Luetellaan arkisia asioita, joihin varakkailla on varaa muttei köyhillä
Aloitan: On luksusta, että kun on sairaana, voi tilata ajan yksityislääkärille eikä tarvitse mennä päivystykseen monen tunnin jonotukseen.
Muita asioita?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moccamaster. Iittalan ja marimekon tuotteet
Marimekko! Ahahaha!!! Ei pahalla, mutta rahalla saa paljon parempaakin!!
Eipä noi muutkaan mitään luksusta ole. Mä oon työtön päihderiippuvainen ja mulla on Moccamaster, suurin osa astioista Iittalaa/Arabiaa ja monet lakanat ja pyyhkeet Marimekkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja tai muut arkea helpottavat palvelut.
Olen pienituloinen, mutta kyllä minullakin käy siivooja.
No kai ku nukut työpaikalla siitä lähtien ku kämppä meni alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityislääkäri on kyllä luksusta. Pääsee sovittuna aikana ja hyvää palvelua.
Ei ne nyt niin paljon maksa. Paikallisessa Aavassa 59e/kerta.
Niin no, julkinen erikoissairaanhoito maksaa siinä 40€/ käynti että joo, ei ole suuri ero. Mikäli siis sairaus on sellainen että yksityisellä hoitavat, Labroja joutuu kyllä maksamaan vielä erikseen että tuleehan siihen hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityislääkäri varakkaiden luksusta?
Eli jokainen työssäkäyvä jolla on työterveyspalvelu, on varakas?Työterveyteen harvemmin pääsee silloin kuin huvittaa. Eiköhän tässä ennemmin kyse ole ihan omalla rahalla ostettavista lääkäripalveluista, jotka voi ajoittaa vaikka kauppareissun yhteyteen just silloin kuin itselle sopii ja sellainen lääkäri, kenet haluaa.
Mitä kummaa? Työterveyslääkäri on myös yksityinen ja ihan samalla ajanvarauksella sinne mennään. Ihan yhtä helposti pääsee.
Tuohan riippuu ihan siitä, kuinka kattava sopimus työpaikalla on työterveyden kanssa. Joissain paikoissa sopimus kattaa vain sairauslomatodistukset ja työperäiset sairaudet ja tt:ssä saa käydä vain virka-aikana. Ei sinne silloin mennä kauppareissun yhteydessä luomenpoistoon tai kierukkaa laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvän auton 80 000 euron autoa on aivan eri fiilis ajaa kuin 5 000 euron autoa.
Ja 200 000 euron autoa on aivan eri fiilis ajaa kuin 80 000 euron autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma tuoreet marjat. Kaverini vain sanoi erään kerran, että ei hänellä ole joka päivä varaa ostaa tuoreita marjoja.
Marjoja saa ilmaiseksi metsästä.
Tuoreita marjoja ei kyllä tuolta lumen alta löydy.
Ei niitä kotimaisia löydy talvella tuoreena kaupastakaan.
Ei kai niiden kotimaisia tarvitse ollakaan. Vaan tuoreita marjoja.
Ja kun ne kerätään siellä Perussa tuoreena, pakataan, kuljetetaan lentokentälle ja lennätetään rahtina Saksaan (onneksi lentokoneessa on lämmin, etteivät marjat kohmetu matkalla), kuljetetaan varastolle, pakataan uudelleen, kuljetetaan satamaan, laivataan Hankoon ja sieltä edelleen keskuvaraston kautta lähikauppaasi, niin ai ihanaa kun saa tuoretta pöytään näin vähällä vaivalla ja ekologisestikin vielä! Aina se tuoreudessa omasta lähimetsästä omin käsin poimitun ja saman tien omin käsin pakastetun suomalaisen metsämustikan voittaa, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon keittoastiat ja pannut ovat todella kalliita,alennuksellakin ovat 40e luokkaa. Eli ostettava mitä 10e saa.
Köyhän juuri ei kannata ostaa halpaa. Ennemmin kannattaisi säästää sen aikaa että voi ostaa sen 40€ maksavan, luultavasti se kestää paljon enemmän kuin neljä kertaa kauemmin kuin se kympin lelu.
Kun kuukaudeksi jää käteen omavastuu vuokran ja puhelinliittymän hinnan jälkeen alle 400e kk niin ei siitä mitään pysty säästämään. Kaikki menee parissa viikossa. Sitä kun tarvii paljon muutakin kuin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä keskustelu. Teidän kaltaisten takia tämä maailma on niin pilalla.
Tulee esille myös epäoikeudenmukaisuuksia, kuten mikseivät kaikki saa laadukasta terveydenhuoltoa.
Perustason hoito tulee kaikille, mutta jos haluaa ekstraa, sitä saa sitten omalla rahalla. Ne on sellaisia asioita, joiden vuoksi ihmiset kouluttautuvat ja tehkevät töitä ja uraa.
Erikoinen mielipide. Perustason hoito harvemmin riittää kroonisesti sairaille, ja sen yleensä tuo tullessaan muita sairauksia. Joka tapauksessa hoito voi olla välttämätöntä, mutta sitä ei silti joko saa ollenkaan, tai odotusaika on tosiaankin se 7 kk. Minulla on sekä akateeminen- että korkeakoulututkinto. Sen lisäksi sairastuin vaikeasti, etenevästi. Elän hyvin pienellä eläkkeellä. Sinun mielestäsi minä en ole oikeutettu ”ekstraan”, koska sairastuin (ei omaa osuutta tähän)?
Sanotaan, että tarvitset sen kolonoskopian, jolla voidaan selvittää muhiiko suolistossasi syöpä vai ei. Julkinen tarjoaa sinulle sen kolonoskopian ja sen jälkeen mahdolliset tarvitsemasi syöpähoidot. Mikä tässä on epäoikeudenmukaista? Se, että et ole ainoa, jolta sitä tutkitaan ei luonnollisesti ole mikään ihme, sitähän varten ne julkiset terveyspalvelut ovat. Miksi juuri sinun pitäisi päästä jonon ohi, mutta et edes maksaisi siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma tuoreet marjat. Kaverini vain sanoi erään kerran, että ei hänellä ole joka päivä varaa ostaa tuoreita marjoja.
Tammikuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moccamaster. Iittalan ja marimekon tuotteet
Marimekko! Ahahaha!!! Ei pahalla, mutta rahalla saa paljon parempaakin!!
Eipä noi muutkaan mitään luksusta ole. Mä oon työtön päihderiippuvainen ja mulla on Moccamaster, suurin osa astioista Iittalaa/Arabiaa ja monet lakanat ja pyyhkeet Marimekkoa.
Näin ulkolaisessa ohjelmassa, missä pariskunnat hakevat uusia asuntoja ulkomailta. Eräässä kalliissa asunnossa oli marimekon lakanat ja verhot kirkkaanpunaisilla kukilla.
Ensimmäinen kommentti mieheltä; Ottakaa heti pois nuo karmeat lakanat ja verhot.
Voi ostaa aina itselleen sopivat ja hyvälaatiset vaatteet ja jalkineet. Myös voi valita mieleisen ja vaikka minkävärisen eikä miettiä kuinka pitkään sitä täytyy käyttää ja mihin kaikkiin tilaisuuksiin sillä voi mennä.
Voi tehdä ostoksen ihan siihen hetkeen ja tilaisuuteen sopivaksi eikä miettiä kymmentä eri järkisyytä.
Minulle on luxusta kun nousen omille jaloille joka aamu ja keitän aamukahvin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee esille myös epäoikeudenmukaisuuksia, kuten mikseivät kaikki saa laadukasta terveydenhuoltoa.
Perustason hoito tulee kaikille, mutta jos haluaa ekstraa, sitä saa sitten omalla rahalla. Ne on sellaisia asioita, joiden vuoksi ihmiset kouluttautuvat ja tehkevät töitä ja uraa.
Erikoinen mielipide. Perustason hoito harvemmin riittää kroonisesti sairaille, ja sen yleensä tuo tullessaan muita sairauksia. Joka tapauksessa hoito voi olla välttämätöntä, mutta sitä ei silti joko saa ollenkaan, tai odotusaika on tosiaankin se 7 kk. Minulla on sekä akateeminen- että korkeakoulututkinto. Sen lisäksi sairastuin vaikeasti, etenevästi. Elän hyvin pienellä eläkkeellä. Sinun mielestäsi minä en ole oikeutettu ”ekstraan”, koska sairastuin (ei omaa osuutta tähän)?
Sanotaan, että tarvitset sen kolonoskopian, jolla voidaan selvittää muhiiko suolistossasi syöpä vai ei. Julkinen tarjoaa sinulle sen kolonoskopian ja sen jälkeen mahdolliset tarvitsemasi syöpähoidot. Mikä tässä on epäoikeudenmukaista? Se, että et ole ainoa, jolta sitä tutkitaan ei luonnollisesti ole mikään ihme, sitähän varten ne julkiset terveyspalvelut ovat. Miksi juuri sinun pitäisi päästä jonon ohi, mutta et edes maksaisi siitä?
Olen eri. Monella pitkäaikaissairaalla on sekundaarisia sairauksia, johtuen lääkityksistä etc. Kyse on siitä, voiko tällainen ihminen todella odottaa oireineen sen 7 kk. Minusta ei, sinun mielestäsi voi. Me elämme kapitalismissa ja sinun ideasi ovat voimassa. Rikkaat ostavat palvelut nopeasti rahalla, köyhät kärsivät kipua.
Vierailija kirjoitti:
Ulkona syödyt lounaat työpäivän aikana. Olin kerran pienessä tiimissä töissä, jossa tuntipalkkani oli 10e/h. Tiimin johtaja tienasi yli 1500e enemmän kuussa kuin tiimiläiset ja oli persheestä, kun johtaja halusi että tiimi syö joka päivä yhdessä lounasta. Työn luonteen takia paikka oli vaihtuva ravintola. Johtaja käytti joka päivä ainakin 15e lounaaseen ja kahvitteluun. Itse kaivoin ravintolan pöydässä banaania ja tupperwarea repusta. Kyllä vähän kismitti.
Kyllä suurin osa ihmisistä ainakin pk-seudulla käy toimistolla ollessa joka päivä ravintolassa syömässä. Ainakin kaikki ne, jotka mä tunnen. Ei kauhean rikasta touhua siis…
Asun Kämpissä kun käyn stadissa pari kertaa vuodessa, asun St. Marylebonessa ja huvila Puerto de La Cruzissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Monella pitkäaikaissairaalla on sekundaarisia sairauksia, johtuen lääkityksistä etc. Kyse on siitä, voiko tällainen ihminen todella odottaa oireineen sen 7 kk. Minusta ei, sinun mielestäsi voi. Me elämme kapitalismissa ja sinun ideasi ovat voimassa. Rikkaat ostavat palvelut nopeasti rahalla, köyhät kärsivät kipua.
Se lääkäri ei ilman sitä tähystystä näe kenellä siellä syöpä muhii ja kenellä ei. Millä muulla kuin rahalla se pitäisi päättää kuka tähystetään nopeimmin ja kuka on peräti ensimmäinen? Se, jolla on kovin huutoääni? Se, jolla on siniset silmät? Sivistyneessä yhteiskunnassa käytetään rahaa, jolla sen tutkimuksen voi ostaa yksityiseltä terveysasemalta. Se maksaa, joka kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoreita marjoja ei kyllä tuolta lumen alta löydy.
Ei niitä kotimaisia löydy talvella tuoreena kaupastakaan.
Ei kai niiden kotimaisia tarvitse ollakaan. Vaan tuoreita marjoja.
Ja kun ne kerätään siellä Perussa tuoreena, pakataan, kuljetetaan lentokentälle ja lennätetään rahtina Saksaan (onneksi lentokoneessa on lämmin, etteivät marjat kohmetu matkalla), kuljetetaan varastolle, pakataan uudelleen, kuljetetaan satamaan, laivataan Hankoon ja sieltä edelleen keskuvaraston kautta lähikauppaasi, niin ai ihanaa kun saa tuoretta pöytään näin vähällä vaivalla ja ekologisestikin vielä! Aina se tuoreudessa omasta lähimetsästä omin käsin poimitun ja saman tien omin käsin pakastetun suomalaisen metsämustikan voittaa, vai mitä?
Eli et syö mitään ulkomiasia hedelmiäkään, vaan pakastat omenatkin omasta takaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lääkäri ei ilman sitä tähystystä näe kenellä siellä syöpä muhii ja kenellä ei. Millä muulla kuin rahalla se pitäisi päättää kuka tähystetään nopeimmin ja kuka on peräti ensimmäinen? Se, jolla on kovin huutoääni? Se, jolla on siniset silmät? Sivistyneessä yhteiskunnassa käytetään rahaa, jolla sen tutkimuksen voi ostaa yksityiseltä terveysasemalta. Se maksaa, joka kykenee.
Niinhän minä sanoin. Kyse ei ole kärsimyksen määrästä, sairauden vakavuudesta tai ihmisyydestä. Kyse on rahasta. Ei sivistyksestä. Me tapamme heikompaa ainesta kapitalismissa kuin holokaustissa - keinotekoinen ”sivistyksen” verho heikkousvihamme ja ahneutemme peittona 🤷🏻♀️
Ulkona syödyt lounaat työpäivän aikana. Olin kerran pienessä tiimissä töissä, jossa tuntipalkkani oli 10e/h. Tiimin johtaja tienasi yli 1500e enemmän kuussa kuin tiimiläiset ja oli persheestä, kun johtaja halusi että tiimi syö joka päivä yhdessä lounasta. Työn luonteen takia paikka oli vaihtuva ravintola. Johtaja käytti joka päivä ainakin 15e lounaaseen ja kahvitteluun. Itse kaivoin ravintolan pöydässä banaania ja tupperwarea repusta. Kyllä vähän kismitti.