Narkkiäiti kokee onnistuneensa 5. lapsen kohdalla "vieroittumaan"
Juulia on aloittanut Subutexin käytön 14-vuotiaana. Teininä kaksoset ja niiden jälkeen kolme muuta parikymppisenä. Kaikki aiemmat sijoitettu. Nyt Juulia kokee onnistuvansa lapsen kanssa, kun on korvaushoidossa. Eli saa siis valtiolta buprenorfiinit, niin ei tarvitse katuhuumeita. Isänkään ei tarvitse enää rötöstellä, kun samat valtion korvaamat kamat...
Mitäpä siitä, että viiden vauvan elämä tuhottu. Kyllä on aivoista perhe-elämää... .
Kommentit (542)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin omasta näkökulmasta tuntuu niin ärsyttävältä ja epäreilulta, että omassakin lähipiirissäni on pariskuntia, jotka ovat kovasti toivoneet lasta jo pitkään ja olisivat ihania vanhempia. Syystä tai toisesta lasta ei ole kuitenkaan yrityksestä huolimatta tullut.
Ja sitten on näitä...
Ei toisen lapsettomuus ole narkomaanin vika. Ei lapsia synny sen mukaan, kuka heitä ansaitsee.
Ei niin, mutta pitäisi syntyä. Narkit ei ansaitse lapsia. Tai oikeammin sanottuna yksikään lapsi ei ansaitse narkkivanhempaa/-vanhempia.
Olen samaa mieltä että yksikään lapsi ei ansaitse narkkivanhempaa tai -vanhempia.
Mutta mikä meidän yhteiskunnassa on pielessä, että jostain tulee narkki?
Aika monen taustoja kun on lukenut, niin taustalla on kurja lapsuus, rikkinäinen perhe, väkivaltaista kohtelua ja seksuaalista väkivaltaa. Kun se narkkius havaitaan, ihminen pitäisi ottaa pakkohoitoon ja ryhtyä hoitamaan niitä juurisyitä myös.
Ehkä sitten olisi vähemmän näitä narkkivanhempia.
Jos mietittäisiin mikä yhteiskunnassa on rahallisesti tärkeää? Ooppera, kaikenmaailman turhuudet vai ihan oikea ihmisten auttaminen?
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö.kukaan tuosta korvaushoidosta eroon vai vedetäänkö sitä loppuelämä ja ollaan muka irti huumeista?
Noin pitkällä käyttöhistorialla aivot tarvitsevat korvaushoitoa ns. ollakseen normaali tasolla. Ei taida enää selvitä ilman, kun tuhot on jo tapahtuneet ja lääkityshän tuo on eikä huumeiden käyttö, sillä siitä ei mitään ihku oloja enää saa. Korvaushoito myös tukee siihen, ettei lähde taas lapasesta asiat.
Monelle huumeäidille Niko Ranta-Aho on tuonut kamaa Suomeen eikä kadu mitään! Bisnesmies jonka portfolioon vaan kuuluu huumeet 👍
Onhan tuo surullinen juttu mutta myös iloinen, kun ajattelee siltä kantilta että ihmiset voivat myös päästä huumeista eroon. Lapsiahan toki käy sääliksi, mutta iso kysymysmerkki on että jos nämä ihmiset olivat jo sosiaalihuollin palveluissakin niin miksi apua saadaan vasta nyt? Eikö apua ole annettu vai eikö aika ole ollut otollinen kuin vasta nyt. Ennaltaehkäisevä työ olisi elintärkeää, eli seulotaan päihdeongelman omaavat henkilöt, tarjotaan apua ja koitetaan tukea siihen, ettei huonoon tilanteeseen syntyisi ainakaan lasta. Nythän ilmeisesti aikalailla Suomessa on se malli käytössä, että olet joko päihdepalveluissa tai mt-palveluissa mutta molempiin et saa apua. Eli jos masennuksen ja traumataustan takia olet aloittanut käytön, ensin hoidetaan kuntoon päihteettömyys ja vasta sen jälkeen ehkä se mt-puoli. Toki tuossa on myös järkisyitä, koska jos on aktiivinen huumeongrlma niin tuskin mitään kovon laajaa psykologista apua edes saadaan perille saati sitoutumista, mutta kyllä se olisi hyvin pian sitten alkaa hoitamaan myös psyykkistä hyvinvointia eikä vaan antaa korvaushoitoa vuosi tolkulla muuta apua antamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ohjaajana päihdevanhempien ensikodissa. Meillä on niin vahva tuki ja kuntoutus, että edellytykset hyvään vanhemmuuteen todellakin on. Ei ensikodista pois pääse, jos on vähänkään epävarmuutta. Vahva tuki jatkuu myös vuosia kuntoutuksen jälkeenkin.
Lapsen elämä on jo peruuttamasti tuhottu kun raskausaikana käytetty vahvoja huumeita. Vaikka vauva vieroitettiin kahden kuukauden ajan sairaalassa niin vauriot siitä jää loppuelämäksi. En kutsuisi hyväksi vanhemmuudeksi sellaista.
Alkoholi on sikiölle vaarallisempaa kuin huumeet.
Ja samaan aikaan "toisaalla" aikuiset ihmiset lobbaa huumeita lailliseksi Suomeenkin... Tätä on sitten luvassa enenevissä määrin, toivottavasti vasstuunkanto kiinnostelee myös.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen vihreiden äänestäjä tämä nainen.
"Kannabis vapaaksi",vihreät sitäkin vaatii. Eikö ole tärkeämpiä asioita pohdittavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin omasta näkökulmasta tuntuu niin ärsyttävältä ja epäreilulta, että omassakin lähipiirissäni on pariskuntia, jotka ovat kovasti toivoneet lasta jo pitkään ja olisivat ihania vanhempia. Syystä tai toisesta lasta ei ole kuitenkaan yrityksestä huolimatta tullut.
Ja sitten on näitä...
Ei toisen lapsettomuus ole narkomaanin vika. Ei lapsia synny sen mukaan, kuka heitä ansaitsee.
Ei niin, mutta pitäisi syntyä. Narkit ei ansaitse lapsia. Tai oikeammin sanottuna yksikään lapsi ei ansaitse narkkivanhempaa/-vanhempia.
Juuri tästä syystä narkomaanien tulisi saada mahdollisimman helposti kaikki mahdollinen tuki huumeista eroon pääsemiseen ja helppoon sekä tehokaaseen ehkäisyyn.
Vierailija kirjoitti:
Huumeita käyttäville naisille pitäisi kaikille laittaa mahdollisuuksien mukaan ilmaiset ehkäisykapselit. Olisi heille parempi, ettei syntyisi jälkikasvua, jos elämä on muutenkin repaleista.
Ja päihdeongelmaisilta (myös
alkoholi) miehiltä piuhat poikki, että eivät levitä p-geenejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on näitä...
Juuri tästä syystä narkomaanien tulisi saada mahdollisimman helposti kaikki mahdollinen tuki huumeista eroon pääsemiseen ja helppoon sekä tehokaaseen ehkäisyyn.
Yrittäkää painostaa sitä Suomessa. Mutta kun rahat lähetetään Afrikkaan ja muualle ulkomaille , uhrataan oman maan kansalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo leikkiä kotia, kun on palkattuja apukäsiä ja kuuntelevia korvia ympärillä. Miten käy sitten kun oman kodin ovi sulkeutuu, aamupuurot ja vaipat pitää huolehtia itse, lapsi on kipeänä, vanhemmat huonoilla unilla, asuntoa pitäisi siivota. Lapsen puolesta huolettaa. Eikä tuollaisilla pitäisi olla mitään oikeutta lämmitellä välejä niihin sijoitettuihin, parempaa elämää viettäviin lapsiin. Rakkautta olisi antaa heidän elää rauhassa.
Kuntoutuksessa nämä kaikki asiat tehdään myös aivan itse
Niin? Entä sen jälkeen. Siitä minä puhuin. Kun pitäisi pärjätä itse. Jos pää ei kestä tavallista elämää muutenkaan, niin lapsen kanssa se ei ainakaan tunnu helpommalta. Kuinka esimerkiksi osaa hoitaa raha-asiat ja ennakoida tulevaa.
Kuntoutuksessa myös harjoitellaan raha-asioiden hoitamista, opetetaan, mihin otetaan yhteys ja tukihan todellakin jatkuu vuosia vielä laitoskuntoutuksen jälkeenkin. Kukaan ei lähde laitoskuntoutuksesta kotiin ilman jatkosuunnitelmaa. Jatkosuunnitelma on yleensä avokuntoutus, jossa käydään useamman kerran viikossa ja työntekijät käyvät kotona tai vaihtoehtoisesti perhetyöntekijä käy vahvalla tuella perheen kotona vuosienkin ajan.
Tuo on luksusta tavalliselle perheelle. Työssäkäyvä yksinhuoltaja jos potee jotain noroa viisi päivää, niin ei ole toivoakaan saada apua mistään.
Mitä luulet siellä laitoksessa tapahtuvan, jos sairastuu? Siellä ollaan eristettyinä sinne omaan huoneeseen. Edelleen hoidat itse lapsen. Yleisiin tiloihin ei ole asiaa, ellet mene ulos. Jos asiakkaalla on oma koti, niin tapauskohtaisesti saa mennä sairastamaan kotiin lapsen kanssa ja kyllä se on monen mielestä luksusta verrattuna huoneeseen eristämiseen.
Avokuntoutuksessa kukaan ei sun kotiin tule jos sinä tai lapsi on sairas. Ei ellei se ole täysin välttämätöntä. Ihan itse saat hoitaa ja järjestää asiat
Eniten ärsyttää se, että veronmaksajien kustannuksella narkomaaneilla on oikeutus tehdä lisää ja lisää lapsia ja tämän päälle lasten kehityshäiriöt, neurologiset erityisvaikeudet jne.
Kun nämä heidän lapset kasvaa, heidän ongelmat laajenee -> sukukypsäksi tultua holtiton lisääntyminen alkaa ja tämä kierre usein jatkuu ylisukupolvisesti. Eli näiden lapsistakaan ikävä kyllä ei useinkaan saada "kunnon veronmaksajia".
Aikoinaan olin vuokraamassa asuntoa eräälle pariskunnalle, jonka nainen odotti lasta. Heillä kaikki näytti olevan kunnossa ja molemmat osasivat todella hyvin sanoittaa ja kertoa asuntotarpeensa ja näyttivät odottavan innolla uutta perheenjäsentä. Sain kuvan, että kyseessä olisi ollut ensimmäinen lapsi. Koska minulla oli muitakin näyttöjä, kerroin, että ilmoittelen sitten, kun kaikille niille on näytetty, joille on luvattu asuntoa näyttää. Illalla sain sitten puhelun, jossa tuon pariskunnan toisen osapuolen äiti soitti minulle ja varoitti vuokraamasta asuntoani heille. Hän kertoi suorasanaisesti, että ovat huumepariskunta, edelliset lapset on jo otettu huostaan ja nyt ovat sitten vedättämässä niin päihdetukihenkilöitään, kuin neuvolankin henkilökuntaa, mutta huumeita käyttävät edelleen. Äiti kertoi, että haluaa auttaa tuota pariskuntaa tippumaan pohjalle niin nopeasti ja kovaa kuin suinkin, jotta vielä syntymättömän lapsen tulevaisuus voidaan pelastaa ja jotta ns. hoitosysteemin henkilöt näkevät miten heitä vedätetään koko ajan ja ainoa kärsijä on se syntymätön lapsi.
Täytyy sanoa, että puhelun jälkeen vietin muutamankin hiljaisen hetken miettien että miten hyvin nuo päpihderiippuvaiset osaavat huijata ihmisiä. Olin kiitollinen tuolle äidille, joka ehkä teki vaikeimman tekonsa äitinä: asettui tietoisesti lapsensa esteeksi tarkoituksenaan saada oma lapsi tipahtamaan ja kovaa tietäen, että sen seurauksena voi olla vaikka tuon oman lapsen menehtyminen. Olin kiitollinen siksi, että tuo äiti myös säästi asuntoni tuhoamiselta. Tuo äiti oli varmaan nähnyt jo "kaiken". Eniten minua ehkä ahdistaa ajatus siitä ettei suomalainen päihdehoito toimi. Siellä silitellään tukkaa silloinkin, kun hoidettavansa ovat toistuvasti repsahtaneet ja silloinkin, kun syntymätön lapsi altistetaan päihteille.
Samalla lailla suhtaudun tupakoiviin vanehmpiin. Kuinka kehtaavat altistaa lapsensa syöpävaaralliselle aineelle.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö.kukaan tuosta korvaushoidosta eroon vai vedetäänkö sitä loppuelämä ja ollaan muka irti huumeista?
Olen tuntenut tuota päihdeporukkaa ja osa jotka olivat tuossa ns. korvaushoidossa (eli saivat ilmaiset buprenorfiinit eli Subutexit), niin harrastivat myös ns. oheiskäyttöä eli vetivät muualtakin hankittua Subutexia. Myös muita aineita, esim. amfetamiinia vetivät sen verran että se ei näkynyt testeissä. Piri kun ei näy kauaa testeissä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ei ole kauheasti äänestänyt mitään kun elämä kulunut huumehuurussa.
Onhan toi todella surullista. Olen myös sitä mieltä että vakavasti päihderiippuvaisille naisille pitäisi vahvasti suositella ja tarjota ilmaiseksi ehkäisykapseli tai kierukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeita käyttäville naisille pitäisi kaikille laittaa mahdollisuuksien mukaan ilmaiset ehkäisykapselit. Olisi heille parempi, ettei syntyisi jälkikasvua, jos elämä on muutenkin repaleista.
Ja päihdeongelmaisilta (myös
alkoholi) miehiltä piuhat poikki, että eivät levitä p-geenejään.
Pääsy helpon ja ilmaisen ehkäisyn piiriin ja ehkäisyn tukeminen on eri asia, kuin ihmisoikeuksien polkeminen ja pakkosteriloinnit. Onneksi ei ole ollut pakkosterilointeja, niin olen minäkin saanut syntyä, juoposta isästäni huolimatta.
Eniten surettaa, että vuoden parin päästä nämä vaativat aiemmat lapset itselleen (jos ovat edes jotenkin kuivilla yhä). Lapset, jotka ovat ikänsä asuneet muualla, menettävät vanhempansa (rakastavat sijaisvanhemmat ovat tuossa ne oikea äiti ja isä, ei lisääntyjät), ja sijaisvanhemmat menettävät rakkaat lapsensa. Tämän takia minusta ei koskaan olisi ollut sijaisvanhemmaksi. Sekoaisin, jos pitäisi vauvasta asti hoitamani lapsi antaa vuosien jälkeen pois.
Mielestäni jonkin aikarajan jälkeen ei lapsia enää pitäisi palauttaa, vaikka yhteyttä biologisiin vanhempiin pidettäisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki addiktien ihmisarvoa tässä polkeneet löytävät pian ne omassa lähipiirissään olevat piiloalkoholistit ja kaappinarkit (koska niitähän on), niin oppivat vähän empatiaa.
Tai sitten eivät, jotkut on vaan kylmiä tunne-elämältään.
Tai sitten ne on jo löydetty ja ihan omasta näkökulmasta täällä kirjoitellaan, kun tiedetään miten nämä ihmiset tahallaan pilaavat lastensa elämän. Sattuneesta syystä tunnen useita tapauksia.
Oma vanhempani oli keskiluokka-alkoholisti, ei edes mikään narkkari, ja aiheutti minulle jo lapsena alkaneen masennuksen, alisuoriutumisen, ihmissuhde- ja luottamusongelmia jotka ovat jatkuneet kohta 50 vuotta. En ole hankkinut omaa perhettä näiden kokemusten ja huonon perimän takia.
Sympatiaa näitä ihmisiä kohtaan ei ole yhtään. Asioita voi selitellä itselleen maailman tappiin mutta kukaan vanhempi ei voi vapautua siitä vastuusta että voi omalla itsekkäällä toiminnallaan vammauttaa lapsensa tämän loppuiäksi, vaikka miten perustelisi tarjoavansa kiintymyssuhdetta. Miksi ei voi vain jättää lisääntymättä?
Jotkut sentään osallistuu synnytystalkoisiin. Sinä vaan lusmuilet itsekkäästi ja elät vain itseäsi varten. Joten kumpikohan tässä tulee paremmin suomalaista yhteiskuntaa?
Mitä hyötyä on talkoilla, joilla tehdään valmiiksi rikkonaisia ihmisiä - ei toimivia yhteiskunnan jäseniä?