Onko muita, joilla aurallinen ja särytön migreeni?
Ensin alkaa kadota puolet kirjaimista, jos lukee tai on koneella. Sitten vilkkuu kohta vähän näkökentässä, sitten tulee sahalaita, joka suurenee. Hikoiluttaa ja oksettaa. Lopulta sahalaita täyttää koko näkökentän ja kun se loppuu, on ihan väsynyt loppupäivän.
Ei ole kiva tuokaan oire, vaikka kivuton onkin.
Kommentit (69)
Mulla migreeni puhkesi yli 10 v sitten aurallisena,ilman särkyä.Näköhäiriöt ja oudot epätodelliset olot sekä raajojen puutumiset pelotti todella.Sittemmin niihin yhdistyi klassiset päänsärkykohtaukset.Estolääkkeellä saatiin kuriin,olen ollut vähämigreeninen 5v.
Auralliseen migreeniin ei muuten suositella enää lainkaan triptaaneja. Aivoinfarktin riski on todettu suurentuvan auraoireisilla, jotka käyttävät triptaaneja. Nuoria naisia on saanut vakavia haittoja. On turvallisempaa koittaa selvitä vahvoilla särkylääkkeillä ja levolla.
Kiva kuulla, että muillakin on oireita vaikka minkälaisia. Jo lapsena minulla oli jonkinlaista toispuolista puutumista. Kun rupesin käyttämään e-pillereitä, sain muutaman oikein klassisen migreenikohtauksen: näkökenttä supistuu, tulee toispuolinen päänsärky, puhe puuroutuu ja sitten myöhemmin oksennus. Yhdistin nämä e-pillereiden syöntiin, ja kun lakkasin niitä syömästä, ei enää tullut tuollaisia. Tuli vielä sitä toispuolista puutumista ja puheen puuroutumista ja heikotusta, ja siihen auttaa reilu annos (1200 mg) ibuprofeenia (buranaa) niin pian kuin mahdollista. Oireet voivat olla tosi pelottavia, ja olen ollut myös neurologisissa tutkimuksissa. Niissä lähinnä suljettiin pois, ettei ole mitään muita kamalia sairauksia, ja kun aivosähkökäyrä reagoi vilkkuvaan valoon, niin diagnoosi oli siinä.
Minulla hyvin samanlaista. Joskus tulee päänsärky. Olen havainnut yhteyden endometrioosiin. Kun tauti jyllää, on kohtauksia useasti, mutta leikkauksen jälkeen harvoin. Minua siis on leikattu kolmesti.
Moi,
nuorena minulla oli säryllinen migreeni ja nyt kohta 30 vuotta särytön. Joitakin kertoja vuodessa, minulle ei tule muuta haittaa, kuin se, että välillä ei vain näe kunnolla. Viime talvena tosin sain kahden viikon välein kohtauksen upeine värineen, jälkiseurauksena kummassakin silmässä oli mustat pilkut. Niitä on toki ollut ennen hyvin vaaleina ja häiritsemättöminä. Nyt kuitenkin alueet jäivät niin isoiksi, että ovat häiriöksi useinkin, onneksi sentään vaalenivat. Varsinkin kun silmät väsyvät tuntuu, että ei kunnolla näe lukea ja nämä nokipilkkujen näköiset läikät eivät näy vain vaaleata taustaa vasten vaan aivan koko ajan. Ja eikös juuri nytkin ole vasemmassa silmässä iso alue migreenivaloja ja on vähän vaikea nähdä. toivottavasti lisäpilkkuja ei tule. en ihan näe tekstiä tarkistaa, joten anteeksi kirjoitusvirhet.
Silmälääkärin mukaan huolta ei ole,
terv kohtalotoveri
Minulla on pelkkä aura, ei muuta. Aivot tuntuvat auran aikana vähän takkuisilta, eikä esimerkiksi lukeminen oikein onnistu. Ei särkyä, eikä pahoinvointia. Ei myöskään nukuta.
