"Kotiani minä en myy!"
Kävimme eilen mummoni kanssa sosiaalitoimistossa ja siellä virkailija sanoi että koska mummollani on talo, se katsotaan omaisuudeksi ja voi olla ettei saa mitään tukea sen takia. Lupasin selvittää asiaa tarkemmin mutta mummoni suuttui ja sanoi: "Kotiani minä en myy!"
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:07"]Voi kuulkaas, kyllä yksi mummo on mökkinsä ansainnut moneen kertaan. Mutta mitäpä sanotte siitä kun ystäväni ei ole koskaan ollut töissä (no opiskeluaikojen 2-3kk harjoittelua lukuunottamatta, opinnothan jäivät kesken), mutta silti asuu omistusasunnnossa 4h+k+s 2 lapsensa kanssa ja saa siihen asumistukea = me kansalaiset maksamme hänen asuntolainaansa. Sekö on reilua?? Että jos mummo muutaman vuoden saa tukea eikä lainaa edes ole muiden maksetavana niin eipä tuo iso rikos ole.
[/quote]
Lainaa ei saa ilman vakituisia tuloja eikä 0 säästöillä. Huono yritys.
Kuinka monta huonetta mummollasi on? Jos hän ottaisi vuokralaisen, olettaen että hänen tönönsä on alueelta jossa on halvoista asunnoista pulaa. Joku 200 euron vuokratulot miinus kulut varmasti kohtalaistaa mummelin asumiskulut.
Ymmärrän hyvin mummoa.
Olen yli seitsemänkymppinen ja asun talossani yksin. Muutto johonkin kerrostaloasuntoon tuntuisi tällä hetkellä joutumiselta vankilaan, kun vielä pystyn hyvin talossani selviytymään. Onneksi pärjään myös taloudellisesti omillani, niin kukaan ei voi toistaiseksi edes vaatia kiinteistön pistämistä rahoiksi.
Minä kyllä epäilen, että ei tipu mitään tukea. Vaativat myymään talon.
Epäreilua, kun täälllä katsoo ympärilleen....
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:07"]Voi kuulkaas, kyllä yksi mummo on mökkinsä ansainnut moneen kertaan. Mutta mitäpä sanotte siitä kun ystäväni ei ole koskaan ollut töissä (no opiskeluaikojen 2-3kk harjoittelua lukuunottamatta, opinnothan jäivät kesken), mutta silti asuu omistusasunnnossa 4h+k+s 2 lapsensa kanssa ja saa siihen asumistukea = me kansalaiset maksamme hänen asuntolainaansa. Sekö on reilua?? Että jos mummo muutaman vuoden saa tukea eikä lainaa edes ole muiden maksetavana niin eipä tuo iso rikos ole. [/quote] Lainaa ei saa ilman vakituisia tuloja eikä 0 säästöillä. Huono yritys.
[/quote]
Lisäksi asumistukea ei saa lainanlyhennyksiin, ainoastaan yhtiövastikkeeseen ja (nykyisellään olemattomiin) korkoihin. Veronmaksajat eivät siis maksa ainakaan omistusasujan lainaa.
Vuokralla asuvien vuokraisäntien lainoja puolestaan maksamme paljonkin. Minullakin on sijoitusasunto, jonka lainaa lyhennän vuokralaisen maksamalla vuokralla - jos siitä vuokrasta osa rahoitetaan asumistuella niin kuulun itsekin mainittuun joukkoon.
[/quote]
Saa lainanlyhennyksiin, jos on yhtiölaina. Sitä maksetaan korkeana vastikkeena eikä kela erottele sitä.
[/quote]
Höpö höpö. Rahoitusvastike on erikseen, eikä siihen saa asumistukea.
[/quote]
Saa. Justhan joku tuossa aikaiseemminkin sen linkitti. Ja itse saan myös. En tiedä huijanneeni Kelaa. Kelalla on kaikki tiedot miten yhtiövastike koostuu. Minulla on uudessa talossa lyhennysvapaat eli maksan vain korkoja. Myöhemmin muutan, koska ei ole varaa maksaa lyhennyksiä ellen saa parempaa työtä.
"Osakeasunnon asumismenoiksi hyväksytään asunnon hoito- ja rahoitusmenot eli:
vastike (myös ylimääräinen vastike) erikseen maksettavat vesimaksut ja lämmityskustannukset 73 % asunnon hankkimiseksi otettujen henkilökohtaisten lainojen kuukausittaisista koroista.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:07"]Voi kuulkaas, kyllä yksi mummo on mökkinsä ansainnut moneen kertaan. Mutta mitäpä sanotte siitä kun ystäväni ei ole koskaan ollut töissä (no opiskeluaikojen 2-3kk harjoittelua lukuunottamatta, opinnothan jäivät kesken), mutta silti asuu omistusasunnnossa 4h+k+s 2 lapsensa kanssa ja saa siihen asumistukea = me kansalaiset maksamme hänen asuntolainaansa. Sekö on reilua?? Että jos mummo muutaman vuoden saa tukea eikä lainaa edes ole muiden maksetavana niin eipä tuo iso rikos ole. [/quote] Lainaa ei saa ilman vakituisia tuloja eikä 0 säästöillä. Huono yritys.
[/quote]
Lisäksi asumistukea ei saa lainanlyhennyksiin, ainoastaan yhtiövastikkeeseen ja (nykyisellään olemattomiin) korkoihin. Veronmaksajat eivät siis maksa ainakaan omistusasujan lainaa.
Vuokralla asuvien vuokraisäntien lainoja puolestaan maksamme paljonkin. Minullakin on sijoitusasunto, jonka lainaa lyhennän vuokralaisen maksamalla vuokralla - jos siitä vuokrasta osa rahoitetaan asumistuella niin kuulun itsekin mainittuun joukkoon.
[/quote]
Saa lainanlyhennyksiin, jos on yhtiölaina. Sitä maksetaan korkeana vastikkeena eikä kela erottele sitä.
[/quote]
Höpö höpö. Rahoitusvastike on erikseen, eikä siihen saa asumistukea.
[/quote]
Saa. Justhan joku tuossa aikaiseemminkin sen linkitti. Ja itse saan myös. En tiedä huijanneeni Kelaa. Kelalla on kaikki tiedot miten yhtiövastike koostuu. Minulla on uudessa talossa lyhennysvapaat eli maksan vain korkoja. Myöhemmin muutan, koska ei ole varaa maksaa lyhennyksiä ellen saa parempaa työtä.
"Osakeasunnon asumismenoiksi hyväksytään asunnon hoito- ja rahoitusmenot eli:
vastike (myös ylimääräinen vastike) erikseen maksettavat vesimaksut ja lämmityskustannukset 73 % asunnon hankkimiseksi otettujen henkilökohtaisten lainojen kuukausittaisista koroista.
[/quote]
Aika riskillä olet pistellyt menemään.
Omistusasuntoonkin voi saada asumistukea ja harkinnanvaraista toimeentulotukea esim. lämmitykseen ja sähköihin. Ei se ole mitenkään sanottua ettei mitään saisi. Eikä nuo usein haja-asutusalueella sijaitsevat vanhat talot edes tahdo mennä kaupaksi.
Tuo on kyllä oikeasti typerää, että velaton asunto pitäisi myydä. Kalliimpaa on olla vuokralla.