Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkäri/hoitaja käytät sanaa ”moi”?

Vierailija
31.01.2022 |

Tai muiden tahojen työntekijät, joissa kuuluisi olla asiallinen? Vihaan tuota sanontaa. Onko teille ohjeistettu, että niin kuuluu tervehtiä, kun lähes jokainen niin tekee? Itse yrittää olla mahdollisimman asiallinen, niin jotain ”moi”:ta tulee vastaukseksi. Tuntuu ihmisen aliarvioimiselta. Kertokaa, mikä juttu tuo on? Jokin tunnelman keventämisyritys?

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei voi sanoa "terve" tutkimatta potilasta heh_heh.

Vierailija
2/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdysaariako teidän majesteetillenne pitäisi kajauttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin yleinen tervehdys nykyaikana joka paikassa.

Tosin meitä vanhempia ihmisiä ei noin lääkärit eikä hoitajat tervehdi, yleensä sanovat hei tai lääkäri sanoo päivää, päivää.   Enäähän ei missään kätellä, kun vastaanotolle lääkäriin mennään, ennen käteltiin aina.

Mutta kauppojen kassoilla, nuoret eivät niin tarkkaan katso ihmistä, vaan kaikille melkein sanotaan moi tai terve.   Eikä se itseäni haittaa.

Miksi haittaisi.  Sehän on vain lyhyt, ohimenevä hetki, pari kertaa viikossa.

Vierailija
4/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, sullekin 🙏

Vierailija
5/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsin yleinen tervehdys nykyaikana joka paikassa.

Tosin meitä vanhempia ihmisiä ei noin lääkärit eikä hoitajat tervehdi, yleensä sanovat hei tai lääkäri sanoo päivää, päivää.   Enäähän ei missään kätellä, kun vastaanotolle lääkäriin mennään, ennen käteltiin aina.

Mutta kauppojen kassoilla, nuoret eivät niin tarkkaan katso ihmistä, vaan kaikille melkein sanotaan moi tai terve.   Eikä se itseäni haittaa.

Miksi haittaisi.  Sehän on vain lyhyt, ohimenevä hetki, pari kertaa viikossa.

No jotenkin sellainen olo tuosta vain tulee, että pidetään jotenkin lapsena/alempiarvoisena. Varsinkin jos itse yrittää olla asiallinen.

Vierailija
6/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jotain eteläsuomalaista murretta.

Vierailija
7/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en tykkää turhasta tärkeilystä ja pönötyksestä. Moi on normaali tervehdyssana ainakin jos lääkäri on tuttu. T. N61v

Vierailija
8/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt oli kyllä niin kummallinen mielipide että tuohon ei kyllä osaa sanoa mitään… varmaan äärimmäisen harva voi tällaisen asian kokea jotenkin ongelmaksi.

Vierailija
9/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää, jos puhutaan jotenkin kirjakielellä ja liian "hienosti". Ennemmin iloinen "moikka", kuin tympeä "hei".

Vierailija
10/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei, mutta tulee vähän höntti olo, kun ”päivää”:seen vastataan ”moi” tai poistuessa ”kiitos, hyvää päivänjatkoa”-toivotukseen ”moikka”.

Vierailija
11/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpsitä, minä ainakin sanon pikkusormi pystyssä hennosti hei.

Vierailija
12/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras lääkäri on semmoinen joka ei puhu mitään ja tekee vaan työnsä. Niin.

Vierailija
13/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ja Terpparallaa. Moi on toisaalta vähän epävirallinen kyllä.

Vierailija
14/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh en edes tajunnut että noinkin neutraalista tervehdyksestä voi joku vetää herneen nenään??

Vierailija
15/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Vanhuksia pitää Teititellän!

Vierailija
16/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat nyt ainakin voivat sanoa milloin tahansa moi, minusta se on luontevaa. Lääkäriltä ehkä mieluummin hei. Terveisin ei kumpikaan.

Vierailija
17/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lääkärin tai hoitajan kanssa voisi keskustella arkisesti tai jopa tuttavallisesti? - Itse ainakin toivon voivani niin tehdä. Moi on mukava arkinen tervehdys, joka helpottaa kohtaamaan lääkärin ja hoitajan samalla tasolla, ja keskustelemaan jatkossa asiallisesti omista terveysasioista avoimesti ilman turhaa muodollisuutta.

Vierailija
18/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, mutta tulee vähän höntti olo, kun ”päivää”:seen vastataan ”moi” tai poistuessa ”kiitos, hyvää päivänjatkoa”-toivotukseen ”moikka”.

Miksi sanot "päivää", jos menet lääkärille? Mikset itsekin vaan sano "moi"?

Vierailija
19/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä "moi" ja sitäkin enemmän "moikka" on aina kuulostaneet ihan karmeilta, mutta onhan niihin aika myöten tottunut, tosin en muista että yksikään lääkäri olisi niin ikinä sanonut. "Päivää" on vähän turhan muodollinen, itse sanon "hei", se on sopivan neutraali.

Vierailija
20/110 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat nyt ainakin voivat sanoa milloin tahansa moi, minusta se on luontevaa. Lääkäriltä ehkä mieluummin hei. Terveisin ei kumpikaan.

Miksi lääkäri sanoisi "hei"? Miksi lääkärin pitäisi pönöttää eikä olla reipas ja luonteva?