Narkkiäiti kokee onnistuneensa 5. lapsen kohdalla "vieroittumaan"
Juulia on aloittanut Subutexin käytön 14-vuotiaana. Teininä kaksoset ja niiden jälkeen kolme muuta parikymppisenä. Kaikki aiemmat sijoitettu. Nyt Juulia kokee onnistuvansa lapsen kanssa, kun on korvaushoidossa. Eli saa siis valtiolta buprenorfiinit, niin ei tarvitse katuhuumeita. Isänkään ei tarvitse enää rötöstellä, kun samat valtion korvaamat kamat...
Mitäpä siitä, että viiden vauvan elämä tuhottu. Kyllä on aivoista perhe-elämää... .
Kommentit (542)
Itse olen ohjaajana päihdevanhempien ensikodissa. Meillä on niin vahva tuki ja kuntoutus, että edellytykset hyvään vanhemmuuteen todellakin on. Ei ensikodista pois pääse, jos on vähänkään epävarmuutta. Vahva tuki jatkuu myös vuosia kuntoutuksen jälkeenkin.
Syntyivätkö ne sijoitetut lapset huumeriippuvaisina ja jäikö heille äidin huumeidenkäytöstä johtuvia kehityshäiriöitä?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ohjaajana päihdevanhempien ensikodissa. Meillä on niin vahva tuki ja kuntoutus, että edellytykset hyvään vanhemmuuteen todellakin on. Ei ensikodista pois pääse, jos on vähänkään epävarmuutta. Vahva tuki jatkuu myös vuosia kuntoutuksen jälkeenkin.
Lapsen elämä on jo peruuttamasti tuhottu kun raskausaikana käytetty vahvoja huumeita. Vaikka vauva vieroitettiin kahden kuukauden ajan sairaalassa niin vauriot siitä jää loppuelämäksi. En kutsuisi hyväksi vanhemmuudeksi sellaista.
minä vaan kysyn kirjoitti:
Syntyivätkö ne sijoitetut lapset huumeriippuvaisina ja jäikö heille äidin huumeidenkäytöstä johtuvia kehityshäiriöitä?
monelle jää.
On sekin aika järkyttävää, että äiti sai psykologisen hoitokontaktin vasta viidennen vauvan kohdalla. En toki yritä vähentää vanhempien vastuuta, mutta eihän tuossa mielenterveys ole ihan kunnossa ollut.
Miten hemmetissä huumeriippuvaiset päästetään vauvan kanssa kotiin synnytyssairaalasta? Kyllä siinä on järjestelmä pettänyt.
Huumeita käyttäville naisille pitäisi kaikille laittaa mahdollisuuksien mukaan ilmaiset ehkäisykapselit. Olisi heille parempi, ettei syntyisi jälkikasvua, jos elämä on muutenkin repaleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen elämä on jo peruuttamasti tuhottu kun raskausaikana käytetty vahvoja huumeita. Vaikka vauva vieroitettiin kahden kuukauden ajan sairaalassa niin vauriot siitä jää loppuelämäksi. En kutsuisi hyväksi vanhemmuudeksi sellaista.
Niin, eihän sitä voi millään kiistää etteikö raskauskaika vaikuttaisi vahvasti lapsen kehitykseen. Kuitenkin me toivotaan ja pyritään aloittamaan kuntoutus jo mahdollisimman pian raskausaikana, että pahimmat kehitysvauriot saataisiin ehkäistyä. Kunnat vain pihtailevat rahan kanssa ja saattavat päästää äidin/vanhemmat vasta juuri ennen synnytystä kuntoutukseen.
On kuitenkin todella palkitsevaa kaikille osapuolille, kun lapsi saa kasvaa kuntoutuneiden, päihteettömien vanhempiensa kanssa. Kuntoutuksessa tuemme vuorovaikutusta vauvan ja vanhempien välillä ja samalla pureudumme syihin, miksi päihdeongelmat ovat syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
On sekin aika järkyttävää, että äiti sai psykologisen hoitokontaktin vasta viidennen vauvan kohdalla. En toki yritä vähentää vanhempien vastuuta, mutta eihän tuossa mielenterveys ole ihan kunnossa ollut.
Sillä oli ollut psykiatrian hoitokontakti, mutta oli itse häipynyt ja jatkanut huumeiden käyttöä. Monenlaista apua oli niillekin tarjottu. Ennuste ei taida olla hyvä.
Tuntuu olevan yleistä. Näin haastattelun briteissä olevasta huumeidenkäyttäjästä, jolta oli kanssa huostaanotettu useita lapsia. Hänestä tuntui, että hän on kuin sijaissynyttäjä lapsettomille pariskunnille, jotka haluavat lapsia.
Ilmeisesti psykologisesti ihmisille tulee tarve korjata joku "väärin" mennyt asia. "Nyt onnistuu, ehkä nyt saan pitää lapseni eikä sitä viedä minulta pois." Sama kuin ihmiset, jotka hankkivat uuden lapsen jos edellinen on kuollut tai syntynyt vaikeasti vammaisena. Ta ihmiset jotka hankkivat uusia eläimiä eläintenpitokiellosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan yleistä. Näin haastattelun briteissä olevasta huumeidenkäyttäjästä, jolta oli kanssa huostaanotettu useita lapsia. Hänestä tuntui, että hän on kuin sijaissynyttäjä lapsettomille pariskunnille, jotka haluavat lapsia.
Ilmeisesti psykologisesti ihmisille tulee tarve korjata joku "väärin" mennyt asia. "Nyt onnistuu, ehkä nyt saan pitää lapseni eikä sitä viedä minulta pois." Sama kuin ihmiset, jotka hankkivat uuden lapsen jos edellinen on kuollut tai syntynyt vaikeasti vammaisena. Ta ihmiset jotka hankkivat uusia eläimiä eläintenpitokiellosta huolimatta.
Mitä ihmettä? Oletko tosiaan sitä mieltä, ettei lapsen kuoleman jälkeen pidä hankkia lisää lapsia? Tai vammaisen lapsen syntymän jälkeen? Järkyttävä ajatuskin, että ne tekisi ihmisestä huonon vanhemman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Oletko tosiaan sitä mieltä, ettei lapsen kuoleman jälkeen pidä hankkia lisää lapsia? Tai vammaisen lapsen syntymän jälkeen? Järkyttävä ajatuskin, että ne tekisi ihmisestä huonon vanhemman.
En tietenkään. Mutta yleensä jos on tapahtunut jotain traumaattista, ihmismieli haluaa "korjata" sen. Kuten synnyttää uuden lapsen kuolleen tai poisviedyn tilalle tai yrittää saada terve lapsi vaikeasti vammaisen jälkeen.
Miksi näille ei hankita ehkäisyä? Tuolla äidillä oli tuossa yhdessä takaa päin otetussa kuvassa aika iso maha. Onko taas raskaana? Ikää 25 ja viisi lasta jo joista neljä huostassa ja yksi vahvasti tuettuna asuu vanhempien kanssa kärsittyään vastasyntyneenä kuukausien vieroitushoidon.
Pääseekö.kukaan tuosta korvaushoidosta eroon vai vedetäänkö sitä loppuelämä ja ollaan muka irti huumeista?
Ihmettelen että on haluttu julkaists vauvasta kasvokuvia, kun ensin kerrottu tuon vauvan olleen 2kk huumevieroituksessa synntyksen jälkeen ja epäreilua että vauvan naama julki mut vanhempien ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Mutta yleensä jos on tapahtunut jotain traumaattista, ihmismieli haluaa "korjata" sen. Kuten synnyttää uuden lapsen kuolleen tai poisviedyn tilalle tai yrittää saada terve lapsi vaikeasti vammaisen jälkeen.
Useimmat vanhemmat haluavat enemmän kuin yhden lapsen. Itse hankin kaksi lasta eikä toinen tullut minkään tilalle, ihan oli ensimmäinenkin lapsi elävä ja terve. Jos ei olisi ollut, niin ilmeisesti sinusta olisi tullut hankittua uusi ihan vaan surun takia?
No eikä todennäköisesti jää lapselle mitään vaurioita. Buprenorfiini on raskausaikana varsin turvallista, ei ole sama asia kuin rööki tai alkoholi.
Suurempi riski lapsen kehitykselle on se että pystytäänkö kotona vastaamaan sen tarpeisiin ja pysyvätkö vanhemmat kuivilla.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö.kukaan tuosta korvaushoidosta eroon vai vedetäänkö sitä loppuelämä ja ollaan muka irti huumeista?
Kyllähän sieltä moni pääsee, tiedän muutaman. Vaikka ei päästäisikään niin on se silti parempi olla edes irti rikollisuudesta.
Näitä lisää Suomeen. Lapsista tulee hyviä veronmaksajia ja huoltosuhde paranee. Aikaoisempina aikoina nämä olisi sterilisoitu, ei lisää tämmöisiä. Olen kokoomuksen ja sosiaalidemokraattien äänestäjä ollut, nyt olen lähinnä anarkistikokoomuslainen.
Järkyttävää!