Kuinka herkästi angiina oikeasti tarttuu
Sairastaako teillä koko perhe jos todettu yhdellä angiina? Pelottaa. :(
Kauankohan yleensä menee että tartunnasta oireet alkaa?
Kommentit (10)
Olimme mökillä ja yksi sairastui. Nukuimme kaikki vierekkäin 3 lasta ja minä.
Muut eivät sairastuneet.
Periaatteessa tarttuu kyllä hyvin.
Ja käsitin että osa voi tuon angiina bakteerin kantajia olla vaikkei olisi oireisiakaan. Ilmeisesti sitten toisilla tuo muuntuu angiinaksi asti?
Voi hurja! Toivotaan ettei nyt iske meihin muihin. :(
AP
Ei se helposti tartu. Riippuu mistä sen on saanut, eli onko kyseessä a-, b- vai c- streptokokki. Tosin pariskunnasta/ pusukavereista kannattaa hoitaa kaikki kerralla muuten voi jäädä 'kiertämään'.
Mikä on angiina? Voiko muka olla useampaa pöpötautia liikkeellä samanaikaisesti. Kuulostaa absurdilta.
Meillä myös koira kantoi streptokokkia.
Joskus on ollut tilanteita, että perheen oireeton streptokokki bakteerin kantaja tartuttaa muut perheen jäsenet yhä uudelleen ja uudelleen ennen kuin hoksataan, että hänetkin pitää hoitaa.
Meillä kävi niin, että minä sairastuin aina uudestaan ja uudestaan kunnes lääkäri tajusi testata muut perheenjäsenet. Kaikki muut olivat oireettomia kantajia, vasta kun heidät hoidettiin pääsin angiina-kierteestä.
Itse olen varmaan kantaja, tai sit vaan saan sen herkästi. Töissä kuulin käytävän toisessa päässä, kun lapsi selvästi yski angiinan takia. Tiesin, et se on sit kohta mulla ja tottatoki olikin. Vaikken siis ollut 20 metriä lähempänä ja tämä ennen koronaa. Sairastin sen sitten 3 kertaa parin kukauden aikana. Toinen lapsestani kärsii siitä myös, mutta ei muu perhe.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ollut tilanteita, että perheen oireeton streptokokki bakteerin kantaja tartuttaa muut perheen jäsenet yhä uudelleen ja uudelleen ennen kuin hoksataan, että hänetkin pitää hoitaa.
Apua! Mutta miten ne perhettä alkaisi sitten testaamaan? Tarkoitan, vaatiikohan se jatkuvan kierteen että aletaan sitten tutkia lähipiiriä vai miten.
Mulla vaan oli lapsena angiinaa meidän perheessä . Sisarukset ja vanhemmat eivät sairastaneet tuota koskaan .