Minulla on myös aurallinen kivuton migreeni, joka pysyy välillä vuodenkin poissa mutta saattaa sitten tulla viikon ajan monta kertaa päivässä. Kohtauksen loppupuolella tulee lievästi etova olo ja hiukan päätä jomottaa, ei kuitenkaan kivuksi asti. Kohtaus kestää yleensä noin tunnin, jonka aikana en näe juurikaan muuta kuin aurat. Vaikuttaa siis tietysti aika paljon toimintakykyyn, mutta olen iloinen kivuttomuudesta kuitenkin.
Mulla aurallinen migreeni, ja jos heti ekojan oireiden kohdalla onnistuu ottamaan panadolia (burana ei käy) tarpeeksi suuren annoksen, niin selviää sillä ja loppu päivä ok. Jos ei ehdi, niin sitten Maxalt rapid migreenilääke, mutta siitä tulee niin pönttö olo, ettei mitään muuta tarvii tehdä kuin maata sängyssä.
Minulla oli samanlaisia kivuttomia/vain vähän särkyä aiheuttavia migreenikohtauksia usein, ehkä kerran-pari viikossa, kun söin e-pillereitä. Lisäksi sairastin tuohon aikaan anoreksiaa. Näkökenttä sumeni täysin sahalaitakuvion hyppiessä ja olo oli huonovointinen ja väsynyt.
Vaihdettuani kierukkaan ei noita ole tullut kuin kerran kahdessa vuodessa. Olen toki myös parantunut syömishäiriöstäni, joka varmasti auttaa myös asiaa.
Mulla on, mutta onneksi tulee kohtaus äärimmäisen harvoin. Aina se on liittynyt useamman päivän juopotteluun, niin että kun lopettaa juomisen niin krapulapäivänä sitten kun itse perusdarra on menossa ohi, iskee tuo särytön aurallinen migreeni. Nyt vanhemmiten kun ei tule juopoteltua sillä lalila, ei ole 10 vuoteen tullut migreeniäkään.
Minulla oli juuri tällainen aurallinen, ja ilmeisesti myös särytön migreenikohtaus. Edellinen oli yli kaksi vuotta sitten, ja sairaalan päivystykseen soitettuani sieltä sanottiin, että kysymyksessä on ns. "silmän migreeni". Minulla on myös säryllistä migreeniä, johon ei liity auraa, vain muita silmäoireta kuten säryn jälkeen valonvälkettä näkökentän äärialueilla. Tällainen säryllinen migreeni minulla oli viimeksi muutama päivä sitten, kestäen n. 3 päivää jälkisärkyineen. Tällä kertaa säryttömässä migreenissä oli uutena piirteenä jonkinlainen outo kehonkuvan vääristyminen. Selailin lehteä ja kun katsoin samalla omia käsiäni, ne tuntuivat aivan kuin jonkun toisen käsiltä. Tämä saikin minut etsimään uudelleen tietoa "silmän migreenistä" netistä, ja esille tuli mm. tämä ketju. Onkohan kellään muulla ollut tuollaisia outoja tuntemuksia tai esim. kehonkuvan vääristymistä ennen aurallista tai muuta migreeniä?
Aurallisen migreenin silmäoireet alkavat minulla pienenä "sokeana pisteenä" näkökentän keskellä, niin että ei esim. pysty kunnolla lukemaan. Sitten piste alkaa laajeta ja muuttuu silmän vasemmalla puolella olevaksi sahalaidoista koostuvaksi valokaareksi joka siirtyy näkökentän laidoille.
Mulla noita on ollut nyt muutaman vuoden ajan, eli alkoivat vasta vähän yli nelikymppisenä. Ensin alkaa näkyä valotäpliä ja sitten tulee vasemmalle puolelle sahalaitainen rengas. Kohtaus kestää tunnin verran.
Mulle tuli ekan kerran tällainen näköhäiriö päälle kolmekymppisenä töissä. Olin juuri edellisenä päivänä ollut migreeniä käsittelevällä luennolla ja asia tuntui siksi todella oudolta yhteensattumalta. Sittemmin noita on ollut jonkin kerran, voi olla vuosiakin välissä. Töissä on tietenkin hankalaa, kun en näe tarkasti, ja on pakko pitää taukoa. Kotona menin nukkumaan, kun en voinut lukeakaan.
Minulla jää ikään kuin kirkkaan valon jälkikuva näkökenttään ja sitten se laajenee ja tulee niitä sahalaitoja ja siritystä. En ole käynyt missään tutkimuksissa, kun tämä on niin harvinaista. Aivot kuvattiin kerran muusta syystä eikä lausunnossa ollut mitään erityisen hälyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla noita on ollut nyt muutaman vuoden ajan, eli alkoivat vasta vähän yli nelikymppisenä. Ensin alkaa näkyä valotäpliä ja sitten tulee vasemmalle puolelle sahalaitainen rengas. Kohtaus kestää tunnin verran.
Minulla oli myös ensimmäinen vasta nyt nelikymppisenä, vaikka olen kärsinyt migreeneistä nuoresta lähtien. Tuntuu olevan yleinen näköhäiriö tuo sahalaitainen valorengas joka on toisella puolen näkökenttää. Valotäpliä minulla esiintyy myös, lähes koko ajan, ei vain migreenissä. Ensin tulee täplä ja sitten tumma jälkikuva. Silmälääkärin mukaan ne eivät ole merkkejä vaurioista, kuten ei mikään mikä katoaa näkökentästä.
Ei taida sittenkään olla aivan täysin särytön tämäkään migreenikohtaus. Silmiä alkoi pakottaa ikävästi auran jälkeen. Olen tällä hetkellä todella stressaantunut, joten ei aivan ihme jos migreeniä on lähes joka toinen päivä.
Joo tuohon otetaan heti kun oireet alkaa, grammanen panadol + 800 burana ja kohtaus on ohi vartissa. Yleensä aurallinen on kivuton.
Jostain olen lukenut, että se ei ole ns. oikea migreeni. Minulla myös auroja silloin tällöin. E-pillerit pannassa varmuuden vuoksi.
Minulla aurallinen särytön migreeni. Vähän erikoinen olo, mutta muuten ei mitään oireita. Aura tietysti häiritsee työskentelyä.
Vierailija kirjoitti:
On, ja kun viimein pääsin isomman kohtauksen vuoksi magneettikuvaukseen, löytyi tuoreen aivoinfarktin lisäksi "useita vanhoja infarkteja". Migreeniin vaikuttavat hormonit ja sitä on usein tiettyyn aikaan kuukaudesta. Vaihdevuosien jälkeen helpottaa, eli hyvinkin endometrioosilla voi olla jotain vaikutusta.
Minäkin epäilen, että on ollut vähintään yksi TIA kohtaus. Silloin meni puhekyky ja hahmottamiskyky joksikin aikaa. Olin puhuvinani mutta suusta tuli vain mongerrusta. Isälläni on ollut aivoinfarkteja ennen 70 ikävuotta, jotka on todettu. En yhtään ihmettelisi kun minulla on ollut useita voimakkaita migreeni jaksoja joista on jäänyt neurologisia ongelmia ja muistikatkoja, etteikö joukossa voisi olla aivoinfarkteja. Olenkin miettinyt pitäisikö pää kuvata. Yksityisellä tietysti koska, jos menen tk:hon puhumaan niin siellä lähinnä nauretaan pihalle.
Minulla oli melko metka migreeniaura tässä männävuosina: en enää ymmärtänyt lukemaani enkä numeroita, en pystynyt kirjoittamaan, sanavarastosta katosi ehkä 2/3 ja kädet ja kasvot puutuivat oikealta puolelta.
Tt-kuvissa piti käydä että saatiin suljettua aivoverenkiertohäiriöt pois. Samalla kun aivot alkoivat selkeytyä alkoi lievä päänsärky vasemmalla puolella.
Ei ollut kovin helppo päivä kommunikaatiovajaalle yksinasuvalle.
Minulle tuli aurallista migreeniä raskausaikana. Menin lääkäriin sulkemaan pois aivoverenvuodon, kun puhe alkoi takuta. Lääkäriin menoa odotellessa tulivat sitten auratkin. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos kohtaukset jatkuisivat, estolääkitystä voitaisiin harkita.
Raskauden jälkeen on ollut parin vuoden aikana lieviä, 14 kuvauksen kaltaisia migreenikohtauksia pari, ja myös hänen serkunsa oireet, eli kehon koko toisen puolen puutuminen, pariin otteeseen. Yksi pahimmista laukaisijoista ovat muuten sälekaihitimet, joiden välistä näkyy valoa.