Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että niin monelle nykyään tehdään sektio? :O

Vierailija
01.06.2015 |

Tässä viime vuosien aikana lähimmät 12 kaveriani/läheistä sukulaistani ovat saaneet lapsia, näistä VIISI on saanut lapsensa sektiolla. Synnytys alakautta ei vaan ole jostain syystä onnistunut, kenellekään ei ole tehty ns. pelkosektiota.

Mistä tämä johtuu? Onko synnytys tosiaan niin vaikeaa ja riskialtista, että jos nyt elettäisiin vielä "vanhaa aikaa", näistä 12 kaveristani viidelle olisi joko itselleen käynyt synnytyksessä huonosti, tai sitten vauvalle?

Vai onko mun lähipiiriini jotenkin vaan sattunut näitä, joilta altiesynnytys ei syystä tai toisesta luonnistunut? ...vai tehdäänkö sektioita nykyään jotenkin "liian helposti"?

Miten teidän lähipiirissä, kuinka suuri osa lähimmistä ystävistäsi on pystynyt synnyttämään alakautta, kuinka suuri osa sektiolla?

(ja nyt ei ole todellakaan tarkoitus saada aiheesta mitään tappelua, omasta mielestäni on ihan sama, syntyykö lapsi sektiolla vai alakautta, pääasia että syntyy ja mielellään vielä ilman vammautumisia)

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:48"]

7 et tiedä mistä puhut. Ei todellakaan kätilöt tai lääkärit määrää sektiota helppouden vuoksi. Sulla ei selvästi ole käsitystäkään sektiosta vaan typeriä luuloja. Mitähän se teille kuuluu miten toisten synnytys sektiolla on mennyt? Aloittaja, ihmettelyn aiheesi on provosoiva ja kertoo ettet aidosti ole kiinnostunut faktoihin perustuvasta tiedosta vaan lietsomisesta. Elämme nykyaikaa. Sektio on synnytystapa joka on yhtä henkilökohtaista kuin alateitse. On vain hieno asia että lääketiede mahdollistaa kaikki synnytystavat.

[/quote]

No nyt menit itse täysin metsään luulojesi kanssa. Ihan ottamatta kantaa siihen kenen tapa synnyttää on oikea totesin vain, että lääketiede on mahdollistanut sektion entistä turvallisempana synnytystapana ja sen takia se varmasti on myös yleistynyt. Sektio on myös HELPOMPAA toteuttaa nykyään juuri sen takia, että se on turvallisempaa kuin ennen. Esim. jos lapsi on perätilassa ja todetaan, että sektiossa riskit olisivat normaalit verrattuna siihen, että alatiesynnytyksessä ne kasvavat huimasti, veikkaan että aika moni lääkäri voisi ehdottaa sektiota.

Vierailija
22/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain sanottiin että vauvojen (ja ehkä aivojen) koko on kasvanut elintason mukana mutta lantion koko ei ole pysynyt perässä jotenka ne ei vaan mahdu ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut että kovin helposti edes saisi suunniteltua sektiota. Ja itse kyllä ihmettelen kuka haluaa oikeasti vatsaansa ylimääräisiä arpia ja mitä kamalaa on synnyttää alakautta. Itselleni ainakin alatiessynnytys oli ihan positiivinen kokemus. Toipuminenkaan ei kauaa kestänyt.

Vierailija
24/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:12"]

En ole kuullut että kovin helposti edes saisi suunniteltua sektiota. Ja itse kyllä ihmettelen kuka haluaa oikeasti vatsaansa ylimääräisiä arpia ja mitä kamalaa on synnyttää alakautta. Itselleni ainakin alatiessynnytys oli ihan positiivinen kokemus. Toipuminenkaan ei kauaa kestänyt.

[/quote]

Oon miettinyt ihan samaa! Jos pitää valita helvetin iso arpi mahassa tai pikkasen kulahtanu pillu niin valitsen jälkimmäisen heti :D (hehs)

Vierailija
25/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:05"]Evoluutio vetää naisen kehoa kahteen suuntaan. Kapsea lantio on hyväksi juoksemisen kannalta, leveä synnyttämisen.
[/quote]
Lantioin ulkoisesta koosta ei voi päätellä onko siellä tilaa synnyttämiseen. Lantion sisäiset luut eli niiden keskellä oleva tila määrää mahtuuko vai ei.

Vierailija
26/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko se noista puudutteista? Mun kaksi tuttua saanut epiduraalit, jonka jälkeen synnytys ei ole edistynyt ja vauvan sydänäänet laskenut. Molemmille tehtiin kiireellinen sektio. Ongelmat synnytyksessä alkoi epiduraalin jälkeen.

Vierailija
27/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:03"]

Naisen seksuaalisen nautinnon arvostus on kasvanut. Enää ei ole itseisarvo repiä pillua pilalle.

[/quote]

Huomaa ettei tämä (oletan että teinipoika) kommentoija tiedä mistään mitään. :D Repeämiä ehkäistään episiotomialla mikä on ihan eri toimenpide kuin sektio.

[/quote]

Ihan aikuinen nainen olen. Ja sektiolla synnytän, jotta pimppi pysyy hyvänä. Epparista on aika paljon kielteistäkin, ei välttämättä siis olekaan parempi kuin luonnollset repeämät. Sektiolla niitä pimppirepeämiä ei tule ollenkaan.

Vierailija
28/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin kiireellinen sektio ja kaikki meni hyvin. Viikko sairaalassa ja kotiin ja normaalia elämää, toki varoin että en kanna kun vauvaa ja ruokatavarat. Erittäin myönteinen kokemus, yksi lapsi.

Vierailija
29/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:14"]

[/quote]

Oon miettinyt ihan samaa! Jos pitää valita helvetin iso arpi mahassa tai pikkasen kulahtanu pillu niin valitsen jälkimmäisen heti :D (hehs)

[/quote]

Entäs valitsetko arven mahassa vai seksuaalisen nautinnon katoamisen? Mitä jos yhdyntä ei enä tuntuisikaan mitlään synnytyksen jälkeen? Itse en olisi sitä riskiä valmis ottamaan.

Vierailija
30/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalin käytön lisääntyminen lisää myös virhetarjontaa synnytyksissä. Ja virhetarjonta lisää sektion riskiä. Ilman epiduraalia, tai synnytyksen käynnistämistä keinotekoisesti (lääkkeillä) vauva kiertyy suuremmalla todennäköisyydellä parempaan tarjontaan. Alapeukuttakaa vaan, mutta näin se nyt vaan on.

Vierailija
31/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:05"]Evoluutio vetää naisen kehoa kahteen suuntaan. Kapsea lantio on hyväksi juoksemisen kannalta, leveä synnyttämisen. [/quote] Lantioin ulkoisesta koosta ei voi päätellä onko siellä tilaa synnyttämiseen. Lantion sisäiset luut eli niiden keskellä oleva tila määrää mahtuuko vai ei.

[/quote]

En puhunutkaan ulkoisesta koosta, mistä niin päätttelit? HUOH.

Vierailija
32/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:11"]Jossain sanottiin että vauvojen (ja ehkä aivojen) koko on kasvanut elintason mukana mutta lantion koko ei ole pysynyt perässä jotenka ne ei vaan mahdu ulos.
[/quote]
Mä katoin jonkun dokumentin tai luin jostain, että ihmisvauvojen päät ovat tosiaan kasvaneet kokoa ja naisilla siksi vaikeuksia synnytyksissä. Lantio ei kasva samassa suhteessa. Ja ihan yleensäkin ihmisillä vaikeaa synnyttää kun se jälkeläisen pää on suhteessa niin suuri. Kun vertaa muihin eläimiin ja eläinten synnyttämiseen.

Vierailija
33/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:05"]Evoluutio vetää naisen kehoa kahteen suuntaan. Kapsea lantio on hyväksi juoksemisen kannalta, leveä synnyttämisen.
[/quote]
Lantioin ulkoisesta koosta ei voi päätellä onko siellä tilaa synnyttämiseen. Lantion sisäiset luut eli niiden keskellä oleva tila määrää mahtuuko vai ei.
[/quote]
Niinpä. Nauratti kyllä kerran kun hehtaariperseinen tuttuni sanoi menevänsä suunniteltuun sektioon kun lapsi ei mahdu syntymään. Lapsi oli nippa nappa 3 kg.

Vierailija
34/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:19"]

[/quote]

[/quote]

Entäs valitsetko arven mahassa vai seksuaalisen nautinnon katoamisen? Mitä jos yhdyntä ei enä tuntuisikaan mitlään synnytyksen jälkeen? Itse en olisi sitä riskiä valmis ottamaan.

[/quote]

Mä valitsin neljä alatiesynnytystä, ja joka kerta nautinto on vaan parantunut. Nykyään saan orgasmeja melkein liiankin helposti. Ei ole arpia mahassa raskaudesta tai sektiosta. Pimpissä voi jotain arpia ollakin, mutta en ole tutkinut niin läheltä että olisin huomannut. Väri on vähän muuttunut, mutta taitaa muuttua myös sektioiduilla ihan raskauden takia. Kaikille ei toki käy mitään näistä.

Vierailija
35/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:20"]Epiduraalin käytön lisääntyminen lisää myös virhetarjontaa synnytyksissä. Ja virhetarjonta lisää sektion riskiä. Ilman epiduraalia, tai synnytyksen käynnistämistä keinotekoisesti (lääkkeillä) vauva kiertyy suuremmalla todennäköisyydellä parempaan tarjontaan. Alapeukuttakaa vaan, mutta näin se nyt vaan on.
[/quote]
Joo no voi sentään. Mieluummin sektio kuin vauvan tai äidin kuolema kuitenkin, eikö vain? Kun ei ne vauvat sieltä aina itsestään ajoissa ala syntymään niin onneksi nykyään on lääkkeet joilla voidaan vauvaa auttaa ulos.

Vierailija
36/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, montakohan tuttavaa sulla on... muutama ja miksi sä täällä keuhkoat, olisit onnellinen, että kaveris selviytyivät hengissä ja vauvat myös.

Vierailija
37/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:19"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mä valitsin neljä alatiesynnytystä, ja joka kerta nautinto on vaan parantunut. Nykyään saan orgasmeja melkein liiankin helposti. Ei ole arpia mahassa raskaudesta tai sektiosta. Pimpissä voi jotain arpia ollakin, mutta en ole tutkinut niin läheltä että olisin huomannut. Väri on vähän muuttunut, mutta taitaa muuttua myös sektioiduilla ihan raskauden takia. Kaikille ei toki käy mitään näistä.

[/quote]

Mutta jos nautinto on jo ennen synnytystä maksimaalinen, niin miksi riskeerata?

Vierailija
38/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:03"]

Naisen seksuaalisen nautinnon arvostus on kasvanut. Enää ei ole itseisarvo repiä pillua pilalle.

[/quote]

Tottahan tämä on. Monesti vielä pimppinsä pilanneet naiset toivovat että muutkin pilaavat.
[/quote]

En tiedä teistä, mutta ei mun seksuaalielämä ainakaan pilalle menny. Nykyää saan myös yhdynnässä orgasmeja ennen synnytyksiä en.

Vierailija
39/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:03"] Naisen seksuaalisen nautinnon arvostus on kasvanut. Enää ei ole itseisarvo repiä pillua pilalle. [/quote]   Tottahan tämä on. Monesti vielä pimppinsä pilanneet naiset toivovat että muutkin pilaavat. [/quote] En tiedä teistä, mutta ei mun seksuaalielämä ainakaan pilalle menny. Nykyää saan myös yhdynnässä orgasmeja ennen synnytyksiä en.

[/quote]

Pimpulan ulkonäkö kärsii silti. Itse pidän pimppini ulkonäöstä, joten sektiolla synnytän.

Vierailija
40/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään tunne ketään, jolle olisi tehty sektio. Sattumalta sun tuttavapiirissä taasen aika monelle. En usko että Suomessa sektioiden määrä olisi ainakaan merkittävästi kasvanut. Sen sijaan sellaisissa maissa, joissa synnytykset korvataan vakuutuksista, on sektiot todella yleisiä, sillä lääkäri saa niistä hyvin rahaa, ja voi järkätä sektion arkipäivälle päiväsaikaan. Niin ja siis monissa maissa synnyttäjä valitsee lääkärin, joka hälyytetään synnytykseen mukaan (jos siis mennään perus-alatiellä), ja siksi lääkärit mieluummin suosittelevat sektiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä