Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko tästä syystä lapsesi lopettaa kesätyöt 'kesken'

Vierailija
02.06.2015 |

Olen siis 15-vuotias nuori ja sain kesätöitä kuukaudeksi ravintola-alalta. Alunperin oltiin työnantajan kanssa sovittu, että olisin töissä vain kaksi viikkoa, mutta sähköpostissa minut kutsuttiinkin kk töihin. 2 vk toisessa paikassa ja seuraavat 2vk toisessa. En olisi ite halunnut olla kokonaista kuukautta, vain ainoastaan kaksi viikkoa, mutta vanhempani eivät antaneet minun hylätä työtä, joten jouduin ottamaan sen vastaan. Tiesin etten tulisi kokonaista kuukautta jaksamaan. Nyt ollaankin jo siinä pisteessä, että olen töissä ollut nyt vasta 2 kokonaista päivää, mutta olen väsyneempi kuin koskaan aiemmin. Työ on fyysisesti minulle tosi rankkaa, seison 7 tuntia putkeen suunnilleen paikallani ja selkäni ei ole ikinä ennen ollut näin kipeä. Myös nilkkani on nyt kipeä ilmeisesti vain kaikesta seisomisesta. Kun pääsen töistä kotiin, purskahdan itkuun koska töissä on ollut niin kamalaa, ja tajuan vihdoin pääseväni istumaan. Töiden jälkeen en jaksa tehdä enää mitään koska olen niin väsynyt.

Työsopimuksia emme ole vielä työnantajan kanssa kirjoittaneet, se tapahtuu huomenna tai torstaina. Eli  mihinkään en ole sitoutunut muuten kuin suullisesti, joten en usko että siinä, etten menisi enää toiseen paikkaan 2 viikoksi töihin, tulisi työnantajan kanssa ongelmaa. Ainoa ongelma tässä on vanhemmillani, kai.

Mutta yksinkertaisesti en vain ole työhön fyysisesti tarpeeksi hyvässä kunnossa, ja se syö minut myös henkisesti rikki.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa työelämään!

Vierailija
82/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellainen luovuttajan-leima oikein anna hyvää kuvaa ihmisestä noin tulevaisuudenkaan kannalta. Työ ei ole aina läheskään kivaa tai herkkua, ja siksi sitä työksi sanotaankin. Vapaa-aika on sen vastakohta ja silloin voi valita mitä tekee (mutta siitä ei makseta palkkaa, ja tässä palkassa on nyt se työn ydinidea).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanki kunnon työkengät. joko crocsit tai sitten jotkut jalaksen/sievin turvakengät, riippuen millanen työ sulla on.

Se on aluksi raskasta, mutta pidä huolta itsestäsi. Voit vaikka rasvata jalkoja jos ne hikoaa kengissä suihkun jälkeen. Pidä niistä kumminkin huolta. Mukavat kengät ja vaatteet päälle niin kyllä se jo ensviikolla helpompaa on.

Vierailija
84/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kysymys, johon haluaisin vastauksen: mitä työtä ap suostuisi tekemään koko kuukauden? Siis kokonaisen kuukauden! Kuulostat siskoltani: ruikuti ruikuti anna rahaa, väsyttää ja vituttaa, ää en mä jaksa, no jaa a kuule, anna rahaa ruikuti ruikuti

Vierailija
85/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lopettaa.
Aloitin itse työskentelyt ravintola-alalla tiskaajana 16 vuotiaana. Olin siihen saakka vaan maannut päivät pitkät aiemmat kesälomat, lomat ja viikonloput eikä minulla ollut hajuakaan millaista on tehdä seisomatyötä. Ensimmäinen viikko oli aivan tuskaa, jalkoihin särki jo 5h jälkeen niin kovin, että teki mieli itkeä samoin käsiin ja olin todella väsynyt. Menin joka kerta töistä kotiin itkien, mutta jonkin ajan kuluttua jalat ja kädet tottui samoin muu kroppa eikä kipu enää vaivannut. Kuitenkaan missään vaiheessa en harkinnut lopettamist, nyt olen ollut ravintola-alalla kohta 10vuotta ja edelleen joskus raskaiden 12h vuorojen jälkeen jalat tekee kuolemaa ja väsyttää, mutta sitä se työnteko on. Itse olisin voinut tietysti mennä toimistotyöhön valmistuttuani, mutta sielläkin on omat fyysiset haasteet, jatkuva istuminen ottaa niska-hartiaseutuun, selkä kipeytyy, pää kipeytyy jos joutuu tuijottaa ruutua jne. Ap sinulla on useampi kymmenen vuotta elämässäsi työntekoa edessä, kannattaa hankkia ja ottaa vastaan kaikki kokemus minkä nyt saat, tuskin selviät ilman kipuja mistään työpaikastasi.

