Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko tästä syystä lapsesi lopettaa kesätyöt 'kesken'

Vierailija
02.06.2015 |

Olen siis 15-vuotias nuori ja sain kesätöitä kuukaudeksi ravintola-alalta. Alunperin oltiin työnantajan kanssa sovittu, että olisin töissä vain kaksi viikkoa, mutta sähköpostissa minut kutsuttiinkin kk töihin. 2 vk toisessa paikassa ja seuraavat 2vk toisessa. En olisi ite halunnut olla kokonaista kuukautta, vain ainoastaan kaksi viikkoa, mutta vanhempani eivät antaneet minun hylätä työtä, joten jouduin ottamaan sen vastaan. Tiesin etten tulisi kokonaista kuukautta jaksamaan. Nyt ollaankin jo siinä pisteessä, että olen töissä ollut nyt vasta 2 kokonaista päivää, mutta olen väsyneempi kuin koskaan aiemmin. Työ on fyysisesti minulle tosi rankkaa, seison 7 tuntia putkeen suunnilleen paikallani ja selkäni ei ole ikinä ennen ollut näin kipeä. Myös nilkkani on nyt kipeä ilmeisesti vain kaikesta seisomisesta. Kun pääsen töistä kotiin, purskahdan itkuun koska töissä on ollut niin kamalaa, ja tajuan vihdoin pääseväni istumaan. Töiden jälkeen en jaksa tehdä enää mitään koska olen niin väsynyt.

Työsopimuksia emme ole vielä työnantajan kanssa kirjoittaneet, se tapahtuu huomenna tai torstaina. Eli  mihinkään en ole sitoutunut muuten kuin suullisesti, joten en usko että siinä, etten menisi enää toiseen paikkaan 2 viikoksi töihin, tulisi työnantajan kanssa ongelmaa. Ainoa ongelma tässä on vanhemmillani, kai.

Mutta yksinkertaisesti en vain ole työhön fyysisesti tarpeeksi hyvässä kunnossa, ja se syö minut myös henkisesti rikki.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:45"]Minä olen selkäni takia joutunut käymään fysioterapeutilla, enkä silti edes miettisi jäisinkö pois kesätöistä. Joku 6kk alkais olla jo eriasia, mutta voisin samantien lähteä vaikka vuodeksi töihin, jos koulu ei olisi samaan aikaan. Onko tämä se pullamössösukupolvi?

T. 16v
[/quote]

Niin ja olen itse ollut kesätöissä ja harjoittelussa keittiöllä, koska kummini ja tätini ovat töissä isommalla keittiöllä. Siskoni on kokki ja töissä ravintolassa. Joten tuttua hommaa. Olen myös ollut ihan oikeissa töissä maatilalla, koska sukulaisilla on sellainen. Sinne pitää herätä todella aikaisin, koska lehmät ovat tottuneet aamulypsyn olevan neljän maissa. Ei muuten ole mitään kevyttä työtä sekään. Kannattaa panostaa kenkiin ja työergonomiaan.

t. 16v

Vierailija
102/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:15"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:11"]Olisipa kiva tietää kuka palstalaisista on 15 vuotiaana ihan oikeesti tehnyt fyysisesti raskasta työtä? Ensiksikin tee kirjallinen työsopimus mahdollisimman pian. Huolehdi lakisääteisistä tauoista ja ihmettelen kyllä mikä työ ravintolassa on tärkeää että 15 vuotiasta seisotetaan koko työpäivä. Onko sua edes opastettu töihin kunnolla? Kaksi viikkoa tuollaista työtä kuulostaa ihan riittävältä, jos siellä ei ole lakisääteiset asiat kohdallaan. Näitä palstalaisia on kuule turha kuunnella. Sun iässä ne tuskin oli töissä ja kyllä niillä äitiä olis tullu ikävä niilläkin. Ei kukaan 15 vuotias tollasta jaksa.  [/quote] Aika moni meistä 40+ -ikäisistä on aloittanut kesätyöt mansikkapelloilla kyykkimällä! Niin minäkin, 14-vuotiaana. Nykyään kai poimijat tulevat enimmäkseen ulkomailta, koska suomalaisille työ on liian rankkaa.. [/quote] tai siitä ei makseta enää sitäkään, mitä meille aikoinaan... [/quote] No tuokin on varmasti yksi syy.

[/quote]

Ihan hyvin siitä maksetaan, mutta eipä sinne löydy suomalaisista tekijöitä, jotka jaksais sesongin kiireisimmän ajan mennä kuutena päivänä viikossa ja painaa 15-tuntista päivää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:36"]Minulla on 15-vuotias, ja saattaisin hyvinkin antaa hänelle luvan lopettaa, JOS: 1) hän ei saa pitää lainmukaista ruokatuntia, vaikka asiasta on sanonut pomolle 2) työhön sisältyy laitonta mm. alkoholin myyntiä (ap sanoo olevansa ravintolassa, eikö?), sitä kun ei saa alaikäinen myydä. 3) pomo ei ole halukas millään tavalla alkupäivinä helpottamaan tuota seisomista. Ymmärrän heikkoselkäisenä erinomaisesti, miten kipeäksi paikoillaan seisomisesta tulee! Ihan turha kenenkään mussuttaa, että "toihan on helppoa, kun ei tartte nostella tms", mutta todellisuudessa juuri se paikoillaan olo voi olla erityisen raskasta. Itse kykenisin hyvinkin kävelemään ja liikkumaan seitsemän tuntia, mutta en seisomaan paikoillani kuin ehkä pari. Kannattaa kumminkin ensin neuvotella. Ja voisitko ottaa maaliksi vaikka sen, että sinnittelet viikon ja katsot, miten fysiikkasi sen jälkeen jaksaa? Sinulle oli selvästi iso pettymys, että duuni jatkuukin kaksi kertaa pidempään kuin luulit, ja tuo pettymys tuntuu maustavan arviotasi työstä. Usko pois silti, että se kuukausi menee nopeasti, ja tuntisit olosi sen jälkeen aika hyväksi, kun olet sinnitellyt, etkä antanut periksi. MUTTA tosiaan hyväksikäyttöön ja riistoon (lain rikkominen, kohtuuton rasitus) ei tarvitse suostua. Edes teinin av-mammojen miellyttämiseksi ;-)   [/quote] Otapa laista selvää. Alle 18-vuotias saa myydä alkoholia, kunhan se tapahtuu yli -8-vuotiaan valvonnassa.

[/quote]

Otapa itse selvää. Ap on ravintolassa, ei vähittäiskaupassa. Ja ravintolassa saa alkoholia myydä alle 18-vuotias vain, jos hänellä on ammattitutkinto. Mitä tietenkään ei 15-vuotiaalla voi olla!

https://www.pam.fi/wiki/alle-18-vuotiaan-tyoehdot.html

56

[/quote]

Kaikissa ravintoloissa ei myydä alkoholia.

[/quote]

Ei tietenkään myydä. Minähän sanoin, että JOS.

Johon sinä aloit inttää, että otapa selvää laista, ja kun osoitin sinun itsesi olevan väärässä, alat mätkyttää, että ei sitä alkoholia...

Taidat olla tyypillinen av-mammero, joka ei ikinä edes peukaloruuvilla kidutettaessa myönnä olleensa väärässä ;-)

Vierailija
104/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa aikuisten maailmaan, ap. Tässä maailmassa kaikki ei ole aina kivaa, töissä on rankkaa ja työpäivän jälkeen ei jaksa muuta tehdä. Me muut elämme tällaista elämää 11kk vuodessa, sinä 1 kuukauden.

Vierailija
105/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokemus tuossa iässä on erittäin arvokasta. Ensi viikolla minulla alkaa ensimmäinen kesäloma kymmeneen vuoteen  ja vieläpä ansaittu. 15-vuotiaana aloitin kesätyöt, valmistuin reilu vuosi sitten (olen nyt 25) ja olen ollut vuoden vakkarityössä ja täysi kesäloma on nyt edessä. Ei aavistustakaan mitä sillä lomalla pitäisi tehdä, mutta otan selvää!

Vierailija
106/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuukauden nyt tosiaan jaksaa tehdä mitä vaan. Työt on välillä aika perseestä, se on ikävä tosiasia.

Mutta hassua että täällä moni sanoo ettei antaisi lapsensa lopettaa, sillä ei kukaan vanhempi oikeasti voi 15-vuotiasta töihin pakottaakaan. Eli asiahan on täysin ap:n itsensä päätettävissä, ei tuossa tarvii vanhemmilta mitään lupia kysellä.

Vierailija
107/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti siltä kantilta, että työnantaja tuskin ilahtuu jos jätät homman kesken puolessa välissä. Jää paskan maku suuhun sinusta työntekijänä ja sitten et saa niistä kahdestakaan viikosta hyvää työtodistusta. Missä on sisu?! Älä ole tuollainen luuseri.

Vierailija
108/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:11"]

Olisipa kiva tietää kuka palstalaisista on 15 vuotiaana ihan oikeesti tehnyt fyysisesti raskasta työtä?[/quote]

Hep, yksi nelikymppinen ilmoittautuu. Yrittäjäperheen lapsena vanhempien puualan yritys työllisti aikoinaan sujuvasti kaikki kesät neljätoistavuotiaasta alkaen.

Vierailija
109/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:59"]

Mä olin 15-vuotiaana joka kesä lähes koko kesän töissä. Pidin vain viikon lomaa. Kyllä seisomatyöhön tottuu. Aluksi se sattuu jalkoja, mutta kyllä se viikossa jo helpottaa.

[/quote]Kuinka kauan oikein olit 15-vuotias? :O

Vierailija
110/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja! Minä olin 13 vuotiaana jo mansikoita myymässä seisoen 7h päivittäin. Nykyisin päälle parikymppisenä vaatekaupassa töissä. Kyllä siihen seisomiseen nopeasti tottuu kunhan on hyvät kengät jalassa! Hyväksi se seisominen vain pidemmän päälle on. Itse tykkään käyttää hieman paksumpi pohjaisia korokepohjatennareita yms.

Vierailija
111/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:38"]

Olen siis 15-vuotias nuori ja sain kesätöitä kuukaudeksi ravintola-alalta. Alunperin oltiin työnantajan kanssa sovittu, että olisin töissä vain kaksi viikkoa, mutta sähköpostissa minut kutsuttiinkin kk töihin. 2 vk toisessa paikassa ja seuraavat 2vk toisessa. En olisi ite halunnut olla kokonaista kuukautta, vain ainoastaan kaksi viikkoa, mutta vanhempani eivät antaneet minun hylätä työtä, joten jouduin ottamaan sen vastaan. Tiesin etten tulisi kokonaista kuukautta jaksamaan. Nyt ollaankin jo siinä pisteessä, että olen töissä ollut nyt vasta 2 kokonaista päivää, mutta olen väsyneempi kuin koskaan aiemmin. Työ on fyysisesti minulle tosi rankkaa, seison 7 tuntia putkeen suunnilleen paikallani ja selkäni ei ole ikinä ennen ollut näin kipeä. Myös nilkkani on nyt kipeä ilmeisesti vain kaikesta seisomisesta. Kun pääsen töistä kotiin, purskahdan itkuun koska töissä on ollut niin kamalaa, ja tajuan vihdoin pääseväni istumaan. Töiden jälkeen en jaksa tehdä enää mitään koska olen niin väsynyt.

Työsopimuksia emme ole vielä työnantajan kanssa kirjoittaneet, se tapahtuu huomenna tai torstaina. Eli  mihinkään en ole sitoutunut muuten kuin suullisesti, joten en usko että siinä, etten menisi enää toiseen paikkaan 2 viikoksi töihin, tulisi työnantajan kanssa ongelmaa. Ainoa ongelma tässä on vanhemmillani, kai.

Mutta yksinkertaisesti en vain ole työhön fyysisesti tarpeeksi hyvässä kunnossa, ja se syö minut myös henkisesti rikki.

[/quote]

Tervetuloa aikuisten maailmaan.

1. Pää kiinni. Älä ole tuollaine valittava vellihousu.

2. Pure hammasta ja tee työsi. Kunto paranee työtä tehdessä.

3. Hanki kunnon kengät.

Vierailija
112/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:41"]

Työnteko tekee sulle hyvää vaan. Lihaskivut hälvener muutamassa päivässä. Kannattaa ehkä jatkon kannalta miettiä että jos nyt jo olet niin huonossa kunnossarttä et jaksa kevyttä sisätyötä niin miten jaksat töissä kun olet vaikka vanhempiesi ikäinen.

[/quote]

Kevyt sisätyö= ravintolatyö? HAista jo kukkanen. Et ole tainnut koskaan tehdä sitä itse.

Vierailija
113/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susta tuntuu vaan just nyt tolta. Älä ajattele liikaa sitä miltä juuri nyt tuntuu jaloissa ja selässä ja harmittaa että paljon vielä edessä. Ei, ajattele mielummin hetki kerrallaan eteenpäin, ota särkylääkettä ja mobilattia ja muuta dopingia tähän alkuun ja tuut huomaamaan että helpottaa. Lupaan että helpottaa. Ravintolatyö on vaan tollasta alkuun kaikille mutta keho tottuu.

Vierailija
114/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:07"]

Minä toimin 15-vuotiaana puutarha-apulaisena, ja ensimmäisenä työpäivänä piti lapion kanssa tehdä jättimäisestä pellosta kukkamaa eli kääntää maa. Päivä alkoi klo 7 ja päättyi klo 16 ja välissä oli tunnin ruokatauko. Seuraavana päivänä olin niin kipeä, kädet rakoilla, selkä aivan jumissa mutta mieleenkään ei tullut lopettaa. Tähänhän olin sitoutunut. Myönnän, etten noista töistä nauttinut mutta rahan takia siellä vain olinkin.

Miten voi joku vääntää itkua siististä sisätyöstä?

[/quote]

Ravintola-ala on oikeasti rankkaa eikä mitään yrttien ristikkäin asettelua pihvin päälle!!!!

Menkää itse kokeilemaan jos luulette että se on jotain lässynläätä!!

Vierailija
115/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 15v ekassa kesätyöpaikassani yhden tehtaan ruokalassa kuukauden.

Hoidin tiskejä koneella eli seisoin koko päivän tiski koneen ääressä ja piti olla nopea. Muistan kuinka kamalaa oli herätä aamulla aikaisin ja lähteä seitsemäksi töihin. Nopeasti se kuukausi meni, vaikka alkuun tuntuikin vaikealta. Sain kuitenkin ihan hyvän palkan ja sitäkin enemmän nautin loppu lomasta.

Älä luovuta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan