Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kotiani minä en myy!"

Vierailija
02.06.2015 |

Kävimme eilen mummoni kanssa sosiaalitoimistossa ja siellä virkailija sanoi että koska mummollani on talo, se katsotaan omaisuudeksi ja voi olla ettei saa mitään tukea sen takia. Lupasin selvittää asiaa tarkemmin mutta mummoni suuttui ja sanoi: "Kotiani minä en myy!"

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tähän tilanteeseen sopisi käänteinen asuntolaina?

Vierailija
22/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita mummonmökkejä ei muuten tänä päivänä ihan noin vaan myydä, tiedoksi kaikille, jotka toteavat tuon ratkaisuksi rahapulaan. Suomen maaseutu on täynnä myytäviä mummonmökkejä, joita kukaan ei halua. Ne saattavat roikkua myytävien listalla vuosikausia. Vuosiako tuon mummon pitäisi pärjätä ilman tukia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap lunasta sinä se mökki ja laita mummo sinne asumaan. parempi se on vuokra on sulle maksaa kun jollekin ulkopuoliselle 

Vierailija
24/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:17"]

ap lunasta sinä se mökki ja laita mummo sinne asumaan. parempi se on vuokra on sulle maksaa kun jollekin ulkopuoliselle 

[/quote]Millä rahalla?

Vierailija
25/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen ajatellut että kun eläkkeelle jään joskus aikoinaan niin myyn asuntoni ja muutan vuokralle asumaan! Tässä minun eläkesäästöni! Tosin eihän sitä ikinä tiedä koska sitä lähtee!

Vierailija
26/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä, millainen "mökki" mummolla on. Tuskin sossu on kiinnostunut, jos kyseessä on alle 100m2 rintamamiestalo.

Jos mummon "mökki" on sen sijaan 300-neliöinen luksusomakotitalo, jonka hän on omistanut puoliksi edesmenneen miehensä kanssa, voi sos. toimisto hyvin perustellusti katsoa, että suurelta osin tarpeettomaksi käyvästä talosta on mummon luovuttava. Ei toimeentulotuesta ole varmaankaan tarkoitus maksaa esimerkiksi tarpeettoman suurten asuntojen lämmityskustannuksia.

Omassa asunnossa varmasti saa asua ilman että sos. toimisto pakottaisi sitä myymään, mutta jokin kohtuus varmaan siinäkin? Muutenhan tilanne olisi ennen pitkää se, että kaikki Suomen kartanot, luksustalot ja -huvilat järjesteltäisiin toimeentulotukiasiakkaiden omistukseen, jotta sosiaalitoimisto maksaisi asumis- ja lämmityskulut.

Vierailija
27/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:10"]

Tuo on kyllä oikeasti typerää, että velaton asunto pitäisi myydä. Kalliimpaa on olla vuokralla.

[/quote]

Niin, kun tukiraha tulee taikaseinästä. 

Olenko jotenkin poikkeava, kun kuvittelen, että minun tulisi laskea elintasoani, jos joutuisin sairaseläkkeelle tms. ja pidän itsestään selvänä kodin vaihtamista edullisempaan ja sitä, että joudun laittamaan omaisuuttani lihoiksi?

Se onkin sitten toinen juttu, että mummun talo voi olla jossain pienessä kylässä, missä talon realisointi voi kestää vuoden tai pari. Eli ei sitä rahaa saa sormia napauttamalla myymälläkään paitsi että voi tehdä pankin kanssa käänteisen lainasopimuksen, jos talo on sellainen, että pankki sen huolii. Tällöpin mummu saa asua omassaan loppuun asti ja asuntoa vastaan saadaan kuitenkin irrotettua rahaa. 

Vierailija
28/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus lienee provo. Paskapuhetta.

Sossu ei voi kieltäytyä maksamasta tukia, mutta se huomioi asumiskuluja vain kohtuullisilta osin. Toinen juttu siiten jos kyseessä on joku arvoasunto, eikä ihan tavallinen koti.

Vierailija
29/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelet.

"Tuen saamiseen ei vaikuta omassa käytössä oleva omistusasunto, irtaimisto tai työvälineet eli sellainen omaisuus, jota tarvitaan normaaliin elämiseen."

https://www.vantaa.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vantaa/embeds/vantaawwwstructure/63981_toimeentulotuki_net.pdf

Vierailija
30/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:27"]

Mä ainakin olen ajatellut että kun eläkkeelle jään joskus aikoinaan niin myyn asuntoni ja muutan vuokralle asumaan! Tässä minun eläkesäästöni! Tosin eihän sitä ikinä tiedä koska sitä lähtee!

[/quote]

Niin minäkin olen ajatellut. Ja esim. aso-asuntoon pääsee seniorina isommankin varallisuuden kanssa. 

Vierailija
31/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:07"]

Voi kuulkaas, kyllä yksi mummo on mökkinsä ansainnut moneen kertaan. Mutta mitäpä sanotte siitä kun ystäväni ei ole koskaan ollut töissä (no opiskeluaikojen 2-3kk harjoittelua lukuunottamatta, opinnothan jäivät kesken), mutta silti asuu omistusasunnnossa 4h+k+s 2 lapsensa kanssa ja saa siihen asumistukea = me kansalaiset maksamme hänen asuntolainaansa. Sekö on reilua?? Että jos mummo muutaman vuoden saa tukea eikä lainaa edes ole muiden maksetavana niin eipä tuo iso rikos ole.

[/quote]

Tietämättömän tollon jorinoita. Ei asumistuekea saa lainan lyhennyksiin. Kelan sivulla on laskuri millä te kateelliset voitte kokeilla paljonko tukea voisi saada. Itse kokeilin omaan talooni, ja olisin saanut nollatuloilla vajaa kolmesataa euroa, eli en edes sitä mitä asuminen maksaa, saati sitten lainan lyhennykseen.

Vierailija
32/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:07"]Voi kuulkaas, kyllä yksi mummo on mökkinsä ansainnut moneen kertaan. Mutta mitäpä sanotte siitä kun ystäväni ei ole koskaan ollut töissä (no opiskeluaikojen 2-3kk harjoittelua lukuunottamatta, opinnothan jäivät kesken), mutta silti asuu omistusasunnnossa 4h+k+s 2 lapsensa kanssa ja saa siihen asumistukea = me kansalaiset maksamme hänen asuntolainaansa. Sekö on reilua?? Että jos mummo muutaman vuoden saa tukea eikä lainaa edes ole muiden maksetavana niin eipä tuo iso rikos ole. [/quote] Lainaa ei saa ilman vakituisia tuloja eikä 0 säästöillä. Huono yritys.

[/quote]

Lisäksi asumistukea ei saa lainanlyhennyksiin, ainoastaan yhtiövastikkeeseen ja (nykyisellään olemattomiin) korkoihin. Veronmaksajat eivät siis maksa ainakaan omistusasujan lainaa.

Vuokralla asuvien vuokraisäntien lainoja puolestaan maksamme paljonkin. Minullakin on sijoitusasunto, jonka lainaa lyhennän vuokralaisen maksamalla vuokralla - jos siitä vuokrasta osa rahoitetaan asumistuella niin kuulun itsekin mainittuun joukkoon.

[/quote]

Saa lainanlyhennyksiin, jos on yhtiölaina. Sitä maksetaan korkeana vastikkeena eikä kela erottele sitä.

[/quote]

Höpö höpö. Rahoitusvastike on erikseen, eikä siihen saa asumistukea.

Vierailija
33/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:36"]

[/quote]

Niin minäkin olen ajatellut. Ja esim. aso-asuntoon pääsee seniorina isommankin varallisuuden kanssa. 

[/quote]

Hullut. Eläkkeellä elää helposti 20 vuotta ja siinä ajassa ehtii maksaa vuokrina asumansa asunnon. Jos saa eläkettä, niin on ehdottomasti halvempaa asua omistusasunnossa kuin vuokralla. Eri juttu jos ei ole saamassa paljoakaan eläkettä, mutta silloin tuskin on myöskään omistusasuntoa jota myydä, vaan on pakko asua vuokralla tukien varassa.

Vierailija
34/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:57"]Mummo etsii sitten alivuokralaisen.

On minunkin suvussani näitä mummoja jotka asuu yksinään jopa kartanonkokoisissa taloissa. Tukea pitäisi saada kun eläke ei riitä lämmitykseen yms.
[/quote]

Järjetöntä asua noin ellei ole varaa. Koskee ihan kaiken ikäisiä.

Vierailija
35/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:36"]

[/quote]

[/quote]

Hullut. Eläkkeellä elää helposti 20 vuotta ja siinä ajassa ehtii maksaa vuokrina asumansa asunnon. Jos saa eläkettä, niin on ehdottomasti halvempaa asua omistusasunnossa kuin vuokralla. Eri juttu jos ei ole saamassa paljoakaan eläkettä, mutta silloin tuskin on myöskään omistusasuntoa jota myydä, vaan on pakko asua vuokralla tukien varassa.

[/quote]

Jos tarvitsen käteistä vanhuksena, ehdottomasti irrotan sitä asunnosta, koska siinä se raha makaa kiinni. Joko muuttamalla vuokralle, asoon tai käänteinen asuntolaina. Enkä tarkoita, että teen tämän eläkepäivänä numero yksi vaan tarpeen mukaan. Mutta en aio henkisesti kiinnittyä rahoihini niin, että ne pitäisi muumioida ja yhteiskunnan hoitaa kaikki tarpeeni. Oletettavasti tulen saamaan myös ihan asiallisen eläkkeen. 

Vierailija
36/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mummo on kyllä ihan oikeassa. Jos asunto on velaton, ja jos siinä ei ole massiivisia sähkölaskuja tms. niin paljon halvemmaksi hänelle tulee asua siinä kodissaan, kuin myydä se ja muuttaa vuokralle.

Eikö mummolta löydy muuta realisoitavaa omaisuutta? Mihin eläke menee jos se ei riitä asumikuluihin?

Vierailija
37/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotia ei myöskään saa pakottaa myymään, mikäli se on kustannuksiltaan järkevä. Siinä tietysti on tulkinnanvaraa ja mielipide eroja, mikä on vielä edullista asumista...

Vierailija
38/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta helvetissä myy, jos mummo rahaa haluaa. Ei se nyt ole ihan reilua kustantaa kaikki toiselle, jos toisella on vaikka sadantuhannen euronkin tönö ja tontti.

Vierailija
39/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:04"]Totta helvetissä myy, jos mummo rahaa haluaa. Ei se nyt ole ihan reilua kustantaa kaikki toiselle, jos toisella on vaikka sadantuhannen euronkin tönö ja tontti.
[/quote]
Kateuden peikkoko hyytävi veren?

Vierailija
40/48 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulkaas, kyllä yksi mummo on mökkinsä ansainnut moneen kertaan. Mutta mitäpä sanotte siitä kun ystäväni ei ole koskaan ollut töissä (no opiskeluaikojen 2-3kk harjoittelua lukuunottamatta, opinnothan jäivät kesken), mutta silti asuu omistusasunnnossa 4h+k+s 2 lapsensa kanssa ja saa siihen asumistukea = me kansalaiset maksamme hänen asuntolainaansa. Sekö on reilua?? Että jos mummo muutaman vuoden saa tukea eikä lainaa edes ole muiden maksetavana niin eipä tuo iso rikos ole.