Antaisitko tästä syystä lapsesi lopettaa kesätyöt 'kesken'
Olen siis 15-vuotias nuori ja sain kesätöitä kuukaudeksi ravintola-alalta. Alunperin oltiin työnantajan kanssa sovittu, että olisin töissä vain kaksi viikkoa, mutta sähköpostissa minut kutsuttiinkin kk töihin. 2 vk toisessa paikassa ja seuraavat 2vk toisessa. En olisi ite halunnut olla kokonaista kuukautta, vain ainoastaan kaksi viikkoa, mutta vanhempani eivät antaneet minun hylätä työtä, joten jouduin ottamaan sen vastaan. Tiesin etten tulisi kokonaista kuukautta jaksamaan. Nyt ollaankin jo siinä pisteessä, että olen töissä ollut nyt vasta 2 kokonaista päivää, mutta olen väsyneempi kuin koskaan aiemmin. Työ on fyysisesti minulle tosi rankkaa, seison 7 tuntia putkeen suunnilleen paikallani ja selkäni ei ole ikinä ennen ollut näin kipeä. Myös nilkkani on nyt kipeä ilmeisesti vain kaikesta seisomisesta. Kun pääsen töistä kotiin, purskahdan itkuun koska töissä on ollut niin kamalaa, ja tajuan vihdoin pääseväni istumaan. Töiden jälkeen en jaksa tehdä enää mitään koska olen niin väsynyt.
Työsopimuksia emme ole vielä työnantajan kanssa kirjoittaneet, se tapahtuu huomenna tai torstaina. Eli mihinkään en ole sitoutunut muuten kuin suullisesti, joten en usko että siinä, etten menisi enää toiseen paikkaan 2 viikoksi töihin, tulisi työnantajan kanssa ongelmaa. Ainoa ongelma tässä on vanhemmillani, kai.
Mutta yksinkertaisesti en vain ole työhön fyysisesti tarpeeksi hyvässä kunnossa, ja se syö minut myös henkisesti rikki.
Kommentit (115)
En antaisi lopettaa. Aluksi se on rankkaa fyysisesti, jos kroppa ei moiseen ole tottunut. Sama kun aloittaa kuntoilun, tulee hemmetin kipeäksi ja tekee mieli luovuttaa heti alussa.
Miunkin lapsi sanoi kahden viikon pestistään, ettei ole sen rahan arvoinen, mitä sieltä saa. Muttakäy sen loppuun tietenkin, ja laskee jäljellä olevia päiviä. Nyt niitä on enää kahdeksan :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:42"]
No jaa a kuule, mutta selän kanssa ongelmia mulla on ollut jo ainakin 5 vuotta ja muutenkin taustalla kaikkea muuta
[/quote]
Tiedän tunteen. Minulla on koko ikäni, siis syntymästäni saakka, ollut ongelmia selkäni kanssa (välilevyongelma), enkä voisi kuvitellakaan, että istuisin tai seisoisin paikallani koko työpäivää, vaan minun pitää saada liikkua ja istua lähes samassa määrin. Onneksi työni on juuri sellaista. Tsemppiä toivon sinulle, mutta jos ongelmat jatkuvat, voisit käydä kokeilemassa kiropraktikon luona, jos saisit sieltä helpotusta. Minua se on auttanut vuosikymmeniä.
Minulla on 15-vuotias, ja saattaisin hyvinkin antaa hänelle luvan lopettaa, JOS:
1) hän ei saa pitää lainmukaista ruokatuntia, vaikka asiasta on sanonut pomolle
2) työhön sisältyy laitonta mm. alkoholin myyntiä (ap sanoo olevansa ravintolassa, eikö?), sitä kun ei saa alaikäinen myydä.
3) pomo ei ole halukas millään tavalla alkupäivinä helpottamaan tuota seisomista. Ymmärrän heikkoselkäisenä erinomaisesti, miten kipeäksi paikoillaan seisomisesta tulee! Ihan turha kenenkään mussuttaa, että "toihan on helppoa, kun ei tartte nostella tms", mutta todellisuudessa juuri se paikoillaan olo voi olla erityisen raskasta. Itse kykenisin hyvinkin kävelemään ja liikkumaan seitsemän tuntia, mutta en seisomaan paikoillani kuin ehkä pari.
Kannattaa kumminkin ensin neuvotella. Ja voisitko ottaa maaliksi vaikka sen, että sinnittelet viikon ja katsot, miten fysiikkasi sen jälkeen jaksaa?
Sinulle oli selvästi iso pettymys, että duuni jatkuukin kaksi kertaa pidempään kuin luulit, ja tuo pettymys tuntuu maustavan arviotasi työstä. Usko pois silti, että se kuukausi menee nopeasti, ja tuntisit olosi sen jälkeen aika hyväksi, kun olet sinnitellyt, etkä antanut periksi.
MUTTA tosiaan hyväksikäyttöön ja riistoon (lain rikkominen, kohtuuton rasitus) ei tarvitse suostua. Edes teinin av-mammojen miellyttämiseksi ;-)
Voi herranjumala kun on elämä rankkaa. En todellakaan antaisi lopettaa! Töitä on noin nuorena hyvin vaikea saada. Ja kaikki työkokemus on arvokasta ja auttaa sinua jatkossa saamaan töitä. Sinnikkyys palkitaan ja sinun iässäsi on korkea aika oppia, että elämä ei ole aina kivaa. Työnteko ei ole aina kivaa. Silti työtä on tehtävä. Mistä me muuten saadaan hyvinvointia tähän maahan, kysyn vaan.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:45"]
Minä olen selkäni takia joutunut käymään fysioterapeutilla, enkä silti edes miettisi jäisinkö pois kesätöistä. Joku 6kk alkais olla jo eriasia, mutta voisin samantien lähteä vaikka vuodeksi töihin, jos koulu ei olisi samaan aikaan. Onko tämä se pullamössösukupolvi? T. 16v
[/quote]
Pullamössösukupolvea ovat ne ns. suuret ikäluokat, jotka ovat jo eläkkeellä. Vai onko pasltalla joku joka olisi syönyt pullamössä 50 luvun jälkeen?
[/quote]
Pullamössösukupolveksi haukutaan kyllä nuoria, ja termi otettiin käyttöön ymmärtääkseni 1980-luvulla, silloisista nuorista. Eikä kyse ole niinkään siitä, että kukaan mössöä söisi, vaan että nuoret miellettiin niin hampaattomiksi ja helppoon elämään tottuneiksi (koskapa kalkkikset eivät nuorista niin ajattelisi, hh!), että hampaat/taidot eivät kykene kuin valmiiseen elämään...
Minusta - itsekin 15-vuotiaan tytön äitinä - on ihan ymmärrettävää, että ap on kipeä. Oudokseltaan seitsentuntiset päivät seisten OVAT kova ruumiillinen rasitus. Nyt vaan neuvottelemaan tuolin käytöstä pomon kanssa!
[/quote]
Höpö höpö. Pullamössö oli suurten ikäluokkien herkkua, ei sitä ole enää syötetty edes nykyisille keksi-ikäisille.
Kyllä sä totut. Alussa särkee, mut kyllä se siitä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:38"]
Minä olen selkäni takia joutunut käymään fysioterapeutilla, enkä silti edes miettisi jäisinkö pois kesätöistä. Joku 6kk alkais olla jo eriasia, mutta voisin samantien lähteä vaikka vuodeksi töihin, jos koulu ei olisi samaan aikaan. Onko tämä se pullamössösukupolvi? T. 16v
[/quote]
Pullamössösukupolvea ovat ne ns. suuret ikäluokat, jotka ovat jo eläkkeellä. Vai onko pasltalla joku joka olisi syönyt pullamössä 50 luvun jälkeen?
[/quote]
Pullamössösukupolveksi haukutaan kyllä nuoria, ja termi otettiin käyttöön ymmärtääkseni 1980-luvulla, silloisista nuorista. Eikä kyse ole niinkään siitä, että kukaan mössöä söisi, vaan että nuoret miellettiin niin hampaattomiksi ja helppoon elämään tottuneiksi (koskapa kalkkikset eivät nuorista niin ajattelisi, hh!), että hampaat/taidot eivät kykene kuin valmiiseen elämään...
Minusta - itsekin 15-vuotiaan tytön äitinä - on ihan ymmärrettävää, että ap on kipeä. Oudokseltaan seitsentuntiset päivät seisten OVAT kova ruumiillinen rasitus. Nyt vaan neuvottelemaan tuolin käytöstä pomon kanssa!
[/quote]
Höpö höpö. Pullamössö oli suurten ikäluokkien herkkua, ei sitä ole enää syötetty edes nykyisille keksi-ikäisille.
[/quote]
Et ilmeisesti ymmärrä mitään lukemastasi. "Eikä kyse ole niinkään siitä, että kukaan mössöä söisi,---"
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:36"]Minulla on 15-vuotias, ja saattaisin hyvinkin antaa hänelle luvan lopettaa, JOS:
2) työhön sisältyy laitonta mm. alkoholin myyntiä (ap sanoo olevansa ravintolassa, eikö?), sitä kun ei saa alaikäinen myydä.
3) pomo ei ole halukas millään tavalla alkupäivinä helpottamaan tuota seisomista. Ymmärrän heikkoselkäisenä erinomaisesti, miten kipeäksi paikoillaan seisomisesta tulee! Ihan turha kenenkään mussuttaa, että "toihan on helppoa, kun ei tartte nostella tms", mutta todellisuudessa juuri se paikoillaan olo voi olla erityisen raskasta. Itse kykenisin hyvinkin kävelemään ja liikkumaan seitsemän tuntia, mutta en seisomaan paikoillani kuin ehkä pari.
Kannattaa kumminkin ensin neuvotella. Ja voisitko ottaa maaliksi vaikka sen, että sinnittelet viikon ja katsot, miten fysiikkasi sen jälkeen jaksaa?
Sinulle oli selvästi iso pettymys, että duuni jatkuukin kaksi kertaa pidempään kuin luulit, ja tuo pettymys tuntuu maustavan arviotasi työstä. Usko pois silti, että se kuukausi menee nopeasti, ja tuntisit olosi sen jälkeen aika hyväksi, kun olet sinnitellyt, etkä antanut periksi.
MUTTA tosiaan hyväksikäyttöön ja riistoon (lain rikkominen, kohtuuton rasitus) ei tarvitse suostua. Edes teinin av-mammojen miellyttämiseksi ;-)
[/quote]
Otapa laista selvää. Alle 18-vuotias saa myydä alkoholia, kunhan se tapahtuu yli -8-vuotiaan valvonnassa.
Ap luultavasti pyörittelee jäätelopalloja kioskissa, ei sen kummempaa ravintola-alaa.
Antaisin lopettaa, jos työ ahdistaisi liikaa. Mutta kehottaisin kokeilemaan vielä jonkin aikaa, ehkä se alkaisi helpottaa. Plus muistuttaisin kuinka kivaa on saada vähän omaa tienestiä :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:32"]
Pahimmassa tapauksessa työnantaja voi vaatia sinulta korvauksia jos jätät määräaikaisen työn kesken. Yritä sinnitellä, laske vaikka kuinka paljon rahaa ansaitset joka minuutti. Loppukesän sitten lepälet ja nautit rahoista, olet sen ansainnut. Kotona kannattaa nostaa jalat joksikin aikaa ylös esim seinää vasten. Myös töissä tauoilla jos on mahdollista niin nosta jalat vaikka tuolille.
[/quote]
Kyllä siinä on työnantaja kehjoilla jos ei ole kirjallista työsopimusta, jolla se määräaikaisuuden todistaisi.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:36"]Minulla on 15-vuotias, ja saattaisin hyvinkin antaa hänelle luvan lopettaa, JOS:
[/quote]
Otapa laista selvää. Alle 18-vuotias saa myydä alkoholia, kunhan se tapahtuu yli -8-vuotiaan valvonnassa.
[/quote]
Yli 18-vuotiaan valvonnassa siis...
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:36"]Minulla on 15-vuotias, ja saattaisin hyvinkin antaa hänelle luvan lopettaa, JOS: 1) hän ei saa pitää lainmukaista ruokatuntia, vaikka asiasta on sanonut pomolle 2) työhön sisältyy laitonta mm. alkoholin myyntiä (ap sanoo olevansa ravintolassa, eikö?), sitä kun ei saa alaikäinen myydä. 3) pomo ei ole halukas millään tavalla alkupäivinä helpottamaan tuota seisomista. Ymmärrän heikkoselkäisenä erinomaisesti, miten kipeäksi paikoillaan seisomisesta tulee! Ihan turha kenenkään mussuttaa, että "toihan on helppoa, kun ei tartte nostella tms", mutta todellisuudessa juuri se paikoillaan olo voi olla erityisen raskasta. Itse kykenisin hyvinkin kävelemään ja liikkumaan seitsemän tuntia, mutta en seisomaan paikoillani kuin ehkä pari. Kannattaa kumminkin ensin neuvotella. Ja voisitko ottaa maaliksi vaikka sen, että sinnittelet viikon ja katsot, miten fysiikkasi sen jälkeen jaksaa? Sinulle oli selvästi iso pettymys, että duuni jatkuukin kaksi kertaa pidempään kuin luulit, ja tuo pettymys tuntuu maustavan arviotasi työstä. Usko pois silti, että se kuukausi menee nopeasti, ja tuntisit olosi sen jälkeen aika hyväksi, kun olet sinnitellyt, etkä antanut periksi. MUTTA tosiaan hyväksikäyttöön ja riistoon (lain rikkominen, kohtuuton rasitus) ei tarvitse suostua. Edes teinin av-mammojen miellyttämiseksi ;-) [/quote] Otapa laista selvää. Alle 18-vuotias saa myydä alkoholia, kunhan se tapahtuu yli -8-vuotiaan valvonnassa.
