40 kutsutusta jo yli 10 perunut
Rippijuhlat kyseessä ja kyllä harmittaa jos vielä moni peruu. Syinä lomamatka, toiset rippijuhlat samaan aikaan ja 3 sukulaista ei tule koska ei tykkää jos paljon väkeä ja kukin heistä tulee sitten toiste erikseen. Yks näistä mun isä. Lasteni serkut ei tule, koska lapset veljen exällä sen viikon. Yks tuttavaperhe ei ole vielä ilmoittanut mitään, mutta heidän lapsellaan harrastus jossa melkein joka viikonloppu kilpailut, ja vanhemmat tarvitaan mukaan. Saa nähdä tippuuko nuo 4 vielä pois =(
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:28"]samaa mieltä monen muun kanssa... eihän rippijuhlien tarkoitus ole olla iiiisot sukujuhlat. juhlikaa ihan lähiperheen parissa. silloinhan saattaisi se erakompi isoisäkin uskaltautua paremmin paikalle. miksi edes yritättää haalia kaikenmaailman kumminkaimat mukaan. pienet perhepidot - parempi tunnelma, helpompaa järjestääkin. [/quote] 40hlö = iiisot sukujuhlat?
[/quote]
Jossain lestadiolaisperheessä voi tietysti 40 henkilöä tulla täyteen ihan vaan omasta perheestä isovanhemmat, lapset ja lapsenlapset mukaanlukien, mutta tavallisissa perheissä 40 hengen juhlissa on jo vieraina muitakin sukulaisia. Mä olen kerran järjestänyt juhlat 40 hengelle (tarkemmin ottaen 42 hengelle) ja kaikille ei meillä riittänyt edes istumapaikkaa. Normaalissa kerrostaloasunnossa 40 ihmistä yhteen olohuoneeseen on aika paljon. Ai niin, av-mammathan asuu kaikki hulppeissa omakotitaloissa, joissa tilaa riittää vaikka sadalle.
[/quote]
Meillä on varmaan sitten lestadiolaisperhe tietämättämme. Lapsen rippijuhliin oli kutsuttu (ja saapui) isovanhemmat 4 kpl, tädit puolisoineen 6 kpl, enot ja sedät puolisoineen 6 kpl, serkut 14 kpl, serkkujen puolisot/kumppanit 3 kpl, serkkujen lapset 1 kpl, rippilapsen isoäidin äiti 1 kpl eli vieraita oli 35 ja omaa väkeä 5. En tiennyt, että 3-lapsinen perhe on lestadiolainen sinun laskukaavoissasi.
[/quote]
Nuo on juuri niitä mainitsemiani muita sukulaisia.
[/quote]
Miksi sitten luettelit isovanhemmat, lapset, lapsenlapset? Kyllä meillä myös veli on vanhempieni lapsi eli sijoittuu tuohon ketjuun. Veljen vaimo ei välttämättä ilahdu, jos hänelle ilmoitetaan, että ei ole tervetullut rippijuhlaan, koska on ns. muita sukulaisia. Samoin naapurissa asuvat serkut saattaisivat lievästi loukkaantua, että arkena kumppaninsa kelpaa meillä käymään, mutta juhlaan ei kutsuta.
Rippijuhlat ovat sukujuhla samalla tavalla kuin muutkin nuoren juhlat eli serkut ovat tervetulleita, ovathan he olleet iso osa lasten lapsuutta, jopa luokkakavereita. Ai niin, nykyisin suvun ja serkkujen kanssa ei olla tekemisissä kuin jouluna, jolloin kisaillaan siitä, kuka sai parhaat lahjat?
[/quote]
Koska lasken isovanhemmat, lapset ja lapsenlapset kuuluvan perheeseen eri tavalla kuin tädit, sedät, enot ja serkut. Eikä läheskään kaikilla ole serkut olleet osa lapsuutta, monet asuneet koko ikänsä satojen kilometrien päässä serkuistaan.
[/quote]
Juuri tämän takia ei voida vetää mitään tarkkoja rajoja siihen, keitä kutsutaan. Sinä koet vain suoraan alenevassa polvessa olevat läheisiksi, jollain toisella serkut voivat olla yhtä läheisiä kuin omat sisarukset.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:06"]Omat rippijuhlat oli kyllä ihan vaan perhepiirissä ja lähimpien sukulaisten kanssa tapahtunut kahvitilaisuus, ei tullut mieleenkään että siitä joku isompi juhla olisi pitänyt tehdä. Ylppäreissä sitten jo Juhlittiin isomman väen kesken!
Mutta taas kerran: kukin tavallaan...
[/quote]
Olen ollut parissa tosi isoissa rippijuhlissa, joihin on panostettu siksi että ainoa lapsi ja yo-juhlia oletettavasti ei ole tulossa
Mä järjestin minun pyöreitä olevat synttärit ja kutsuin ystävät eli noin 10 perheineen vuokraamaani tilaan. Eikä ollut mitkään nyyttärimeiningit edes eikä pönötysjuhlat vaan rennot juhlat. Lopulta tuli kutsutusta varmaan 30 ihmisestä 5 paikalle, joista yhtä en ollut koskaan nähnytkään.
Meillä nyt edessä rippijuhlat myös ja arvaan, että samoin käy. Ei ihmisiä vaan enää kiinnosta. Edes kohteliaisuutta ei mennä. Tyly kun varaa jonkun 600 euron tilan ja 600 euron pitopalvelun ja paikalle saapuu sitten 5. On siinä nenää kohti hintaa ihan kivasti.
[/quote]
Tämän vuoksi mä kutsun juhliin vain kaikista läheisimmät. Siis vain ne, jotka lähes satavarmasti myös tulevat.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:41"]Kutsuun voi merkitä "V.p. esim. 12.6. klo 18 mennessä", jolloin muut jäävät rannalle. That's it.
Vaatteet eivät voi olla ongelma. Lahjan voi viedä etukäteen ja jälkikäteenkin. Se hinta ei varmasti voi olla ongelma, jos on mielikuvitusta. Kaikki - ainakin tytöt - keräävät varmasti astioitakin, joten kympillä, parilla voi ostaa täydennystä halutuun astiasarjaan. Luonnosta voi kerätä kauniin kukkakimpun... Voi ostaa elokuvalippuja tms. elämyslippuja. Ajatus ja halaus on tärkein!
[/quote]
Eikä kun just viikko sitten tehtiin tällä palstalla selväksi ettei ajatus ole tärkein vaan lahja. Ilman lahjaa ei voi eikä kehtaa osallistua! Lahjaksi ei kelpaa kukka ja kortti ja kahtakymppiäkään ei voi antaa ettei luulla köyhäksi. Pitää olla ainakin 50 €.
Onneks seuraavat rippijuhlat on vasta neljän vuoden päässä, yo-juhlat samoin. Kerkee säästää. Ellei sitten tule jonkun häät, ristiäiset tai muut jolloin rahaa palaa.
[/quote]
Elämä on kallista. Mutta kannattaako kuitenkaan vetää tuollaisia johtopäätöksiä AV-keskusteluiden perusteella? Ei tää palsta mitään totuutta maailmasta kerro. Juu, minustakin on epäkohteliasta mennä ilman lahjaa, mutta ei kukaan arkiajattelusss hieroskele käsiään yhteen tulevia lahjasummia ynnäillen.
Eihän rippijuhlat ole mikään oleellinen juhla. Sinne voi odottaa sisaruksien lisäksi isovanhempia ja kummeja, mutta kaikki muu on vähän ylimääräistä ekstraa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:06"]Omat rippijuhlat oli kyllä ihan vaan perhepiirissä ja lähimpien sukulaisten kanssa tapahtunut kahvitilaisuus, ei tullut mieleenkään että siitä joku isompi juhla olisi pitänyt tehdä. Ylppäreissä sitten jo Juhlittiin isomman väen kesken! Mutta taas kerran: kukin tavallaan... [/quote]
Olen ollut parissa tosi isoissa rippijuhlissa, joihin on panostettu siksi että ainoa lapsi ja yo-juhlia oletettavasti ei ole tulossa
[/quote]
Sama juttu. Tuttavapiirissä on ollut parilla isot rippijuhlat sen takia, että tiedetään, ettei yo-juhlia tule.
Saa lapsi edes yhdet isot juhlat. Ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:02"]
Rippijuhla - kuka sinne edes haluaa tulla?
[/quote]
Minä ainakin. Kaikki rippijuhlat joissa olen ollut ovat olleet oikein mukavia ja lämminhenkisiä tilaisuuksia.
Miksi rippijuhliin pitää kutsua 40 vierasta? Sellainen luku on normaali häissä, mutta rippijuhlissa joissa ei tarjota muuta kuin kahvia eikä mitään väkevämpää, niin miksi joku vaivautuisi tulemaan satojen kilsojen takaa? Eikö kummit, sedät ja tädit ja isovanhemmat riitä?
Onhan 30 hengen rippijuhlat jo kohtalaisen isot. Eikö tuolla porukalla saa jo juhlia aikaiseksi?
Harmi tietenkin, että läheisiä jää pois.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:28"]samaa mieltä monen muun kanssa... eihän rippijuhlien tarkoitus ole olla iiiisot sukujuhlat. juhlikaa ihan lähiperheen parissa. silloinhan saattaisi se erakompi isoisäkin uskaltautua paremmin paikalle. miksi edes yritättää haalia kaikenmaailman kumminkaimat mukaan. pienet perhepidot - parempi tunnelma, helpompaa järjestääkin. [/quote] 40hlö = iiisot sukujuhlat?
[/quote]
Jossain lestadiolaisperheessä voi tietysti 40 henkilöä tulla täyteen ihan vaan omasta perheestä isovanhemmat, lapset ja lapsenlapset mukaanlukien, mutta tavallisissa perheissä 40 hengen juhlissa on jo vieraina muitakin sukulaisia. Mä olen kerran järjestänyt juhlat 40 hengelle (tarkemmin ottaen 42 hengelle) ja kaikille ei meillä riittänyt edes istumapaikkaa. Normaalissa kerrostaloasunnossa 40 ihmistä yhteen olohuoneeseen on aika paljon. Ai niin, av-mammathan asuu kaikki hulppeissa omakotitaloissa, joissa tilaa riittää vaikka sadalle.
[/quote]
Meillä on varmaan sitten lestadiolaisperhe tietämättämme. Lapsen rippijuhliin oli kutsuttu (ja saapui) isovanhemmat 4 kpl, tädit puolisoineen 6 kpl, enot ja sedät puolisoineen 6 kpl, serkut 14 kpl, serkkujen puolisot/kumppanit 3 kpl, serkkujen lapset 1 kpl, rippilapsen isoäidin äiti 1 kpl eli vieraita oli 35 ja omaa väkeä 5. En tiennyt, että 3-lapsinen perhe on lestadiolainen sinun laskukaavoissasi.
[/quote]
[/quote]
Miksi sitten luettelit isovanhemmat, lapset, lapsenlapset? Kyllä meillä myös veli on vanhempieni lapsi eli sijoittuu tuohon ketjuun. Veljen vaimo ei välttämättä ilahdu, jos hänelle ilmoitetaan, että ei ole tervetullut rippijuhlaan, koska on ns. muita sukulaisia. Samoin naapurissa asuvat serkut saattaisivat lievästi loukkaantua, että arkena kumppaninsa kelpaa meillä käymään, mutta juhlaan ei kutsuta.
Rippijuhlat ovat sukujuhla samalla tavalla kuin muutkin nuoren juhlat eli serkut ovat tervetulleita, ovathan he olleet iso osa lasten lapsuutta, jopa luokkakavereita. Ai niin, nykyisin suvun ja serkkujen kanssa ei olla tekemisissä kuin jouluna, jolloin kisaillaan siitä, kuka sai parhaat lahjat?
[/quote]
Koska lasken isovanhemmat, lapset ja lapsenlapset kuuluvan perheeseen eri tavalla kuin tädit, sedät, enot ja serkut. Eikä läheskään kaikilla ole serkut olleet osa lapsuutta, monet asuneet koko ikänsä satojen kilometrien päässä serkuistaan.
[/quote]
Sinustako veljeni ei ole äitini lapsi, koska on lapseni eno? Eli katkaiset sukulaisuuden siinä vaiheessa, kun joku saa suvusta omia lapsia?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:01"]
muutamat häät ja jotai tasaluku synttäreit tiedossa,kutsut roskiksessa.parempaa tekemistä ku jossai helvatan hienoistojuhlissa maleksia ja tuhlaa aikaa.
kavereitten lasten synttäreillä yms käyn,ne on viel siin iässä et se on iso juttu niille,mut jotkut halvatan yo-juhlat on ihan tyhjän kanssa.opiskellaan et on syytä kutsuu ihmisii et saadaan mahd. paljon lahjoja...menisivät töihin ja lopettais se halvatan opiskelu joka ei johda mihinkään.
[/quote]
Noin jäätävällä asenteella varustettuna lienee ihan parastakin pysyä poissa muiden juhlatunnelmaa pilaamasta... :-)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:10"]
Mä järjestin minun pyöreitä olevat synttärit ja kutsuin ystävät eli noin 10 perheineen vuokraamaani tilaan. Eikä ollut mitkään nyyttärimeiningit edes eikä pönötysjuhlat vaan rennot juhlat. Lopulta tuli kutsutusta varmaan 30 ihmisestä 5 paikalle, joista yhtä en ollut koskaan nähnytkään.
Meillä nyt edessä rippijuhlat myös ja arvaan, että samoin käy. Ei ihmisiä vaan enää kiinnosta. Edes kohteliaisuutta ei mennä. Tyly kun varaa jonkun 600 euron tilan ja 600 euron pitopalvelun ja paikalle saapuu sitten 5. On siinä nenää kohti hintaa ihan kivasti.
[/quote]
Tämän vuoksi mä kutsun juhliin vain kaikista läheisimmät. Siis vain ne, jotka lähes satavarmasti myös tulevat.
[/quote]
Mä kutsuin toki myös ne läheisimmät, mutta nimenomaan he eivät tulleet paikalle. Tuli vissiin samalla selväksi, että olin kokenut heidät läheisimmiksi, mutta he eivät minua :(
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinustako veljeni ei ole äitini lapsi, koska on lapseni eno? Eli katkaiset sukulaisuuden siinä vaiheessa, kun joku saa suvusta omia lapsia?
[/quote]
Veljesi on äitisi lapsi, mutta äitisi ei kai juhlia ollutkaan järjestämässä? Tottakai saat kutsua juhliin ihan ketä haluat, mutta ei pidä loukkaantua, jos kaikki kutsutut eivät halua tai voi tulla.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:10"]
[/quote]
[/quote]
Mä kutsuin toki myös ne läheisimmät, mutta nimenomaan he eivät tulleet paikalle. Tuli vissiin samalla selväksi, että olin kokenut heidät läheisimmiksi, mutta he eivät minua :(
[/quote]
Tämä voi hyvin pitää paikkansa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:06"]Omat rippijuhlat oli kyllä ihan vaan perhepiirissä ja lähimpien sukulaisten kanssa tapahtunut kahvitilaisuus, ei tullut mieleenkään että siitä joku isompi juhla olisi pitänyt tehdä. Ylppäreissä sitten jo Juhlittiin isomman väen kesken! Mutta taas kerran: kukin tavallaan... [/quote]
[/quote]
Sama juttu. Tuttavapiirissä on ollut parilla isot rippijuhlat sen takia, että tiedetään, ettei yo-juhlia tule.
Saa lapsi edes yhdet isot juhlat. Ihan ok.
[/quote]
Kyllä useimmat valmistuvat ammattiin, vaikka ei yo-juhlia olisikaan. Rippijuhla ei loppupelissä ole minkään arvoinen noiden rinnalla.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:39"]Lahjan arvo yleensä 40-150 euroa. Nelihenkisellä perheellä vaatemenot voivat olla tonnin luokkaa. Kellä on sellaiseen varaa?
[/quote]
Oikeesti tuhlaat 250 per pää juhlavaatteisiin?:'D en ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät kaikesta niin vaikeaa. Pakkoko niitä juhlavaatteita on joka kerta ostaa ja pakkoko ok ostaa ne kalleimmat jos niitä ei kuitenkaan pidä kuin kerran.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:27"]Rippijuhlat ovat mennen talven lumia. Seuraavissa sukupolvissa on entistä enemmän kirkoon kuulumattomia ja suvut/tuttavapiirit pienenevät, joten kyseinen perinne murtuu parin seuraavan vuosikymmenen aikana ja jää harvojen harrastukseksi.
Tästä syystä kirkkohäätkin vahenee. Kuka halua isoon kirkkoon kourallisen ihmisiä istumaan?
[/quote] Jaa. Minä en henkilökohtaisesti ole tällaista ilmiötä huomannut, rippijuhlakutsut tuntuvat vain lisääntyvän joka vuosi, ja mikäs siinä. Kivoja juhlia.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:11"]
Nainen voi ostaa alennusmyynneistä sellaisen mekon, joka sopii juhliin kuin juhliin. Asusteilla sen saa muunnettua aina erilaiseksi. Pukukorut ja huivit ei maltaita maksa. Että joo, pidän tekosyynä sitä, ettei ole varaa juhlavaatteisiin. Ei hemmetissä mene 250 egee yhden perheenjäsenen juhlavaatettamiseen.
[/quote]
Kuinka niin? Helposti menee. Esimerkiksi ostin yo-juhliin uuden mekon (199e) sekä siihen sopivan boleron (149e). Lisäksi alushousut, rintaliivit ja alushame (yht 100e). Tämän lisäksi korut olivat Kalevala-koruja (kauan haaveilemani korut, yhteensä 320e. Näitä toki käytän myöhemmin paljon.) Hiuskoru alle kympin. Kengät ja sukkahousut vanhat.
Tämän lisäksi miehen ja lasten vaatteet. Esimerkiksi pojan puku maksoi 460e ja siihen vielä lisäksi kengät, pusero ja solmio.
Melko kallista, mutta elämä on.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:11"]
Nainen voi ostaa alennusmyynneistä sellaisen mekon, joka sopii juhliin kuin juhliin. Asusteilla sen saa muunnettua aina erilaiseksi. Pukukorut ja huivit ei maltaita maksa. Että joo, pidän tekosyynä sitä, ettei ole varaa juhlavaatteisiin. Ei hemmetissä mene 250 egee yhden perheenjäsenen juhlavaatettamiseen.
[/quote]
Kuinka niin? Helposti menee. Esimerkiksi ostin yo-juhliin uuden mekon (199e) sekä siihen sopivan boleron (149e). Lisäksi alushousut, rintaliivit ja alushame (yht 100e). Tämän lisäksi korut olivat Kalevala-koruja (kauan haaveilemani korut, yhteensä 320e. Näitä toki käytän myöhemmin paljon.) Hiuskoru alle kympin. Kengät ja sukkahousut vanhat.
Tämän lisäksi miehen ja lasten vaatteet. Esimerkiksi pojan puku maksoi 460e ja siihen vielä lisäksi kengät, pusero ja solmio.
Melko kallista, mutta elämä on.
[/quote]
Hellanlettas. Mä ostin kotelomekon, 40 e, ja sukkahousut, 15 e. Kaikki muut oli ennestään. Mies laittoi pari vuotta sitten ostamansa puvun, poika samoin. Muutkin asusteet oli ennestään. Melko halpaa, mutta elämä on. Eikä muuten ole rahasta kiinni :D
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:41"]Kutsuun voi merkitä "V.p. esim. 12.6. klo 18 mennessä", jolloin muut jäävät rannalle. That's it.
Vaatteet eivät voi olla ongelma. Lahjan voi viedä etukäteen ja jälkikäteenkin. Se hinta ei varmasti voi olla ongelma, jos on mielikuvitusta. Kaikki - ainakin tytöt - keräävät varmasti astioitakin, joten kympillä, parilla voi ostaa täydennystä halutuun astiasarjaan. Luonnosta voi kerätä kauniin kukkakimpun... Voi ostaa elokuvalippuja tms. elämyslippuja. Ajatus ja halaus on tärkein!
[/quote]
Eikä kun just viikko sitten tehtiin tällä palstalla selväksi ettei ajatus ole tärkein vaan lahja. Ilman lahjaa ei voi eikä kehtaa osallistua! Lahjaksi ei kelpaa kukka ja kortti ja kahtakymppiäkään ei voi antaa ettei luulla köyhäksi. Pitää olla ainakin 50 €.
Onneks seuraavat rippijuhlat on vasta neljän vuoden päässä, yo-juhlat samoin. Kerkee säästää. Ellei sitten tule jonkun häät, ristiäiset tai muut jolloin rahaa palaa.