Meillä ei ole varaa pistää tyttöä lukioon!
Kuinka saisin taottua 16-vuotiaan päähän tuollaisen asian ja hänet hakemaan oikeaa työtä? Lukioon sitten, kun on saanut ansaittua rahat sitä varten.
Kommentit (64)
ainakin yksi yh perheestä oleva, "köyhä" ystäväni lainasi lukiokirjansa lähimmästä kirjastosta ---> ei tarvinnut maksaa ainakaan kirjoista.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 09:27"]
Just joo... Puolet elämästään opintolainan takaisin maksuun. Hohhoijaa. Oma opintolainani oli 4000e ja saan sen kokonaisuudessaan kolmessa vuodessa maksettua takaisin. Olen aika huolissani, että minulla on maksun jälkeen enää kolme vuotta elinaikaa :D
Todellakin toivon, että provon lapsi on tippunut puusta ja kaaaaauas.
[/quote]
4000 eurolla ei kyllä eletä lukio aikaa. Jotta pystyisi elättämään itsensä pelkästään tuilla ja lainoilla niin lainaa pitäisi ottaa kymmeniä tuhansia euroja.
[/quote]
Ei todellakaan tarvitse. Tai no itse sain heti 16-vuotiaana täydet opintolisät, sillä asuin omassa asunnossa eikä vanhemmillani ollut tarpeeksi tuloja, joten niitä ei huomioitu. Tein myös 15 tuntia töitä viikossa opintojen päälle. Kyllä sillä summalla eli erinomaisesti.
[/quote]
Yksiöidenkin vuokra on sellaista 800-900 euroa Helsingissä kuussa. Jos siis saa edes yksiötä mistään.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:44"]
Just joo... Puolet elämästään opintolainan takaisin maksuun. Hohhoijaa. Oma opintolainani oli 4000e ja saan sen kokonaisuudessaan kolmessa vuodessa maksettua takaisin. Olen aika huolissani, että minulla on maksun jälkeen enää kolme vuotta elinaikaa :D
[/quote]
4000 eurolla ei kyllä eletä lukio aikaa. Jotta pystyisi elättämään itsensä pelkästään tuilla ja lainoilla niin lainaa pitäisi ottaa kymmeniä tuhansia euroja.
[/quote]
Häh? Ap:n lapsihan saa asua kotonaan, muuta maksettavaa ei ole kuin juoksevat kulut ja opiskelumateriaalit. Miten niihin kymmeniä tuhansia saa kulumaan? Ohis.
[/quote]
18 vuotiaana muutetaan omilleen. Siihen on kaksi vuotta.
Monissa kaupungeissa köyhät lapset saa lukiostipendin, jos vain älyää sitä hakea. Sillä maksetaan sitten kaikki kirjat yms.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:43"]
[/quote]
[/quote]
Ei todellakaan tarvitse. Tai no itse sain heti 16-vuotiaana täydet opintolisät, sillä asuin omassa asunnossa eikä vanhemmillani ollut tarpeeksi tuloja, joten niitä ei huomioitu. Tein myös 15 tuntia töitä viikossa opintojen päälle. Kyllä sillä summalla eli erinomaisesti.
[/quote]
Yksiöidenkin vuokra on sellaista 800-900 euroa Helsingissä kuussa. Jos siis saa edes yksiötä mistään.
[/quote]
Tuota... Oletko koskaan kuullut opiskelija-asunnoista tai kimppakämpistä? Itse olen asunut aina alle 400e/kk Helsingissä, yhteensä viidessä eri asunnossa kämmpistrn kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:01"]
[/quote]
Aina voi muuttaa solukämppään. Vuokra kutistuu 200-300e. Tai muuttaa kehyskuntaan, matkakortti on kuitenkin halvempi, kun saa opiskelija-alennuksen.
Eikä kaikkien edes tarvitse opiskella maagisessa Helsingissä. Suomesta löytyy muitakin kaupunkeja, joissa on hyviä lukioita :)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:40"]Aloittajan viestistä sai sellaisen kuvan että tyttö haluaa lukioon ja äiti/isä pitää esteenä lukiosta koituvia kuluja. Joten ehkä sillä on jotain vaikutusta, miksi viestit puolustavat lukioon menoa.
[/quote]
Minä luin aloittajan tekstistä, että ei ole varaa pistää tyttöä lukioon. Tulkitsen sen niin, että vanhemmat olisivat pistämässä eli ikään kuin työntämässä, kun muuten olisi kirjoittanut päästää.
Mistä ne liian suuret lukiokulut aloittajan mielestä tulevat? Kuten kerrottu, ei oma läppäri ole pakollinen, ja kirjoja saa lainattua ja ostettua. Vain täytettävät työkirjat kannattaa ostaa uusina.
Nykyään ei 16-vuotiaalle makseta opintorahaa vaan lapsilisää.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:46"]Ketjussa on viitattu Porvooseen, mikä tämä Porvoo-juttu on? [/quote] Se tarkoittaa provoa.
[/quote]
Kiitos. :) T: Kysyjä
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 09:34"]
Mäkin tässä ihmettelen, että mikä siinä lukiossa nyt niin hirveästi maksaa. Ellei ap ole provo hän tulee vastaamaan.
En muista enää kuinka pitkään maksoin opintolainaani, mutta olen nyt suunnilleen elämäni puolivälissä päälle nelikymppisenä ja opintolainan takaisinmaksusta on niin pitkä aika että en edes muista sitä. Ja mitä väliä sillä loppujen lopuksi on: kävin lukion, pääsin opiskelemaan toiveammattiani ja olen nyt tehnyt oman alani töitä jo parikymmentä vuotta. Kyllä kannatti käydä lukio.
[/quote]
Läppäri, joka kuudes viikko kirjat ja muut materiaalit. Voi olla pienituloiselle liikaa.
[/quote]
No käytetty läppäri löytyy 100- 150€ käyttikseksi Linux (ilmainen) open Office ( kirjoitus laskenta mm ohjelma ilmainen ) käytetty tulostin 10-20€ . Kirjat voi ostaa käytettynä tai etsiä ilmaiseksi jos jollain tarpeettomina.
Nämä asiat ovat tahto asioita
mutta jos tarkoitus ei ole jatkaa yliopiston niin sitten suoraan ammattikouluun
[/quote] Ihan TOSISSASIKO kuvittelet että 100-150 irtoaa läppäri jossa riittävästi esim muistia jne jne? Kyllä lukiossa tarvitaan ihan kunnon läppäri, joku 500e läppärikin on vielä "siinä ja siinä", että onko riittävän hyvä. Lisäksi on maksetava kuukausittain netti (ainkaan meille ei löytynyt halvempaa kuin 29e...siis halvempia on muttei toimi tällä alueella).Sitten on ostettava esim laskin, jos kirjoittaa pitkän matikan niin laskin on tosi hintava! On oltava myös oma tulostin ja siihen ostettava värit aika usein...tai maksettava sitten koululle niistä kopsuista.
Monet kirjat vaaditaan ehdottomasti uusima painoksina, etenkin työkirjat. Sanoisin että tonni per vuosi VÄHINTÄIN! Eli tuollakin summalla pitää olla jo hyvin tarkka pärjätäkseen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:17"]
[/quote] Ihan TOSISSASIKO kuvittelet että 100-150 irtoaa läppäri jossa riittävästi esim muistia jne jne? Kyllä lukiossa tarvitaan ihan kunnon läppäri, joku 500e läppärikin on vielä "siinä ja siinä", että onko riittävän hyvä. Lisäksi on maksetava kuukausittain netti (ainkaan meille ei löytynyt halvempaa kuin 29e...siis halvempia on muttei toimi tällä alueella).Sitten on ostettava esim laskin, jos kirjoittaa pitkän matikan niin laskin on tosi hintava! On oltava myös oma tulostin ja siihen ostettava värit aika usein...tai maksettava sitten koululle niistä kopsuista.
Monet kirjat vaaditaan ehdottomasti uusima painoksina, etenkin työkirjat. Sanoisin että tonni per vuosi VÄHINTÄIN! Eli tuollakin summalla pitää olla jo hyvin tarkka pärjätäkseen.
[/quote]
Terveisiä köyhän porvarin porvoosta? Vai asutko jossain Westendissä vuokramurjussa ja harmittelet, kun ei ole varaa omaan :D
Ja jos se on se tonni per vuosi, niin 4000e opintolaina riittää erinomaisesti kolmeksi vuodeksi ;) Olis vissiin kannattanut mennä lukioon, niin olisi matematiikkakin vähän kehittynyt.
Tarvitaanko oppitunneilla nykyään läppäriä? Jos ei niin kirjastossa voi tehdä koneilla koulutehtäviä, jos kirjasto on kohtuullisen matkan päässä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:49"]
Tarvitaanko oppitunneilla nykyään läppäriä? Jos ei niin kirjastossa voi tehdä koneilla koulutehtäviä, jos kirjasto on kohtuullisen matkan päässä.
[/quote]
Tarvitaan, koska kirjoitukset tullaan tekemään koneella. Viime vuonna jo omien lasten lukiossa käytettiin läppäreitä jatkuvasti tunnilla ja kokeet tehtiin läppärillä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:38"]
No eipä ollut minullakaan lukiossa kannettavaa taikka kotikonetta. Hommat hoidettiin kirjastossa. Olin luokassa ainoa, jolla ei mitään tietokonetta ollut. Ei se mikään ihmeellinen ongelma ollut.
[/quote]
Nykyään on jo pakollinen, koska kirjoitukset tehdään koneelle. Aika muuttuu siitä, kun me olimme nuoria.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 09:34"]
Mäkin tässä ihmettelen, että mikä siinä lukiossa nyt niin hirveästi maksaa. Ellei ap ole provo hän tulee vastaamaan.
En muista enää kuinka pitkään maksoin opintolainaani, mutta olen nyt suunnilleen elämäni puolivälissä päälle nelikymppisenä ja opintolainan takaisinmaksusta on niin pitkä aika että en edes muista sitä. Ja mitä väliä sillä loppujen lopuksi on: kävin lukion, pääsin opiskelemaan toiveammattiani ja olen nyt tehnyt oman alani töitä jo parikymmentä vuotta. Kyllä kannatti käydä lukio.
[/quote]
Läppäri, joka kuudes viikko kirjat ja muut materiaalit. Voi olla pienituloiselle liikaa.
[/quote] olen yh ja meillä on pelit ja vehkeet, lukiokirjat ostin uusina, parit laskimet, vanhojhen tansseihin vuokrasin pojalle frakin ja annoin autokoulun ja yo lahjaksi 1000 eu.
Turha uhota, että lapsen pitää asua omillaan ja maksaa kaikki itse heti 18 vuotiaana. Elatusvelvollisuus ei pääty siihen koulutuksen osalta.
Itellä vähän samassa tilanteessä. Ei ole varaa lukioon (lähinnä kirjat) ja nyt pitäs vielä kaikki ostaa uutena. Lainaa haettiin, mutta sellaista ei saa. Nyt äiti joutuu vrm jättää työn ja joudutaan muuttamaan muualle, että saa edes vähän enemmän rahaa. (asutaan äidin ns uuden miehen kanssa ja koska hänel on "niin hyvät tulot" ei saa mitään. Mun isä ei oo kuvioissa eikä tuukkaan olemaan) ja meidän perheessä on nyt 4 lasta ja kaksi aikuisa joka vaikeuttaa tilannetta vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Huono provo
Miten niin huono. Vastauksia on jo lähes 60. Provo olisi huono, jos se saisi vain muiraman vastauksen. Hyvä provo tosin keräisi satoja, ehkä jopa yli tuhannen vastausta. Eli viestisi kuuluu korjattuna:
"Höpö höpö. Keskinkertainen provo"
Pistä tyttö koraanikouluun. Jumala on suuri!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:46"]Ketjussa on viitattu Porvooseen, mikä tämä Porvoo-juttu on?
[/quote]
Se tarkoittaa provoa.