Narkkiäiti kokee onnistuneensa 5. lapsen kohdalla "vieroittumaan"
Juulia on aloittanut Subutexin käytön 14-vuotiaana. Teininä kaksoset ja niiden jälkeen kolme muuta parikymppisenä. Kaikki aiemmat sijoitettu. Nyt Juulia kokee onnistuvansa lapsen kanssa, kun on korvaushoidossa. Eli saa siis valtiolta buprenorfiinit, niin ei tarvitse katuhuumeita. Isänkään ei tarvitse enää rötöstellä, kun samat valtion korvaamat kamat...
Mitäpä siitä, että viiden vauvan elämä tuhottu. Kyllä on aivoista perhe-elämää... .
Kommentit (542)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset ovat alinta pohjasakkaa ammattirikollisten ohella.
Koko ikänsä narkanneet eivät voi tarjota lapselle MITÄÄN elämän eväitä vaikka kuinka olisivat hetkellisesti kuivilla.
Narkkariäitien tulisi saada syyte ja tuomio vammantuottamuksesta, jos lapsi syntyy vieroitusoireisena. Vauva tulisi ottaa samantien huostaan ilman vanhempien tapaamisoikeutta.
Mitä nopeammin nämä ihmiset kuolevat yliannostuksiin, sen parempi koko yhteiskunnalle ja heidän lapsilleen,
Ai jaa. Kyllä mä oon pystynyt kummasti lapselleni tarjoamaan hyvän, turvallisen kodin ja kiintymyssuhteen ja sitä mieltä oli kaikki sossutkin ennen kuin asiakkuudet lopetettiin tarpeettomina.
Olet tainnut opetella jonkun loppuraportin ulkoa. Ei normaalisti sanota, että minulla on lapseeni hyvä kiintymyssuhde.
En sanonut hyvä, vaan turvallinen.
Ja voihan sen asian nähdä noin pessimistisesti. Kaikki ei ehkä ota selvää noista asioista, joillekin ne tulee ehkä jostain ulkopuolisen tukitoimen kautta, tai sitten ihminen joka haluaa varmistaa olevansa hyvä vanhempi ottaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ikänsä narkanneet eivät voi tarjota lapselle MITÄÄN elämän eväitä vaikka kuinka olisivat hetkellisesti kuivilla.
Narkkariäitien tulisi saada syyte ja tuomio vammantuottamuksesta, jos lapsi syntyy vieroitusoireisena. Vauva tulisi ottaa samantien huostaan ilman vanhempien tapaamisoikeutta.
Mitä nopeammin nämä ihmiset kuolevat yliannostuksiin, sen parempi koko yhteiskunnalle ja heidän lapsilleen,
Ai jaa. Kyllä mä oon pystynyt kummasti lapselleni tarjoamaan hyvän, turvallisen kodin ja kiintymyssuhteen ja sitä mieltä oli kaikki sossutkin ennen kuin asiakkuudet lopetettiin tarpeettomina.
Olisi kiva kuulla lapsen mielipide tästä sitten aikuisena. Päihteidenkäyttäjät eivät välttämättä itse ollenkaan tajua miten se vaikuttaa lapsiin. Oletko esim. pystynyt antamaan lapsellesi kulttuurista pääomaa, aineellista turvaa, opettamaan hänelle erilaisia yhteiskuntataitoja, oletko vienyt häntä matkoille ja tukenut kouluttautumista ym? Turvallinen elämä on muutakin kuin perus koti ja ruoka.
Työssäkäyvänä isänä täytyy todeta että melkoista vittuilua ja paskaa.
Minulla ei ole edes alkoholiongelmaa, en narkkaa, enkä ole kokeilutkaan huumeita.
Pitää todeta että duunit vie sen verran mehuja elämästä ja kun illalla tulen kotiin ja nyt syön päivällistä ja menen kohta nukkumaan että jaksan aamulla duuniin neljältä. Niin en minä ole vienyt esikuista mihinkään lomille tai edes korkeasaareen kertaakaan.
