Mitä sitten, jos teini ei pääsekään haluamaansa opiskelupaikkaan?
Pelottaa ihan hulluna. Teini tehnyt kovasti töitä, ja on saanut nostettua todistuksensa keskiarvoa mun mielestä aivan maksimaalisesti. Edelleenkään ei ole mikään loistokas paperi, mutta paljon huonompikin voisi olla.
Poika on jo pitkään haaveillut tietystä ammatista, ja haki tälle linjalle ammattikouluun. Tuntuu että on jo profiloinut tulevaisuutensa täysin tämän ammatin harjoittajana. Ihan realistinen ala, ja jotenkin olen itsekin ajatellut, että sieltä ovet aukenee.
Mutta mitä jos ei? Miten tukea ja lohduttaa teiniä, jos ensiviikolla tuleekin märkää rättiä naamalle? Mua ahdistaa jo pelkkä ajatus ihan kamalasti :( Mitkä fiilikset muilla? Kenelläkään vanhempana kokemusta, ettei teini pääsekään opiskelemaan sitä tavallaan realistista ja ominta alaa?
Kommentit (28)
Opetushallitukselta tulee siinä tapauksessa jälkiohjauskirje. Myös opot ovat tavattavissa yhteishakutulosten jälkeen.
Minuakin hirvittää kuinka lapsen käy.
Joo siis ehkä toi jätkä jonnekin saadaan sijoitettua, mutta eniten pelottaa se henkinen puoli, jos koko tulevaisuuden kuva menee paloiksi yhden kirjeen takia, vai tuliko ne nettiin... Mut silti :( -ap-
Jos ei pääse, menee kymppiluokalle korottamaan numeroita vielä lisää ja pääsee ensi vuonna.
Mut siitä ensi viikon ilmoituksesta ei vielä kannata hermostua. Sen jälkeen monilla aloilla (suosituillakin) tulee peruutuspaikkoja vielä pari viikkoa. Mun pojalla ehdittiin hankkia kymppiluokkapaikka kansanopistossa, ennen kuin siltä halutulta alalta tuli peruutuspaikka.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:59"]Joo siis ehkä toi jätkä jonnekin saadaan sijoitettua, mutta eniten pelottaa se henkinen puoli, jos koko tulevaisuuden kuva menee paloiksi yhden kirjeen takia, vai tuliko ne nettiin... Mut silti :( -ap-
[/quote]
Kannattaa varmaan jutella jo etukäteen vähän.. Eihän tämä ole viimeinen kerta kun voi hakea haluamalleen alalle!! Jos ei pääse, hakee syksyllä uudelleen :) tsemppiä!
Pitäiskö tässä kuitenkin alkaa kääntämään varuiksi kelkkaa, että muistuttais joka välissä siitäkin mahdollisuudesta, että haluamalleen alalle ei ehkä pääse? Nimimerkillä "pessimisti ei pety" -ap-
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:59"]Joo siis ehkä toi jätkä jonnekin saadaan sijoitettua, mutta eniten pelottaa se henkinen puoli, jos koko tulevaisuuden kuva menee paloiksi yhden kirjeen takia, vai tuliko ne nettiin... Mut silti :( -ap-
[/quote] ehkä sitten psykologi apuun jos vaikuttaa henkisesti romahtavan. Yleensä suhtautuvat tulevaisuuteen mahdollisuuksia täynnä olevana. Miten on suhtautunut nyt puheisiin ettei välttämättä pääse haluamaansa paikkaan.
Olisi varmaan kannattanut opiskella. Luuserit saavat mitä luuserit ansaitsevat...
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:01"]Olisi varmaan kannattanut opiskella. Luuserit saavat mitä luuserit ansaitsevat...
[/quote] ohoh, oli vasta 9. Tämä. Mutta kiitos. Lapseni on nyt parempi ja paniikkikohtauksia tulee enää erittäin harvoin, joten pystyy kouluakin taas käymään.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:59"]Joo siis ehkä toi jätkä jonnekin saadaan sijoitettua, mutta eniten pelottaa se henkinen puoli, jos koko tulevaisuuden kuva menee paloiksi yhden kirjeen takia, vai tuliko ne nettiin... Mut silti :( -ap- [/quote] Kannattaa varmaan jutella jo etukäteen vähän.. Eihän tämä ole viimeinen kerta kun voi hakea haluamalleen alalle!! Jos ei pääse, hakee syksyllä uudelleen :) tsemppiä!
[/quote]
Pikkasen jännittää vaan tuo pisteytys, kun ekaa kertaa hakevat saivat ekasta vaihtoehdostaan tosi paljon pisteitä, verrattuna siihen jos myöhemmin hakee, että se vaatii huomattavasti enemmän pinnistelyjä. Ja taitaa kapasiteetti tulla vastaan numeroiden korottamisessa :( -ap-
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:59"]Joo siis ehkä toi jätkä jonnekin saadaan sijoitettua, mutta eniten pelottaa se henkinen puoli, jos koko tulevaisuuden kuva menee paloiksi yhden kirjeen takia, vai tuliko ne nettiin... Mut silti :( -ap- [/quote] Kannattaa varmaan jutella jo etukäteen vähän.. Eihän tämä ole viimeinen kerta kun voi hakea haluamalleen alalle!! Jos ei pääse, hakee syksyllä uudelleen :) tsemppiä!
[/quote]
Pikkasen jännittää vaan tuo pisteytys, kun ekaa kertaa hakevat saivat ekasta vaihtoehdostaan tosi paljon pisteitä, verrattuna siihen jos myöhemmin hakee, että se vaatii huomattavasti enemmän pinnistelyjä. Ja taitaa kapasiteetti tulla vastaan numeroiden korottamisessa :( -ap-
[/quote] kuitenkin eka haun pisteet saa kympinkin jälkeen
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:00"]
[/quote]
[/quote]
Kannusta vaan, muuta et oikein voi tehdä. Usko ja luota lapseesi niin hän saa siitäkin voimaa. Älä ainakaan sano, että enempää kapasiteettia ei löydy....
Mitä jos tekisitte varasuunnitelman yhdessä? Jos ei nyt pääse, niin olisi suunnitelma valmiina mitä sitten tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:00"]
[/quote]
[/quote]
kymppiluokan jälkeen saa samat pisteet siitä, että on juuri tullut perusopetuksesta. Eli ei ole huinommassa asemassa. Jos pitää vaan välivuotta, on huonommassa asemassa.
Tärkeintä on että oot sitten poikas tukena, lohdutat ja tuet. Etkä tuo omia fiiliksiäsi liikaa esille, toki voit snaoa että harmittaa yms. mutta kantsii varoa ettet vahingossakaan tule syyllistäneeksi, koska jos poika on duunia tehnyt niin muistat kertoa että arvostat ja rakastat anyway :)
Kannattaa hakea uudelleen ensi vuonna, jos ei nyt tärppää! Jos on vasta peruskoulun päättänyt, niin sitten kymppiluokalle syksyllä numeroja korottamaan. Pääasia, että tekee jotain muuta kuin on toimettomana, sillä näin opiskelumotivaatio säilyy. Vuosi sinne tai tänne ei haittaa nuorelle mitään, vaikka toki siinä iässä asiaa on vaikeata ymmärtää. Monet yrittävät useita kertoja opiskelemaan. Itsekin hain yliopistoon monta kertaa ja lopulta pääsin. Sitä ennen olin opskellut jo pari muuta ammattia. Sisukkuss palkitaan lopulta :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:59"]Joo siis ehkä toi jätkä jonnekin saadaan sijoitettua, mutta eniten pelottaa se henkinen puoli, jos koko tulevaisuuden kuva menee paloiksi yhden kirjeen takia, vai tuliko ne nettiin... Mut silti :( -ap- [/quote] ehkä sitten psykologi apuun jos vaikuttaa henkisesti romahtavan. Yleensä suhtautuvat tulevaisuuteen mahdollisuuksia täynnä olevana. Miten on suhtautunut nyt puheisiin ettei välttämättä pääse haluamaansa paikkaan.
[/quote]
Ei se oikein noteeraa sitä mahdollisuutta, ettei hän pääsisikään kouluun. Ja tosiaan ajatuksissaan on aika kapeasti suuntautunut, vaan tähän tiettyyn ammattiin. Pitää varmaan latistaa sen itsetuntoa vielä viimehetkillä, ettei tipu niin korkealta jos ei pääse, tai jos pääsee, niin voi sitten lällättää mulle "mitäs mä sanoin"... -ap-
Syksyllä voi olla vapaita paikkoja halutuillakin aloilla ja kannattaa muistaa, että uusien ohjeiden mukaan alanvaihdossa autetaan eli amiksessa opon tehtävänä on pitää huolta siitä, että keskeyttäjät ohjautuvat toivealoilla. Tästä ei ääneen puhuta, koska vesittäisi koko hakusysteemin, mutta kun nuori on oppilaitoksen kirjoilla, niin sisäisenä siirtona pitäisi päästä sille alalle, joka kiinnostaa, jos vaihtoehtona on keskeyttäminen. Jos tästä kysyy, vastaus on, että ei ole meidämn juttu, mutta OKM:n ohjeen mukaan oppilaitos on vastuussa.
Mun tyttöni ajalehtii edelleen yläasteen jälkeen ja se on nyt 18. Ihan hirveän vaikeaksi on pääseminen tehty ja muutenkin ihan kohtuutonta vaatia että ton ikäinen voisi tietää mitä elämältään haluaa. Yhteiskunta tarjoaa aina vaan keppiä ja ymmärrän ettei paljoa kiinnosta.
Mä päätin jo yläasteella vakaasti, että musta tulee enkun- ja ranskanope, pääaineena enkku. En päässyt kuitenkaan lukion jälkeen yliopistoon, joten mä tein niin, että hain täydennyshaussa opiskeleen vähemmän kiinnostavaa alaa ammattikouluun. Pääsin sinne ja luin vuoden pääsykokeisiin ja yritin uudelleen, mutta tuloksetta (tosin olin jo varasijalla 22). Palasin takaisin ammattikouluun syksyllä ja yritin vielä kerran ja pyhitin kaiken vapaa-aikani pänttäämiseen, luovuin harrastuksista enkä nähnyt kavereita vuoteen, mä vaan luin ja hoidin amiksen loppuun. Nyt olenkin sitten vuoden opiskellut unelmieni alaa ja iltatöinä teen niitä hommia joihin amiksesta valmistuin. Se ensimmäinen hylkäyskirje oli mulle maailmanloppu, kun en osannut kuvitella itseäni minään muuna kuin opettajana, mutta seuraavasta tulikin sitten vain sellainen raivo itseä kohtaan, että nyt jumalauta nainen tsemppaat.
Vähän jännittää joo :/
Lapsen opo oli pyytänyt ottamaan yhteyttä jos toivottua opiskelupaikkaa ei tipu. Keksivät sitten jonkun suunnitelman.