Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla aurallinen ja särytön migreeni?

Vierailija
03.06.2015 |

Ensin alkaa kadota puolet kirjaimista, jos lukee tai on koneella. Sitten vilkkuu kohta vähän näkökentässä, sitten tulee sahalaita, joka suurenee. Hikoiluttaa ja oksettaa. Lopulta sahalaita täyttää koko näkökentän ja kun se loppuu, on ihan väsynyt loppupäivän.

Ei ole kiva tuokaan oire, vaikka kivuton onkin.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ja kun viimein pääsin isomman kohtauksen vuoksi magneettikuvaukseen, löytyi tuoreen aivoinfarktin lisäksi "useita vanhoja infarkteja". Migreeniin vaikuttavat hormonit ja sitä on usein tiettyyn aikaan kuukaudesta. Vaihdevuosien jälkeen helpottaa, eli hyvinkin endometrioosilla voi olla jotain vaikutusta.

Vierailija
2/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 08:05"]On, ja kun viimein pääsin isomman kohtauksen vuoksi magneettikuvaukseen, löytyi tuoreen aivoinfarktin lisäksi "useita vanhoja infarkteja". Migreeniin vaikuttavat hormonit ja sitä on usein tiettyyn aikaan kuukaudesta. Vaihdevuosien jälkeen helpottaa, eli hyvinkin endometrioosilla voi olla jotain vaikutusta.
[/quote]
Minkä ikäinen olet? Kuulostaa todella hurjalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on asentohuimaus ja huimauskohtauksen ollessa pahimmillaan on tullut myös noita kirkkaita valoja silmiin.
En tiedä sitten miten tutkittaisiin, onko migreeniä myös.

Vierailija
4/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta lähtien ollut aurallista migreeniä. Ei pääsärkyä ikinä. Yleensä tulee kun on vaipumassa uneen. Lasten ollessa pieniä se paheni. Nyt tulee enää hyvin harvoin.

Vierailija
5/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On diagnosoitu migreeni, joskus tulee kivun kanssa, mutta oksentelua ei ole ollut koskaan. Aurallinen ja kivuton kohtaus sotkee kaikkein eniten aisteja:

- ensin näen näkökentän alalaidoilla lainehtivia revontulia tai valonväläyksiä

- pian alkaa kasvojen ihon kuumotus, aina vasemmalla puolella. Iho saattaa punoittaa ja varsinkin korva helottaa punaisena. Iho tuntuu kipeältä kuin olisi ollut kylmässä tuulenviimassa.

- kuulo herkistyy, jotkin pienet äänet kuten paperin tai sellofaanin rapistelu sattuu ihan kirjaimellisesti korviin

- hajuharhoina haistan välillä ylikypsän hedelmäkorin tai palaneita leivänmuruja leivänpaahtimessa, savunhajua

Toispuoleinen näkökenttäpuutos ja käden motoriikan sotkeutuminen kirjoittaessa kielivätkin aikoinaan jo oikeasta verenkiertohäiriöstä ja jouduin sen takia strokeen ja pitkään hoitoon. Aivovaltimot tulehtuneet. Olin silloin n. 30-vuotias

Vierailija
6/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla muuten ihan samat oireet, mutta minulla tuo kohtaus ei vaikuta olotilaan ollenkaan. Ei siis tule pahaa olo tai väsytä, pelkkä näköhäiriö. Eikä kestä edes kauaa. Laitan silmät kiinni ja pistän makaamaan, niin on noin 15 minuutissa ohi.

Vierailija
7/69 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet?

Vierailija
8/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma Burana auttaisi. Kohtaukset ovat kuitenkin pari kertaa vuodessa eli ei ole tullut laukkuun lääkettä laitettua. Kysyin mielenkiinnosta, onko paikalla muita.

Vierailija
9/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina varalta lääke. Iskee noin 1krt/6kk. Eikä auta mikään normi särkylääke.

Vierailija
10/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääke sulla auttaa? T. ap.

Vierailija
11/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenilääke joka on lääkäriltä resepti. Ei mikään muu vie esim. sahalaitoja pois.

Vierailija
12/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä maksa kun muutaman euron ja siinä on usealle kerralle lääke.

Vierailija
13/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35-vuotias mies ja minulla on samanlainen migreeni. Sahalaitainen rinkula alkaa kasvamaan kunnes suurenee yli näkökentän. Nuorempana sain pahoja päänsärkyjä, nykään lähinnä epätodellinen olo ja nukuttaa, heikkoa särkyä myös. Nykyään yritän juoda heti vettä, syödä vitamiineja ja ruokaa. Olo ei niin paha, kun ei ole peloissaan. Tosin myös seuraavana päivänä hieman heikko olo.

Vierailija
14/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuulema Burana auttaa niin silloin se ei ole migreeni. Se voi olla jännityspäänsärky, niskat todella jumissa.. juuri puin lääkärin kanssa mikä lääke sopisi minun vaivoihin.

Vierailija
15/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on migreenissä särky, joka tekee niin huonovointiseksi, etten pysty edes ottaa lääkettä, joten kohtaus etenee yleensä niin, että hetken aikaa itken kipua ja oloa ja lopulta särky on niin jyskyttävää, että tulee oksennus ja särky häviää samantien. Mutta viimeksi oksennus ei tullutkaan, ja se oli kamalaa. Ensin pelkäsin, että kuolen ja sitten pelkäsin, etten kuolekaan. Huh. Että en sitten tiedä, kumpi on "mukavampi" migreeni, aurallinen vai auraton.

Vierailija
16/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon allekirjoitan myös nro 8, että kohtaus pelottaa. Jos on muita paikalla, niin ei ole ihan niin paha juttu, kun menettää hallinnan.

Vierailija
17/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on semmoinen migreeni kuin ap:llä. Jonkin aikaa on särisevä ja sirisevä näköhäiriö. Sen jälkeen vähän tööt olo. Korkeintaan on vähän raskas pää sen jälkeen.

Vierailija
18/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiitoisia ovat sateenkaaren tai bensan väreissä hohtava värien loisto, niiden terävien kolmioiden sisällä, joista omat aurani rakentuvat.

t. nro 8

Vierailija
19/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas auraoireet ovat hiukan epätyypilliset. Ei sahalaitaa tai muutakaan , mutta kovat äänet, ja kirkkaat värit sekä valo alkavat tehdä pahaa, sekä voimakkaat tuoksut. Sitten tulee särky, ja se on samanlaista kun tossa edellä joku kuvaillut, tulee niin kova särky, että pelkää kuolevansa siihen. Oksentaminen auttaa hetkeksi mutta ei kauaa. Mulla neurologin ohjeen ottaa max. määr buranaa ( 800 mg) ja Parasetamolia ( 1000mg) heti, sekä täsmälääke ( Imigran) joka on nenäsumutteena tuon oksentelun takia. Sitten pitää päästä pitkäkseen, ja nukahtaa, muuten ei mene ohi. Estolääkkeenä beetasalpaaja.  Serkullani vaikeampi muoto, joka pelottavakin. Tulee nimittäin aivoinfarktin oireet. Toinen puoli kehosta puutuu kokonaan. :( 

Vierailija
20/69 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös aurallinen, särytön migreeni. Stressi, valvominen ja kirkkaat valot laukaisevat. Tulee sahalaita näköhäiriö (yleensä oikealle puolelle/oikeaan silmään), heikko/epätodellinen olo, ajatus pätkii/käy hitaalla, jalat tuntuu heikoilta.... Ei oksentelua tai pääkipua yleensä ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän