Miksi laukut ovat naisille niin tärkeitä?
Kaikille bloggareille, vloggareille ja youtube beauty guruille laukut tuntuvat olevan todellinen pakkomielle. Ymmärrän että haluaa laukun olevan hyvännäköinen, niin itsekin haluan, mutta se että pitää olla joku merkkilaukku ja se tunteellinen, voimakas, pakkomielteinen suhtautuminen siihen laukkuun tai useasti kokonaiseen laukkukokoelmaan ("I really love it, I'm obsessed with it"), en vaan ymmärrä. Minulle laukku on viime kädessä juttu joka tekee elämästä helpompaa, roudaan siinä tarpeellisia kamoja mukanani.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:56"]
Reppu ja lompakko olisi kätevämpi. Mitä järkeä laukuissa on?
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Kätevämpi mihin? Mitä epäkätevää käsi/olkalaukussa on? Minun mielestäni laukku olalla on paljon kätevämpi kuin reppu, jonka venkslaaminen selkään ja pois kestää huomattavasti kauemmin.
[/quote]Reppu tarvitsee ottaa selästä vain harvoin, kun taas käsilaukku sitoo toisen puolen ylävartalosta koko ajan ja siten voi ehkä aiheuttaa vaivoja. Käsilaukku on myös helppo varastaa.
-Mies 29v + 1v-
Ei minulla ole edes yhtään laukkua. Kuljen lähes kaikkialle pyörällä, niin reppu aina mukana. Jos joskus poikkeuksellisesti tarvitsen laukkua, lainaan tytöiltäni.
Tässähän tuli mielenkiintoisia vastauksia! Varsinkin oli kiva lukea laukuista pitävien naisten vastauksia, varsinkin 12 oli valaiseva.
Joku kysyi miksi naisten (kalliita) hankintoja kyseenalaistetaan ja miesten ei. Olen kyllä itse ihmetellyt auto- ja tekniikkajuttuja mutta tämä laukkujuttu on ehkä mielenkiintoisempi sikäli että olen itsekin nainen ja mietin sitä että miksi suhteeni johonkin on erilainen monilla muilla. Itse miellän laukun kuitenkin pitkälti tarve-esineeksi. Mutta kyse taitaa tosiaan olla osin blogiretoriikasta. Tunnistan sen että joskus tykkää jostain tosi paljon ja se tekee iloiseksi, mutta en kyllä itse normaalisti hehkuta sitä noin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:27"]
Tässähän tuli mielenkiintoisia vastauksia! Varsinkin oli kiva lukea laukuista pitävien naisten vastauksia, varsinkin 12 oli valaiseva.
Joku kysyi miksi naisten (kalliita) hankintoja kyseenalaistetaan ja miesten ei. Olen kyllä itse ihmetellyt auto- ja tekniikkajuttuja mutta tämä laukkujuttu on ehkä mielenkiintoisempi sikäli että olen itsekin nainen ja mietin sitä että miksi suhteeni johonkin on erilainen monilla muilla. Itse miellän laukun kuitenkin pitkälti tarve-esineeksi. Mutta kyse taitaa tosiaan olla osin blogiretoriikasta. Tunnistan sen että joskus tykkää jostain tosi paljon ja se tekee iloiseksi, mutta en kyllä itse normaalisti hehkuta sitä noin.
[/quote]
Tämä siis ap.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:22"]
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Kätevämpi mihin? Mitä epäkätevää käsi/olkalaukussa on? Minun mielestäni laukku olalla on paljon kätevämpi kuin reppu, jonka venkslaaminen selkään ja pois kestää huomattavasti kauemmin.
[/quote]Reppu tarvitsee ottaa selästä vain harvoin, kun taas käsilaukku sitoo toisen puolen ylävartalosta koko ajan ja siten voi ehkä aiheuttaa vaivoja. Käsilaukku on myös helppo varastaa.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Minun tarvitsee kaupungilla ottaa laukusta vähän väliä jotain. Lompakkoa, bussikorttia, nenäliinaa, avaimia, puhelinta, huulirasvaa, purkkaa, aurinkolaseja. Aika paljon kätevämpää ottaa olkalaukusta kuin repusta.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Naisten vaatteissa ei ole isoja taskuja lompakolle (ja taskusta se on helppo varastaa) ja lompakon ottaminen esille repusta kaupungilla liikkuessa on ikävää. Itse en laittaisi lompakkoa reppuun senkään takia että se on tungoksessa helppo varastaa sieltä. Laukku toimii paremmin, koska sen voi ottaa esim kehon etupuolella ja pitää kädellä koko ajan kiinni jolloin kukaan ei pääse siihen huomaatta käsiksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:30"]
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Minun tarvitsee kaupungilla ottaa laukusta vähän väliä jotain. Lompakkoa, bussikorttia, nenäliinaa, avaimia, puhelinta, huulirasvaa, purkkaa, aurinkolaseja. Aika paljon kätevämpää ottaa olkalaukusta kuin repusta.
[/quote]Et tarvitse kaupungilla huulirasvaa etkä purkkaa. Muut tavarat menevät takissa ja taskussa ja lompakossa. Myös paidan taskut lasketaan.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:22"]
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
[/quote]
Piti juuri sanoa samaa. Repun idea on mun mielestä juuri vaikka patikoinnissa tai retkeilyssä. Pysähdytään hengähtämään ja kaivetaan jotain repusta. Olkalaukkua pystyy kopeloimaan kävellessään ja vastaamaan puhelimeen, hakemaan aurinkolasit tms.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:33"]
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
[/quote]Et tarvitse kaupungilla huulirasvaa etkä purkkaa. Muut tavarat menevät takissa ja taskussa ja lompakossa. Myös paidan taskut lasketaan.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
En halua venyttää vaatteitani sullomalla taskuihini isoja ja painavia tavaroita. Eikä vaatteissani useimmiten edes ole niin isoja taskuja, että niihin mahtuisi puhelin, saati lompakko. Vaatteeni ovat myös usein hyvin istuvia, eikä näytä hyvältä että niiden taskuihin olisi tungettu tavaraa.
Et tarvitse kaupungilla huulirasvaa etkä purkkaa. Muut tavarat menevät takissa ja taskussa ja lompakossa. Myös paidan taskut lasketaan.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Mikä sinä olet sanomaan mitä toinen tarvitsee tai ei tarvitse? Kuten sanottu, naisten vaatteissa ei useimmiten ole edes taskuja. Jos on, niin niihin saa hädintuskin pistettyä pankkikortin.
T: eri
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
No mitä mä sinne reppuun sitten laittaisin, jos kaikki tarvittava pitäisi sulloa taskuihin?
Mulle riittää että laukku on mun käteen sopiva ja siinä on mulle tarpeelliset asiat. Joista yksi ei ole helvetillinen koko. Mä käytän laukun niin loppuun kuin on mahdollista ja ostan uuden kun on ehdoton pakko, eikä laukun kyljessä todellakaan lue hevosen kokoisilla kirjaimilla valmistajan nimeä. En oikein näe ideaa siinä että maksaisin monta sataa siitä ilosta että mainostaisin toisille jotain merkkiä.
Olen itse juuri väitösprojektissa puurtava nainen, tienaa keskivertoa miestä paremmin eivätkä harrastuksenikaan ole kovin naisellisia (naisellinen harrastus on mitä.. leipominen..?) ja rakastan laukkujani. Ihan vain alkuun muutaman ilmeisen klisee puhkominen. Laukkuni tuovat minulle esteettistä iloa ja nautin laadukkaasta käsityöstä. Kallis nahkalaukku jo tuntuu hyvältä ja pieneltä palalta ylellisyyttä ihan tavallisessa arjessa. Jo nuorena olen ollut sitä mieltä, että mieluummin yksi hyvä ja laadukas kuin monta huonoa ja halpaa ja noudattanut tätä muillakin osa-alueilla. Arvostan laatua ja ostan parasta mihin minulla on varaa. Laukkuun kohdistuu enemmän kuin muuhun vaatetuksen, mm sääolosuhteet. Laukkuja on yleensä vähemmän kuin vaatteita, joten samaa laukkua katsellaan pidemmän aikaa. Sen on siis tärkeämpi miellyttää silmää. Tässä näitä minun ajatuksiani.
Mäkin ihmettelen naisten laukkuinnostusta. Ostin itselleni yhden merkkilaukun hetki sitten ja on ollut mielenkiintoista seurata muiden naisten reaktioita. 99% naisista kiinnittää huomiota laukkuuni, vaikka se on aivan tavallisen näköinen ja musta. Lisäksi minua on useampi kehunut tyylikkääksi tms. vaikka näytän samalta kuin ennen.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:03"]Olen itse juuri väitösprojektissa puurtava nainen, tienaa keskivertoa miestä paremmin eivätkä harrastuksenikaan ole kovin naisellisia (naisellinen harrastus on mitä.. leipominen..?) ja rakastan laukkujani. Ihan vain alkuun muutaman ilmeisen klisee puhkominen. Laukkuni tuovat minulle esteettistä iloa ja nautin laadukkaasta käsityöstä. Kallis nahkalaukku jo tuntuu hyvältä ja pieneltä palalta ylellisyyttä ihan tavallisessa arjessa. Jo nuorena olen ollut sitä mieltä, että mieluummin yksi hyvä ja laadukas kuin monta huonoa ja halpaa ja noudattanut tätä muillakin osa-alueilla. Arvostan laatua ja ostan parasta mihin minulla on varaa. Laukkuun kohdistuu enemmän kuin muuhun vaatetuksen, mm sääolosuhteet. Laukkuja on yleensä vähemmän kuin vaatteita, joten samaa laukkua katsellaan pidemmän aikaa. Sen on siis tärkeämpi miellyttää silmää. Tässä näitä minun ajatuksiani.
[/quote]
Laitan vielä, että yhdessäkään laukussani ei lue merkki isolla. Jos joku toinen tunnistaa niin sitten tunnistaa, mutta laukku on minulle enemmän oma iloni.
Minullekin käsilaukku on vain tavaroiden kuljettamista varten. En identisoidu siihen eikä ole katastrofi jos mies tai lapset menisivät laukulleni. Laukun ei tarvits eolla hienoin tai kallein mahdollinen mutta käytännöllisyys on tärkeää. Pillun jatkeesta ei voi puhua tai sitten mulla on käytännöllinen pillu.
Vieläkö noita reppuja näkyy yöelämässä? Joskus 10-15 v sitten niitä näki baareissa naisilla. Sellaisia kämmenen kokoisia nahkanyssyköitä selässä, joihin mahtui tupakat ja sytkäri.
Jegginsseissä, legginsseissä, mekoissa, hameissa, neuletakeissa ja muissa vaatteissa on nykyään niin pirun vähän/ei ollenkaan taskuja että pakko olla jotain missä kantaa tavaroita.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:58"]
Jegginsseissä, legginsseissä, mekoissa, hameissa, neuletakeissa ja muissa vaatteissa on nykyään niin pirun vähän/ei ollenkaan taskuja että pakko olla jotain missä kantaa tavaroita.
[/quote]
Vyölaukku jättää kädet vapaaksi. :)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:37"]
Siksi, koska laukku symboloi naisen sisätilaa.
[/quote]Naiset pitävät mukavasta liikkumavarasta. Miehet, etenkin sotilaalliset, kestävät epämukavuutta paremmin.