Miten saisi laihdutuksen alkuunsa?
Pakko jo terveydellisistäkin syistä laihduttaa. En tiedä onnistuuko. Tuntuu että motivaatiossa todella hakemista. Pari päivää onnistuu ihan hyvin mutta sitten loppuu into ja sorrun syömään.
Kommentit (42)
Onko tuo nutraus tehokasta? Onnistuuko sillä laihtumaan pysyvästi? Meillä on parin viikon päästä laivamatka, miten karppaus siihen sopii? Entä tuleeko kalliiksi?
ap
Mulla se vaatii aina jonkinluokan pimahduksen. Mikään järkevä syöminen tai päättäminen, että nyt syön terveellisesti ja hyvin, ei auta. Saatan vaikka 23.55 olla ostamassa huoltsikalta syötävää, jos kaapeissa ei ole herkkuja. Jos olisin rikas, niin keksisin montakin hyvää keinoa. Lupaisin itselleni esim. reissun jonnekin upealle aurinkorannalle. Silloin olisi pakko laihtua. Nyt joku kanarian ranta ei paljon houkuttele, kun siellä on suurin osa muistakin ryhävalaita.
Mä olen pari kertaa onnistunut laihduttamaan paastolla. Paastonnut kaikki viikot ja kerran viikossa syömispäivä. Toinen hyväksihavaittu on se, että saan syödä päivässä vain sellaisen kissankupin verran. Eikä kertaakaan saa lipsua, koska sen jälkeen koko homma pissii ja pahasti. Nuo edellämainitut auttavat siihen, että kerralla vähentää syömisiä, tulee kamala nälkä, mutta se ei kestä kauaa ja vatsalaukku pienenee tosi nopeasti, joten kun noilla pääsee alkuun, niin laihdutus arjessa on paljon helpompaa.
miten tuo paasto toimii? Mitä syöt silloin paasto päivinä?
25, siis syöt vain yhden kerran päivässä ja kissankupin verran? Kauan pystyt jatkamaan noin?
ap
Mä en syö paastopäivinä mitään, juon vain. Sitruunaa, oikeanlaista vaahterasiirappia, cayenne-pippuria ja vettä. 3-4 ekaa päivää ovat vaikeimmat ja sitten helpottaa. Paasto myös puhdistaa ihon.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:47"]
Mä en syö paastopäivinä mitään, juon vain. Sitruunaa, oikeanlaista vaahterasiirappia, cayenne-pippuria ja vettä. 3-4 ekaa päivää ovat vaikeimmat ja sitten helpottaa. Paasto myös puhdistaa ihon.
[/quote]
Onko tuohon ohjetta missään? Jaksatko ihan normaalisti muuten? ap
Mä olen laihduttanut 10 kiloa kuukaudessa syömällä vain kissankupillisen HYVÄÄ ruokaa. Aloitin saman joku aika sitten, koska vain lihoin ja lihoin ja rasvaruuan himo oli aivan järkyttävä. Liikuin paljon, söin terveellisesti, ei auttanut. Lopetin jossain vaiheessa laihduttamisenkin, koska moni sanonut sen auttavan, no mulla se ei auttanut.
Nyt syön tuon kissankupin lisäksi pari porkkanaa illalla ja aamun aloitan juomalla ½ litraa vettä. Vettä juon muutenkin tosi paljon. Aineenvaihduntakin toimii yllättäen tosi hyvin.
http://madalbal.fi/fi/ETUSIVU/Lemon_Detox_-sitruunamehupaasto/
http://www.rantapallo.fi/mungolife/2011/08/26/detox/
Alku on vaikea, mutta sitten sitä energiaa tulee jostain. Toki paasto vaikuttaa, jos liikkuu kovaa ja usein kuten mä, mutta sitten pitää hieman höllätä.
Mon sanoo, ettei liikuntaa kannata edes alottaa, mutta ainakin oma kokemukseni puhuu rankasti tätä vastaan. Liikunnalla on niin paljon suotuisia vaikutuksia omaan oloon, että se oma asennemuutos on taatusti helpompi tehdä. Ihan mitkä hyvänsä endorfiinit, jotka liikunnalla saa, tuottaa juuri sitä hyvänolontunnetta, jolla jaksat itseäsi paremmin, ja sen ansiosta sitten jaksat pyrkiä tavoitepainoon. Lisäksi on ihan selvää, että liikkumisella menetetyt kalorit ovat todellakin menetettyjä, ja vaikka söisit taas yhtä paljon kuin eilen, olet joka tapauksessa kuluttanut edes vähän enemmän.
aloita ihan vaikka kävelylenkeillä. Lataa puhelimeen sport tracker ja kilpaile vähän itseäsi vastaan. Aika pian huomaat, että sama lenkki alkaakin taittua nopeammin. Tee järkevää ruokaa valmiiksi odottamaan, jottei heti ala ahmia nälkääsi. Jos et halua mennä ohjattuihin jumppiin tai salille, kokeilee Yogaiaa suoraan omalle tietokoneellesi. Siellä on joogan lisäksi kahvakuulaa ja reisivatsapakaraa. Tai jos teillä on vaikka Xbox, osta siihen joku urheilupeli (varmaan muillekin koneille on, mutta itse tiedän vain tämän laitteen, ja se on erityisen kiva, kun ei tartte olla mitään kapulaa kädessä). Itselläni on dance central ja Fitness evolved, ja kyllä todellakin saa hien pintaan.
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö ruokailuun pitäisi kiinnittää huomiota, mutta tuntuu ihan vastuuttomalta, että laihduttavalle sanotaan, ettei liikuntaa suorastaan kannata aloittaa. Tyvestä puuhun noustaan, heti et varmasti pärjää BodyCombatissa tai nosta kovin suuria painoja. Aloita omalla tasollasi. Joka tapauksessa pienikin liikunnan lisääminen tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja sitä kautta laihdutusta aivan erinomaisesti.
Turha luetella mitään veden juomista, kasviksia jne. Jokainen lukutaitoinen ihminen tietää nämä asiat.
Minun tieni onneen on Viikko.
Ihminen selviää yhden viikon aivan mistä vaan. Sunnuntaina teet Viikon lämpimät ruoat valmiiksi, 2 terveellistä ja pientä annosta per päivä. Jääkaapissa ei saa olla saatavilla mitään muuta kuin vihanneksia tehtyjen ruokien lisäksi. Ei juustoja tms. Iltapalaksi on joka päivä 2 keitettyä munaa ja banaani. Siinä ne syömiset. Aamulla saa juoda kahvia tai teetä, sekä syödä pari desiä maustamatonta jugurttia. Lounas on lounasaikaan ja toinen lämmin ruoka kotiin tultua. Lämmin ruoka sisältää 100-150 grammaa lihaa sekä kasviksia.
Viikon kuluttua Viikko on ohi. Huomaa, että viikko kestää 7 päivää, ei 5. Olet kevyempi ja pirteämpi. Sunnuntaina voit tehdä uudet eväät. Seuraavalla viikolla voit jo käydä lenkillä. Selvisithän sinä edellisestäkin viikosta, niin ei pikku lenkki siihen päälle ole mitään. Jatkat tällä tavoin ja lisäilet itsellesi mieleisiä juttuja. Paitsi ruokaa. Itselleni tämä on ollut vuosien mittaa ainoa toimiva menetelmä. Olen patalaiska enkä jaksa noudattaa ohjelmia enkä halua mitään salijäsenyyttä. Tämä nyt vaan toimii.
Olen laihduttanut neljä vuotta sitten 18 kiloa tällä tavoin. Olen pysynyt painossa, koska aina kun tulee kilokin lisää, aloitan Viikon. Paino on ollut helpompi juttu, liikunnan lisääminen ja liikkuminen vaikeampi. Mutta sekin on onnistunut kokonaisuutena hyvin.
Kiitos 33. aion kokeilla ohjettasi.
ap
Keksi itsellesi joku uusi harrastus johon mielenkiintosi kohdistuu, tai ala lukemaan, opettelemaan uutta taitoa tms. Kun punoo laihdutuksen alkuun jonkin muun uuden asian on helpompi ryhtyä toimeen muutenkin. Lisäksi olen huomannut, että mitä enemmän päässä liikkuu muita asioita kuin ruoka, sitä helpompi esim. tylsyyden iskiessä on puuhastella niitä muita asioita eikä syödä.
Tee aluksi valmiiksi ateriat itsellesi jääkaappiin ja lämmität ne vain mikrossa. Näin saat nollattua aivosi vielä paremmin ruokahimoista. Älä aloita liian tiukalla kuurilla. Paastoa en suosittele jos on tunnesyöjä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:09"]
Turha luetella mitään veden juomista, kasviksia jne. Jokainen lukutaitoinen ihminen tietää nämä asiat.
Minun tieni onneen on Viikko.
Ihminen selviää yhden viikon aivan mistä vaan. Sunnuntaina teet Viikon lämpimät ruoat valmiiksi, 2 terveellistä ja pientä annosta per päivä. Jääkaapissa ei saa olla saatavilla mitään muuta kuin vihanneksia tehtyjen ruokien lisäksi. Ei juustoja tms. Iltapalaksi on joka päivä 2 keitettyä munaa ja banaani. Siinä ne syömiset. Aamulla saa juoda kahvia tai teetä, sekä syödä pari desiä maustamatonta jugurttia. Lounas on lounasaikaan ja toinen lämmin ruoka kotiin tultua. Lämmin ruoka sisältää 100-150 grammaa lihaa sekä kasviksia.
Viikon kuluttua Viikko on ohi. Huomaa, että viikko kestää 7 päivää, ei 5. Olet kevyempi ja pirteämpi. Sunnuntaina voit tehdä uudet eväät. Seuraavalla viikolla voit jo käydä lenkillä. Selvisithän sinä edellisestäkin viikosta, niin ei pikku lenkki siihen päälle ole mitään. Jatkat tällä tavoin ja lisäilet itsellesi mieleisiä juttuja. Paitsi ruokaa. Itselleni tämä on ollut vuosien mittaa ainoa toimiva menetelmä. Olen patalaiska enkä jaksa noudattaa ohjelmia enkä halua mitään salijäsenyyttä. Tämä nyt vaan toimii.
Olen laihduttanut neljä vuotta sitten 18 kiloa tällä tavoin. Olen pysynyt painossa, koska aina kun tulee kilokin lisää, aloitan Viikon. Paino on ollut helpompi juttu, liikunnan lisääminen ja liikkuminen vaikeampi. Mutta sekin on onnistunut kokonaisuutena hyvin.
[/quote]
KOmppaan, mäkin teen näin monesti että ajattelen että päivä ja viikko kerrallaan.
Ap, älä ajattele ettet koskaan enää saa syödä herkkuja. Pidä mielessä että siellä ne kaupassa odottavat keksit ja karkit eikä ne maailmasta lopu, mutta nyt tällä viikolla et niitä syö. Tai aloita päivä kerrallaan.
Mitä tahansa teet niin älä laihduta kuurilla mitä et voi jatkaa kuukausikaupalla. Ei kukaan elä "kissankupillisella ruokaa" vuosikausia. Järkevästi terveellistä ruokaa (vihanneksia, hyviä rasvoja, täyshyvää kohtuudella, lihaa, kalaa, munia, marjoja..) niin ei tule herkkuhimojakaan ja repsahduksia kun ei ole aliravittu ja nälissään.
Itse en laihdu ilman liikuntaa. Tarvitsen ne endorfiinit jostain, suklaasta tai sitten salilta ;)
Täällä sama ongelma. Olen kuin alkoholisti, mutta alkoholin sijaan vetelen sokeria. Saattaa olla pitkiä putkia kun mätän sokeria (rasvaa,hiilareita) mahaani aivan uskomattomia määriä. Vihaan itseäni silloin kun teen niin. Sokerin himo on vaan niin älytön. Sitten saatan päättää pitää terveellistä elämäntapaa yllä, vaikka viikon ja kaikki sortuu siihen karkkipäivään, ajattelen, että no, voinhan jatkaa vielä huomisenkin.. ja ylihuomisen..
Nyt on taas meneillään "terveellinen viikko", aloitin sen viime viikon torstaina, lauantaina sorruin syömään karkkia, mutta ihme kyllä "putki" ei jatkunutkaan vaan pystyin lopettamaan herkut siihen yhteen päivään. Tämä on kamalan vaikeaa, kun koko ajan tekee mieli jotain hyvää ja sitten yrittää ajatella että siitä ei ole mitään hyötyä, ei iloa, ehkä siinä vaiheessa kun maistaa muutaman karkin, mutta sitten sen ähkyn jälkeen on kauhea itseinho :( Nyt olen onnistunut ostamaan jääkaappiin vain terveellisiä ruokia ja ei tule siksikään myös naposteltua mitään epäterveellistä.. Vaikeaa. Vaikeaa:D
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:29"]
Pakko jo terveydellisistäkin syistä laihduttaa. En tiedä onnistuuko. Tuntuu että motivaatiossa todella hakemista. Pari päivää onnistuu ihan hyvin mutta sitten loppuu into ja sorrun syömään.
[/quote]
Sä vai? Et mitenkään! Se vaatii ala-asteikäsen tahdonvoiman eikä sulla ole sellaista. Joten lopeta murehteleminen ja mene syömään jäätelöä.
Andreas Eenfeldt: Ruokavallankumous ( lue kirja, kokeile, Ruotsissa lihavuus on jo kääntynyt laskusuuntaan) kirjan kirjoittaja lääkäri
16: Siis minkä verran oikein syöt? Ilmeisesti liian vähän?