Vierailija
86/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin lapsen lääkäriin jos hän on sairas tai sairastuu töissä/töistä.

Vierailija
87/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 15-vuotiaana joka kesä lähes koko kesän töissä. Pidin vain viikon lomaa. Kyllä seisomatyöhön tottuu. Aluksi se sattuu jalkoja, mutta kyllä se viikossa jo helpottaa.

Vierailija
88/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se plussaa jos kesätöissä on kivaa, mutta eipä ole 15-vuotiaalla paljon varaa valita. Lohduttaudu palkkapäivänä.

Vierailija
89/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavanlaisessa seisomatyössä olin itsekin. 15-vuotiaana ensimmäisen kerran ja kuukauden olin useana kesänä. Muistan kyllä, miten selkä oli kipeänä. Ja sen väsymyksen työpäivän jälkeen. Yritin ensin, että olisin saanut tehdä 6-tuntisia päiviä, mutta se ei käynyt. Kyllä siitä selvisi ja lomaakin jäi vielä monta viikkoa. Tuskin antaisin oman lapseni ap:n tilanteessa lopettaa. Eihän koko kesää tarvitse kuitenkaan uhrata.

Vierailija
90/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siinä vaiheessa, että uudenlaisen rasituksen takia lihaksesi ovat nyt kipeimmillään. Pari päivää kun sinnittelet, niin alkaa helpottaa ja siitä muutama päivä eteenpäin alat huomata, että vähitellen jaksat taas paremmin.

Pyydä vanhemmiltasi niitä työkenkiä, ja hanki vaikka kahdet erilaiset, niin voit kesken päivän vaihtaa paria, sekin helpottaa vähän oloa.

Vierailija
91/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä 15 vuotias siis päättänhyt tänävuonna peruskoulun?

Itse täytin 16 keväällä ja olin peruskoulun jälkeen kesällä töissä loman ensimmäisestä maanataista loman viimeiseen perjantaihin. Syksyllä taas kouluun vajaan viikon loman jälkeen. Ekä se ollut minusta mitenkään liian raskasta. Olin apupoikana laittamassa maakaapeleita maahan.

Vierailija
92/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisomatyö on rankkaa.silti siihen tottuu.Myös minun kroppani tottui,vaikka painan 110kg ja olen paljon sua vanhempi. Älä pelästy heti sitä epämukavuudentunnetta.sitä se työnteko on,mutta sitä kyllä kouliintuu ja karskiintuu siihen :) jossain vaiheessahan se on aloitettava. Jaksat varmasti,kun otat positiivisen asenteen,yrität olla reipas(sitten kohta oletkin) ja huolehdit itsestäsi! :)

Vierailija
93/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli.

Tuskin kukaan 15v on noin huonokuntoinen.

Itse olin koko kesän töissät 15-vuotiaana ja kyllä se oli raskasta, mutta vain koska minulla oli herätys puoli 4 aamulla ja lisäksi kannoin painavia taakkoja ja olin itse pieni/laiha. (jaoin siis postia, aamu ja päivä)

Mutta joo, kyllä antaisin omani valita mitä itse tekee. Tosin hän on saanut ylistävät arvostelut työharjoitteluista, ja nauttisi jos olisi päässyt töihin.

Vierailija
94/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kiva tietää kuka palstalaisista on 15 vuotiaana ihan oikeesti tehnyt fyysisesti raskasta työtä? Ensiksikin tee kirjallinen työsopimus mahdollisimman pian. Huolehdi lakisääteisistä tauoista ja ihmettelen kyllä mikä työ ravintolassa on tärkeää että 15 vuotiasta seisotetaan koko työpäivä. Onko sua edes opastettu töihin kunnolla? Kaksi viikkoa tuollaista työtä kuulostaa ihan riittävältä, jos siellä ei ole lakisääteiset asiat kohdallaan. Näitä palstalaisia on kuule turha kuunnella. Sun iässä ne tuskin oli töissä ja kyllä niillä äitiä olis tullu ikävä niilläkin. Ei kukaan 15 vuotias tollasta jaksa. 

Vierailija
95/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan, että minulla jalat tuli kipeiksi kun olin sinun ikäisenäsi ekaa kertaa kesätöissä. Kyllä se taisi ohi mennä. Joka tapauksessa kesätyö on raskaampaa kuin koulunkäynti. Työ on työtä. En ota kantaa siihen, että antaisinko oman lapseni lopettaa työn tuolla perusteella. Asiasta keskusteltaisiin kyllä pitkään ja hartaasti ennen kuin sellaisen luvan antaisin. En usko, että teinini kovin vähällä luovuttaisi. Jos kuitenkin työ alkaisi käydä liikaa mielenterveyden päälle, tai olisi fyysiselle terveydelle oikeasti vaaraksi, lopettaminen varmaankin olisi sellaisessa tapauksessa paras vaihtoehto.

Vierailija
96/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain kuukausi. Alussa on raskaampaa kun ei ole tottunut siihen työhön.

Mut onko pakko tehdä kesätöitä? Mä en tehnyt koskaan töitä teininä.

Vierailija
97/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minäpä kerron sinulle. Olen 39-vuotias opettaja ja tehnyt työtä 13 vuotta, jos huomioidaan kaksi äitiyslomaa. Ja syksyllä, ekojen päivien jälkeen, en jaksa tehdä illalla YHTÄÄN mitään. Istun aivot narikassa sohvalla ja omat lapset, koti, harrastukset, kaikki tuntuu älyttömän raskailta. Työssäkäynti on tottumattomalle tai tauon jälkeen aina rankkaa aluksi. Siksi se onkin työtä. Ehkä tämä myös avaa sinulle sen, millaista aikuisten maailma on.

Itse olin sinun ikäisenä ekan kerran kesätöissä ja ekat päivät tuntui tappavilta. Sitten helpotti, mutta aina se koulua raskaampaa oli!

Vierailija
98/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:11"]Olisipa kiva tietää kuka palstalaisista on 15 vuotiaana ihan oikeesti tehnyt fyysisesti raskasta työtä? Ensiksikin tee kirjallinen työsopimus mahdollisimman pian. Huolehdi lakisääteisistä tauoista ja ihmettelen kyllä mikä työ ravintolassa on tärkeää että 15 vuotiasta seisotetaan koko työpäivä. Onko sua edes opastettu töihin kunnolla? Kaksi viikkoa tuollaista työtä kuulostaa ihan riittävältä, jos siellä ei ole lakisääteiset asiat kohdallaan. Näitä palstalaisia on kuule turha kuunnella. Sun iässä ne tuskin oli töissä ja kyllä niillä äitiä olis tullu ikävä niilläkin. Ei kukaan 15 vuotias tollasta jaksa. 
[/quote]
Aika moni meistä 40+ -ikäisistä on aloittanut kesätyöt mansikkapelloilla kyykkimällä! Niin minäkin, 14-vuotiaana.
Nykyään kai poimijat tulevat enimmäkseen ulkomailta, koska suomalaisille työ on liian rankkaa..

Vierailija
99/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:11"]Olisipa kiva tietää kuka palstalaisista on 15 vuotiaana ihan oikeesti tehnyt fyysisesti raskasta työtä? Ensiksikin tee kirjallinen työsopimus mahdollisimman pian. Huolehdi lakisääteisistä tauoista ja ihmettelen kyllä mikä työ ravintolassa on tärkeää että 15 vuotiasta seisotetaan koko työpäivä. Onko sua edes opastettu töihin kunnolla? Kaksi viikkoa tuollaista työtä kuulostaa ihan riittävältä, jos siellä ei ole lakisääteiset asiat kohdallaan. Näitä palstalaisia on kuule turha kuunnella. Sun iässä ne tuskin oli töissä ja kyllä niillä äitiä olis tullu ikävä niilläkin. Ei kukaan 15 vuotias tollasta jaksa.  [/quote] Aika moni meistä 40+ -ikäisistä on aloittanut kesätyöt mansikkapelloilla kyykkimällä! Niin minäkin, 14-vuotiaana. Nykyään kai poimijat tulevat enimmäkseen ulkomailta, koska suomalaisille työ on liian rankkaa..

[/quote]

tai siitä ei makseta enää sitäkään, mitä meille aikoinaan...

Vierailija
100/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:11"]Olisipa kiva tietää kuka palstalaisista on 15 vuotiaana ihan oikeesti tehnyt fyysisesti raskasta työtä? Ensiksikin tee kirjallinen työsopimus mahdollisimman pian. Huolehdi lakisääteisistä tauoista ja ihmettelen kyllä mikä työ ravintolassa on tärkeää että 15 vuotiasta seisotetaan koko työpäivä. Onko sua edes opastettu töihin kunnolla? Kaksi viikkoa tuollaista työtä kuulostaa ihan riittävältä, jos siellä ei ole lakisääteiset asiat kohdallaan. Näitä palstalaisia on kuule turha kuunnella. Sun iässä ne tuskin oli töissä ja kyllä niillä äitiä olis tullu ikävä niilläkin. Ei kukaan 15 vuotias tollasta jaksa.  [/quote] Aika moni meistä 40+ -ikäisistä on aloittanut kesätyöt mansikkapelloilla kyykkimällä! Niin minäkin, 14-vuotiaana. Nykyään kai poimijat tulevat enimmäkseen ulkomailta, koska suomalaisille työ on liian rankkaa..

[/quote]

tai siitä ei makseta enää sitäkään, mitä meille aikoinaan...
[/quote]
No tuokin on varmasti yksi syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän