Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että niin monelle nykyään tehdään sektio? :O

Vierailija
01.06.2015 |

Tässä viime vuosien aikana lähimmät 12 kaveriani/läheistä sukulaistani ovat saaneet lapsia, näistä VIISI on saanut lapsensa sektiolla. Synnytys alakautta ei vaan ole jostain syystä onnistunut, kenellekään ei ole tehty ns. pelkosektiota.

Mistä tämä johtuu? Onko synnytys tosiaan niin vaikeaa ja riskialtista, että jos nyt elettäisiin vielä "vanhaa aikaa", näistä 12 kaveristani viidelle olisi joko itselleen käynyt synnytyksessä huonosti, tai sitten vauvalle?

Vai onko mun lähipiiriini jotenkin vaan sattunut näitä, joilta altiesynnytys ei syystä tai toisesta luonnistunut? ...vai tehdäänkö sektioita nykyään jotenkin "liian helposti"?

Miten teidän lähipiirissä, kuinka suuri osa lähimmistä ystävistäsi on pystynyt synnyttämään alakautta, kuinka suuri osa sektiolla?

(ja nyt ei ole todellakaan tarkoitus saada aiheesta mitään tappelua, omasta mielestäni on ihan sama, syntyykö lapsi sektiolla vai alakautta, pääasia että syntyy ja mielellään vielä ilman vammautumisia)

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat on isompia nykyään?

Vierailija
2/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä on noin kolmenkymmenen naisen joukossa yksi hätäsektio, kaksi kiireellistä ( toinen tarjontavirheen, toinen uhkaavan hapenpuutteen vuoksi) sekä kaksi suunniteltua (perätila ja infektio syinä).

Mä olen käsittänyt että nykyään mennään jonkin verran nopeammin kiireelliseen sektioon kuin esim. 80-luvulla, jolloin mun vanhempien tutuille syntyi useampi lapsi hätäsektiolla. Siinä oli siis tilanteita, joissa olisi pitänyt mennä kiireelliseen sektioon ja kun ei menty, piti lopulta hätäsektio. Lapsia myös vammautui synnytyksissä enemmän 80-luvulla (ja ennen sitä). Eli kyllä varmaan sektioiden lukumäärä on kasvanut. Joskin Ap:n tuttavapiiriin on osunut aika monta. Synnyttivätkö kaikki samassa sairaalassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:09"]

Mun tuttavapiirissä on noin kolmenkymmenen naisen joukossa yksi hätäsektio, kaksi kiireellistä ( toinen tarjontavirheen, toinen uhkaavan hapenpuutteen vuoksi) sekä kaksi suunniteltua (perätila ja infektio syinä). Mä olen käsittänyt että nykyään mennään jonkin verran nopeammin kiireelliseen sektioon kuin esim. 80-luvulla, jolloin mun vanhempien tutuille syntyi useampi lapsi hätäsektiolla. Siinä oli siis tilanteita, joissa olisi pitänyt mennä kiireelliseen sektioon ja kun ei menty, piti lopulta hätäsektio. Lapsia myös vammautui synnytyksissä enemmän 80-luvulla (ja ennen sitä). Eli kyllä varmaan sektioiden lukumäärä on kasvanut. Joskin Ap:n tuttavapiiriin on osunut aika monta. Synnyttivätkö kaikki samassa sairaalassa?

[/quote]

Eivät ole synnyttäneet samassa sairaalassa. Kolmeen eri sairaalaan jakautuneet nämä kaveripiirini sektiolla lapsensa saaneet.

ap

Vierailija
4/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. 

Tässä vähän tilastotietoa: 

http://www.worldometers.info/fi/ Kun mä katsoin Synnyttävien naisten kuolemat tänä vuonna, niin luku oli 142 928 kpl. Aika paljon

http://www.soat.fi/index_files/luennot/Aitikuolleisuus.pdf Vielä vuonna 1940 90 naista 1000 syntynyttä kohden kohden kuoli. Silloin oli sentään jo kätilöitä, sairaaloita ja tiedettiin miten tärkeää on puhtaus. Luku on varmasti ollut 1700-luvulla hurjan paljon suurempi. 

http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/626002/NykyAfrikan+aitiysterveys+kuin+1700luvun+Suomessa Tässä on mielenkiintoinen artikkeli, jossa kerrotaan että Malawissa nykyinen äitiyskuolleisuus on yhtä suuri kuin Suomessa 1700-luvulla

Veikkaan, että entisaikaan osa ystävistäsi olisi kuollut, osa olisi selvinnyt hengissä, mutta vammautunut.

Vierailija
5/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys sinulle nro 2. Mitä tarkoitat sillä, että sukupuolitauti voi johtaa sektioon?

Vierailija
6/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdalta voin kertoa:

Esikoinen syntyi virhetarjonnassa (otsa edellä) ja jäi jumiin synnytyskanavaan. Siinä oltiin jo menossa hätäsektioon, kunnes huoneeseen lappasi iso lauma hoitajia ja lääkäreitä. Saivat pään käännettyä oikeaan asentoon, mutta vauva jouduttiin "kiskomaan" ulos imukupilla.

Toisen kohdalla pelkäsin hulluna synnytystä, mutta en edes miettinyt sektiota. Viimeisellä neuvolakäynnillä huomattiin perätila ts.epäily ja lähdin kiireisesti ultraan. Siellä selvisi perätila ja ulkokäännös ei onnistunut ->suunniteltu sektio.

Nyt odotan kolmatta ja menen synnytystapa arvioon. Selvitetään, mahtuuko tulemaan alakautta ja onko raivotarjonnassa.

Saas nähdä, miten käy. Itse toivoisin alatiesynnytystä.

Vierailija
7/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 et tiedä mistä puhut. Ei todellakaan kätilöt tai lääkärit määrää sektiota helppouden vuoksi. Sulla ei selvästi ole käsitystäkään sektiosta vaan typeriä luuloja. Mitähän se teille kuuluu miten toisten synnytys sektiolla on mennyt? Aloittaja, ihmettelyn aiheesi on provosoiva ja kertoo ettet aidosti ole kiinnostunut faktoihin perustuvasta tiedosta vaan lietsomisesta.

Elämme nykyaikaa. Sektio on synnytystapa joka on yhtä henkilökohtaista kuin alateitse. On vain hieno asia että lääketiede mahdollistaa kaikki synnytystavat.

Vierailija
8/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:10"]Suomalaisilla naisilla ei juurikaan ole "ahdasta lantiota". Lantio voi olla ahdas esim riisitautisilla. Ennen vanhaa tämän "ahtaan lantion" sai diagnoosiksi synnytyspelossa, kun sype-diagnoosia ei ollut olemassakaan. Tämä sitten on jäänyt elämään omaa tarinaansa "Meidän suvussa kaikilla naisilla on ahdas lantio".

Toki lapsi voi olla liian iso syntymään alakautta, mutta tällöin voi kyseessä olla esim raskausdiabeteksesta johtuva lapsen suuri koko (eli lantiossa ei ole mitään vikaa).

Minun ystävistäni vain yksi on synnyttänyt sektiolla (molemmilla kerroilla sikiön perätilan vuoksi. Olisi halunnut synnyttää alateitse, mutta raskaudet menivät reilusti yliaikaisiksi ja sektiota suositeltiin tämän vuoksi)
[/quote]
No kyllä niitä ahtaita lantioita löytyy suomalaisiltakin naisilta. Ei se perseen leveys siitä kerro. Tiedätkö muuten että esim Etelä-Amerikassa lasten syntymäpainot on huomattavasti pienempiä kuin Suomessa?

Vierailija
9/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:19"]Minä en tunne ketään jolle olisi tehty. Paitsi äitini kun minua synnytti. Molemmat meinasimme kuolla synnytykseen ja tehtiin hätäsektio.
[/quote]
Minä en myöskään tunne muita sektioituja kuin oman äitini. Tapahtui jo 60-luvulla.

Vierailija
10/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:40"]Kysymys sinulle nro 2. Mitä tarkoitat sillä, että sukupuolitauti voi johtaa sektioon?
[/quote]
Esim aktiivivaiheessa oleva herpes. Myös vastikään todetut muut sukupuolitaudit.

Vierailija
11/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kaksi kohtua.

Vierailija
12/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:58"]

On monia syitä synnyttää sektiolla. Liian ahdas lantio. Se muuten ei tarkoita leveää tai kapeaa takamusta. Sukupuolitauti. Aiempi vammauttanut synnytys.

[/quote]

Sulta meni pointti ohi.. tottakai tiedän, että on monta syytä sektiolle. Mutta siis, ihmettelin sitä prosentuaalista määrää omassa kaveripiirissäni, ja mietin että onkohan yleisestikin sektiot todellakin näin yleisiä...? (löytysköhän netistä faktaa, tarviipa kaivaa..) Siis prosentuaalisesti omassa kaveripiirissäni sektiolla on synnyttänyt n. 41% joka mielestäni on suuri luku.

ap

[/quote]

Mitä arvelisit?

Taas faktaa, koska minun piirissäni on näin.

Minun piireissäni sektioiden osuus on 0.

Vierailija
13/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äkkiseltään oma lapsenkin syntynyt sektiolla. Yksi mieheni exän lapsista on syntynyt sektiolla, kuten minä itsekin, 2xvelipuoleni, 1xsiskopuoleni, 5xtyökavereiden lapset, usean ystäväni lapsi, samoin mieheni kavereiden lapsia, syitä on ollut monia. Yksi kuoli kun sektiota pantattiin viimeiseen asti, yksi on kaksi kertaa meinannut kuolla samasta syystä ja jälkiseurauksina joutuu käyttämään verenohennuslääkkettä, ettei tule veritulppaa. Itsellänikin oli hengenlähtö lähellä, koska lääkäri sanoi äidilleni että, "juu, täältä mahtuu vaikka viisi kiloinen poika", mutta eipä mahtunut edes alle 4500g tyttö, mun sydänäänet romahtivat, ja meinasin kuolla. Mulle sanottiin että ei mitään hätää, ei tuo 4500-4600g kokoinen ole vielä mitään, hyvin mahtuu.. Jaa, noh onneksi en niellyt tota, vaan vaadin sektion, koska lapsi ei ollut kiinnittynyt, laskeutunut, ja oli 4750g ja 53cm, ei olis mahtunut ulos. Voin jatkaa listaa loputtomiin.

Vierailija
14/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että yksi syy on ainakin se että ensisynnyttäjien ikä nousee koko ajan ja on nyt jo melko korkea.

Raskaus ja synnytys taas suojelee osin naista joiltain gynekologisilta sairauksilta, jotka aiheuttavat riskejä alatiesynnytykseen. Esimerkiksi kun epäillään kohdun kestävyyttä, usein varotoimeena turvaudutaan suunniteltuun sektioon.

Toinen tekijä on varmasti sekin että nuo gynekologisten sairauksien diagnosointi on helpottunut valtavasti kun on saatu kehittyneempää laitteistoa, esim. ultraus on nykyään niin normitoimenpide ja tehokas keino löytää gynekologisia sairauksia. 

Vierailija
15/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:58"]

On monia syitä synnyttää sektiolla. Liian ahdas lantio. Se muuten ei tarkoita leveää tai kapeaa takamusta. Sukupuolitauti. Aiempi vammauttanut synnytys.

[/quote]

Sulta meni pointti ohi.. tottakai tiedän, että on monta syytä sektiolle. Mutta siis, ihmettelin sitä prosentuaalista määrää omassa kaveripiirissäni, ja mietin että onkohan yleisestikin sektiot todellakin näin yleisiä...? (löytysköhän netistä faktaa, tarviipa kaivaa..) Siis prosentuaalisesti omassa kaveripiirissäni sektiolla on synnyttänyt n. 41% joka mielestäni on suuri luku.

ap

[/quote]

Mitä arvelisit?

Taas faktaa, koska minun piirissäni on näin.

Minun piireissäni sektioiden osuus on 0.

[/quote]

Mutu tietoon vastaus:

Kaikkiaan keisarileikkausten määrä on pysynyt Suomessa ennallaan edellisen kymmenen vuoden aikana eli noin 16 prosentissa synnytyksistä

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=12851/type=1

Vierailija
16/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutio vetää naisen kehoa kahteen suuntaan. Kapsea lantio on hyväksi juoksemisen kannalta, leveä synnyttämisen.

Vierailija
17/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olin yhdessä vauvatapaamisessa, jossa oli viisi naista. Kolmelle tehty sektio ja kaksi synnytti alakautta. Kaksi sektioista oli huonon tarjonnan vuoksi (yritetty synnyttää ensi pari päivää, kunnes päädyttiin sektioon) ja yksi perätilan vuoksi. Tuo mun perätilavauva olisi kuollut normisynnytykseen (pää takakenossa eli olisi jäänyt päästään kiinni). Sitä en tiedä miten mun olisi ennen vanhaan käynyt. 

Mun tuttavapiirissä on yksi ihan suomalainen nainen, jonka ensimmäinen synnytys oli katastrofi juuri ahtaan lantion vuoksi. Lapsi juuttui puoleen väliin ja siinä oltiin jo murtamassa vauvan lonkkia, että saataisiin se ulos. Saivat sen kumminkin kiskottua lopulta. Vauva oli ihan normikokoinen reilu kolme kiloa. 

Vierailija
18/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:01"]

Mä uskon että yksi syy on ainakin se että ensisynnyttäjien ikä nousee koko ajan ja on nyt jo melko korkea.

Raskaus ja synnytys taas suojelee osin naista joiltain gynekologisilta sairauksilta, jotka aiheuttavat riskejä alatiesynnytykseen. Esimerkiksi kun epäillään kohdun kestävyyttä, usein varotoimeena turvaudutaan suunniteltuun sektioon.

Toinen tekijä on varmasti sekin että nuo gynekologisten sairauksien diagnosointi on helpottunut valtavasti kun on saatu kehittyneempää laitteistoa, esim. ultraus on nykyään niin normitoimenpide ja tehokas keino löytää gynekologisia sairauksia. 

[/quote]

Sektioiden määrä EI ole lisääntynyt. Ja syyt liittyy ylipainoon... ei mitenkään tähän villiin veikkaukseesi

Vierailija
19/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:03"]

Naisen seksuaalisen nautinnon arvostus on kasvanut. Enää ei ole itseisarvo repiä pillua pilalle.

[/quote]

Tottahan tämä on. Monesti vielä pimppinsä pilanneet naiset toivovat että muutkin pilaavat.

Vierailija
20/73 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:03"]

Naisen seksuaalisen nautinnon arvostus on kasvanut. Enää ei ole itseisarvo repiä pillua pilalle.

[/quote]

Huomaa ettei tämä (oletan että teinipoika) kommentoija tiedä mistään mitään. :D Repeämiä ehkäistään episiotomialla mikä on ihan eri toimenpide kuin sektio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä