Miehen teini ei suostu menemään äidilleen
Asuu siis meillä, ja välit ovat hyvät. Olen ollut isänsä kanssa ihan siitä asti, kun tyttö on ollut parivuotias ja todella pidän, välitän hänestä kovasti. Aikaisemmin on jokatoinen vkl ollut äidillään ja meillä sitten ollut mahdollisuus viettää enemmän aikuisten aikaa, kynttiläillallisia, parisuhdeaikaa jne.
Ja nyt on mennyt jo pari kk, että tyttö ei mene äidilleen, kun on "tylsää". Äidille tämä sopii, on välinpitämätön eikä kovin äidillinen. Isällekään homma ei ole ongelma.
Mutta minulle on... haluan aikaa mieheni kanssa myös, en pelkästään elää niin, että täytyy koko ajan huomioida tuittupäisen teininkin tarpeet. En tiedä mitä teen, tuntuu kuin koko parisuhteesta katoaa kipinä ja elämä kutoutuu murjottavan teinin oikkujen ympärille. Olen yrittänyt nätisti patistella teiniä äidilleenkin välillä, kysellyt onko siellä asiat huonosti vai missä vika. Mutta on kuulemma vaan tylsää, ja meillä on kivempaa. Kumpikin koti on kuitenkin sen verran lähekkäin, että pääsee kulkemaan kavereille kummasta vaan.
Tiedän, saan miljoona alapeukkua ja paheksuntaa mitäs lähdit lapsellisen miehen matkaan. No, 13 vuotta olen äitipuolena ollut ja enemmän äiti tytölle kuin hänen omansa. Mutta kai sitä saa välillä toivoa, että se normaali elämänrytmi jatkuisi.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:08"]
Ymmärrän sinua, ja mielestäni jos äidillä on kaikki kunnossa ja noin teinin kuuluisi mennä sinne edes joskus. Ongelma voi olla vain se, että äidin luona ei ole kavereita. MUTTA: tuo on ongelmien tie, että sinä yrität saada halutonta teiniä lähtemään ja isän mielestä hänen ei tarvitse mennä. Sinuna sanoisin miehellesi tuon, minkä sanoit aloituksessasi, ja ilmoittaisit, että miehen on puhuttava teini menemään äidilleen vaikka kerran kuussa. Se, että sinä haluat sitä, ei saa tulla esiin. Minäkin siis eroperheen lapsi, mutta mielestäni teinin on saatava elää molempien vanhempiensa kanssa ja ymmärrän myös ap:ta.
[/quote]
Olen suunnilleen noilla sanoilla miehen kanssa jutellutkin. Hän kokee kuten moni, että tyttöä ei pidä pakottaa pois. Ymmärrän kyllä senkin, mutta olen hirveän harmissani, ettei homma enää toimi.
Tytön kanssa olen jutellut yleensä oloista äidillään. Hän on hyvin suojelevainen äitiään kohtaan, mikä on luonnollista, eikä sano pahaa sanaa tms, eikä pidäkään. Mutta monesti on varsinkin pienempänä itkenyt, ettei äiti käy missään näytöksissään, kevätjuhlissa, jne. On vaikeaa päästä käsiksi siihen, kokeeko hän hylkäämisen tunteita, luultavasti ainakin jollain tasolla.
Olen toki otettu, että hän luottaa minuun ja pitää minusta, kaikilla äitipuolilla ei ole niin onnellisesti. Vaan valitettavasti pinnani alkaa monilta osin olla lopussa, kun taas ennen viikonloppua tullaan ilmoittamaan, ettei sitten muuten aio mennä. Ja taas tulee se pettymys, ettei taaskaan tarvitse mitään miehen kanssa tehdä, kuin korkeintaan päiväsilteen jotain pientä.
ap
[/quote]
ymmärrän, että kysessä on jo 15-vuotias. Kai tuon ikäinen jo osaa olla vaikka kaverin kanssa kotona sillä aikaa kun pääsette miehesi kanssa vaikka leffaan ja illalliselle. Ei kai teidän tarvitse häntä koko ajan vahtia?
[/quote]
Osaa, muttei halua. Jos me menemme leffaan, haluaa mukaan. Tai ulos syömään.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:07"]
En mä ihmettele, ettei tyttö halua äidilleen mennä, jos tämä on välinpitämätön. Tyttö ei varmaan tunne itseään tervetulleeksi äidille. Haluaisitko sinä viettää ihmisen kanssa aikaa, jota ei kiinnosta?
Tuo on nyt teidän normaali elämänrytminne ja siihen on sopeuduttava. Itsekin sanoit, että olet ollut tytölle enemmän äiti kuin biologinen äiti on ollut. Miksi haluat ajaa tytön pois, hänellä kun tuntuu olevan luonanne turvallista ja mukavaa?
[/quote]
En halua ajaa häntä pois, vaan haluan että hän haluaa käydä äidillään. Jos hän sanoisi, että äidin luona on paha olla tai vastaavaa, voisin vielä ymmärtää. Mutta että tylsää? Samojen kavereiden kanssa pystyy sieltäkin luuhaamaan päivät halutessaan.
[/quote]
Sanoit, että äiti ei ole tullut edes tytön kevätjuhliin tai muihin tilaisuuksiin ja tyttö on itkenyt sen takia. Miksi tytön pitäisi haluta käydä ihmisen luona, joka ei halua itse osallistua lapselleen tärkeisiin tilaisuuksiin?
Tuollainen välinpitämätön äiti tekee paljon hallaa nuoren mielelle, eikä häntä missään nimessä pitäisi pakottaa menemään tuollaisen ihmisen luokse. Lisäksi tytölle voi tulla tunne, että sinä et halua häntä kotiisi sen paraemmin kuin äitikään omaansa.
Sinä olet aikuinen, ja jos välität tytöstä (ja isästä) sopeudut tilanteeseen. Kyllä se teini siitä itsenäistyy.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:22"]
Jo 12-v saa itse päättää vieraileeko toisella vanhemmallaan. Sulla ei taida nyt olla muuta vaihtoehtoa kuin miettiä, lähdetkö itse pois suhteesta.
[/quote]
Ja sehän olisikin tälle lapselle parasta, että ap lähtisi? Okei...
Minkä ikäinen lapsi on? Eikö teini muka pärjää yksinkin kotona jos haluatte mennä johonkin? Miksi ette muka voi tehdä mitään kivaa kun lapsi on teillä? En nyt käsitä mikä on ongelma. Paitsi tietenkin sen ymmärrän että et ole vielä sopeutunut siihen, että ei ole enää sellaisia viikonloppuja kun teini on poissa. Tietenkään ette voi paneskella missä vaan ja mihin aikaan vaan, mutta kyllä nyt silti voi tehdä kaikkea kivaa ihan ja vaan miehen kanssa kahdestaankin. Niinhän ydinperheellisetkin tekevät. Ja ne uusperheelliset, joilla ei ole lapsivapaita viikonloppuja kuin ääreisharvoin, kuten meillä.
No voisiko tyttö mennä mummulaan ?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:21"]
Ymmärrän sinua, ja mielestäni jos äidillä on kaikki kunnossa ja noin teinin kuuluisi mennä sinne edes joskus. Ongelma voi olla vain se, että äidin luona ei ole kavereita. MUTTA: tuo on ongelmien tie, että sinä yrität saada halutonta teiniä lähtemään ja isän mielestä hänen ei tarvitse mennä. Sinuna sanoisin miehellesi tuon, minkä sanoit aloituksessasi, ja ilmoittaisit, että miehen on puhuttava teini menemään äidilleen vaikka kerran kuussa. Se, että sinä haluat sitä, ei saa tulla esiin. Minäkin siis eroperheen lapsi, mutta mielestäni teinin on saatava elää molempien vanhempiensa kanssa ja ymmärrän myös ap:ta.
[/quote]
Olen suunnilleen noilla sanoilla miehen kanssa jutellutkin. Hän kokee kuten moni, että tyttöä ei pidä pakottaa pois. Ymmärrän kyllä senkin, mutta olen hirveän harmissani, ettei homma enää toimi.
Tytön kanssa olen jutellut yleensä oloista äidillään. Hän on hyvin suojelevainen äitiään kohtaan, mikä on luonnollista, eikä sano pahaa sanaa tms, eikä pidäkään. Mutta monesti on varsinkin pienempänä itkenyt, ettei äiti käy missään näytöksissään, kevätjuhlissa, jne. On vaikeaa päästä käsiksi siihen, kokeeko hän hylkäämisen tunteita, luultavasti ainakin jollain tasolla.
Olen toki otettu, että hän luottaa minuun ja pitää minusta, kaikilla äitipuolilla ei ole niin onnellisesti. Vaan valitettavasti pinnani alkaa monilta osin olla lopussa, kun taas ennen viikonloppua tullaan ilmoittamaan, ettei sitten muuten aio mennä. Ja taas tulee se pettymys, ettei taaskaan tarvitse mitään miehen kanssa tehdä, kuin korkeintaan päiväsilteen jotain pientä.
ap
[/quote]
ymmärrän, että kysessä on jo 15-vuotias. Kai tuon ikäinen jo osaa olla vaikka kaverin kanssa kotona sillä aikaa kun pääsette miehesi kanssa vaikka leffaan ja illalliselle. Ei kai teidän tarvitse häntä koko ajan vahtia?
[/quote]
ap
[/quote]
Voisiko johtua siitä, että hänellä on hylkäämiskokemus äidin taholta? Pelkää, että menettää teidätkin? Teidän tilanteessanne voi olla kyseessä painavammat asiat kuin tylsyys öidin luona. Teini ei välttämättä osaa pukea sanoiksi ahdistusta.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:21"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
No opetelkaa ottamaan sitä omaa aikaa myös silloin kun teini on kotona. Ilmoittakaa että lähdette nyt kaksistaan ja palaatte muutaman tunnin päästä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:23"]
Ap ei minusta vaikuta miltään keskenkasvuiselta vinkujalta, vaan ihan syystäkin turhautuneelta. Parisuhde on perheen tärkein voimavara, eikä teiniäkään varmasti helpota, jos turvallinen tuttu äitipuoli vaan lähtee. Nyt nimenomaan isän pitäisi selvittää tyttärensä kanssa miksi tämä ei halua mennä, ja jutella, että suhde kumpaankin vanhempaan on tärkeä ja arvokas ja kannustaa tyttöä edes silloin tällöin käymään äidillään. Olettaen, että siellä muuten asiat ovat kunnossa.
[/quote]
Kiitos, näin minäkin ajattelen, että jatkonkin kannalta tytöllä olisi hyvä olla välit kunnossa kumpaankin vanhempaansa. Äidin luona on myös kaksi pikkuveljeä, joista tyttö pitää kovasti ja tuntuu kaipaavan.
Näin minun silmiini muuta ongelmaa ei äidin kanssa ole, kuin että tämä on aika etäinen ja itsekeskeinen ihminen. Asiallinen koti, ruokaa, siistit vaatteet, aikuiset eivät ryyppää tms, normaali kuri. En tietenkään väitä tietäväni kaikkea enkä pysty tytön pään sisään näkemään.
ap
Laitettiinko sinut AP lapsuudessasi väkisin aina viikonlopuksi paikkaan, johon et halunnut mennä? Sitten jos et halunnut mennä, niin kierrellen ilmaistiin se, että menes nyt välillä pois täältä perheen jaloista pyörimästä, kun halutaan viettää kahdenkeskistä aikaa. Voin vain miettiä, mitä tekee lapsen itsetunnolle ja miten oirehtii myöhemmässä elämässä. Ja kaikki vain sen takia, kun hänen omaan elämäänsä hänen tahtomattaan änkesi nainen, joka haluaa ajaa hänet viikonloppuisin isänsä eli tässä tapauksessa mieluisemman vanhemman luota pois ja ilmaisee sen kiertoteitä, että sua ei kaivata.
Jos olet viettänyt lapsuutesi ehjässä perheessä, niin voisi ajatella, että sinne olisi muuttanut joku vieras aikuinen, joka olisi ajanut sinut pois viikonlopuksi ja ikään kuin ominut vanhempasi itselleen ja sitten huokaillut ja tehnyt selväksi, että sinua ei kaivata ja taasko sä jäät viikonlopuksi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:28"]
No voisiko tyttö mennä mummulaan ?
[/quote]
Valitettavasti isovanhemmat ovat kaikki jo kuolleet :(
ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:23"]
Ap ei minusta vaikuta miltään keskenkasvuiselta vinkujalta, vaan ihan syystäkin turhautuneelta. Parisuhde on perheen tärkein voimavara, eikä teiniäkään varmasti helpota, jos turvallinen tuttu äitipuoli vaan lähtee. Nyt nimenomaan isän pitäisi selvittää tyttärensä kanssa miksi tämä ei halua mennä, ja jutella, että suhde kumpaankin vanhempaan on tärkeä ja arvokas ja kannustaa tyttöä edes silloin tällöin käymään äidillään. Olettaen, että siellä muuten asiat ovat kunnossa.