[/quote]
Otapa itse selvää. Ap on ravintolassa, ei vähittäiskaupassa. Ja ravintolassa saa alkoholia myydä alle 18-vuotias vain, jos hänellä on ammattitutkinto. Mitä tietenkään ei 15-vuotiaalla voi olla!
https://www.pam.fi/wiki/alle-18-vuotiaan-tyoehdot.html
56
[/quote]Heh, ihanko totta?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:42"]No jaa a kuule, mutta selän kanssa ongelmia mulla on ollut jo ainakin 5 vuotta ja muutenkin taustalla kaikkea muuta
[/quote]
Ainahan teillä pennuilla on taustalla sitä ja tätä minkä takia ansaitsette saada erikoiskohtelua ja ymmärrystä. Mikä olisi sellainen kesätyö, jota jaksaisit kokonaisen kuukauden?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et ilmeisesti ymmärrä mitään lukemastasi. "Eikä kyse ole niinkään siitä, että kukaan mössöä söisi,---"
[/quote]
Miten voi olla pullamössösukupolvea jos ei ole sitä koskaan syönyt eikä edes tiedä mitä se on? Aivan sama kuin että minä väittäisin omia lapisiani commandore 64 sukupolveksi, koska olen sitä itse nuorena käyttänyt.
Kyllä antaisin oman lapseni lopettaa, jos tuntuu liian rankalta. 15- v. ei ole aikuinen ja kesällä pitää ehtiä olla lomalla.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:36"]Minulla on 15-vuotias, ja saattaisin hyvinkin antaa hänelle luvan lopettaa, JOS: 1) hän ei saa pitää lainmukaista ruokatuntia, vaikka asiasta on sanonut pomolle 2) työhön sisältyy laitonta mm. alkoholin myyntiä (ap sanoo olevansa ravintolassa, eikö?), sitä kun ei saa alaikäinen myydä. 3) pomo ei ole halukas millään tavalla alkupäivinä helpottamaan tuota seisomista. Ymmärrän heikkoselkäisenä erinomaisesti, miten kipeäksi paikoillaan seisomisesta tulee! Ihan turha kenenkään mussuttaa, että "toihan on helppoa, kun ei tartte nostella tms", mutta todellisuudessa juuri se paikoillaan olo voi olla erityisen raskasta. Itse kykenisin hyvinkin kävelemään ja liikkumaan seitsemän tuntia, mutta en seisomaan paikoillani kuin ehkä pari. Kannattaa kumminkin ensin neuvotella. Ja voisitko ottaa maaliksi vaikka sen, että sinnittelet viikon ja katsot, miten fysiikkasi sen jälkeen jaksaa? Sinulle oli selvästi iso pettymys, että duuni jatkuukin kaksi kertaa pidempään kuin luulit, ja tuo pettymys tuntuu maustavan arviotasi työstä. Usko pois silti, että se kuukausi menee nopeasti, ja tuntisit olosi sen jälkeen aika hyväksi, kun olet sinnitellyt, etkä antanut periksi. MUTTA tosiaan hyväksikäyttöön ja riistoon (lain rikkominen, kohtuuton rasitus) ei tarvitse suostua. Edes teinin av-mammojen miellyttämiseksi ;-) [/quote] Otapa laista selvää. Alle 18-vuotias saa myydä alkoholia, kunhan se tapahtuu yli -8-vuotiaan valvonnassa.
[/quote]
Otapa itse selvää. Ap on ravintolassa, ei vähittäiskaupassa. Ja ravintolassa saa alkoholia myydä alle 18-vuotias vain, jos hänellä on ammattitutkinto. Mitä tietenkään ei 15-vuotiaalla voi olla!
https://www.pam.fi/wiki/alle-18-vuotiaan-tyoehdot.html
56
[/quote]
Kaikissa ravintoloissa ei myydä alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:44"]
[/quote]Heh, ihanko totta?
[/quote]
No ei 18-, eikä 8-vuotiaan nyt varsinkaan. Ravintola-alalla lapsen pitäisi olla suorittanut ammattitutkinto voidakseen myydä alkoholia. Mitä tietysti ei 15-vuotiaalla ap:lla voi olla.
Tosin emmehän me edes tiedä, mitä ap oikeasti tekee, koska ei ole piipahtanut aloituksessaan lainkaan sittemmin....
Pahimmassa tapauksessa työnantaja voi vaatia sinulta korvauksia jos jätät määräaikaisen työn kesken. Yritä sinnitellä, laske vaikka kuinka paljon rahaa ansaitset joka minuutti. Loppukesän sitten lepälet ja nautit rahoista, olet sen ansainnut. Kotona kannattaa nostaa jalat joksikin aikaa ylös esim seinää vasten. Myös töissä tauoilla jos on mahdollista niin nosta jalat vaikka tuolille.