Miten irti ahmimiskierteestä?
Olen avioeron jälkeen alkanut ahmimaan. Välillä mulla on jaksoja, jolloin oksennan syömäni. Pääasiassa kuitenkin vaan syön ja syön hirvittäviä määriä pienen lapseni alettua nukkumaan. Tätä on jatkunut reilu puolu vuotta. Olen lihonut normaalipainoisesta reilusti ylipainon puolelle. Ahdistaa.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:57"]Hanki tosiaan apua. Itse olen saanut avun lääkkeistä ja psykoterapiasta. Lääkitystä puretaan juuri, terapiaa jatkan vielä. Minulla diagnosoitiin kaksi vuotta sitten BED. Nyt ahminta on taakse jäänyttä. Painoakin pudonnut yli 40 kg. Ja kyllä, sitä oli kertynyt ja paljon.
Tsemppiä
[/quote]
Kertoisitko mitä lääkkeitä syöt?
Mitä pahaa siinä sitten on? Parempi syödä ja katua kuin olla syömättä ja katua.
Syökää marjoja niin saatte sen loppumaan ja tuutte kuntoon
Lopeta ahmiminen hyvissä ajoin. Sitten kun päätät aihduttaa ja huomaat että se ei olekaan ihan helppoa - - - saattaa vituttaa vieläkin enemmän.
Olet varmasti ahdistunut ja se purkautuu noin.
Sinuna hakisin ammattiapua heti enkä jäisi odottelemaan hetkeäkään enään!
Itse olen sairastanut tätä 13 vuotta ennen kun tapasin nykyisen mieheni joka sai sen loppumaan. Et pärjää sairaudelle yksin, puhuminen auttaa kamalan paljon ja toivon voimia sinulle. Lihominen myös voi altistaa masennukselle ja sillon on jo iso oravanpyörä pyörimässä kaiken muun lisäksi
Selvitä huono olosi. Traumat pois ja niin se ruokailukin alkaa olla normaalia.
Toimii myös niin että ottaa heti aamulla laksatiiviä monen monta nappulaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:43"]
Syökää marjoja niin saatte sen loppumaan ja tuutte kuntoon
[/quote]
mUllakin toimi:)
Henkinen puoli pitää hoitaa kuntoon. Se on tärkeintä. Muuten ahmimisen lopettaminen on todella vaikeaa.
Kannattaa jättää ns. triggerit ostamatta. Eli älä pidä kotona suuria ruokavarastoja ja muutenkin vain sellaista ruokaa, jota ei tee mieli ahmia. Herkut pitää jättää kauppaan. Käy mieluummin usein kaupassa ja osta vain vähän ruokaa kerrallaan.
Kannattaa myös syödä säännöllisesti. Älä paastoa tai nälkiinnytä itseäsi, koska se johtaa lopulta ahmimiseen. Syö terveellistä, monipuolista ruokaa noin viisi kertaa päivässä. Tärkeää on myös se, että mahalaukku pääsee palautumaan normaaliksi.
Hanki tosiaan apua. Itse olen saanut avun lääkkeistä ja psykoterapiasta. Lääkitystä puretaan juuri, terapiaa jatkan vielä. Minulla diagnosoitiin kaksi vuotta sitten BED. Nyt ahminta on taakse jäänyttä. Painoakin pudonnut yli 40 kg. Ja kyllä, sitä oli kertynyt ja paljon.
Tsemppiä
Ahmit pahaan oloosi. Eli peität pahaa oloa eikö niin?
Älä osta kaappeihin ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:44"]
[/quote]
Mikä auttaisi sen trauman selvittämiseen? :( Mä oon puhunut, puhunut, puhunut ja puhunut ammattiauttajalle, mutta paha olo ei hellitä eikä elämä lähde sujumaan. Kyseessä oli siis tilanne, jossa itse toimin negatiivisesti ja se johti huonoon lopputulokseen. En voi vaan antaa itsellei anteeksi ja unohtaa.
Itselle auttoi kirja Brain over binge, jos enkkua osaa lukea. Saatavilla ainakin Amazon kindlestä.
-
Ja alkuun tosiaan se, että kotona ei yksinkertaisesti ole mitään herkkuja, joita ahmia ja ruokarytmi on tasainen ja terveellinen.
-
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:44"]
[/quote] Miten tää käytännössä tapahtuu? Pitääkö mun keksiä jostain joku syy tälle pahalle ololle?
En oo ap, mutta ahmimiskierteessä minäkin. Syömishäiriöpoliklinikalla oon käynyt, siellä vaan kerrotaan täsmäsyömisestä. Muuta apua ei oo tarjolla, "ennen kuin syöminen on kunnossa". :(
Sokeri pois ja valkoinen vilja. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle
Kiitos tsempistä ja hyvistä konkreettisista neuvoista. Ap