Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Brintellix ja lihominen

Vierailija
29.01.2022 |

1,5 vuotta olen käyttänyt tätä lääkkettä, josta on ollut oikeasti tosi paljon apua.

Sivutuotteena paino on noussut 13 kg, vaikka olen urheillut, syönyt terveellisesti ja vaikka sun mitä.

Nyt riittää, heitin tabletin roskiin, olokin on ollut normaali jo puoli vuotta.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia eli painon nousua Brintellixistä tai muista masennuslääkkeistä?

Lihavuus on kauheaa ja ainut asia, joka tuottaa nykyään alavirettä elämääni.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä lääke. Paljon parempi kuin mikään muu kokeilemani. Ajatus selkiytyi jo viikon tai parin käytön jälkeen ja tuntui, että on energiaa ihan toisella tavalla. Ei turruta tai vedä päätä ollenkaan samanlaiseen solmuun kuin jotkut Sertralinit tai Essitalopramit.

Annos?

Ensin 10 ja nyt 20 mg

Kiitos.

Mitä eroa huomannut annostuksella?

Yöunet?

Vierailija
22/42 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä lääke. Paljon parempi kuin mikään muu kokeilemani. Ajatus selkiytyi jo viikon tai parin käytön jälkeen ja tuntui, että on energiaa ihan toisella tavalla. Ei turruta tai vedä päätä ollenkaan samanlaiseen solmuun kuin jotkut Sertralinit tai Essitalopramit.

Annos?

Ensin 10 ja nyt 20 mg

Kiitos.

Mitä eroa huomannut annostuksella?

Yöunet?

Nukun paljon säännöllisemmin nykyään. Illalla alkaa väsyttää joskus ennen puoltayötä ja herään ihan omia aikojani joskus kuuden maissa. Viina ei maistu myöskään ollenkaan samalla tavalla kuin ennen. Annostuksessa ei isoa eroa, sillä varmaan oli elimistö ehtinyt jo tuohon 10 milligrammaan tottua. Positiiviset vaikutukset ehkä lisääntyivät jossain määrin. Erikoisina vaikutuksina olen huomannut, että esim. unet ovat muuttuneet todella absurdeiksi ja villeiksi ja samalla niin todentuntuisiksi, että pitää ihan herätessään miettiä, että tapahtuiko se kaikki oikeasti. Ja ajatukset ovat muuttuneet jossain määrin suuruudenhulluiksi ja kaupasta tekee mieli ostaa aivan kaikki mahdollinen. Silti 100 kertaa parempi tilanne kuin ennen lääkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deprakine aiuheutti itselläni lihomista. Lopetin sen 6v jälkeen ihan seinään ja samalla alkoi paino tippua ja tippui 25kg vuoden vajaan vuoden aikana. Lääkäri määräsi minulle joku aika sitten Ketipinoria ja söin sitä kolme päivää kun huomasin että mikään ennen lääkitystä ollut ruokamäärä ei enää riitä, nälkä oli pohjaton eikä tullut kylläisyyden tunnetta. Lopetin lääkkeen ja sanoin etten syö tuollaista paskaa mikä nostaa ruokahalun äärimmilleen ja näin ollen aiheuttaa lihomisen. Oma ulkonäkö ja terveys kuitenkin sen verran tärkeä etten enää mielialalääkkeiden vuoksi ala katsomaan omaa lihomista. Vähän aikaa sitten aloitin uuden lääkkeen nimeltä Fluanxol, on hyvin toimiva ja ei ole vaikuttanut ruokahaluun millään tavalla. Tätä syön mielellään!

Vierailija
24/42 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tota lääkkeiden lihottavuutta. Miksei ne tee sellasta lääkettä joka ei lihota ja aiheuta jaikenmaailman muitakin haittoja!: pajoinvointi, päänsärky, ummetus ym. Ei helkkari kaiken muun lisäksi tollasta jaksa kukaan.

Vierailija
25/42 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Brintellixin saa kuulemma lopettaa kuin seinään, itse ainakin tein niin 10 mg annostuksella.

Ei siitä varmaankaan ollut hyötyäkään

Vierailija
26/42 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tajua tota lääkkeiden lihottavuutta. Miksei ne tee sellasta lääkettä joka ei lihota ja aiheuta jaikenmaailman muitakin haittoja!: pajoinvointi, päänsärky, ummetus ym. Ei helkkari kaiken muun lisäksi tollasta jaksa kukaan.

Brintellix on juuri heille jotka tarttevat buustia syömiseen.

Vierailija
27/42 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myös huomioida, että kaikkien mielialalääkkeiden (kuten Brintellix) tunnettu yleinen haittavaikutus ei ole painonnousu, mutta itse ainaki olen huomannut, että kun olen ollut masentunut ja ahdistunut, niin ruoka ei maistu.

Eli mielialalääkkeen myötä ahdistuksen vähentyessä ruoka on alkanut maistumaan paremmin, eikä ole ollut niitä ns. paastopäiviä, kun ei ole vaan pystynyt syömään. Se voi olla aika huomaamatonkin ero syömisessä, joka siihen painoon sitten pidemmällä aikavälillä vaikuttaa, kun ruoka alkaakin maistumaan normaalisti, vaikka söisikin terveellisesti ja liikkuisi. Ainakin itsellä tämän huomion olen tehnyt. 

Nämä ovat tietty yksilöllisiä asioita, mutta näin minun kohdalla, juurikin Brintellixin kanssa. Kun taas esim. Mirtatzapin (ja Ketipinor nukahtamiseen) taas aiheutti hirveän ahmimishimon ilta-aikaan ja paino nousi tosi nopeasti lääkkeen aloituksen jälkeen.

Mutta ei kivoja juttuja tietenkään ole nämä painoasiat ja kannattaa sitä sopivaa lääkitystä sitten etsiä. Seinään ei kannata myöskään lopettaa, vaan pienin annoslaskuin. 

Vierailija
28/42 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärini mukaan ei aiheuta painonnousua, syy lienee siis joku muu

Vierailija
29/42 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
30/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nousee loputtomasti, vaikka fyysistä elämää.

Vierailija
31/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös joka yö unet pöhköjä.

Vierailija
32/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Brintellix on juuri heille jotka tarttevat buustia syömiseen.

Alapeukuttajille tiedoksi: "Brintellixin on osoitettu lievittävän monia masennusoireita, kuten surullisuutta, sisäistä jännitystä (ahdistuneisuutta), unihäiriöitä (unen määrän vähenemistä), huonoa ruokahalua, keskittymisvaikeuksia, arvottomuuden tunteita, sitä etteivät mielipuuhat enää kiinnosta, hidastumisen tunnetta."

Vierailija
33/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärini mukaan ei aiheuta painonnousua, syy lienee siis joku muu

Silloin lääkäri ei tiedä mitään, lääkäri vaihtoon!

Vierailija
34/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin joitakin kuukausia, en lihonut, mutta ei se auttanut oloonkaan. Nyt olo on nii huono että pitäisi taas ottaa joku lääke käyttöön. Brintellixin lisäksi olen kokeillut ssri-lääkettä (Sepram), sellaisia ei enää ikinä. Osaisiko joku suositella jotakin lääkettä, joka saattaisi toimia paremmin?

Vierailija
35/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myös huomioida, että kaikkien mielialalääkkeiden (kuten Brintellix) tunnettu yleinen haittavaikutus ei ole painonnousu, mutta itse ainaki olen huomannut, että kun olen ollut masentunut ja ahdistunut, niin ruoka ei maistu.

Eli mielialalääkkeen myötä ahdistuksen vähentyessä ruoka on alkanut maistumaan paremmin, eikä ole ollut niitä ns. paastopäiviä, kun ei ole vaan pystynyt syömään. Se voi olla aika huomaamatonkin ero syömisessä, joka siihen painoon sitten pidemmällä aikavälillä vaikuttaa, kun ruoka alkaakin maistumaan normaalisti, vaikka söisikin terveellisesti ja liikkuisi. Ainakin itsellä tämän huomion olen tehnyt. 

Nämä ovat tietty yksilöllisiä asioita, mutta näin minun kohdalla, juurikin Brintellixin kanssa. Kun taas esim. Mirtatzapin (ja Ketipinor nukahtamiseen) taas aiheutti hirveän ahmimishimon ilta-aikaan ja paino nousi tosi nopeasti lääkkeen aloituksen jälkeen.

Mutta ei kivoja juttuja tietenkää

Ei sitten ketään kiinnosta yrittää selvittää,  mistä se masennus johtuu ja hoitaa syytä? Hoidetaan vain oireita ja kun ei yksi nappula auta, määrätään pari lisää.

Vierailija
36/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin psykiatrikäynnillä markkinoitiin Brintellix painoneutraalina lääkkeenä, kun aiemmat lääkkeet oli lihomista aiheuttaneet.

Roskiin ei saa lääkkeitä heittää, vaan käyttämättä jääneet tulee palauttaa apteekkiin.

Vierailija
37/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin 5 kg kolmessa kuukaudessa. Ruokahalu vain kasvoi. Aikaisemmsn kahden leivän sijaan söin neljä. Annos 10 mg. 

Lisäksi aamuisin olo on hiukan huono. Pirteys on ollut hyvä ja saan aikaiseksi. Järjestelin kaikki kaapit. Unet hyvät. 

Puolitin annoksen, koska iho-oireita ja silmäoireita ilmaantui. Nyt 5 mg. Oireet puolittui, mutta toimintakyky myös. Alakuloa on ilmaantunut, onneksi menee ohi. 

Jollakin tavalla olo, että tämä lääke parantaa paremmin. Itken, mutta minulla on hyviä syitä. En ole enää tunteeton. 

Vierailija
38/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei löydetä masennusantibioottia, joka parantaisi tulehduksen aivoissa? 

Vierailija
39/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihoin 5 kg kolmessa kuukaudessa. Ruokahalu vain kasvoi. Aikaisemmsn kahden leivän sijaan söin neljä. Annos 10 mg. 

Lisäksi aamuisin olo on hiukan huono. Pirteys on ollut hyvä ja saan aikaiseksi. Järjestelin kaikki kaapit. Unet hyvät. 

Puolitin annoksen, koska iho-oireita ja silmäoireita ilmaantui. Nyt 5 mg. Oireet puolittui, mutta toimintakyky myös. Alakuloa on ilmaantunut, onneksi menee ohi. 

Jollakin tavalla olo, että tämä lääke parantaa paremmin. Itken, mutta minulla on hyviä syitä. En ole enää tunteeton. 

Koen myös hyväksi sen, että suren. Koska elämässäni on surun aihetta. Brintellix mahdollistaa tämän. Epäilen, tämä saattaa parantaa minut masennuksesta. 

Vierailija
40/42 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarjottiin Brintellixia sytoaivoihin, mutten halunnut hakea lääkettä apteekista. Mieluummin toivun luonnollisesti kuin hankin lisää lääkkeitten haittavaikutuksia.