Omat vanhemmat sentään jaksoivat viedä kun 80-luvulla työelämä oli armollisempi ja ostovoima parempi.
Mulla olis varaa, mutta ei ole aikaa yhtään viedä tai tarjota kultuurista pääomaa vai mitä helvettiä sä kirjotitkaan. Kuulostaa ihan vittumaiselta paskanjauhamiselta oikeesti.
Ruuat kykenen antamaan ja katon pään päälle. Läksyjä en kerkeä vahtimaan ja en auttaa kokeisiin lukemisissakaan.
Se siitä sitten. Mun vaimo on duunissa kanssa ja ei meillä oikesti aikaa jää kuin pikaruokaan pakkaseen mikro tyylillä.
Hyvä teidän työttömien on tarjota kultuurista ja mitä helvettiä sä kirjotitkaan. Ihme paskaa sitä saa lukea nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buprenorfiinia saa ihan kivun hoitoon ja sitä moni suomalainen perheen isä tai äiti käyttää joka päivä. Päivittäin käytettynä ei mene ns pää sekaisin. Kyllä tuo on jo elämän kuntoon saamista.
Minusta on outoa, miten narkkarit olettavat kaikkien muidenkin käyttävän. Suurin osa suomalaisista ei käytä päivittäin mitään kipulääkkeitä saati Subutexia ja vertaisiaan.
Ne elää kuplassa. Kavereina ja tuttavina lähinnä muita narkkareita. Eivät näe muunlaista elämää, niin helposti tulee se luulo, että lähes kaikki muutkin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu. Mikä sinua auttoi onnistumaan?
Laitoshoito, sen jälkeinen avokuntoutus, ammattiapu ja vertaistuki (12 askeleen ohjelma).
Varmaan myös auttoi että mulla oli ns henkistä pääomaa tavalliseen elämään - mulla oli hyvä lapsuus, olin kuitenkin tehnyt töitäkin ja opiskellut ammatin, ja mulla on käsitys siitä miten ihmisen normaalia arkea pyöritetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla lapsen mielipide tästä sitten aikuisena. Päihteidenkäyttäjät eivät välttämättä itse ollenkaan tajua miten se vaikuttaa lapsiin. Oletko esim. pystynyt antamaan lapsellesi kulttuurista pääomaa, aineellista turvaa, opettamaan hänelle erilaisia yhteiskuntataitoja, oletko vienyt häntä matkoille ja tukenut kouluttautumista ym? Turvallinen elämä on muutakin kuin perus koti ja ruoka.
Minulla ei ole edes alkoholiongelmaa, en narkkaa, enkä ole kokeilutkaan huumeita.
Pitää todeta että duunit vie sen verran mehuja elämästä ja kun illalla tulen kotiin ja nyt syön päivällistä ja menen kohta nukkumaan että jaksan aamulla duuniin neljältä. Niin en minä ole vienyt esikuista mihinkään lomille tai edes korkeasaareen kertaakaan.
Omat vanhemmat sentään jaksoivat viedä kun 80-luvulla työelämä oli armollisempi ja ostovoima parempi.
Mulla olis varaa, mutta ei ole aikaa yhtään viedä tai tarjota kultuurista pääomaa vai mitä helvettiä sä kirjotitkaan. Kuulostaa ihan vittumaiselta paskanjauhamiselta oikeesti.
Ruuat kykenen antamaan ja katon pään päälle. Läksyjä en kerkeä vahtimaan ja en auttaa kokeisiin lukemisissakaan.
Se siitä sitten. Mun vaimo on duunissa kanssa ja ei meillä oikesti aikaa jää kuin pikaruokaan pakkaseen mikro tyylillä.
Hyvä teidän työttömien on tarjota kultuurista ja mitä helvettiä sä kirjotitkaan. Ihme paskaa sitä saa lukea nykyään.
Vaikutat kirjoittamasi perusteella tunnekylmältä isältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buprenorfiinia saa ihan kivun hoitoon ja sitä moni suomalainen perheen isä tai äiti käyttää joka päivä. Päivittäin käytettynä ei mene ns pää sekaisin. Kyllä tuo on jo elämän kuntoon saamista.
Minusta on outoa, miten narkkarit olettavat kaikkien muidenkin käyttävän. Suurin osa suomalaisista ei käytä päivittäin mitään kipulääkkeitä saati Subutexia ja vertaisiaan.
Ne elää kuplassa. Kavereina ja tuttavina lähinnä muita narkkareita. Eivät näe muunlaista elämää, niin helposti tulee se luulo, että lähes kaikki muutkin käyttää.
Ei kukaan kuvittele että lähes kaikki muutkin käyttää. Sen sijaan tavikset kuvittelee ettei lähes kukaan käytä, tai ainakaan omasta tuttavapiiristä. Narkit on tässä asiassa lähempänä totuutta, se on yleisempää kuin luullaan.
Olen todella negatiivinen, mutta en usko päihteidenkäyttäjiä ja rikollisia yhtään. Neljä lasta on otettu pois. Aivan varmasti joka kerta vieroituksessa sanottu samat sanat "nyt päässä vaan naksahti menohalut off-tilaan." Mutta toki hyvähän on jos motivaatio säilyisi tällä kertaa. Se, että hetken menee hyvin ei valitettavan usein ole ennuste paremmalle tulevaisuudelle, mutta onneksi aina joku yllättää. Mutta olen kyyninen koska olen niin paljon kuullut tuollaisia vastaavia vakuutteluja ja yhtä yllättäen taas naksahtaa. Onneksi on nyt tuo mt-puoli työn alla, ylelle toive, että tehkää jatkojuttu tästä jos on 18 v raittiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat kirjoittamasi perusteella tunnekylmältä isältä.
Perinteinen luterilaistyyppinen työtä painava yrittäjä iskä tai keikkaa tekevä duunari.
Eipä moni isä kerkeä lapsiaan näkeä kuin viikonloppuisin vaikka kotona käyvätkin nukkumassa.
He maksavat tämän maan verot.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki addiktien ihmisarvoa tässä polkeneet löytävät pian ne omassa lähipiirissään olevat piiloalkoholistit ja kaappinarkit (koska niitähän on), niin oppivat vähän empatiaa.
Tai sitten eivät, jotkut on vaan kylmiä tunne-elämältään.
Tai sitten ne on jo löydetty ja ihan omasta näkökulmasta täällä kirjoitellaan, kun tiedetään miten nämä ihmiset tahallaan pilaavat lastensa elämän. Sattuneesta syystä tunnen useita tapauksia.
Oma vanhempani oli keskiluokka-alkoholisti, ei edes mikään narkkari, ja aiheutti minulle jo lapsena alkaneen masennuksen, alisuoriutumisen, ihmissuhde- ja luottamusongelmia jotka ovat jatkuneet kohta 50 vuotta. En ole hankkinut omaa perhettä näiden kokemusten ja huonon perimän takia.
Sympatiaa näitä ihmisiä kohtaan ei ole yhtään. Asioita voi selitellä itselleen maailman tappiin mutta kukaan vanhempi ei voi vapautua siitä vastuusta että voi omalla itsekkäällä toiminnallaan vammauttaa lapsensa tämän loppuiäksi, vaikka miten perustelisi tarjoavansa kiintymyssuhdetta. Miksi ei voi vain jättää lisääntymättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tainnut opetella jonkun loppuraportin ulkoa. Ei normaalisti sanota, että minulla on lapseeni hyvä kiintymyssuhde.
Ei se olekaan normaali, vaan toipuva päihderiippuvainen. Vastuuntuntoinen sellainen vanhemmaksi tullessaan perehtyy keskimääräistä enemmän mm. kiintymyssuhdeteoriaan ja varmistaa, että pystyy olemaan hyvä vanhempi, koska voi (toki aiheesta) olla huolissaan siitä, että tekee jotain väärin.
Se että puhuu kiintymyssuhteista ei tarkoita että on opetellut jotain rimpsuja jotta kuulostaa hyvältä. Se voi olla oikeasti lukenut sitä ja sisäistänyt sen.
Se voi osittain sen takia olla jopa parempi vanhempi kuin sinä, koska on erittäin tietoinen omasta tekemisestään vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki addiktien ihmisarvoa tässä polkeneet löytävät pian ne omassa lähipiirissään olevat piiloalkoholistit ja kaappinarkit (koska niitähän on), niin oppivat vähän empatiaa.
Tai sitten ne on jo löydetty ja ihan omasta näkökulmasta täällä kirjoitellaan, kun tiedetään miten nämä ihmiset tahallaan pilaavat lastensa elämän. Sattuneesta syystä tunnen useita tapauksia.
Oma vanhempani oli keskiluokka-alkoholisti, ei edes mikään narkkari, ja aiheutti minulle jo lapsena alkaneen masennuksen, alisuoriutumisen, ihmissuhde- ja luottamusongelmia jotka ovat jatkuneet kohta 50 vuotta. En ole hankkinut omaa perhettä näiden kokemusten ja huonon perimän takia.
Sympatiaa näitä ihmisiä kohtaan ei ole yhtään. Asioita voi selitellä itselleen maailman tappiin mutta kukaan vanhempi ei voi vapautua siitä vastuusta että voi omalla itsekkäällä toiminnallaan vammauttaa lapsensa tämän loppuiäksi, vaikka miten perustelisi tarjoavansa kiintymyssuhdetta. Miksi ei voi vain jättää lisääntymättä?
Kaikki eivät kuitenkaan vammauta lapsiaan ollenkaan, ja jotkut vammauttaa ilman päihdeongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sentään osallistuu synnytystalkoisiin. Sinä vaan lusmuilet itsekkäästi ja elät vain itseäsi varten. Joten kumpikohan tässä tulee paremmin suomalaista yhteiskuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai työttömien... Taisi osua johonkin. Tässä juuri esimerkki siitä, miten hankitaan lapsia mutta sitten ei tarjota niille mitään. Ajatellaan että riittää kun on ruokaa, muuta ei tarvii tehdä eikä yrittää.
Hyi mikä nisti.
Mut panisin, paljaalla.
"Perinteinen luterilaistyyppinen työtä painava yrittäjä iskä tai keikkaa tekevä duunari.
Eipä moni isä kerkeä lapsiaan näkeä,
kuin viikonloppuisin vaikka kotona käyvätkin nukkumassa.
He maksavat tämän maan verot."
Samoin kun kovapalkkaiset lapsettomat henkilöt.
Jotka maksavat myös "tämän maan verot" ja sen lisäksi duunareiden lasten lapsilisät ja narkkihoidot jos heidän lapsista kuoriutuu vahingossa vaikkapa niitä päihdeongelmallisia esimerkiksi poissaolevan isäsuhteen vuoksi.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ohjaajana päihdevanhempien ensikodissa. Meillä on niin vahva tuki ja kuntoutus, että edellytykset hyvään vanhemmuuteen todellakin on. Ei ensikodista pois pääse, jos on vähänkään epävarmuutta. Vahva tuki jatkuu myös vuosia kuntoutuksen jälkeenkin.
Lapsen elämä on jo peruuttamasti tuhottu kun raskausaikana käytetty vahvoja huumeita. Vaikka vauva vieroitettiin kahden kuukauden ajan sairaalassa niin vauriot siitä jää loppuelämäksi. En kutsuisi hyväksi vanhemmuudeksi sellaista.
Niin, eihän sitä voi millään kiistää etteikö raskauskaika vaikuttaisi vahvasti lapsen kehitykseen. Kuitenkin me toivotaan ja pyritään aloittamaan kuntoutus jo mahdollisimman pian raskausaikana, että pahimmat kehitysvauriot saataisiin ehkäistyä. Kunnat vain pihtailevat rahan kanssa ja saattavat päästää äidin/vanhemmat vasta juuri ennen synnytystä kuntoutukseen.
On kuitenkin todella palkitsevaa kaikille osapuolille, kun lapsi saa kasvaa kuntoutuneiden, päihteettömien vanhempiensa kanssa. Kuntoutuksessa tuemme vuorovaikutusta vauvan ja vanhempien välillä ja samalla pureudumme syihin, miksi päihdeongelmat ovat syntyneet.
