Mistä johtuu, että niin monelle nykyään tehdään sektio? :O
Tässä viime vuosien aikana lähimmät 12 kaveriani/läheistä sukulaistani ovat saaneet lapsia, näistä VIISI on saanut lapsensa sektiolla. Synnytys alakautta ei vaan ole jostain syystä onnistunut, kenellekään ei ole tehty ns. pelkosektiota.
Mistä tämä johtuu? Onko synnytys tosiaan niin vaikeaa ja riskialtista, että jos nyt elettäisiin vielä "vanhaa aikaa", näistä 12 kaveristani viidelle olisi joko itselleen käynyt synnytyksessä huonosti, tai sitten vauvalle?
Vai onko mun lähipiiriini jotenkin vaan sattunut näitä, joilta altiesynnytys ei syystä tai toisesta luonnistunut? ...vai tehdäänkö sektioita nykyään jotenkin "liian helposti"?
Miten teidän lähipiirissä, kuinka suuri osa lähimmistä ystävistäsi on pystynyt synnyttämään alakautta, kuinka suuri osa sektiolla?
(ja nyt ei ole todellakaan tarkoitus saada aiheesta mitään tappelua, omasta mielestäni on ihan sama, syntyykö lapsi sektiolla vai alakautta, pääasia että syntyy ja mielellään vielä ilman vammautumisia)
Kommentit (73)
On monia syitä synnyttää sektiolla. Liian ahdas lantio. Se muuten ei tarkoita leveää tai kapeaa takamusta.
Sukupuolitauti.
Aiempi vammauttanut synnytys.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:58"]
On monia syitä synnyttää sektiolla. Liian ahdas lantio. Se muuten ei tarkoita leveää tai kapeaa takamusta. Sukupuolitauti. Aiempi vammauttanut synnytys.
[/quote]
Sulta meni pointti ohi.. tottakai tiedän, että on monta syytä sektiolle. Mutta siis, ihmettelin sitä prosentuaalista määrää omassa kaveripiirissäni, ja mietin että onkohan yleisestikin sektiot todellakin näin yleisiä...? (löytysköhän netistä faktaa, tarviipa kaivaa..) Siis prosentuaalisesti omassa kaveripiirissäni sektiolla on synnyttänyt n. 41% joka mielestäni on suuri luku.
ap
Mun lähipiiristä tulee mielen kaksi sektioitua, toki olen vaikkapa äitikerhoissa tavannut muitakin sektiolla synnyttänyttä. Toinen noista sektioista on tehty perätilan takia (mutta nyt en muista, olisiko niin, että tälle henkilölle olisi tehty jopa kaksi sektiota, ainakin hänellä on 2 kertaa ollut perätilavauva, mutta voi olla, että toisella kertaa ulkokäännös onnistui - en muista), toinen tehtiin ystävälleni, jolla edelliset 2 synnytystä olivat tosi vaikeita. Fyysistä ahtautta vaikean synnytyksen syynä ei voitu sulkea pois, joten hänelle tehtiin sitten sektio.
Suomalaisilla naisilla ei juurikaan ole "ahdasta lantiota". Lantio voi olla ahdas esim riisitautisilla. Ennen vanhaa tämän "ahtaan lantion" sai diagnoosiksi synnytyspelossa, kun sype-diagnoosia ei ollut olemassakaan. Tämä sitten on jäänyt elämään omaa tarinaansa "Meidän suvussa kaikilla naisilla on ahdas lantio".
Toki lapsi voi olla liian iso syntymään alakautta, mutta tällöin voi kyseessä olla esim raskausdiabeteksesta johtuva lapsen suuri koko (eli lantiossa ei ole mitään vikaa).
Minun ystävistäni vain yksi on synnyttänyt sektiolla (molemmilla kerroilla sikiön perätilan vuoksi. Olisi halunnut synnyttää alateitse, mutta raskaudet menivät reilusti yliaikaisiksi ja sektiota suositeltiin tämän vuoksi)
Lääketiede on mennyt niin pitkälle että lääkäreille ja kätilöille on joissain tapauksissa helpompaa määrätä sektio kuin hoitaa homma kotiin perinteisin keinoin. Eli toisin sanottuna ehkä se sektion kynnys on melko reippaasti madaltunut.
No joo, löysin nyt äkkiseltään taulukon vuodelta 2012-2013, jossa sanottiin että koko maan keskiarvo sektioille oli 16,3 %, tosin vaihteluväli oli sairaaloista riippuen 8,6 - 35,9 %.
Eli joo, omassa kaveripiirissäni tosiaankin on sitten ollut noita sektiolla synnyttäneitä huomattavasti enemmän kuin "yleisesti".
ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:10"]Suomalaisilla naisilla ei juurikaan ole "ahdasta lantiota". Lantio voi olla ahdas esim riisitautisilla. Ennen vanhaa tämän "ahtaan lantion" sai diagnoosiksi synnytyspelossa, kun sype-diagnoosia ei ollut olemassakaan. Tämä sitten on jäänyt elämään omaa tarinaansa "Meidän suvussa kaikilla naisilla on ahdas lantio".
Toki lapsi voi olla liian iso syntymään alakautta, mutta tällöin voi kyseessä olla esim raskausdiabeteksesta johtuva lapsen suuri koko (eli lantiossa ei ole mitään vikaa).
Minun ystävistäni vain yksi on synnyttänyt sektiolla (molemmilla kerroilla sikiön perätilan vuoksi. Olisi halunnut synnyttää alateitse, mutta raskaudet menivät reilusti yliaikaisiksi ja sektiota suositeltiin tämän vuoksi)
[/quote]
Miksi sitten sen yhden futarin ja vaimonsa lapsi kuoli, kun suomalaista lääkäriä ei kiinnostanut ulkomailla tehty synnytystapa-arvio? Ei mahtunutkaan, niin kuin äiti yritti sanoa.
Minä synnytin hätäsektiolla. Liian ahdas lantio ei ollut tiedossa. 2vrk yritettiin normikautta, kunnes tajuttiin tilanne. Olen itsekin miettinyt, mitä minulle ja lapselle olisi entisaikaan käynyt - olisimmeko menehtyneet?
Hyvä aloitus ap! Tämä tosiaan pyörii vielä 4v jälkeenkin usein mielessä
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:10"]Suomalaisilla naisilla ei juurikaan ole "ahdasta lantiota". Lantio voi olla ahdas esim riisitautisilla. Ennen vanhaa tämän "ahtaan lantion" sai diagnoosiksi synnytyspelossa, kun sype-diagnoosia ei ollut olemassakaan. Tämä sitten on jäänyt elämään omaa tarinaansa "Meidän suvussa kaikilla naisilla on ahdas lantio". Toki lapsi voi olla liian iso syntymään alakautta, mutta tällöin voi kyseessä olla esim raskausdiabeteksesta johtuva lapsen suuri koko (eli lantiossa ei ole mitään vikaa). Minun ystävistäni vain yksi on synnyttänyt sektiolla (molemmilla kerroilla sikiön perätilan vuoksi. Olisi halunnut synnyttää alateitse, mutta raskaudet menivät reilusti yliaikaisiksi ja sektiota suositeltiin tämän vuoksi) [/quote] Miksi sitten sen yhden futarin ja vaimonsa lapsi kuoli, kun suomalaista lääkäriä ei kiinnostanut ulkomailla tehty synnytystapa-arvio? Ei mahtunutkaan, niin kuin äiti yritti sanoa.
[/quote]
Mikä juttu tämä on?
Minä en tunne ketään jolle olisi tehty. Paitsi äitini kun minua synnytti. Molemmat meinasimme kuolla synnytykseen ja tehtiin hätäsektio.
No tiedätkö sinä hänen lantion mitat? Tai ylipäätään lapsen kuoleman syyn? Voihan se olla, että sikiö on ollut liian iso? Tai tullut ns "väärässä tarjonnassa", jolloin mitkään mitat eivät riitä? Syitä voi olla monia. Kyllä Suomessa sektion voi tehdä ihan missä vaiheessa vaan synnytysta - esim, jos sikiön vointi huononee tai sikiö ei mahdu syntymään. Joten epäilen vahvasti, että julkkiksen lapsen kuolema johtuu ahtaasta lantiosta...
nro 6
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:14"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:12"] En ole kuullut että kovin helposti edes saisi suunniteltua sektiota. Ja itse kyllä ihmettelen kuka haluaa oikeasti vatsaansa ylimääräisiä arpia ja mitä kamalaa on synnyttää alakautta. Itselleni ainakin alatiessynnytys oli ihan positiivinen kokemus. Toipuminenkaan ei kauaa kestänyt. [/quote] Oon miettinyt ihan samaa! Jos pitää valita helvetin iso arpi mahassa tai pikkasen kulahtanu pillu niin valitsen jälkimmäisen heti :D (hehs) [/quote] Entäs valitsetko arven mahassa vai seksuaalisen nautinnon katoamisen? Mitä jos yhdyntä ei enä tuntuisikaan mitlään synnytyksen jälkeen? Itse en olisi sitä riskiä valmis ottamaan. [/quote] Ei multa ainakaan seksuaalinen nautinto mihinkään kadonnut, päinvastoin! ;) En ole se edellinen kommentoija mutta minä kyllä otan mielummin tämän kropan mistä ei edes huomaa että on synnyttänyt, kuin arpisen vatsan.
[/quote]
Edelleen, mulle se seksuaalisuus on niin iso asia, että en ota riskiä nautinnon vähentämisestä. Ja miksi ottaisin, kun on sektio valittavissa.
[/quote]
Valittavissa? Ai ihan sillä perusteella että "seksuaalisuus kärsii"?