Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aloittaa kuntoilu kun kunto on ihan nolla?

Vierailija
03.06.2015 |

Olen siis 24 vuotias, pitkä ja laiha, eli en halua laihtua, haluan vain paremman kunnon.
Hengästyn ihan pienestäkin asiasta, esim.portaiden noususta tai jos vaikka kyykistyn ja nousen ylös niin pulssi nousee ja pitää tasoitella hengitystä.
Mistä siis kannattaa aloittaa ja miten?
Haluaisin treenata lihaksia ihan vain tulevan vanhuuden varalta. En aio hankkia salikorttia, vain haluan liikkua luonnossa ja lihaksia voin treenata kotona, mutta millä tahdilla?
Kiitos jo etukäteen vinkeistä! :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alota ihan vaan kävelyllä

Vierailija
2/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varovasti ja ahnehtimatta. Kesällä on mukava ulkoilla, tässä juoksuohjelma aloittelijalle.

http://www.nicerun.fi/?lang=su&docid=44 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vinkkejä, koska olen itsekin rapakuntoinen. Jään minäkin kuuntelemaan hyviä neuvoja, jos joku niitä antaa. Ensimmäinen askelhan olisi toki nostaa tämä ahteri penkistä ja lähteä vaikka kävelylle. Lähdetkö, ap, virtuaaliseksi seuraksi? Potkitaan toisiamme persuksille mobiiliversion kautta. :D

Vierailija
4/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile, mikä olisi kivaa. Liikkumisen voi aloittaa ihan hyötyliikuntaa lisäämällä. Eli lisää kävelyä tai jos olet tottunut menemään jonkun matkan bussilla, mene sama matka pyörällä.

Jos kävely on sinusta ok ja kivaa, mieti sopivia reittejä. Esimerkiksi olisiko joku tietty maisemareitti tai kävely metsässä mukava lenkki. Tai onko kävely mukavaa radiota tai musiikkia kuunnellen. Tai jos on joku sopiva matka, jonka voi aina kävellä sen sijaan että menee bussilla, on yksi mahdollisuus.

Vierailija
5/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa fatbike eli paksupyörä. Sillä on huippua liikkua luonnossa, poluilla jne, ympäri vuoden. :) Hyvä vaihtoehto, jos jos juoksu/sauvakävely/kävely kyllästyttyää. 

Se on leppoista hommaa mutta tarvittaessa sillä saa ihan kunnon intervallitreeniä. 

Vierailija
6/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- puolen tunnin kävelylenkkejä kuukausi, sitten pidennät tuntiin. Kävelet reippaasti, kunnon mukaan

- lihaskuntoharjoittelua 3 kertaa viikossa oman kehon painolla. Perusliikkeitä: punnerrus, superman selkäliike, vatsalihakset, kyykkyjä. Nämä jo riittää. Teet 1-2 sarjaa eli niin monta kuin jaksat, sitten 1-2 min tauko ja seuraava sarja

- venyttelyä vaikka joka ilta, katso esim. yin-jooga ohjeita netistä. rauhallisesti ja rennosti

Vierailija
7/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily on huonokuntoiselle(kin) hyvä. Sillä pääsee kovaa ja maisemat vaihtuu tiuhaan vaikka olisi ihan rapakuntoinen.

Vierailija
8/15 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli sama haaste. Kuntotaso nolla, eikä todellakaan halua mennä minnekään salille tms. Koiran kanssa tulee liikuttua jonkin verran ja jokin aika sitten bongasin netistä https://treenaakotona.com palvelun. Aloin tekemään kotona niiden treenejä. Ensin en jaksanut tehdä treenistä kuin about puolet, mutta jo muutaman treenin jälkeen jaksoin irvistellen tehdä koko 30min treenin ja tuntu aika huikeelta. Ja onneks siellä on joukossa kevyempiäkin treenejä.

Mutta kunto lähtee kyllä aika äkkiä nousemaan jos lähtee nollatasolta liikkeelle. Ite huomasin eron jo reilun viikon jälkeen, enkä oo enää tasolla nolla :)

Vierailija
9/15 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein Porin juoksukoulu-ohjelman netistä. Onnistui aikataulun mukaan, vaikka alku tosi rankkaa olikin, kun olin nollakuntoinen, nelikymppinen ja ylipainoinenkin. https://www.pori.fi/material/attachments/hallintokunnat/vapaa-aikaviras…

Vierailija
10/15 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyitä lenkkejä vaikka useampi päivässä. Älä aloita tekemällä yhtä liian pitkää hampaat irvessä.

Vierailija
11/15 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös porin juoksukoulua ja siihen mukaan lihaskuntoliikuntaa. Itse kävin aluksi kansalaisopiston jumpassa ja sitten lisäsin kahvakuulaa mukaan ja tehokkaampaa jumppaa. Satunnaisesti uintia, hiihtoa ja jumppamatkat pyöräillen tai kävellen.

Mun ei tule kotona jumpattua mutta onneksi lähikoululla järjestetään kaikenlaista liikuntaa.

Ihan uskomaton tunne kun aluksi jaksat juosta juuri ja juuri sen 2 min, ja sitten vaan jatkat sinnikkäästi ohjelman seuraamista ja lopulta 5 km taittuu ilman kuolemista.

Vierailija
12/15 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely, pyörällä töihin/kouluun/kauppaan ym, uinti ja venyttelyjumppa.

Vierailija
13/15 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen pyrkimään siihen, että liikunnasta tulee tapa. Jokin ohjelma voisi oll alkuun hyvä, esim. jo mainittu Porin juoksukoulu. Tärkeintä on tehdä kuntoilusta osa arkirutiineja.

Vierailija
14/15 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kotijumpista. Esim joku 30päivän jumppahaaste, Jillian tms. Ja kahvakuulan olen hankkinut, youtubesta olen etsinyt videon jossa helpoimmat liikkeet samassa ja teen sen mukana :)

Vierailija
15/15 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilyä kanssa suosittelen: tuossa videoblogissa on aiheesta puhetta: https://youtu.be/SbnxcDnAnLQ