Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua hiivataikinoita!!

Vierailija
29.01.2022 |

Pitäisi nostattaa tuplaksi ja mulla ne ei koskaan nouse. Olen kokeillut kuumaa ja kylmää, ei. Olen punninnut taikinan ja todennut että ei mitään vaikutusta.

Pliis, parhaat vinkit, millä hiivataikina oikeasti nousee tuplaksi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höps höps, ei sitä kannata kytätä nouseeko se nyt just tuplaksi, annat vaan nousta tarpeeksi kauan että selkeästi nousee ja sitten leipomaan.

Vierailija
2/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä kädenlämpöistä vettä. Kuuma tap-paa hiivan, kylmä ei herätä sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höps höps, ei sitä kannata kytätä nouseeko se nyt just tuplaksi, annat vaan nousta tarpeeksi kauan että selkeästi nousee ja sitten leipomaan.

Esim uunissa alimmalla lämmöllä antanut nousta tunninkin.

Vierailija
4/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä kikka,se hiiva...Laita hiukan vettä,puoldesiä tms,desikin ok,sinne vähän jauhoja ja sokeria ja murennat hiivan sinne (Tai jos on kuivahiivaa,niin ohjeen mukaan ekaksi ja sitte sinne veteen)

Anna lähteä sen litkun käymään kuplimaan ja sitten sekoita taikinaan.

Niin ja se kaksinkertaisuus EI tarkoita PAINOA vaan että taikina alkaa nousta astian reunan yli.

5/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunat kiinni, veto pois.Liina taikinan päälle. Laita vaikka kylmään uuniin kunnes nousee. 

Voi olla myös että laitat hiivan liian kuumaan maitoon, veteen?

Vierailija
6/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun eukkolla on hiivat omasta takaa. Ei ole tarvinnut ostella vuosiin

Vierailija
7/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvä kikka,se hiiva...Laita hiukan vettä,puoldesiä tms,desikin ok,sinne vähän jauhoja ja sokeria ja murennat hiivan sinne (Tai jos on kuivahiivaa,niin ohjeen mukaan ekaksi ja sitte sinne veteen)

Niin ja se kaksinkertaisuus EI tarkoita PAINOA vaan että taikina alkaa nousta astian reunan yli.

No tuommoista ihmettä en ole koskaan nähnyt, että taikina nousisi astian reunoille! Siksi olen punninnut kun en mitään ole isompaa nousemista nähnyt.

Mutta voisin tätä konstia kokeilla.

Vierailija
8/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Ikkunat kiinni, veto pois.Liina taikinan päälle. Laita vaikka kylmään uuniin kunnes nousee. 

Voi olla myös että laitat hiivan liian kuumaan maitoon, veteen?

Voi olla, että olen yrittänt liioitella tässä ja massamurhannut hiivat…

Vierailija
9/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se oiskin kun paino tuolla kasvais :D

Vierailija
10/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuommoista ihmettä en ole koskaan nähnyt, että taikina nousisi astian reunoille! Siksi olen punninnut kun en mitään ole isompaa nousemista nähnyt.

Kai sinä ymmärrät, että ei siihen voi mistään painoa tulla lisää vaan pikemminkin se kevenee, kun hiiva käyttää sokeria kaasuksi, joka nostattaa taikinan tilavuutta.

Ymmärrän  oikein hyvin sen, että joku ei saa hiivataikinaa nousemaan. Sitä minulle sattuu aina vähän väliä. Kädenlämpöinen neste, tuore hiiva ja riittävästi aikaa, niin kyllä se siitä nousee.

Vierailija
11/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat ehkä liikaa jauhoja, kun sitko on hyvä niin taikina irtoaa kulhosta. Pitää vain jaksaa pyöritellä nyrkkiä tarpeeksi kauan. Kohoaa vaikka olisi kylmään nesteeseen hiivan liottanut, vaatii vähän pidemmän ajan.

Vierailija
12/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tietenkin, mutta jos joku nyt oikeasti tuskailisi joskus hiivataikinan kanssa, niin...

Hiivataikinassa käytetään kädenlämpöistä vettä, se tarkoittaa palahiivalle noin 37 asteista. Kuivahiiva tarvitsee vähän lämpimämpää, 40-42 asteista vettä.

Hiivataikina kuitenkin nousee myös kylmään nesteeseen tehtynä, siinä vaan kestää sitten kauemmin, yön yli esimerkiksi, jos sen taikinan laittaa jääkaappiin.

Taikinan nouseminen tarkoittaa sitä, että hiiva tuottaa aineenvaihduntansa takia sinne hiilidioksidia, joka muodostaa taikinan sitkon takia kuplia. Ja niin taikina kohoaa! Alussa on taikinaklöntti kipon pohjalla, ja sitten se alkaakin tursuta reunoilta yli... Tai sitten ei.

Taikinan nostattaminen kaksinkertaiseksi on siis tilavuutta, ei massaa. Taikinan paino ei muutu nousemisen aikana.

Perinteinen suomalainen hiiva on erinomaisen kestävä olio. Hiivapalan voi pakastaa useammaksi vuodeksi ja se silti heräilee toimimaan, kun sen nätisti sulattaa. Itselläni kolme vuotta vanha, pakastettu hiiva jaksoi vielä hyvin nostattaa pizzataikinan! Kuivahiiva heittää henkensä nopeammin.

Vierailija
13/13 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paino voi nousta, kun simne ei lisätä mitään. Samojen aineiden tilavuus muuttuu ei paino.

Onko joku ollut poissa koulun köksätunneilta?

Tai kemian tunneilta.😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme