Luetellaan arkisia asioita, joihin varakkailla on varaa muttei köyhillä
Aloitan: On luksusta, että kun on sairaana, voi tilata ajan yksityislääkärille eikä tarvitse mennä päivystykseen monen tunnin jonotukseen.
Muita asioita?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma tuoreet marjat. Kaverini vain sanoi erään kerran, että ei hänellä ole joka päivä varaa ostaa tuoreita marjoja.
Marjoja saa ilmaiseksi metsästä.
Tuoreena keskellä talvea?
Kulta, niitä voi hankkia kesällä ja panna pakkaseen. Sieltä niitä saa keskellä talveakin.
Vierailija kirjoitti:
” Aloitan: On luksusta, että kun on sairaana, voi tilata ajan yksityislääkärille eikä tarvitse mennä päivystykseen monen tunnin jonotukseen.”
Vakuutukset on olemass ja toisekseen, mitä oikein kuvittelet yksityislääkärin maksavan?? Riippuen vaivasta 50-100e. Itse menen yksityiselle siitä syystä, että saan ajan silloin kun haluan. Muutoin käyttäisin julkista…
Missäpäin maailmaa on noin halvat yksityislääkärit?
Tyttären etälääkäri 89e, lähivastaanotto 159 + toimistomaksu. Labrat päälle
Vierailija kirjoitti:
Kunnon keittoastiat ja pannut ovat todella kalliita,alennuksellakin ovat 40e luokkaa. Eli ostettava mitä 10e saa.
Köyhän juuri ei kannata ostaa halpaa. Ennemmin kannattaisi säästää sen aikaa että voi ostaa sen 40€ maksavan, luultavasti se kestää paljon enemmän kuin neljä kertaa kauemmin kuin se kympin lelu.
Mua harmittaa ettei esimerkiksi noi sairastavat työkyvyttömyyseläkeläiset voi saada palveluseteliä yksityiselle. On niitä turhempiakin rahoituksia. Kiusaamista tollanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma tuoreet marjat. Kaverini vain sanoi erään kerran, että ei hänellä ole joka päivä varaa ostaa tuoreita marjoja.
Outoa!
Meillä on aina kerätty marjat itse, köyhänä ja varakkaampana. Ei tulisi mieleenkään tuhlata rahoja ostomarjoihin!
Ostin viime syksynä mustikat. 4x 60 euroa 5 kg laatikko. Ei tällä tuntipalkalla ole varaa oikeasti lähteä sinne metsään niitä marjoja etsimään.
Jos menen metsään tai luontoon, niin luontopolulle lasten kanssa ja hillasuolle elämysmarjoja hakemaan, enkä bulkkimustikkaa poimurilla riipimään. Ei tulisi mieleenkään enää tuhlata aikaa marjojen poimimiseen pakastimeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ostelee niitä sikakalliita ulkolaisia ropposia talvella? Ennemmin otan itsepoimittuja pakkasesta
Taisitpa ymmärtää hyvin ketjun aiheen.
Tuloni eläkkeellä on 1300 e/kk.
Ostan siivouksen, tilaan ruoat verkkokaupoista, Woltilta tai Foodoralla. Tilaan kampaajan kotiini. Käytän taksia ja paketit tilaan kotiinkuljetuksella. Syön lihaa/kalaa/kanaa.
Mikä muuttuisi, vaikka saisin 5000 e/kk?
Minä irtisanouduin töistä, kun alkoi tuntua että se kauhea työ pilaa koko muunkin elämän. Sinne jäi moni, joka olisi halunnut lähteä, mutta eivät olleet saaneet muuta työtä eikä heillä ollut varaa jäädä työttömäksi. Kyllä koin tuon luksukseksi, että pystyin lähtemään.
Kun tyttäreni kertoi, että hänellä epäillään ADHD:tä, pystyttiin maksamaan hänen tutkimukset yksityisellä ja nopeuttamaan prosessia. Hakeuduin itsekin tutkimuksiin aiheesta hieman luettuani ja saimme diagnoosit peräkanaa. Ei minulla pienipalkkaisena olisi ollut mahdollisuutta maksaa niitä tutkimuksia.
Nyt kun olen työtön, yritän saada elämääni järjestykseen. Olen aloittanut terapian, jonka myötä toivottavasti saisin arjen paremmin hallintaan. Ja ehkä käsiteltyä sitä, että elämä on mennyt tällaisen takia pieleen. Olen myös hakeutunut diagnostisiin tutkimuksiin selvittääkseni, onko minulla myös autismin kirjon häiriö. Kerrottuani ihmisille ADHD-diagnoosista, useampi on uskaltautunut sanomaan, että ovat pitäneet minua aina myös Aspergerina. Yritän nyt sitäkin siis selvittää ja samalla myös omaa työkykyäni ja minkälaista kuntoutusta tarvitsisin, jotta saisin elämän sujumaan paremmin. Ja ehkä pääsisin myös johonkin järkevään työhön.
Nettikeskustelujen perusteella julkiselta puolelta on todella vaikea saada apua nepsyongelmiin. Vielä sittenkin kun suostuvat tutkimaan (sen jälkeen kun on ensin diagnosoitu väärin tai puutteellisesti masennus, ahdistushäiriö tai kaksisuuntainen ja hoidettu väärillä lääkkeillä vuosi tai pari) niin tutkimuksiin pääsy kestää ikuisuuden.
Bookkasimme miehen kanssa myös ajan Eiran sairaalan painonhallintaklinikalle ajatuksena saada jojottelu loppumaan ja syömisasiat kuntoon. Viisikymppisiä ollaan ja viimeistään tässä kohtaa täytyy näitä korjausliikkeitä tehdä oman terveyden ja hyvinvoinnin suhteen.
Valtaosan elämästäni olen selvinnyt hyvin vähillä lääkärikäynneillä, hammaslääkäri lienee ainoa missä olen säännöllisesti käynyt. Nyt kun yrittää hoitaa itseään kuntoon jonkinlaisen moniammatillisen avun turvin, niin huomaa kyllä että rahaa palaa. Olen onnellisessa asemassa, että minulla on tähän varaa. Ilman mieheni hyviä tuloja tämä ei olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulta, niitä voi hankkia kesällä ja panna pakkaseen. Sieltä niitä saa keskellä talveakin.
No hei muru, väännetäänkö vähän lisää rautalankaa. Kun marja on pakastettu, se ei ole enää tuore. Marjoja ei kasva Suomessa talvella. Joten kun otat sen kesällä poimimasi marjan pakkasesta niin se ei ole tuore. Suukko!
Vierailija kirjoitti:
Tuloni eläkkeellä on 1300 e/kk.
Ostan siivouksen, tilaan ruoat verkkokaupoista, Woltilta tai Foodoralla. Tilaan kampaajan kotiini. Käytän taksia ja paketit tilaan kotiinkuljetuksella. Syön lihaa/kalaa/kanaa.
Mikä muuttuisi, vaikka saisin 5000 e/kk?
Ilmeisesti sinulla on kumppani jakamassa kuluja.
Siivouksen ottamisesta päätellen myös omakotitalo tms.
Tuskin yksiöön yksinasuva tilaisi siivoojaa.
Tai asuisi isommassa asunnossa noilla tuloilla.
Typerä keskustelu. Teidän kaltaisten takia tämä maailma on niin pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoreita marjoja ei kyllä tuolta lumen alta löydy.
Ei niitä kotimaisia löydy talvella tuoreena kaupastakaan.
Ei kai niiden kotimaisia tarvitse ollakaan. Vaan tuoreita marjoja.
Terveydenhoito palvelut, hammaslääkärit, fysioterapia, luomileikkaukset, kaihileikkaukset ym.
Terveellinen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa!
Meillä on aina kerätty marjat itse, köyhänä ja varakkaampana. Ei tulisi mieleenkään tuhlata rahoja ostomarjoihin!
Jos puhutaan tuoreista marjoista, niin ei puhuta niistä joita itse kerätään ja pakastetaan. Minäkin kerään pakkaseen marjoja, kun ei ole varaa ostaa kaupasta tuoreita marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Tulee esille myös epäoikeudenmukaisuuksia, kuten mikseivät kaikki saa laadukasta terveydenhuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoreita marjoja ei kyllä tuolta lumen alta löydy.
Ei niitä kotimaisia löydy talvella tuoreena kaupastakaan.
Ei kai niiden kotimaisia tarvitse ollakaan. Vaan tuoreita marjoja.
Ei ne mustikat tuoreina Lidlissä montaakaan euroa ole per boxi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
” Aloitan: On luksusta, että kun on sairaana, voi tilata ajan yksityislääkärille eikä tarvitse mennä päivystykseen monen tunnin jonotukseen.”
Vakuutukset on olemass ja toisekseen, mitä oikein kuvittelet yksityislääkärin maksavan?? Riippuen vaivasta 50-100e. Itse menen yksityiselle siitä syystä, että saan ajan silloin kun haluan. Muutoin käyttäisin julkista…
Mitäpä veikkaat saako etenevästi sairas vakuutusta tai onko hänellä työterveyttä? Minä olen nyt kolme vuotta pitkittänyt aika pahaakin gynekologista oiretta, koska ei yksi kertaisesti ole varaa. Tulot on minimi työkyvyttömyyseläke.
Mikset mene julkiselle josta lähete gyn. polille?
Minulle sanottiin terveyskeskuksessa ”mene gynelle”. Sivusta. Sen lisäksi naistentautien poliklinikalle pääsee puolen vuoden jonotuksen jälkeen. Arvauskeskuksessa alapäähän tuijottaa 20-vuotias kandi ja kohauttelee ollapäitään. Yleensä hänen lähetteensä ei edes mene läpi. Tuo reitti on toivoton.
Ei voi olla totta!
Tästä me huomaamme hyväosaiset. Totta se on. Köyhät ovat jo kyykyssä. Seuraavaksi me kuollaan.
Minä kävin reilu pari vuotta sitten (yksityisellä) gynellä, kun vuodot oli jo pitkään olleet ihan sietämätöntä tulvaa. Heti vastaanotolla selvisi, että kohtu on täynnä myoomia ja kasvanut melkein napaan saakka. Sain lähetteen myös verikokeisiin, joista kävi ilmi, että hemoglobiini on 73 ja ferriitti 5. Gyne laittoi kiireellisen lähetteen naistentautien polille.
Kyllä aika vauhdilla pääsin sinne saamaan pari pussia verta ja siitä viikko eteenpäin tykitettiin rautaa suoneen. Kohdun tutkivat siellä uusiksi ja pistivät leikkausjonoon. Leikkaukseen pääsin ehkä 5kk tuosta eteenpäin ja korona ei sitä onneksi ehtinyt sotkea, vaikka oli jo kovasti päällä.
Julkinen kyllä hoitaa sitten kun on yksityiseltä diagnoosi. Mutta toisaalta he tekevät siellä aivan samat tutkimukset, jotka yksityinen on jo tehnyt. Tämä tuntuu minusta jotenkin turhalta, kun usein yksityisellä puolella on niitä ihan samoja lääkäreitä, jotka työskentelevät myös julkisella.
Hassuimmalta tuntui, kun olin yksityisellä käynyt kurkkuani näyttämässä ja lääkäri oli sen kuvannut. Sain lähetteen julkiselle ja siellä kuvattiin uusiksi. Näytin lääkärille yksityisen ottamaa kuvaa ja hän alkoi kehua, että heillä on vielä paremmat laitteet, odotas kun näet meidän kuvanlaadun! Miksi pitää kovapalkkaisen julkisen puolen erikoislääkärin aikaa haaskata tutkimukseen, jonka kovapalkkainen erikoislääkäri yksityisellä on jo tehnyt? Pidän tuota kyllä verorahojen haaskauksena. Kyllä tuossa pitäisi olla joku keino saada tiedot siirtymään sähköisesti, että seuraavalle lääkärille riittäisi nopea vilkaisu. Ja voisi ehkä lähettää potilaan hoitoputkessa eteenpäin ilman tapaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee esille myös epäoikeudenmukaisuuksia, kuten mikseivät kaikki saa laadukasta terveydenhuoltoa.
Perustason hoito tulee kaikille, mutta jos haluaa ekstraa, sitä saa sitten omalla rahalla. Ne on sellaisia asioita, joiden vuoksi ihmiset kouluttautuvat ja tehkevät töitä ja uraa.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja tai muut arkea helpottavat palvelut.
Olen pienituloinen, mutta kyllä minullakin käy siivooja.
Tää on kyllä sitkeästi elävä väite muttei ole totta.
Meillä menee huomattavasti vähemmän rahaa ruokaan nykyään kun syödään pääasiassa vegaanisesti.
Pavut, linssit ja soijarouhe ei paljon maksa, eikä sesongin mukaiset kasvikset. Plus on ekologisempaa kuin liha. Kellään ei ole puutostiloja.