Lapsilisät pois hyvätuloisilta
Lapsilisiin olisi syytä laittaa tuloraja. Outoa ettei tähän saada muutosta, mutta pienituloisilta eläkeläisiltä ja vahävaraisilta lapsiperheiltä ollaan surutta leikkaamassa. Ainut mikä hallitusohjelmassa koski parempituloista kansanosaa oli veneiden verotus, niinpä.
Kommentit (161)
Hieno ajatus! Tehdään kaikista verotuksella ja tulontasauksilla tasatuloisia riippumatta siitä oletko:
- asfalttimies
- asianajaja
- eläinäinlääkäri
- eläkeläinen
- hammaslääkäri
- hitsari
- insinööri
- kalastaja
- kampaaja
- kansanedustaja
- kassatyöntekijä
- kerjäläinen
- koneistaja
- kullankaivaja
- laatupäällikkö
- lähihoitaja
- lääkäri
- metsästäjä
- omaishoitaja
- opettaja
- opiskelija
- poliisi
- poromies
- pääministeri
- rekkamies
- rosvo
- sairaanhoitaja
- siivooja
- sorvari
- taksikuski
- tatuoija
- terveydenhoitaja
- toimitusjohtaja
- tuotekehitysjohtaja/insinööri
- työtön
- urheiluvalmentaja
- vanki
- varas
- varastomies
- varatuomari
- veturinkuljettaja
- viljelijä
- ydinfyysikko
- yrittäjä
jne...
Tästä se lähtee näillä opeilla Suomi nousuun!!! Ja näillä opeilla ovat menneet eteenpäin: Marx, Engels, Lenin, Kuusinen (O. W. ja Hertta), Tuomioja, Arhinmäki, ja V. Niinistö
Yhteiskunan jatkuvuus vaatii syntyvyyttä, tai ainakin minusta se on parempi vaihtoehto, kuin maahanmuuton lisääminen.
Jotenkin uuden veronmaksajan kasvattamisesta tulisi palkita ja tasata kuluja lapsettomien kanssa.
Minustakin lapsilisistä voitaisiin luopua ja siirtyä siihen että annetaan lapsista alennusta veroprosenttiin.
Kansakunnan tulevaisuuden kannalta olisi hyvä että syntyvyys painottuisi enemmän hyvin menestyviin, nythän se painottuu alempiin sosiaaliluokkiin, koska alemmissa luokissa tukijärjestelmät kompensoivat lapsen kulujua, kun taas paremmin menestyvillä lapisilisä on ollut ainoa komensointi ja siksi moni varakas kokee että heillä on varaa vain yhteen lapseen.
No poistetaan sitten päivähoitomaksujen tulosidonnaisuus samalla. Kaikki maksamaan samaa maksua. Rajansa köyhien siipeilylläkin.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:41"]
Eipä taida monellakaan olla arkipäivän realiteetit kasassa. Jos joku joutuu luopumaan jostain rättien ja turhan kaman ostamisesta, se verrataan siihen että esm. eläkeläinen joutuu luopumaan osasta lääkkeitään, ruuastaan ja asumisestaan.
Nythän piti olla niin että kaikki osallistuisivat "talkoisiin", mutta taas kerran nämä "hyväosaiset" osaavat pitää suurinta mekkalaa ja pitää syntymästään asti etuoikeutettuina olla luopumatta mistään jonka katsovat olevan heille taivaasta määrätty. Hehän ovat tehneet niin paljon elintasonsa vuoksi. No just joo tasan. yhtälailla bull's shittiä kuin että kaikki vähätuloiset makaavat himassa tukia saaden. Aina vedetään ääripäät esiin ja niiden mukaan arvostellaan ja oikeutetaan omia intressejä.
Tosiasia on että hyvätuloisten leipä ei kapene näistä leikkauksesta pätkääkään. Naurettavinta onkin pääministerimme vieno/kaino pyyntö oli, että hyvätuloiset itse leikkaisivat palkkojaan ja etuuksiaan, josko näin "osallistuisivat". Sallikaan mun nauraa. No, meneehän muskelivene verolle ja sillä tukitaan köyhällistön suut ettei muka koskisi kaikkia. Tämähän on sitä "tasa-arvoa" you know.
[/quote]
Tekstistäsi paistaa läpi täydellinen asioiden ymmärtämättömyys. Koomista luettavaa, kun nämä hyvätuloisten osallistumattomuudesta itkevät paljastavat kerta toisensa jälkeen taloustietämyksensä. Rautalangasta väännettynä: ne hyvätuloiset ovat osallistuneet talkoisiin jo ennenkuin mitään talkoita koskaan olikaan. Ei ole enää realistista korjata nykyisiä ongelmia sitä porukkaa verottamalla vaikka kuinka asiasta itkisi.
[/quote]
Luuletko tosiaan, ettei nykyisissä työttömissä ole entisiä hyvätuloisia?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:30"]
Kertokaa nyt ensin, että millä tulotasolla teidän mielestänne on hyvätuloinen?
Nimittäin itseltäni loksahti leuka lattiaan kun sain kuulla (ihan henkilön itsensä suusta) että perhe jossa on kolme lasta ja toinen pienituloisissa töissä, toinen sosiaalietuuksilla, saa käteen lähes saman summan kuussa kuin me kaksi palkansaajaa. Eli sen 4000€ kuussa.
Jumalauta. Erona tässä on se, että toinen perhe EI maksa mistään itse täyttä maksua kun toinen perhe maksaa. Toinen asuu vuokralla ja saa asumistukea, toinen perhe maksaa asuntolainaa. Toisella perheellä on tukitoimet, toisella ei mitään mahdollisuutta esim. maksuttomiin silmälaseihin lapselle.
Jumalauta. Ja sitten tämä toinen perhe on sitä mieltä, että meiltä voidaan ottaa vielä lisää pois. Jumalauta sentään.
[/quote]
Jep. Käytettävissä olevissa tuloissa on hyvin pieniä eroja, kun puhutaan keskituloisista (bruttona 3200€/kk) tienaavista ja sitä vähemmän tienaavista. Tukileikkurit tasaa todella tehokkaasti peheiden käytettävissä olevat varat keksituloon asti.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:30"]
Hieno ajatus! Tehdään kaikista verotuksella ja tulontasauksilla tasatuloisia riippumatta siitä oletko:
- asfalttimies
- asianajaja
- eläinäinlääkäri
- eläkeläinen
- hammaslääkäri
- hitsari
- insinööri
- kalastaja
- kampaaja
- kansanedustaja
- kassatyöntekijä
- kerjäläinen
- koneistaja
- kullankaivaja
- laatupäällikkö
- lähihoitaja
- lääkäri
- metsästäjä
- omaishoitaja
- opettaja
- opiskelija
- poliisi
- poromies
- pääministeri
- rekkamies
- rosvo
- sairaanhoitaja
- siivooja
- sorvari
- taksikuski
- tatuoija
- terveydenhoitaja
- toimitusjohtaja
- tuotekehitysjohtaja/insinööri
- työtön
- urheiluvalmentaja
- vanki
- varas
- varastomies
- varatuomari
- veturinkuljettaja
- viljelijä
- ydinfyysikko
- yrittäjä
jne...
Tästä se lähtee näillä opeilla Suomi nousuun!!! Ja näillä opeilla ovat menneet eteenpäin: Marx, Engels, Lenin, Kuusinen (O. W. ja Hertta), Tuomioja, Arhinmäki, ja V. Niinistö
[/quote]
Noin. Kyllä se olkiukko siitä hajoaa, kun vähän aikaa mätkyttelet.
Regressiivinen lapsilisä Suomeen niin kuin olisi jo! 100€ ensimmäisestä lapsesta, 80€ seuraavasta jne. En ole kuullut yhtäkään perustelua sille, miksi tämä ei olisi järkevää ja kustannustehokasta.
Ei tule köyhiltä vastauksia siihen, mikä lasketaan hyvätuloiseksi :/
Eikä moneen muuhunkaan järkevään kysymykseen.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:51"]
Ei tule köyhiltä vastauksia siihen, mikä lasketaan hyvätuloiseksi :/
Eikä moneen muuhunkaan järkevään kysymykseen.
[/quote]
up
Tuloja tasataan jo verojen progressiolla. Tämän lisäksi on esim. päivähoitomaksuissa vielä kummallista tuplaprogressiota, mikä johtaa pahimmillaan siihen, ettei työnteko kannata. Mikäli vielä erilaisia etuuksia (esim. lapsilisät ja on jo täällä ehdottanut, että "rikkaat" voisivat käyttää vain yksityistä terveydenhuoltoa...) rajataan koskemaan vain tiettyjä ryhmiä, on silloinkin kyse tuplaprogressiosta. Tällainen etuuksien rajaaminen olisi ihan ok, mikäli meillä olisi käytössä esim. 25% tasavero, mutta nyt köyhät haöuavat rusinat pullasta ja imeä "hyvätuloiset" (4000e/kk brutto ei ole Suomessa hyvätuloinen) kuiviin. Onko oikein, että vuosien opiskelusta ja kovasta työnteosta ei jää käteen muuta kuin maksumiehen rooli yhteiskunnassa? Syy, miksi monet "hyvätuloiset" (yleensä kyse ihan normaalituloisista ihmisistä) pystyvät säästämään lapsilisät, on se, että heillä on ihan eri tavalla elämän hallintaa kuin sossupummeilla. He eivät polta tai käytä runsaasti alkoholia, ostele ja matkustele yli varojensa. Suurimmalla osalla suomalaisista on mahdollisuus säästää lapsilisät, mikäli tinkivät jostain muusta, esim. juuri päihteet, matkustelu, merkkivaatteet, herkut... Moni vain kokeee edellä mainitut tärkeämmiksi. Kun on itse tämän valinnan tehnyt, on turha urputtaa ja olla kateellinen toiselle, joka on onnistunut säästämään luopuessaan jostain.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:12"]
Oi sitä byrokratian (ja lisäkustannusten) määrää kun on selvitettävä paljonko yrittäjäisä ja keikkatyötä tekevä äiti on ansainnut kunakin kuukautena. Saiko joku bonuksia? Asuvatko vanhemmat edelleen samassa osoitteessa, lasketaanko perheen 16v lapsen tulot perheen tuloihin? Entä jos ansiotulot on nolla mutta omaisuutta on miljardin edestä?
[/quote]
Oi voi, sitä vaivan määrää, kun jokainen voi itse Kelan laskurilla laskea, että onko oikeutettu johonkin tukeen. Ja itse sinne Kelalle viedään kaikki todisteet tuloista ja omaisuudesta. Ei siitä tulisi yhtään lisäkuluja.
Vielä vastauksina:
"on selvitettävä paljonko yrittäjäisä ja keikkatyötä tekevä äiti on ansainnut kunakin kuukautena"
-Ilmoitat nämä tiedot itse Kelalle ja viet tarvittavat todisteet.
"Asuvatko vanhemmat edelleen samassa osoitteessa"
-Ilmoitat tämän asian Kelalle itse, ja toimitat tarvittavat todisteet.
"lasketaanko perheen 16v lapsen tulot perheen tuloihin"
-Kyllä lasketaan. Koko perheen tulot lasketaan. Viet näistä todisteet itse Kelalle.
"Entä jos ansiotulot on nolla mutta omaisuutta on miljardin edestä"
-Omaisuuden määrä otetaan huomioon. Viet siitä todisteet itse Kelalle.
Lapsilisää pitäisi laskea. 100e per lapsi ja maksimissaan kolmesta lapsesta. Tehkööt lapsia ja suurperheitä ne, keillä on siihen varaa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:12"]
Oi sitä byrokratian (ja lisäkustannusten) määrää kun on selvitettävä paljonko yrittäjäisä ja keikkatyötä tekevä äiti on ansainnut kunakin kuukautena. Saiko joku bonuksia? Asuvatko vanhemmat edelleen samassa osoitteessa, lasketaanko perheen 16v lapsen tulot perheen tuloihin? Entä jos ansiotulot on nolla mutta omaisuutta on miljardin edestä?
[/quote]
Oi voi, sitä vaivan määrää, kun jokainen voi itse Kelan laskurilla laskea, että onko oikeutettu johonkin tukeen. Ja itse sinne Kelalle viedään kaikki todisteet tuloista ja omaisuudesta. Ei siitä tulisi yhtään lisäkuluja.
Vielä vastauksina:
"on selvitettävä paljonko yrittäjäisä ja keikkatyötä tekevä äiti on ansainnut kunakin kuukautena"
-Ilmoitat nämä tiedot itse Kelalle ja viet tarvittavat todisteet.
"Asuvatko vanhemmat edelleen samassa osoitteessa"
-Ilmoitat tämän asian Kelalle itse, ja toimitat tarvittavat todisteet.
"lasketaanko perheen 16v lapsen tulot perheen tuloihin"
-Kyllä lasketaan. Koko perheen tulot lasketaan. Viet näistä todisteet itse Kelalle.
"Entä jos ansiotulot on nolla mutta omaisuutta on miljardin edestä"
-Omaisuuden määrä otetaan huomioon. Viet siitä todisteet itse Kelalle.
[/quote]
Ja millä tavalla tämä EI lisää byrokratiaa? No syntyyhän niitä säästöjä siitäkin, kun vähemmän älykäs ja passiivinen köyhä joka ei käytä tietotekniikkaa, omista printteriä tai ei jaksa joka ikinen kuukausi raahautua Kelan toimistoon jää ilman lapsilisiä. Onneksi olkoon, olet juuri riistänyt lapsilisät yhteiskunnan heikoimmilta.
Totta. Täälläkin niin leuhkineet, kuinka rahastoivat nekin rahat korkeakorkoisiin sijoituksiin. Kumma, ettei siihen ikinä tule muutosta. Vanhuksiltakin mieluummin hoitajia pois, kun ei nytkään ole tarpeeksi.
Ai miksi minun pitäisi kärsiä siitä, että olen käynyt vuosia kouluja ja tehnyt lapset järkevään aikaan?
Joo, no määnkin sitten pois työelämästä kotiin loisimaan. Jos samat tulot siitä kerran saa.
Lapsilisät kuuluvat jokaiselle lapselle, tai eivät yhdellekään lapselle.
Köyhien lapset eivät ole muita lapsia arvokkaampia, siksi lapsilisä kuuluu jokaiselle.
Kertokaa nyt ensin, että millä tulotasolla teidän mielestänne on hyvätuloinen?
Nimittäin itseltäni loksahti leuka lattiaan kun sain kuulla (ihan henkilön itsensä suusta) että perhe jossa on kolme lasta ja toinen pienituloisissa töissä, toinen sosiaalietuuksilla, saa käteen lähes saman summan kuussa kuin me kaksi palkansaajaa. Eli sen 4000€ kuussa.
Jumalauta. Erona tässä on se, että toinen perhe EI maksa mistään itse täyttä maksua kun toinen perhe maksaa. Toinen asuu vuokralla ja saa asumistukea, toinen perhe maksaa asuntolainaa. Toisella perheellä on tukitoimet, toisella ei mitään mahdollisuutta esim. maksuttomiin silmälaseihin lapselle.
Jumalauta. Ja sitten tämä toinen perhe on sitä mieltä, että meiltä voidaan ottaa vielä lisää pois. Jumalauta sentään.