Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko tästä syystä lapsesi lopettaa kesätyöt 'kesken'

Vierailija
02.06.2015 |

Olen siis 15-vuotias nuori ja sain kesätöitä kuukaudeksi ravintola-alalta. Alunperin oltiin työnantajan kanssa sovittu, että olisin töissä vain kaksi viikkoa, mutta sähköpostissa minut kutsuttiinkin kk töihin. 2 vk toisessa paikassa ja seuraavat 2vk toisessa. En olisi ite halunnut olla kokonaista kuukautta, vain ainoastaan kaksi viikkoa, mutta vanhempani eivät antaneet minun hylätä työtä, joten jouduin ottamaan sen vastaan. Tiesin etten tulisi kokonaista kuukautta jaksamaan. Nyt ollaankin jo siinä pisteessä, että olen töissä ollut nyt vasta 2 kokonaista päivää, mutta olen väsyneempi kuin koskaan aiemmin. Työ on fyysisesti minulle tosi rankkaa, seison 7 tuntia putkeen suunnilleen paikallani ja selkäni ei ole ikinä ennen ollut näin kipeä. Myös nilkkani on nyt kipeä ilmeisesti vain kaikesta seisomisesta. Kun pääsen töistä kotiin, purskahdan itkuun koska töissä on ollut niin kamalaa, ja tajuan vihdoin pääseväni istumaan. Töiden jälkeen en jaksa tehdä enää mitään koska olen niin väsynyt.

Työsopimuksia emme ole vielä työnantajan kanssa kirjoittaneet, se tapahtuu huomenna tai torstaina. Eli  mihinkään en ole sitoutunut muuten kuin suullisesti, joten en usko että siinä, etten menisi enää toiseen paikkaan 2 viikoksi töihin, tulisi työnantajan kanssa ongelmaa. Ainoa ongelma tässä on vanhemmillani, kai.

Mutta yksinkertaisesti en vain ole työhön fyysisesti tarpeeksi hyvässä kunnossa, ja se syö minut myös henkisesti rikki.

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toimin 15-vuotiaana puutarha-apulaisena, ja ensimmäisenä työpäivänä piti lapion kanssa tehdä jättimäisestä pellosta kukkamaa eli kääntää maa. Päivä alkoi klo 7 ja päättyi klo 16 ja välissä oli tunnin ruokatauko. Seuraavana päivänä olin niin kipeä, kädet rakoilla, selkä aivan jumissa mutta mieleenkään ei tullut lopettaa. Tähänhän olin sitoutunut. Myönnän, etten noista töistä nauttinut mutta rahan takia siellä vain olinkin.

Miten voi joku vääntää itkua siististä sisätyöstä?

Vierailija
42/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lopettaa. Totta kai oikean työn tekeminen on rankkaa verrattuna peruskouluun, jossa ei oikeasti tarvitse kuin löhötä pulpetissa ja syljeskellä kattoon. Helpolla elämässään päässeestä muutos voi olla oikeasti raju mutta elämä on. Mieti sitä, mistä elatuksesi ja taskurahasi tulevat, jos ei sinun omasta työnteostasi - vanhemmiltasi, joilla on ihan yhtä rankkaa tai rankempaakin omassa työssään. Kuukauden kesäloma on ihan riittävän pitkä ja tosiaan totut viikossa työn rutiineihin ja seisomiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että vanhemmillasikaan on ihan helppoa töissä? Kyllä työnteko rasittaa ja pitääkin. Pullasorsat luulee, että joku tulee ja ruokkii vaan.

Vierailija
44/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:45"]

Minä olen selkäni takia joutunut käymään fysioterapeutilla, enkä silti edes miettisi jäisinkö pois kesätöistä. Joku 6kk alkais olla jo eriasia, mutta voisin samantien lähteä vaikka vuodeksi töihin, jos koulu ei olisi samaan aikaan. Onko tämä se pullamössösukupolvi? T. 16v

[/quote]

Pullamössösukupolvea ovat ne ns. suuret ikäluokat, jotka ovat jo eläkkeellä. Vai onko pasltalla joku joka olisi syönyt pullamössä 50 luvun jälkeen?

[/quote]

Pullamössösukupolveksi haukutaan kyllä nuoria, ja termi otettiin käyttöön ymmärtääkseni 1980-luvulla, silloisista nuorista. Eikä kyse ole niinkään siitä, että kukaan mössöä söisi, vaan että nuoret miellettiin niin hampaattomiksi ja helppoon elämään tottuneiksi (koskapa kalkkikset eivät nuorista niin ajattelisi, hh!), että hampaat/taidot eivät kykene kuin valmiiseen elämään...

Minusta - itsekin 15-vuotiaan tytön äitinä - on ihan ymmärrettävää, että ap on kipeä. Oudokseltaan seitsentuntiset päivät seisten OVAT kova ruumiillinen rasitus. Nyt vaan neuvottelemaan tuolin käytöstä pomon kanssa!

Vierailija
45/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan nuoriso on niin laiskaa! Kaksi päivää ja ollaan jo luovuttamassa. Kai tajuat, että sulla on työelämää edessä vielä monta kymmentä vuotta. 

Vierailija
46/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan antaisi. Tottakai uusi työ väsyttää, niin se tekee aikuisellakin, kun sekä kroppa että aivot joutuvat tottumaan uuteen tilanteeseen.

Ja tottakai se on yrittäjälle ongelma, jos sieltä lähdet menemään, kun et selkeästikään ole tyhjänpanttina. Nyt puret hammasta, kestät hommat ja huolehdit siitä, että saat pitää lakisääteiset tauot. Sitten palkan saatuasi ostat itsellesi jotain mukavaa.

Vierailija
47/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi, mutta tekisin ilmoituksen työsuojeluviranomaiselle ja sinulla ei ole lakisääteisiä taukoja. Työsuojeluviranomainen auttaa myös palkan saamisessa, tiedoksi myös 23:lle, että työn tekeminen on se joka ratkaisee eikä kirjallinen työsopimus.

Minäkin olen ollut seisomatyössä, ja myös liikkunut paljon tuossa iässä. Älä seiso liikkumatta kuin pylväs, vaan siirtele jalkojasi ja liiku kuitenkin paikallasi, vaikka et voi varsinaisesti poistua työpisteeltä - siis muuta kuin niiden lakisääteisten taukojen ajaksi!

Oikeasti voidaan vaatia, että seisot työaikasi, mutta kyllä sinä saat tauot pitää. Jos et millään jaksa kahta lisäviikkoa, niin moni varmaan tulisi ilomielin sinun sijastasi. Paitsi jos se työpaikka on niin ikävä, että ei siihen kukaan vapaaehtoisesti mene.

Vierailija
48/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se yritys löydä tilallesi jonkun joka haluaa tehdä töitä tosissaan. Ymmärtäisin tuskasi jos työ olisi koko ajan todella fyysisesti raskasta, mutta pelkkä seisominen ilman jatkuvaa nostelemista, kurottelua tai saman liikeradan toistamista ei saa minulta herumaan myötätuntoa. Osta kunnon kengät, venyttele ja seiso suorassa. Joku sanoikin että jatkossa työn löytäminen voi hankaloitua jos olet ottanut lopputilin koska on muka raskasta. Haluatko riskeerata siksi että kroppasi ei parissa päivässä ole tottunut seisomatyöhön? 15-vuotias siskoni myy jäätelöä jopa 10 tuntia päivässä eikä ole valittanut muusta kuin siitä, jos asiakkaita ei käy ja tulee tylsää. N21

Vierailija
49/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kunnon työkengät.

Vierailija
50/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ottaisi sun työn. Kyllä sä totut siihen :)

Vierailija
51/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinani ekassa kesätyöpaikassani (siivoojana) odotin vain, että päivät loppuvat. Ensimmäisten päivien jälkeen olin niin kipeä, että iltaisin itkin ja hieroin mobilaattia jalkoihin ja muihin kipeisiin lihaksiin. Mutta viikossa totuin. Ja niin totut sinäkin, joten jatka hampaat irvessä ja rahankiilto silmissä! Ahkera työnteko palkitaan, ja ensi kesänä saatat saada mukavamman työn, jos pystyt näyttämään, että kykenet raskaaseenkin hommaan. Turha ruikutus pois!

Vierailija
52/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin edellisistä kommentoijista kukaan itse jäisi työhön, jossa paikat ovat koko ajan kipeinä. Olen kyllä tehnyt työtä, jossa ollaan jalkojen päällä koko työajan, mutta siinä on aina päässyt kävelemään ja tauot on pidetty. En suostuisi seisomatyöhön.

Ap voi miettiä mikä on pahinta mitä vanhemmat voivat tehdä jos kieltäydyt. Kiduttavatko he sinua? Siinä tapauksessa ilmoita lastensuojeluun.

Vierailija
53/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin lopettaa. Kuulostaa paskahommalta muutenkin. Jo nuoresta lähtien kannattaa tähdätä huipulle. Mene tiskaajaksi ja totu tiskaajaksi.

Vierailija
54/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi. Tänä päivänä on tosi vaikea löytää töitä. Tuon ikäisenä vielä on oikea lottovoitto päästä ravintola-alalle töihin, koska sinne harvemmin alaikäisiä otetaan. Raskastahan se on, mutta kyllä nyt sen verran sisua pitää löytyä, että kuukauden kestää. Eihän tuo kuukausi ole aika eikä mikään. Ja miten luulet tulevaisuudessa saavasi töitä, jos sinulla ei ole näyttää mitään työtodistuksia siitä mitä olet aiemmin tehnyt? 

Vierailija
55/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sulla nyt sentään ruokatunti on, ap? Olet seitsemän tunnin työpäivän aikana oikeutettu puolen tunnin ruokatuntiin, muista pitää se!

http://www.tyosuojelu.fi/fi/nuoret_tyontekijat

Vierailija
56/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykyajan nuoret näin laiskoja vätyksiä ole? Ei mikään ihme, että työpaikat valuu ulkomaille. Vaikka työsi olisikin vain kesätyö niin siitä kannattaa pitää kiinni eikä heti luovuttaa. 

Vierailija
57/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:24"]Tuskin edellisistä kommentoijista kukaan itse jäisi työhön, jossa paikat ovat koko ajan kipeinä. Olen kyllä tehnyt työtä, jossa ollaan jalkojen päällä koko työajan, mutta siinä on aina päässyt kävelemään ja tauot on pidetty. En suostuisi seisomatyöhön.

Ap voi miettiä mikä on pahinta mitä vanhemmat voivat tehdä jos kieltäydyt. Kiduttavatko he sinua? Siinä tapauksessa ilmoita lastensuojeluun.
[/quote]
Kyllä jäisin, jos loppu häämöttäisi muutaman viikon päässä.

Vierailija
58/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:54"]

Huolestuttavinta on se, että teet työtä palkatta 2 päivää ja työsopimusta ei olla vieläkään allekirjoitettu.. et tule saamaan rahojasi, joten miksi vapaaehtoisesti tuhoat terveytesi?

[/quote]

Miten niin palkatta? Suullinen työsopimus on myös mahdollinen. Työnantaja tuossa on heikoilla ja maksaa tai sitten itkee ja maksaa.

[/quote]

Suullinen työsopimus on myös sitova mutta hankala todistaa ellet ole äänittänyt ko. keskustelua; Muutoin se on vain sana sanaa vastaan.

Itseäni on kusetettu ja en tee enää päivääkään töitä ilman sopparia mutta kukin tavallaan

Vierailija
59/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:24"]

Tuskin edellisistä kommentoijista kukaan itse jäisi työhön, jossa paikat ovat koko ajan kipeinä. Olen kyllä tehnyt työtä, jossa ollaan jalkojen päällä koko työajan, mutta siinä on aina päässyt kävelemään ja tauot on pidetty. En suostuisi seisomatyöhön.

[/quote]

Olen jäänytkin, vaikka jalat tosiaan olivat alkuun kipeinä monta päivää eikä työpäivän jälkeen jaksanut tehdä muutakuin mennä nukkumaan. Seisomatyötä kovalla alustalla. Tauot kyllä olivat, mutta muuten koko päivä jaloilla kävelyä sen verran kuin taukotilassa käymisessä tuli.

Vierailija
60/115 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin nuorena todella jumissa ekan viikon kesätöissä (postihommaa). Mutta siihen tottui ja loppukesästä hommat sujui jo nopsasti rutiinilla. Ja nimenomaan ekat viikot teki mieli heittää pyyhe kehään koska olin melko hidas ja tein virheitä, mutta kukapa ei tekisi uudessa työssä? Lopulta olin sitten neljä kuukautta ja nyt muistelen vain lämmöllä. Paskempi maku olisi jäänyt suuhun, jos olisin lopettanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi