Lapselleni lähetettiin lasku rippileiristä?
Milläköhän hän mahtaa sen maksaa, kun lapsilisätkin ovat menneet muualle kuin hänen tililleen eli ihan elämisensä kustantamiseen. T_ yh-äiti
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:05"]
En ymmärrä. En kertakaikkiaan ymmärrä MIKSI pitäisi saada jotain vapautusta maksuista, kun kerran ilmainenkin vaihtoehto on tarjolla? Jos/kun jotain maksullisia juttuja varataan ja niihin halutaan osallistua, niin sitten pitää ennakoida ja jostain muusta tinkiä että sen saa. Jos ei ole varaa, niin sitten ei ole varaa = sitten ei mennä. On itse asiassa ihan helvetin väärin niitä ihmisiä kohtaan, jotka hoitavat asiansa ja maksunsa, että tällaisten vapaamatkustajien juttuja sitten pitää kompensoida muuten. Kyllä nekin rahat jostain ovat pois. Ja lapset saavat jo kotona hyvän esimerkin siihen, että kun vain jaksetaan vinkua elämän vaikeutta ja yksinhuoltajuutta, niin kyllä jostain aina joku tukee. Miksi sitten pitäisikään yrittää pyrkiä mihinkään ja tehdä duunia paremman toimeentulon eteen, kun valittamalla ja kerjäämälläkin pärjää. Ihme touhua. Ja ei, en todellakaan vastusta sitä, etteikö ihmisiä pitäisi auttaa, silloin kun siihen on todellinen tarve - ruokaan, asumiseen, sairastapauksissa yms. Mutta ei hyvinvointiyhteiskunta tarkoita sitä, että kaikilla nyt vaan kuuluu olla varaa ja oikeus tismalleen samanlaisiin juttuihin, riippumatta siitä yrittääkö edes vai ei.
[/quote]
Seurakunta voi antaa vapautuksen maksusta. Miksi se olisi huono diakoniatyön muoto?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:01"]Entäs kirkollisvero? Mihin se menee? ap. [/quote] Ei ainakaan leirikouluihin. Viikon mittainen all inclusive-leiri ei ole ikinä ilmainen. Olipa järjestäjänä urheiluseura tai seurakunta. Kaikki maksaa.
[/quote]
Minun rippileiri oli kyllä kaukana "all inclusive 5 stars deluxe" lomasta. Patja, kylmää jauhomakkaraa ja paskaa marjamehua. Lisäksi 10h päivässä aivopesua.
[/quote]
Deluxea ei kukaan väittänyt olevan, vaan että hintaan sisältyy ylläpito.
Riparimaksu, joka nuorilta laskutetaan on murto-osa todellisista kuluista. Halvimmat leirikeskukset täyshoidolla on n.35e/vrk, useimmat yli sen. Lisäksi äidin pikkumussukoita siellä valvoo yleensä 3 aikuista ja joukko isosia. Lisäksi, mamman kultamurut sotkee jonkun verran, että siivouskulujakin tulee.. Että jos viikon leiristä joutuu kustantaan 60-100e, se on tosi vähän.
Toki oikeasti vähävarainen ottaa luurin käteen ja soittaa vaikka kirkkoherranvirastoon, ja kysyy maksusta. Niistä voidaan joustaa tai antaa maksuaikaa.
Se on niin hieno kokemus, että päiväriparia ei kannata edes harkita!
Mun lapsen rippileiri maksoi 850€ ja pidän sitä ihan kohtuuhintaisena. Hinta oli suurin piirtein tiedossa jo ilmoittautumisvaiheessa, joten ei tämä tullut mitenkään yllätyksenä. Olen iloinen, että lapsi suostuu menemään. Kyllähän ripari kuuluu nuorena hankittaviin kokemuksiin, vaikkei sitten konfirmaatioon menekään.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:01"]Mun lapsen rippileiri maksoi 850€ ja pidän sitä ihan kohtuuhintaisena. Hinta oli suurin piirtein tiedossa jo ilmoittautumisvaiheessa, joten ei tämä tullut mitenkään yllätyksenä. Olen iloinen, että lapsi suostuu menemään. Kyllähän ripari kuuluu nuorena hankittaviin kokemuksiin, vaikkei sitten konfirmaatioon menekään.
[/quote]missä päin maailmaa oli riparilla?
Ei auta, jos vanhemmat ei haluis lasta riparille. Muksut tahtoo sinne mennä kun kaikki kaveritkin! Monelle se on eka poissaolo kotoa ja jännää. Usein sieltä saa senkan poika/tyttöystävän ja ekat röökikokeilut:) ja kun ne teinit haluu ne juhlatki et saavat rahaa sukulaisilta.
Älkää ateistit kiusatko kun jotkut haluaa satuilusta maksaa, hymyillään vaan hiljaa...
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:01"]
Entäs kirkollisvero? Mihin se menee? ap.
[/quote]
No jonkun taskuunhan se menee. Ei kai koko kirkossa olisi mitään järkeä, jos joku ei sillä jotain tienaisi.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:12"]Älkää ateistit kiusatko kun jotkut haluaa satuilusta maksaa, hymyillään vaan hiljaa...
[/quote]mielellään sitä maksaa mukavasta kokemuksesta. Lapsi itse päätti mihin uskoo ja totesi, että vaikka uskonto ei ole häntä varten, parhaat kaverit löytyivät riparilta. Ja tulipa tuossa yksi ilta sanomaan " rakastan teitä. Riparilla muistutettiin sanomaan sitä usein".
Itse en rippileiriä käynyt kuin vasta armeijassa sotarippikoulun joka kesti sen 3pv ja leppoisaa oli. 2 runoa piti muistaa ulkoa ja se oli siinä.
Oletko niitä vanhempia, joiden mielestä lapsen tulee olla itsenäinen ja huolehtia omat asiansa? Ainakin meidä seurakunnasta tuli vanhemmille paketti, jossa kerrottiin rippikouluvaihtoehdot, kustannukset, aikataulut jne. Kenellekään ei jäänyt epäselväksi, että rippikoulu on ilmainen, mutta jos lähtee leirille, pitää itse maksaa ruokansa (ja lasketteluleirillä hissilippunsa jne.). Minusta 60 euroa viikosta on aika vähän, kun se sisältää majoituksen 2-4 hengen huoneessa (omat lakanat mukaan), 3 ateriaa ja 2 välipalaa päivässä, saunomisen ja erilaisia aktiviteetteja sekä kuljetuksen leirikeskukseen ja sieltä pois.
Mutta jos ei kanna lapsestaan mitään huolta, niin tuokin summa tulee vanhemmalle yllätyksenä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:06"]
Entä sitten kun lapsi pääsee ripiltä? Pyydät seurakuntaa maksamaan tarjoilut jne? Vai kenties pyydät vieraita tuomaan kaikki tarjoilut nyyttäri meiningillä?
[/quote]
Eihän ne juhlat ole mitenkään pakolliset.
[/quote]Ei rippileirikään ole pakollinen, ja vaihtoehtona on todellakin maksuton päiväripari.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:01"]Entäs kirkollisvero? Mihin se menee? ap. [/quote] Ei ainakaan leirikouluihin. Viikon mittainen all inclusive-leiri ei ole ikinä ilmainen. Olipa järjestäjänä urheiluseura tai seurakunta. Kaikki maksaa.
[/quote]
Minun rippileiri oli kyllä kaukana "all inclusive 5 stars deluxe" lomasta. Patja, kylmää jauhomakkaraa ja paskaa marjamehua. Lisäksi 10h päivässä aivopesua.
[/quote]
ja ihan vapaaehtoisesti sinne Guantanamoon menit?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:07"]Ei auta, jos vanhemmat ei haluis lasta riparille. Muksut tahtoo sinne mennä kun kaikki kaveritkin! Monelle se on eka poissaolo kotoa ja jännää. Usein sieltä saa senkan poika/tyttöystävän ja ekat röökikokeilut:) ja kun ne teinit haluu ne juhlatki et saavat rahaa sukulaisilta.
[/quote]
Massan mukana menijöitä, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:01"]
Entäs kirkollisvero? Mihin se menee? ap.
[/quote]
Mä luulin, että sua närästi se, että ne lähetti sen laskun sun alaikäiselle lapselle.
Ainakin meidän teinin ruokaan menee kotona yli 60 viikossa. Jos sen tuolla rahalla viikoksi johonkin, niin sehän on pelkkää säästöä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:43"]
Rippikoulua ei ole mikään pakko käydä. Toisaalta, kai tuollaisen asian voisi ennakoida?
[/quote]
Miten ei voi ennakoida: jos ilmoittautuu kalliille rippileirille, siitä tulee lasku. Kenelle tuo yhtälö on epäselvä? Päivärippikoulusta ei peritä maksua, rippikoulu ei myöskään ole pakollinen tai sen voi suorittaa myöhemmin kuin oman ikäluokkansa kanssa yhdessä.
Meillä ei kyllä ollut mitää ilmaista vaihtoehtoa, vaan pelkkä päiväriparikin maksoi sen 35 euroa. Sisälsi yhden lämpimän ruuan/päivä. Matkakulut maksettiin itse. Leirivaihtoehtoja oli muistaakseni 3 ja hintaa taisi olla 70-100 e. Meille ainakin hinnasto tuli jo hyvissä ajoin ennen koko rippikoulua, miten teille lasku voi tulla yllätyksenä?
Pojat tai tytötkin voi käydä rippikoulun armeijassa. Itse kävin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:49"]
[/quote]