saat vapaata." Hoitoon? Omia lapsiaan? Vapaata? Eipä minulla ja eksälläni ollut ajatuksena erota kun lapsia teimme. Niin se elämä voi muuttua. Silti ne lapset ovat ihan samalla tavoin molempien ja rakkaita.
Joka puolella toitotetaan kuinka isien pitäisi osallistua lasten kanssa olemiseen. Ei ymmärretä että isät haluavat olla lastensa kanssa. Se ei silti ole äidiltä pois. Mitä enemmän rakkautta lapset saavat vanhemmiltaan sen parempi!
[/quote]
"Olet hyvä äiti juuri sellaisena kuin olet"? Voihan sitä noinkin itselleen uskotella :D Tuosta myytistä, jos jostakin, olisi aika päästä jo eroon. Kaikki vanhemmat eivät ole hyviä, ovat sitten millaisia tahansa. Jotkut sen onneksi tiedostavat, ja antavat huoltajuuden toiselle vanhemmalle.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:34"]
Joka toinen viikonloppu. Eli näet lapsiasi 4 pvää kuussa.
Osittain asenteet johtuu stereotypioista, itse en tunne valitettavasti yhtään etä-äitiä joka ei bilettäisi raskaasti ja eläisi uutta lapsetonta elämäänsä, silloin tällöin jotain lapsesta mainiten.
[/quote]
Tämä on tullut huomattua, katsot sitten facebookista tai instagramista niin siltäpä se näyttää. Kiva siisti yksiö, bilekavereita, miesystäviä jne. Ja lapsi pari kertaa kuussa mainittuna, sitten ollaan julkisesti maailman parhaimpia äitejä kun saadaan viettää se pari viikonloppua, eikä jouduta sitä täyttä arkea jakamaan.
Samoin miehen äiti oli etä-äiti, samalainen bilehilemeininki vielä 50 vuotiaanakin. Jotenkin surettaa nää kohtalot.
Tajuan kyllä, ettei jokainen etä-äiti tälläinen ole, mutta mielikuva on valitettavasti usein ekana tämä.
[/quote]
Kuulostaa ihan etäisien touhulta. Ei kukaan silti heitä arvostele tai huutele että ovat hylänneet lapsensa. Päinvastoin. Pidetään hyvinä isinä kun ottavat lapset luokseen edes joka toinen viikonloppu.
Joko syynä on ihan se, ettei miehiltä edes odoteta mitään vastuun ottoa (ts. ovat itsekin niin lapsellisia ettei edes kannata odottaa mitään järkevää toimintaa) tai sitten äitimyytti vain elää liiankin vahvana.