[/quote]
Kiitos, näin minäkin ajattelen, että jatkonkin kannalta tytöllä olisi hyvä olla välit kunnossa kumpaankin vanhempaansa. Äidin luona on myös kaksi pikkuveljeä, joista tyttö pitää kovasti ja tuntuu kaipaavan.
Näin minun silmiini muuta ongelmaa ei äidin kanssa ole, kuin että tämä on aika etäinen ja itsekeskeinen ihminen. Asiallinen koti, ruokaa, siistit vaatteet, aikuiset eivät ryyppää tms, normaali kuri. En tietenkään väitä tietäväni kaikkea enkä pysty tytön pään sisään näkemään.
ap
[/quote]
Aikuiset? onko äidillä miesystävä? Ehkä lähennellyt tai tehnyt tytölle jotain? Ehkä vain pientä flirttiä tai jäänyt kiinni perseen katsomisesta, joka ahdistaa tyttöä
Miltä susta tuntuisi, jos joku käskisi sut ulos kotoaan aina tasaisin väliajoin?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:32"]
Laitettiinko sinut AP lapsuudessasi väkisin aina viikonlopuksi paikkaan, johon et halunnut mennä? Sitten jos et halunnut mennä, niin kierrellen ilmaistiin se, että menes nyt välillä pois täältä perheen jaloista pyörimästä, kun halutaan viettää kahdenkeskistä aikaa. Voin vain miettiä, mitä tekee lapsen itsetunnolle ja miten oirehtii myöhemmässä elämässä. Ja kaikki vain sen takia, kun hänen omaan elämäänsä hänen tahtomattaan änkesi nainen, joka haluaa ajaa hänet viikonloppuisin isänsä eli tässä tapauksessa mieluisemman vanhemman luota pois ja ilmaisee sen kiertoteitä, että sua ei kaivata.
Jos olet viettänyt lapsuutesi ehjässä perheessä, niin voisi ajatella, että sinne olisi muuttanut joku vieras aikuinen, joka olisi ajanut sinut pois viikonlopuksi ja ikään kuin ominut vanhempasi itselleen ja sitten huokaillut ja tehnyt selväksi, että sinua ei kaivata ja taasko sä jäät viikonlopuksi.
[/quote]
Näinkö luulet minun toimivan, vain siksi, että kaipaan parisuhdeaikaa?
Surullista, että on vain ääripäät :(
ap
Mihin laittaisit teinin joka toinen viikonloppu, jos olisi omasi? Vaikuttaa että tytöllä ei ole äitiä eikä äitipuolta. Tyttöä käy sääliksi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:08"]
[/quote]
ap
[/quote]
Miksei teiniä voi jättää yksin kotiin ja lähteä vaikka ulos syömään tai leffaan? Tai ehdottaa että teini lähtee kavereiden kanssa leffaan. Siis vaikka että sielläpä menee kiva leffa eikö teitä kiinnostaisi mennä. Ei ole sentään pieni lapsi ketä täytyy vahtia tai viihdyttää.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:29"]
No opetelkaa ottamaan sitä omaa aikaa myös silloin kun teini on kotona. Ilmoittakaa että lähdette nyt kaksistaan ja palaatte muutaman tunnin päästä.
[/quote]
Kai se pitäisi niin tehdä. Mutta meillä on niin yhteistä aina ollut kaikki, tyttö on kaikkeen otettu mukaan, tykkää istuskella meidän kanssa ruokapöydässä vaikka 3-4 tuntia ja höpötellä jne. Ja se on ihanaa, tunnen että olemme perheenä hyvin tasapainoisia ja onnellisia.
Mutta siinä on aina ollut se vastapaino, totaalinen oma aika, minkä voimin on jaksanut antaa itsestään tytöllekin paljon.
ap
Normaaliperheissä, joissa on teinejä, ei niin vaan oteta parisuhdeaikaa joka toinen viikonloppu. Ota teini mukaan kynttiläillallisille ja yritä sopeutua.
Ap täällä. Kiitos kaikille jotka ovat kommentoineet. Hotelleihin tai edes kovin usein ulkona syömiseen meillä ei oikein ole varaa. Kyllä se lähinnä kotona tulisi olla se parisuhdeaika.
Tyttö ei tosiaan käytännössä koskaan mene kavereille yökylään. Vähän taitaa pelätä, että kaverit haluavat ulos ryyppäämään tai riehumaan. On aika kiltti ja ujo aina ollut.