Tunnen erään päihdevanhemman, joka vedättää "kuntouttajiaan" mennen tullen. Hän on myös sanonut ja kertonut miten helppoa teitä on huijata. Olette liian hyväuskoisia ettekä uskalla vaatia heiltä, jotka ovat mestareita manipuloimaan ja valehtelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo enää vuosiin käyttänyt päihteitä (en edes mitään korvaushoitoa, en oo ikinä ollutkaan).
Olen, olen, olen, ja olen. Ja tiedän, koska minulla oli itselläni hyvä lapsuus ja mulla on jonkin verran järkeä päässä. Ammattikin löytyy, akateeminen.
Lapselta voidaan sitten vuosien päästä kysyä mutta kyllä, koen antaneeni lapselleni paljon ja koen myös kykeneväni arvioimaan sitä paremmin kuin aina seuraavaa annosta miettivä aktiivikäyttäjä.
Todennäköisesti lapsesi kertovat täysin toisennäköisen tarinan eli oman kokemuksensa siitä, millaista on elää addiktin kanssa. Sinusta se on hieno elämä, jossa lapsille on tarjolla turvaa, heille se on jotain ihan muuta.
Säälin lapsia, koska lapset ovat täysin syyttömiä näihin ikäviin tilanteisiin. Missä neljä vanhempaa lasta ovat ja kuka näitä lapsia hoitaa? Käykö nuorimman lapsen isä töissä?
Kukaan järkevä vuokranantaja EI vuokraa asuntoaan luottotiedottomalle tai ulosotossa olevalle ihmiselle. Heillä on usein elämänhallinta pielessä ja monia muitakin ongelmia kuin holtiton rahankäyttö.
Paljonko päihdevanhempien "kuntouttaminen" maksaa vuodessa terveys- ja sosiaalitoimelle ja veronmaksajille? Hoitavatko päihteidenkäyttäjät "kuntouttamisen" ja "itsenäistymisen" jälkeen omatoimisesti kotinsa vai onko näky tämä?
Vierailija kirjoitti:
Raha-asioita ei osata hoitaa, jos muukin elämänhallinta on pielessä. Suurella todennäköisyydellä huumeidenkäyttäjillä on lukuisia maksuhäiriömerkintöjä ja osa on maksamattomien velkojen takia jo ulosotossa. Kunta järjestää ilmaisen vuokra-asunnon. Kukaan yksityinen vuokranantaja ei vuokraa luottotiedottomalle ja ulosotossa olevalle ihmiselle asuntoa.
Kiinnostaa, millä ja kenen rahoilla nämä huumeidenkäyttäjät elävät? Yhteiskunnan tuillako? He eivät ole opiskelleet mitään tutkintoa ja ammattia. Jos ei ole koulutusta ja ammattia, niin ei ole pätevyyttä mihinkään. He eivät pysty säännölliseen työhön, koska elimistö on jatkuvasti sekaisin aineista ja korvausaineista. Jo päivärytmin hallinta on mahdotonta ja päivällä nukutaan ja yöllä valvotaan. Luottotiedottomuus ja mahdolliset rikokset estävät monen työpaikan saannin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo leikkiä kotia, kun on palkattuja apukäsiä ja kuuntelevia korvia ympärillä. Miten käy sitten kun oman kodin ovi sulkeutuu, aamupuurot ja vaipat pitää huolehtia itse, lapsi on kipeänä, vanhemmat huonoilla unilla, asuntoa pitäisi siivota. Lapsen puolesta huolettaa. Eikä tuollaisilla pitäisi olla mitään oikeutta lämmitellä välejä niihin sijoitettuihin, parempaa elämää viettäviin lapsiin. Rakkautta olisi antaa heidän elää rauhassa.
