Meillä ei ole varaa pistää tyttöä lukioon!
Kuinka saisin taottua 16-vuotiaan päähän tuollaisen asian ja hänet hakemaan oikeaa työtä? Lukioon sitten, kun on saanut ansaittua rahat sitä varten.
Kommentit (64)
Mihin sinun rahat menee????? Tupakoitko, juotko, oletko syönyt itsesi ylilihavaksi jne. Mikäli on oikeasti köyhä niin varmaan fatta antaa rahaa lukiokirjoihin, vanhoja tansseja ei oo pakko tanssia. Ei ole lukukausimaksua.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 09:34"]
Mäkin tässä ihmettelen, että mikä siinä lukiossa nyt niin hirveästi maksaa. Ellei ap ole provo hän tulee vastaamaan.
En muista enää kuinka pitkään maksoin opintolainaani, mutta olen nyt suunnilleen elämäni puolivälissä päälle nelikymppisenä ja opintolainan takaisinmaksusta on niin pitkä aika että en edes muista sitä. Ja mitä väliä sillä loppujen lopuksi on: kävin lukion, pääsin opiskelemaan toiveammattiani ja olen nyt tehnyt oman alani töitä jo parikymmentä vuotta. Kyllä kannatti käydä lukio.
[/quote]
Läppäri, joka kuudes viikko kirjat ja muut materiaalit. Voi olla pienituloiselle liikaa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:12"]
Mäkin tässä ihmettelen, että mikä siinä lukiossa nyt niin hirveästi maksaa. Ellei ap ole provo hän tulee vastaamaan.
En muista enää kuinka pitkään maksoin opintolainaani, mutta olen nyt suunnilleen elämäni puolivälissä päälle nelikymppisenä ja opintolainan takaisinmaksusta on niin pitkä aika että en edes muista sitä. Ja mitä väliä sillä loppujen lopuksi on: kävin lukion, pääsin opiskelemaan toiveammattiani ja olen nyt tehnyt oman alani töitä jo parikymmentä vuotta. Kyllä kannatti käydä lukio.
[/quote]
Läppäri, joka kuudes viikko kirjat ja muut materiaalit. Voi olla pienituloiselle liikaa.
[/quote]
mulla on lapsi lukiossa ja amiksessa. Amiksen käynti on tullut rahalliesti kalliimmaksi. Kirjoja siellä toki käyttään hyvin vähän, vain muutama on tarvinnt ostaa, mutta työkaluja ja turvakenkiä on rakennuslinjalaiselle pitänyt ostaa aika isolla rahalla. Niitä ei saa käytettyinä ja niihin on tiettyjä laatuvaatimuksia.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:12"]
[/quote]
[/quote]
No käytetty läppäri löytyy 100- 150€ käyttikseksi Linux (ilmainen) open Office ( kirjoitus laskenta mm ohjelma ilmainen ) käytetty tulostin 10-20€ . Kirjat voi ostaa käytettynä tai etsiä ilmaiseksi jos jollain tarpeettomina.
Nämä asiat ovat tahto asioita
mutta jos tarkoitus ei ole jatkaa yliopiston niin sitten suoraan ammattikouluun
16- vuotias voi saada kesätöitä esim. Mansikkamaalta, kaupungin puutarhatöitä tai jotain siivousjuttuja. Jos joka kesä saisi kerättyä 500€ säästöön niin kyllä sekin auttaa paljon. Sitten jos menee yliopistoon niin kesälomat ovat pitkät, yleensä 4kk, jolloin kerkeää kerätä rahaa tulevaa lukuvuotta varten.
Mihin lapsen opintotuki sitten kuluisi? Ruokaan kotona vai?
Mikä pakkomielle teillä on lukioon menosta? Ettekö te tiedä, että nykyään yliopistoon ja korkeakouluun voi päästä ammattikoulun käyneet?
Tämän vuoden haut on jo tehty. Toivottavasti tyttäresi ymmärsi hakea edes ammattilukioon, kaksoistutkintoa suorittamaan? Niihin ei tule peruutuspaikkoja ja kynnys sisäänpääsyyn on korkeampi kuin tavallisiin lukioihin ja ammattikouluihin.
Jos on hakenut vain lukioon, niin nyt sitten vaan etsimään sopivaa ammattikoulua, jossa on vielä vapaita paikkoja. Jos omalta paikkakunnalta ei löydy, niin niissä on ilmaiset asuntolat. Joissakin voi yleisaineet opiskella lukiotasoisina ja osallistua sitten ylioppilaskirjoituksiin, vaikka ei varsinaista lukioa käy. Joissakin voi saada autokoulustakin osan valinnaiseksi kurssiksi, eli ajokortin saa halvemmalla.
Halvemmaksi meillä tuli rakentajan kuin ylioppilaan koulu. Ei niitä työkaluja tarvitse ostaa kuin kerran opintojen aluksi, eikä kaikilla linjoilla tarvita mitään erikoista ammattikalustoa eikä edes vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 08:45"]
Opintolaina/opintotuki ja lukioon tyttö, jos sitä niin kovasti haluaa. Älä pakota valitsemaan väärää tietä.
[/quote]
Mieluummin työstä kunnon rahat ja säästöt niin saa pientä korkotuottoakin eikä tarvitse maksaa puolta elämästä opintolainaa takaisin. Jää sitten työstä jotain käteenkin. Lomilla sitten töihin niin pysyy neidin kassa kunnossa oikein vanhan ajan malliin.
Kaikki eivät ajattele niin velkavetoisesti.
[/quote]
Vaikka tää on provo niin mistä ajattelit kouluttamattoman saavan töitä, kun töitä ei riitä kaikille.
[/quote]
Työtä kyllä on mutta Suomessa seksin ostaminen alle 18 vuotiaalta on melko raskaasti krimalisoitua.
No eipä ollut minullakaan lukiossa kannettavaa taikka kotikonetta. Hommat hoidettiin kirjastossa. Olin luokassa ainoa, jolla ei mitään tietokonetta ollut. Ei se mikään ihmeellinen ongelma ollut.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:32"]Mikä pakkomielle teillä on lukioon menosta? Ettekö te tiedä, että nykyään yliopistoon ja korkeakouluun voi päästä ammattikoulun käyneet?
Tämän vuoden haut on jo tehty. Toivottavasti tyttäresi ymmärsi hakea edes ammattilukioon, kaksoistutkintoa suorittamaan? Niihin ei tule peruutuspaikkoja ja kynnys sisäänpääsyyn on korkeampi kuin tavallisiin lukioihin ja ammattikouluihin.
Jos on hakenut vain lukioon, niin nyt sitten vaan etsimään sopivaa ammattikoulua, jossa on vielä vapaita paikkoja. Jos omalta paikkakunnalta ei löydy, niin niissä on ilmaiset asuntolat. Joissakin voi yleisaineet opiskella lukiotasoisina ja osallistua sitten ylioppilaskirjoituksiin, vaikka ei varsinaista lukioa käy. Joissakin voi saada autokoulustakin osan valinnaiseksi kurssiksi, eli ajokortin saa halvemmalla.
Halvemmaksi meillä tuli rakentajan kuin ylioppilaan koulu. Ei niitä työkaluja tarvitse ostaa kuin kerran opintojen aluksi, eikä kaikilla linjoilla tarvita mitään erikoista ammattikalustoa eikä edes vaatteita.
[/quote]
Aloittajan viestistä sai sellaisen kuvan että tyttö haluaa lukioon ja äiti/isä pitää esteenä lukiosta koituvia kuluja. Joten ehkä sillä on jotain vaikutusta, miksi viestit puolustavat lukioon menoa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 09:27"]
Just joo... Puolet elämästään opintolainan takaisin maksuun. Hohhoijaa. Oma opintolainani oli 4000e ja saan sen kokonaisuudessaan kolmessa vuodessa maksettua takaisin. Olen aika huolissani, että minulla on maksun jälkeen enää kolme vuotta elinaikaa :D
Todellakin toivon, että provon lapsi on tippunut puusta ja kaaaaauas.
[/quote]
4000 eurolla ei kyllä eletä lukio aikaa. Jotta pystyisi elättämään itsensä pelkästään tuilla ja lainoilla niin lainaa pitäisi ottaa kymmeniä tuhansia euroja.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:32"]
Mikä pakkomielle teillä on lukioon menosta? Ettekö te tiedä, että nykyään yliopistoon ja korkeakouluun voi päästä ammattikoulun käyneet?
[/quote]
No olisiko lukio siksi hyvä, että se on yleissivistävä, se auttaa edelleen paremmin yliopistoon pääsyssä kuin amis ja se antaa myös kolme vuotta harkinta-aikaa siihen, että mikä isona voisi olla?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:31"]
Mihin lapsen opintotuki sitten kuluisi? Ruokaan kotona vai?
[/quote]
Kahden vuoden kluluttua se on 18 ja joutuu asumaan itsekseen ja maksamaan kaiken itse
itse kävin koko lukion niin etten ostanut kuin max. 3 kirjaa, joita ei saanut kirjastosta / pärjännyt kurssilla ilman kirjaa / saanut kaverilta lainattua..
ja nekin kolme sain myytyä melkein voitolla Jameraan, vai mitä näitä nyt oli jotka ostavat ja myyvät käytettyjä kirjoja
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:32"]
[/quote]
No olisiko lukio siksi hyvä, että se on yleissivistävä, se auttaa edelleen paremmin yliopistoon pääsyssä kuin amis ja se antaa myös kolme vuotta harkinta-aikaa siihen, että mikä isona voisi olla?
[/quote]
Kyllä jo tuon ikäisen pitää tietää mitä haluaa elämältään
Just joo... Puolet elämästään opintolainan takaisin maksuun. Hohhoijaa. Oma opintolainani oli 4000e ja saan sen kokonaisuudessaan kolmessa vuodessa maksettua takaisin. Olen aika huolissani, että minulla on maksun jälkeen enää kolme vuotta elinaikaa :D
[/quote]
4000 eurolla ei kyllä eletä lukio aikaa. Jotta pystyisi elättämään itsensä pelkästään tuilla ja lainoilla niin lainaa pitäisi ottaa kymmeniä tuhansia euroja.
[/quote]
Ei todellakaan tarvitse. Tai no itse sain heti 16-vuotiaana täydet opintolisät, sillä asuin omassa asunnossa eikä vanhemmillani ollut tarpeeksi tuloja, joten niitä ei huomioitu. Tein myös 15 tuntia töitä viikossa opintojen päälle. Kyllä sillä summalla eli erinomaisesti.
[/quote]
[/quote]
Häh? Ap:n lapsihan saa asua kotonaan, muuta maksettavaa ei ole kuin juoksevat kulut ja opiskelumateriaalit. Miten niihin kymmeniä tuhansia saa kulumaan? Ohis.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:43"]
Kyllä jo tuon ikäisen pitää tietää mitä haluaa elämältään
[/quote]
Niin minäkin luulin tietäväni. Lukiossa valaistuin ja lähdin ihan toiseen suuntaan :)
Ketjussa on viitattu Porvooseen, mikä tämä Porvoo-juttu on?
En ole ajamassa ainoasta lastani kodista, saa olla tässä vaikka koko yliopistoajan. Yhtiövastikkeen joudan jokatapauksessa maksamaan ja on varaa maksaa kaikki muukin. Olen yh. Lapseni voi muuttaa jos haluaa opiskelijakämppään, asutaan Hgissä.