Muistatteko aikaa, kun joulukortissa luki näin: Rouva Lilja Löttönen?
Muutama vuosikymmen taaksepäin itsekkin vielä kirjoitin esim. joulukorttiin näitä erilaisia henkilön ikään tai siviilisäätyyn liittyviä kutsumia, kuten Neiti, Rouva tai Herra, joiden perään sitten etunimi ja sukunimi. Perheille tarkoitettuun joulukorttiin kirjoitettiin "Herrasväki" jne. Tyttölapsien korttiin kirjoitettiin nimen eteen "Pikkuneiti" ja vähän vanhemmalle alaikäisen tytön nimen eteen "Neiti".
Nykyään ei enää vuosien ajan ole saapunut joulukorttia, jossa olisi etuliitteenä omalla kohdallanikaan, että "Rouva" jne.
Minkähän takia nuo etunimitykset ovat jäänneet pois nykyään esim. onnittelukorteista ja joulukorteista?
Kommentit (44)
Lähettäessäni siskoilleni synttärikortit, kirjoitan aina Rouva.......
Miehen veli vaimoineen ei ole koskaan tykännyt musta ja on usein kirjoittanut vain mieheni nimen postiin. Joskus on mieheni nimi ihan normaalisti ja sitten minun, mutta pikkuruisella käsialalla. Aina on ollut hänen nimensä ensin ja minun vasta sitten.
Minä olen oppinut kohteliaan tavan jonka mukaan naisen nimi kirjoitetaan ensin, sitten vasta miehen. Niinpä olen aina kirjoittanut heidän postiinsa että
Eeva ja Matti Karvinen.
Jouluna 2021 saimme kortin, jossa oli mieheni koko nimi mutta minulle riitti pelkkä nimen alkukirjain! Eli Jukka-Pekka ja M Karvinen
Enpä kyllä ole muualla nähnyt moista pikkumaisuutta.
En minäkään heistä niin innostunut ole koskaan ollut, mutta olen aina silti kunnioittanut heitä ja ollut normaalisti kohtelias. Eihän se ole minulta pois.
Sain vanhalta tädiltäni kortteja, mihin hän oli kirjoittanut koululainen ja myöhemmin Ylioppilas.
Ne olivat tärkeitä titteleitä hänen nuoruudessaan.
Ei jokaisen torpantyttö pääsyt kouluun ja kiertokouluakin hän kävi vain muutaman vuoden.
Kirjoitan vieläkin hyvin iäkkäiden naisten kortteihin ja kirjeisiin tuon Rouvan. Rouviahan he tosiaan ovat, miehet kun usein kuolevat ennen puolisoitaan.