Kuntoutuksessa nämä kaikki asiat tehdään myös aivan itse
Niin? Entä sen jälkeen. Siitä minä puhuin. Kun pitäisi pärjätä itse. Jos pää ei kestä tavallista elämää muutenkaan, niin lapsen kanssa se ei ainakaan tunnu helpommalta. Kuinka esimerkiksi osaa hoitaa raha-asiat ja ennakoida tulevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy myös hyvätuloisen alkoholistiperheen lapsi. Isäni ja äitini erosivat, kun äidin mielestä isä joi liikaa, vaikka molemmat vetivät vapaapäivinään sitä viinaa niin, että onnettomuuksiakin sattui. Esimerkiksi uutena vuotena kävelimme äidin kanssa tuttavaperheelle, äiti kaatui ojaan, löi päänsä ja oli hetken tajuton. Oli paukkapakkanen ja pimeää. Olin 4-vuotias, kello jotain 1 yöllä ja muistan vieläkin kun huusin siellä pimeydessä että ”auttakaa minun äitiäni”. Onneksi olimme sen verran lähellä, että naapurit kuulivat meidät ja avunhuutoni. Tästä ei koskaan puhuttu, äiti sanoi tuolloin jo ”en juo enää ikinä”. Äitini ulkonäöstä ei olisi koskaan uskonut, että hän tykkäsi ryypätä tuollaisia kännejä eikä myöskään työnsä puolesta.
No.. tosiaan, äitihän aina syytti isääni juopoksi, kuten päihdeongelmaiset narsistit yleensäkin, koska yrittävät saada huomionsa pois itsestään.
Äidillä alkoikin pahempi alamäki, menetti työpaikkansa kun olin 15-vuotias. Yritti itsemurhaa edessäni. Ei huolehtinut millään tavalla enää minusta. Asuin 2 vuotta yksin omakotitalossamme ja äiti asui tuon ajan miesystävällään ryyppäämässä. Äitini on meinannut kuolla lukuisia kertoja. Isäni sentään yritti kaikki vuodet. Hän kävi a-klinikallakin. Ei menettänyt työtään ja tienasi melkein 100 000 e vuodessa.. mutta pari vuotta sitten tuli se viimeinen putki ja se oli menoa.
Eniten vituttaa se, että en oikein saanut sellaista tasaista elämää. Aina, kun jommalla kummalla vanhemmalla meni hyvin, niin sain pelätä että toinen sairastuu ja kuolee tapaturmaisesti humalassa (tämä oli jo selvä pelko 4-vuotiaasta lähtien sen tapahtuman johdosta).
Kun oli tasaisia jaksoja, niin sitä aina toivoi, ettei sitä ryyppäämistä enää tulisi, mutta aina se tuli.
Minulla oli yksi haave lapsena, jota en tähän kirjoita. Jos olisin kasvanut normaalissa perheessä, olisin saanut tukea unelmalleni. Olen opiskellut paljon, 3 ammattia, AMK-tutkinnonkin.. yliopisto-opintoja, mutta minulla on edelleen sama haave kuin lapsena. Onneksi 3 vuotta sitten aloin tekemään töitä haaveeni eteen. Mietin vaan välillä, että olisinpa jo 19-vuotiaana ollut siellä missä haaveilin olevani ja tekemässä sitä mitä saan nyt välillä tehdä.
Sairaassa ympäristössä kasvavat luopuvat monien muiden asioiden lisäksi myös unelmistaan eivätkä edes välttämättä uskalla tavoitella unelmiaan. Siksi pitäisi olla tarkemmat raamit, joilla noita lapsia päihdeongelmaisille vanhemmille takaisin annetaan.
Mä en oo enää vuosiin käyttänyt päihteitä (en edes mitään korvaushoitoa, en oo ikinä ollutkaan).
Olen, olen, olen, ja olen. Ja tiedän, koska minulla oli itselläni hyvä lapsuus ja mulla on jonkin verran järkeä päässä. Ammattikin löytyy, akateeminen.
Lapselta voidaan sitten vuosien päästä kysyä mutta kyllä, koen antaneeni lapselleni paljon ja koen myös kykeneväni arvioimaan sitä paremmin kuin aina seuraavaa annosta miettivä aktiivikäyttäjä.