40 kutsutusta jo yli 10 perunut
Rippijuhlat kyseessä ja kyllä harmittaa jos vielä moni peruu. Syinä lomamatka, toiset rippijuhlat samaan aikaan ja 3 sukulaista ei tule koska ei tykkää jos paljon väkeä ja kukin heistä tulee sitten toiste erikseen. Yks näistä mun isä. Lasteni serkut ei tule, koska lapset veljen exällä sen viikon. Yks tuttavaperhe ei ole vielä ilmoittanut mitään, mutta heidän lapsellaan harrastus jossa melkein joka viikonloppu kilpailut, ja vanhemmat tarvitaan mukaan. Saa nähdä tippuuko nuo 4 vielä pois =(
Kommentit (120)
samaa mieltä monen muun kanssa... eihän rippijuhlien tarkoitus ole olla iiiisot sukujuhlat. juhlikaa ihan lähiperheen parissa. silloinhan saattaisi se erakompi isoisäkin uskaltautua paremmin paikalle. miksi edes yritättää haalia kaikenmaailman kumminkaimat mukaan. pienet perhepidot - parempi tunnelma, helpompaa järjestääkin.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:46"]
Kesäisissä juhlissa on aina tämä sama ongelma. Harmillista juhlakalun kannalta, kun hänelle tilanne on kuitenkin ainutkertainen.
[/quote]
No hah hah. Jollekin rippikoulun käyneelle poitsulle tai pimatsulle on ihan sama onko jotain juhlia, ja tuleeko niihin sedät ja tädit, ainoa syy miksi teini viitsii olla paikalla on ne lahjat.
[/quote]
Oletpa kyyninen. Kun itse pidin rippijuhlat, se oli iso elämys. Olin ujo ja koulukiusattu, ja mikä tunne olikaan, kun koko suku kerääntyi paikalle - vain minun takiani! Tunsin itseni niin rakastetuksi, siltä kuin minulla olisi turvallisten aikuisten tuki puolellani. Sellaisella tunteella voi olla pitkäkestoisia vaikutuksia nuoren elämässä. Olin jo silloin ateisti ja halusin erota kirkosta, mutta kyllä jonkinlainen initaatioriitti on paikallaan vielä nykyihmisenkin elämässä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:28"]samaa mieltä monen muun kanssa... eihän rippijuhlien tarkoitus ole olla iiiisot sukujuhlat. juhlikaa ihan lähiperheen parissa. silloinhan saattaisi se erakompi isoisäkin uskaltautua paremmin paikalle. miksi edes yritättää haalia kaikenmaailman kumminkaimat mukaan. pienet perhepidot - parempi tunnelma, helpompaa järjestääkin.
[/quote]
Miksi täällä niin moni kertoo faktana, millaiset juhlat ovat ap:lle paremmat?
Juhlikaa tyytyväisinä ja iloisina niiden kanssa ketkä paikalle tulevat! mitä sitä harmittelemaan jos kaikki kutsutut eivät pääsekään / tulekaan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:28"]samaa mieltä monen muun kanssa... eihän rippijuhlien tarkoitus ole olla iiiisot sukujuhlat. juhlikaa ihan lähiperheen parissa. silloinhan saattaisi se erakompi isoisäkin uskaltautua paremmin paikalle. miksi edes yritättää haalia kaikenmaailman kumminkaimat mukaan. pienet perhepidot - parempi tunnelma, helpompaa järjestääkin. [/quote] Miksi täällä niin moni kertoo faktana, millaiset juhlat ovat ap:lle paremmat?
[/quote]
Ap:han itse aloituksessaan valittaa, että erakommat sukulaiset ap:n isä mukaanlukien eivät tule suuriin juhliin. Minusta tuo oli ihan hyvä ehdotus, että kutsuisi vain ne läheisimmät, jolloin jopa rippilapsen isoisä saattaisi tulla.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:27"]
Rippijuhlat ovat mennen talven lumia. Seuraavissa sukupolvissa on entistä enemmän kirkoon kuulumattomia ja suvut/tuttavapiirit pienenevät, joten kyseinen perinne murtuu parin seuraavan vuosikymmenen aikana ja jää harvojen harrastukseksi.
Tästä syystä kirkkohäätkin vahenee. Kuka halua isoon kirkkoon kourallisen ihmisiä istumaan?
[/quote]
Käsittämättömä moni haluaa kirkossa siunauksen liitolleen, siksi kesälauantait on tilaisuuksia täynnä. Saadaan juhlavat puitteet ihan ilmaiseksi ja kivoja kuvia.
Tunnustan olevani pikkusieluinen. Jos joku sukulainen ei tule meille juhliin, en minä ennätä heille joskus seuraavana kesänä. On olemassa varattuja matkoja, muiden häitä (yleensä ne on lauantaisin ja rippijuhlat sunnuntaina) ja omia menoja, mutta vastaavasti niitä on minullakin. En priorisoi siskontytön häitä millekään sijalle, jos sisko perheineen ei tule meille kummityttönsä rippijuhliin.
Vieraita kutsutaan siksi, että saisi mahdollisimman paljon rahaa. Vastikkeeksi saa kuivaa voileipäkakkua ja pakastecoctail-piirakoita. Nykyään on tullut lähdettyä harvoin enää juhliin. Vielä 70-80 luvulla tuntui, että juhliin kutsuttiin siksi, että haluttiin juhlia juhlakalua. Nykyään tilinumero kutsussa ja odotetaan mahdollisimman paljon rahaa lahjaksi. Ei kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:28"]samaa mieltä monen muun kanssa... eihän rippijuhlien tarkoitus ole olla iiiisot sukujuhlat. juhlikaa ihan lähiperheen parissa. silloinhan saattaisi se erakompi isoisäkin uskaltautua paremmin paikalle. miksi edes yritättää haalia kaikenmaailman kumminkaimat mukaan. pienet perhepidot - parempi tunnelma, helpompaa järjestääkin.
[/quote]
40hlö = iiisot sukujuhlat?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:35"]
Ei kellään ole enää varaa ostaa lahjoja, ei kalliita eikä halpojakaan eikä muuten juhlavaatteitakaan
[/quote]
Minä myös välttelen juhlia nykyään siksi, kun tärkeintä ei ole vieraiden tulo ja juhlakalun juhlinta, vaan lasketaan rahakuoria pahalla tuulella ja vingutaan, että tuokin antoi vain 20 euroa tai jonkin tavaralahjan. Parempi pysyä kotona, niin ei pahoita juhlakalun mieltä. Ei ole varaa laittaa moneen juhlaan 50 euroa tänäkään kesänä lahjaksi
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:28"]samaa mieltä monen muun kanssa... eihän rippijuhlien tarkoitus ole olla iiiisot sukujuhlat. juhlikaa ihan lähiperheen parissa. silloinhan saattaisi se erakompi isoisäkin uskaltautua paremmin paikalle. miksi edes yritättää haalia kaikenmaailman kumminkaimat mukaan. pienet perhepidot - parempi tunnelma, helpompaa järjestääkin. [/quote] Miksi täällä niin moni kertoo faktana, millaiset juhlat ovat ap:lle paremmat?
[/quote]
Ap:han itse aloituksessaan valittaa, että erakommat sukulaiset ap:n isä mukaanlukien eivät tule suuriin juhliin. Minusta tuo oli ihan hyvä ehdotus, että kutsuisi vain ne läheisimmät, jolloin jopa rippilapsen isoisä saattaisi tulla.
[/quote]
No mutta jos harmittaa että yli 10 on perunut, kannattaako juhlia entisestään pienentää, jotta saadaan näistä 3/10 paikalle? Moni on myös suoraan sanonut, että pienemmät juhlat ovat paremmat.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:34"]
[/quote]
[/quote]
Nää erakoimat tulee vain jos kukaan muu ei tule. Luulen että kokevat esim miehen vanhempien olevan ns. parempaa väkeä eikä halua siksi tulla samaan aikaan =(
Ap.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:28"]samaa mieltä monen muun kanssa... eihän rippijuhlien tarkoitus ole olla iiiisot sukujuhlat. juhlikaa ihan lähiperheen parissa. silloinhan saattaisi se erakompi isoisäkin uskaltautua paremmin paikalle. miksi edes yritättää haalia kaikenmaailman kumminkaimat mukaan. pienet perhepidot - parempi tunnelma, helpompaa järjestääkin. [/quote] 40hlö = iiisot sukujuhlat?
[/quote]
Jossain lestadiolaisperheessä voi tietysti 40 henkilöä tulla täyteen ihan vaan omasta perheestä isovanhemmat, lapset ja lapsenlapset mukaanlukien, mutta tavallisissa perheissä 40 hengen juhlissa on jo vieraina muitakin sukulaisia. Mä olen kerran järjestänyt juhlat 40 hengelle (tarkemmin ottaen 42 hengelle) ja kaikille ei meillä riittänyt edes istumapaikkaa. Normaalissa kerrostaloasunnossa 40 ihmistä yhteen olohuoneeseen on aika paljon. Ai niin, av-mammathan asuu kaikki hulppeissa omakotitaloissa, joissa tilaa riittää vaikka sadalle.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:39"]Lahjan arvo yleensä 40-150 euroa. Nelihenkisellä perheellä vaatemenot voivat olla tonnin luokkaa. Kellä on sellaiseen varaa? [/quote] Eikö samoilla vaatteilla voi mennä moniin juhliin?
[/quote]
Häh? Kuka menee samoissa puvuissa joka juhlaan? Ehkä miehet vois sen tehdä mutta ei naiset ikimaailmassa.
[/quote]
Esimerkiksi minä voin. En ymmärrä jatkuvaa vaatteiden hamstraamista. Jos haluaa muutosta, sen voi tehdä myös asusteita vaihtamalla.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:28"]samaa mieltä monen muun kanssa... eihän rippijuhlien tarkoitus ole olla iiiisot sukujuhlat. juhlikaa ihan lähiperheen parissa. silloinhan saattaisi se erakompi isoisäkin uskaltautua paremmin paikalle. miksi edes yritättää haalia kaikenmaailman kumminkaimat mukaan. pienet perhepidot - parempi tunnelma, helpompaa järjestääkin.
[/quote]
40hlö = iiisot sukujuhlat?
[/quote]
Varmaan suvusta riippuen, mutta olisi noi meidän suvussa aika isot. Häissämme oli kuitenkin vain 80 ihmistä. Sitä en kyllä käsitä, mitä väliä sillä on ovatko isot vai pienet - jokainen järjestää omannäköisensä juhlat.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:35"]
Ei kellään ole enää varaa ostaa lahjoja, ei kalliita eikä halpojakaan eikä muuten juhlavaatteitakaan
[/quote]
Minä myös välttelen juhlia nykyään siksi, kun tärkeintä ei ole vieraiden tulo ja juhlakalun juhlinta, vaan lasketaan rahakuoria pahalla tuulella ja vingutaan, että tuokin antoi vain 20 euroa tai jonkin tavaralahjan. Parempi pysyä kotona, niin ei pahoita juhlakalun mieltä. Ei ole varaa laittaa moneen juhlaan 50 euroa tänäkään kesänä lahjaksi
[/quote]
Mistä muuten tämä käsitys on tullut, että lahjat ovat tärkeintä? Aihe vapaalta, vai onko jonkun tutut oikeasti sanoneet jotain tällaista?
Ymmärrän toki ettei koskaan kaikki pääse, mutta vähän on kyllä epäonnistunut olo jos väkimäärä jää puoleen suunnitellusta. Rippilapsenkin puolesta paha mieli. Nää 'erakotkin' on läheisiä. Vietetään paljon aikaa yhdessä mm. mökillä.
Ap
muutamat häät ja jotai tasaluku synttäreit tiedossa,kutsut roskiksessa.parempaa tekemistä ku jossai helvatan hienoistojuhlissa maleksia ja tuhlaa aikaa.
kavereitten lasten synttäreillä yms käyn,ne on viel siin iässä et se on iso juttu niille,mut jotkut halvatan yo-juhlat on ihan tyhjän kanssa.opiskellaan et on syytä kutsuu ihmisii et saadaan mahd. paljon lahjoja...menisivät töihin ja lopettais se halvatan opiskelu joka ei johda mihinkään.
Omat rippijuhlat oli kyllä ihan vaan perhepiirissä ja lähimpien sukulaisten kanssa tapahtunut kahvitilaisuus, ei tullut mieleenkään että siitä joku isompi juhla olisi pitänyt tehdä. Ylppäreissä sitten jo Juhlittiin isomman väen kesken!
Mutta taas kerran: kukin tavallaan...
Rippijuhlat ovat mennen talven lumia. Seuraavissa sukupolvissa on entistä enemmän kirkoon kuulumattomia ja suvut/tuttavapiirit pienenevät, joten kyseinen perinne murtuu parin seuraavan vuosikymmenen aikana ja jää harvojen harrastukseksi.
Tästä syystä kirkkohäätkin vahenee. Kuka halua isoon kirkkoon kourallisen ihmisiä istumaan?